Zadania zawodowe
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik realizacji nagrań powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:
AUD.08. Montaż dźwięku:
wykonywania montażu materiału dźwiękowego,
przetwarzania i archiwizacji materiału dźwiękowego.
AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych:
realizacji nagrań dźwiękowych,
wykonywania postprodukcji materiału dźwiękowego,
wykorzystania systemu MIDI.
„Na co dzień zajmuję się przede wszystkim usuwaniem wszystkich usterek technicznych, wprowadzaniem bieżących korekt ustawień mikrofonów, poziomów odsłuchów słuchawkowych oraz przygotowaniem studio do nagrań.”
Grzegorz, technik realizacji nagrań
Fala dźwiękowa o natężeniu 1100 decybeli wytworzyłaby czarną dziurę.
Przykładowe zadania zawodowe
Wykonywanie montażu materiału dźwiękowego
Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są trzy zdjęcia.
Zdjęcie pierwsze, podpisane Stanowisko do montażu materiału dźwiękowego. Na zdjęciu widać trzy osoby. Dwóch mężczyzn siedzi przy stole, kobieta stoi. Na stole jest panel do sterowania dźwiękiem, laptop i dwa głośniki. Kobieta ma słuchawki na uszach. Mężczyzna wskazuje coś na ekranie komputera.
Zdjęcie drugie, podpisane Ułożenie jednego lub kilku wydarzeń dźwiękowych. Na zdjęciu widać fragment ekranu komputera. Na ekranie pokazany jest program do montażu dźwięku. Widoczne jest kilkanaście ścieżek dźwiękowych w postaci fal na kolorowych paskach, ustawionych jeden nad drugim.
Zdjęcie trzecie, podpisane Realizacja dźwięku oraz oczyszczenie z ewentualnych zakłóceń lub błędów. Na zdjęciu widać kobietę w słuchawkach siedzącą przy biurku w studiu nagraniowym. Na biurku widać klawiaturę komputera, mikrofon, stojak ze słuchawkami oraz panele sterowania dźwiękiem. Na statywie jest tablet, na którym kobieta coś ustawia. W drugiej ręce trzyma podkładkę z kilkoma kartkami papieru.
Przetwarzanie i archiwizacja materiału dźwiękowego
Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są trzy zdjęcia.
Zdjęcie pierwsze, podpisane Opisanie pliku dźwiękowego za pomocą metadanych. Na zdjęciu widać okno programu komputerowego z otwartym oknem do wpisania danych pliku dźwiękowego.
Zdjęcie drugie, podpisane Sporządzanie kopii materiałów dźwiękowych na nośnikach dźwięku. Na zdjęciu widać dwie duże i jedną małą kartę pamięci, małą pamięć U S B oraz dysk przenośny.
Zdjęcie trzecie, podpisane Sporządzanie dokumentacji procesu archiwizacji plików dźwiękowych. Na zdjęciu widać laptop na którym ktoś coś pisze. Na ekranie laptopa widać otwarty folder plików.
Galeria przedstawia przykładowe zajęcia zawodowe. Pokazany jest proces realizacji nagrań dźwiękowych.
Zdjęcie przedstawia mikrofon leżący na stole obok urządzenia do sterowania dźwiękiem.
Krok pierwszy, Przygotowanie statywu mikrofonowego. Na zdjęciu widać statyw z mikrofonem, który jest ustawiany przez mężczyznę w słuchawkach stojącego przy nim.
Krok drugi, Przygotowywanie sprzętu audio. Na zdjęciu widać mikrofon na stojaku ustawiany na stole.
Krok trzeci, Konfiguracja ustawień mikrofonu. Na zdjęciu widać mężczyznę siedzącego przy panelu sterowania dźwiękiem. Za panelem widać ekran komputera oraz mikrofon na statywie.
Krok czwarty, Prowadzenie nagrań wokalnych. Na zdjęciu widać wnętrze studia nagraniowego. Z lewej strony przy mikrofonie siedzi kobieta ze słuchawkami na uszach. Z prawej strony widać mężczyznę sterującego ustawieniami dźwięku na panelu przed nim. Nad panelem jest ekran komputera.
Krok piąty, Modulacja dźwięku przy wykorzystaniu oprogramowania komputerowego. Na zdjęciu widać mężczyznę w słuchawkach pochylonego nad panelem sterowania dźwiękiem i laptopem położonym na panelu. Mężczyzna zmienia ustawienia dźwięku jednocześnie na obydwu urządzeniach.
Podsumowanie. W prezentacji ukazano typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę w trakcie wykonywania poszczególnych czynności, aby cały proces przebiegł poprawnie.
Wykonywanie postprodukcji materiału dźwiękowego
Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są dwa zdjęcia.
Zdjęcie pierwsze, podpisane Mastering dźwięku. Na zdjęciu widać mężczyznę siedzącego przy biurku w studiu nagraniowym. Przed nim są dwa ekrany komputera, na których widać programy do sterowania dźwiękiem.
Zdjęcie drugie, podpisane Korekcja dźwięku. Na zdjęciu widać kobietę siedzącą przy komputerze. Na ekranie komputera widać program do edycji dźwięku.
Wykorzystanie systemu MIDI
Galeria przedstawia przykładowe zajęcia zawodowe. W galerii są cztery zdjęcia.
Zdjęcie pierwsze, podpisane Modulowanie dźwięku za pomocą syntezatora. Na zdjęciu widać mężczyznę siedzącego przy stole z syntezatorem dźwięku. Ma on postać klawiatury fortepianu. Przed syntezatorem leżą również klawiatura i myszka. Mężczyzna trzyma słuchawki nauszne.
Zdjęcie drugie, podpisane Pad perkusyjny do ćwiczeń. Na zdjęciu widać urządzenie leżące na rogu stołu obok laptopa. Na urządzeniu jest panel z szesnastoma kwadratowymi białymi przyciskami.
Zdjęcie trzecie, podpisane Miksowanie dźwięku za pomocą miksera cyfrowego. Na zdjęciu widać mężczyznę w słuchawkach stojącego przy stole. Na stole znajduje się mikser dźwięku. Urządzenie posiada mały ekran i pokrętła na środku oraz dwie okrągłe płyty po bokach.
Zdjęcie czwarte, podpisane Gra na gitarze elektrycznej. Na zdjęciu widać osobę trzymającą gitarę elektryczną. Osoba jest pochylona i ustawia coś na panelu przed nią.
Gra edukacyjna
Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu technik realizacji nagrań.
Ćwiczenia
Wykonaj poniższe ćwiczenia. Wykorzystaj informacje nabyte w tym materiale.