bg‑gold

Qué haces después de despertarte? Analiza la presentación para conocer la rutina diaria de Juan, un chico español.

Co robisz po przebudzeniu się? Przeanalizuj prezentację, by poznać przebieg dnia Juana, hiszpańskiego chłopca.

1
R1V5ZnxdnI04a
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Prezentacja składa się z dwunastu slajdów. Na każdym z nich znajduje się grafika główna, dwa wyrażenia, nagranie dźwiękowe oraz filmik.

Slajd pierwszy. Grafika przedstawia budzik, leżący na kołdrze i fragment dłoni, która go trzyma. Pojęcie pierwsze: despertarse. Pojęcie drugie: levantarse. Nagranie: Buenos días! Cada mañana me despierto a las siete. Me levanto de la cama y voy al baño. Filmik przedstawia wnętrze łazienki z umywalką i prysznicem. Podpis: Voy al baño después de levantarme.

Slajd drugi. Grafika przedstawia dłonie pod strumieniem wody z kranu. Pojęcie pierwsze: lavarse la cara. Pojęcie drugie: cepillarse los dientes. Nagranie: En el baño me lavo la cara y me cepillo los dientes. Filmik przedstawia kilka szczoteczek do zębów; ktoś wyciąga jedną z nich. Podpis: Después de lavarme la cara, me cepillo los dientes.

Slajd trzeci. Grafika przedstawia wnętrze szafy, w której znajdują się ubrania, kartony, książki i inne akcesoria. Pojęcie pierwsze: vestirse. Pojęcie drugie: ir a la cocina. Nagranie: Me visto a las siete y diez. Filmik przedstawia wnętrze eleganckiej kuchni z wyspą. Podpis: Después de vestirme voy a la cocina.

Slajd czwarty. Grafika przedstawia moment, w którym ktoś robi zdjęcie smartfonem; na ekranie widoczny jest stolik ze śniadaniem. Pojęcie pierwsze: desayunar. Pojęcie drugie: salir de casa. Nagranie: A las siete y cuarto desayuno con mis padres. Después del desayuno voy a la escuela. Salgo de casa a las ocho. Filmik przedstawia wnętrze eleganckiej kuchni z wyspą. Podpis: Mi hermana y yo salimos de casa juntos. Ella va al trabajo y yo voy a la escuela.

Slajd piąty. Grafika przedstawia budynek szkoły. Pojęcie pierwsze: empezar las clases. Pojęcie drugie: terminar las clases. Nagranie: Aquí está mi colegio. Qué hora es? Son las ocho y veinte. Las clases empiezan en diez minutos. Hoy es martes, entonces las clases empiezan a las ocho y media y terminan a las dos y media. Me voy ya. Hasta luego! Filmik przedstawia ucznia przy tablicy objaśniającego zapisane wzory. Podpis: Estoy en la escuela desde las ocho y media hasta las dos y media.

Slajd szósty. Grafika przedstawia grupę nastolatków z plecakami idących przez park; dwie dziewczyny trzymają longboard’y. Pojęcie pierwsze: salir de la escuela. Pojęcie drugie: volver a casa. Nagranie: A las dos y media, cuando terminan las clases, salgo del colegio y vuelvo a casa. A las tres de la tarde estoy en casa. Filmik przedstawia grupę młodych osób idących lub jadących na deskorolce przez park razem. Podpis: Después de las clases, vuelvo a casa con mis compañeros de clase.

Slajd siódmy. Grafika przedstawia słuchawki leżące na blacie. Pojęcie pierwsze: chatear. Pojęcie drugie: escuchar música. Nagranie: Cuando estoy en casa, primero, descanso un rato. Chateo con mis amigos o escucho música. Filmik przedstawia wnętrze eleganckiego salonu. Podpis: Cuando estoy en casa, primero, descanso un rato.

