Przeczytaj zdania. Zastanów się, o kim w nich mowa: jakiej płci są te osoby?
Przeczytał do końca książkę i zaczął odrabiać lekcje.
Napisała list do koleżanki i poszła zjeść kolację.
Zmęczone całym dniem atrakcji szybko zasnęło.
Wystraszone pobiegły szybko do domu.
Poszli do sklepu i odkupili zniszczoną książkę.
Co mówi nam o tym, kto jest wykonawcą czynności?
Zastanówcie się, jaką formę przyjąłby czasownik „iść” w czasie przeszłym w zależności od wykonawców czynności:
dwie dziewczynki i chłopiec,
dziewczynka, niemowlę i chłopiec,
nauczycielki i piłkarze,
dziewczynka i nauczycielki,
nauczycielki i niemowlę,
psy i koty,
pies, niemowlę i chłopiec.
Zapiszcie swoje propozycje tutaj lub w zeszytach.
Dopasuj rodzaje gramatyczne do form czasowników.
męski, męskoosobowy, żeński, nijaki, niemęskoosobowy, nijaki, męskoosobowy, męskoosobowy, niemęskoosobowy
bzyczał | |
chlupało | |
syczały | |
brzęczała | |
stukali | |
szurały | |
gwizdali | |
szumiało | |
chrapali |
Zastanów się, dlaczego Miziołek, mówiąc o dziewczynkach, nie używa form rodzaju żeńskiego.