Slajd ósmy. Grafika przedstawia grupę osób przy stole zastawionym jedzeniem. Pojęcie pierwsze: comer. Pojęcie drugie: ver la tele. Nagranie: A las cuatro de la tarde como con mi familia. Hablamos y vemos la tele. Filmik przedstawia chłopca i mężczyznę oglądających mecz hokeja w telewizji. Podpis: Después de comer vemos la tele.

Slajd dziewiąty. Grafika przedstawia otwarty zeszyt, na nim ołówek i zgniecioną kartkę. Pojęcie pierwsze: hacer los deberes. Pojęcie drugie: estudiar. Nagranie: Después, hago mis deberes. Estudio, escribo mis trabajos para las clases de Literatura y busco las informaciones en libros. Filmik przedstawia zeszyt i rękę osoby, rysującą w nim długopisem. Podpis: A las cinco de la tarde hago mis deberes.

Slajd dziesiąty. Grafika przedstawia tablet leżący na otwartym laptopie. Pojęcie pierwsze: cenar. Pojęcie drugie: ver series. Nagranie: A las siete y media ceno con mi familia. Después de la cena veo mi serie favorita. Filmik przedstawia mężczyznę oglądającego coś na tablecie. Podpis: Después de la cena veo mi serie favorita en la tableta.

Slajd jedenasty. Grafika przedstawia krople wody lecące z prysznica. Pojęcie pierwsze: bañarse. Pojęcie drugie: ducharse. Nagranie: Después, voy al baño y me preparo para ir a dormir. Primero, me baño o me ducho y, luego, me cepillo los dientes. Filmik przedstawia prysznic w łazience. Podpis: A las nueve menos cuarto me ducho.

Slajd dwunasty. Grafika przedstawia stopy osoby leżącej pod kołdrą. Pojęcie pierwsze: acostarse. Pojęcie drugie: dormir. Nagranie: A las diez de la noche me acuesto y me voy a dormir. Buenas noches! Filmik przedstawia przerzucane strony książki. Podpis: Me acuesto y leo un poco. Después duermo hasta las siete de la mañana.

transcripcióndarkbluewhite
Actividad 1

Consulta la presentación y elige las frases falsas.

Zapoznaj się z prezentacją i wybierz zdania fałszywe.

R1Vw20hyJn8wa
Możliwe odpowiedzi: 1. Por la mañana el chico sale de casa y va a la escuela., 2. Después de las clases, el chico va a la biblioteca., 3. Antes de dormir, el chico lee un poco., 4. El chico se acuesta a medianoche., 5. A las siete y media el chico vuelve de la escuela., 6. Después de despertarse, el chico va al baño y se lava la cara.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Actividad 2

Analiza la presentación y ordena la descripción de la rutina del chico.

Przeanalizuj prezentację i uporządkuj opis codziennych, rutynowych czynności chłopca.

R17SLOcNf6L9L
Elementy do uszeregowania: 1. A las ocho de la mañana sale de casa y va a la escuela., 2. Después de vestirse, va a desayunar con sus padres., 3. Cena en la cocina., 4. Cada día se despierta a las siete., 5. A las cinco de la tarde hace sus deberes., 6. Cuando las clases terminan, vuelve a casa y descansa., 7. Se acuesta a las diez de la noche.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Actividad 3

Consulta nuevamente la presentación y completa la tabla con las actividades del chico.

Zapoznaj się ponownie z prezentacją i uzupełnij tabelę nazwami czynności wykonywanymi przez chłopaka.

R1PEmWKNUy2XY
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
un rato (m.)
un rato (m.)
Riz1bbYw95oeu1
Nagranie dźwiękowe

chwilę

chatear
chatear
R3HdBbQYMm9vJ1
Nagranie dźwiękowe

czatować

buscar
buscar
RU0rU3bs5aQ6h1
Nagranie dźwiękowe

szukać

dormir
dormir
RS1JICmwDBGFX1
Nagranie dźwiękowe

spać