R1eLbALOlJGtO1
Ilustracja przedstawia metronom - urządzenie mechaniczne lub elektroniczne służące do dokładnego podawania tempa utworu muzycznego. Na środku napis: Elementy dzieła muzycznego - tempo

Podstawowe pojęcia i terminy muzyczne: rytm, tempo

Źródło: online skills, licencja: CC0.
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela:

R4BzsRC83ihna
Scenariusz zajęć do pobrania.
1

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania Uczeń:

1. zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:

1) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;

2) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację).

2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:

2) różnicuje wartości rytmiczne nut i pauz;

4) zna podstawowe oznaczenia: metryczne, agogiczne, dynamiczne i artykulacyjne oraz fermatę.

Nauczysz się

określać znaczenie tempa i rytmu w muzyce;

rozróżniać rytm, tempo i metrum w konstrukcji utworu;

analizować utwór muzyczny pod kątem tempa oraz powtarzalności melodii.

Istnieje wiele czynników mających wpływ na charakter i kształt każdego utworu muzycznego. Jednym z nich jest rytmRytmrytm, który należy do podstawowych elementów muzyki. Określa on następstwo dźwięków w czasie. Długość dźwięków zapisujemy przy pomocy nut o określonych wartościach rytmicznych, natomiast ciszę pauzamiPauzapauzami. Zapis nutowy może być wykonywany w różnych tempachTempotempach: wolnym, umiarkowanym lub szybkim. Element muzyczny określający tempo w muzyce nazywany jest agogikąAgogikaagogiką. Pełni on ważną rolę znacząco wpływając na charakter utworu muzycznego.

Podstawowe pojęcia i terminy muzyczne - rytm i tempo

R1OeAL2575z8i1
W celu wysłuchania audiobooka należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza. Można także zatrzymać audiobook za pomocą przycisku Stop, przejść do poprzedniego akapitu za pomocą przycisku Poprzedni lub do kolejnego akapitu korzystając z przycisku Następny.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1T442sV3d6gv
Ćwiczenie 1
Ustal czy podane informacje dotyczące „Marsza tureckiego” są prawdziwe czy fałszywe. 1. tempo w trakcie utworu ulega zmianie, 2. tempo utworu było bardzo wolne, 3. melodia i rytm są powtarzalne.

Wartości nut i pauz

Rytm zapisywany jest za pomocą różnych wartości rytmicznych, które wyznaczają długość występujących w utworze muzycznym dźwięków.

Podstawową i najdłuższą wartością rytmiczną jest cała nuta, która dzieli się na dwie półnuty. Każda z nich, jak sama nazwa wskazuje, jest dokładnie połową całej nuty. Półnuta składa się z dwóch ćwierćnut. W całej nucie mieszczą się zatem cztery ćwierćnuty, dokładnie tak samo, jak w jednej całości występują cztery ćwiartki. Ćwierćnuta dzieli się natomiast na dwie ósemki, a ósemka - na dwie szesnastki.

Zapis rytmu oprócz wartości rytmicznych może zawierać także pauzy, które wyznaczają długość przerwy pomiędzy dźwiękami. Wartości pauz odpowiadają wartościom rytmicznym nut, stąd ich nazwy tj. pauza całonutowa, pauza półnutowa, pauza ćwierćnutowa, pauza ósemkowa i pauza szesnastkowa. Pauza całonutowa będzie więc trwała tyle, co cała nuta, pauza półnutowa tyle, co półnuta itd. Pauzy zapisywane są za pomocą specjalnych znaków graficznych przedstawionych na ilustracji.

Dla łatwiejszego odczytania zapisu melodii, pogrupowane wartości nut oraz pauzy zapisuje się w taktach, które oddzielone są za pomocą pionowych kresek tzw. kresek taktowych.

RAiduqyMh4eD81
Ilustracja interaktywna przedstawiająca wartości nut i pauz. Na ilustracji pokazane są znaki graficzne nut i odpowiadających im pauz. Cała nuta to pusta w środku, niezamalowana elipsa, położona w poziomie, odpowiadająca jej pauza to kreska umieszczona pod 4 linią pięciolinii. Półnuta to elipsa podobna do całej nuty i kreska umieszczona po prawej stronie elipsy. Odpowiadająca jej pauza to kreska leżąca na 3 linii pięciolinii. Ćwierćnuta podobna jest do półnuty, tylko elipsa jest zapełniona, zamalowana. Odpowiadająca jej pauza to pionowa fala z mniejszą i większą górką. Ósemka jest podobna do ćwierćnuty, tylko oprócz zamalowanej elipsy i kreski ma jeszcze 1 ogonek rysowany od góry kreski. Odpowiadająca jej pauza jest podobna do siódemki zaczynającej się od góry kropką. Szesnastki są podobne do ósemek, tylko mają dwa ogonki. Pauzy im odpowiadające są podobne do pauzy ósemkowej, tylko mają dwie górne kreski, zaczynające się kropkami. Nuty są przedstawione w postaci drzewka pokazującego ich wzajemne zależności czasu trwania. Cała nuta dzieli się na na dwie półnuty, każda półnuta na dwie ćwierćnuty, każda ćwierćnuta dzieli się na dwie ósemki, a każda ósemka na dwie szesnastki.

Rytm porządkuje się za pomocą regularnie występujących akcentów, czyli tzw. metrum. Metrum zapisywane jest w postaci dwóch cyfr na początku pięciolinii:

RzbS45Q2DMIQ61
Ilustracja interaktywna przedstawia metrum na pięciolinii. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. górna informuje o ilości jednostek metrycznych w takcie, czyli o sumie wartości nut i pauz zawartych w takcie np., 2. dolna określa, jaka wartość rytmiczna jest podstawową jednostką metryczną w takcie, 3. Widoczne na ilustracji metrum 3/4 oznacza, że w takcie znajdują się 3 ćwierćnuty, a więc jest to metrum trójdzielne.
  • metrum 3/8 oznacza, że w takcie znajdują się 3 ósemki (albo wartości nut i pauz, których suma równa się 3 ósemkom);

  • metrum 4/4 oznacza, że w takcie znajdują się 4 ćwierćnuty (albo wartości nut i pauz, których suma równa się 4 ćwierćnutom).

RwTxGClKXYVC8
Ilustracja interaktywna przedstawia metronom. 1. Metronom – urządzenie, które precyzyjnie odmierza określone tempo i ułatwia jego utrzymanie np. podczas gry na instrumencie.
Metronom, online‑skills, CC BY 3.0

Włoskie określenia tempa

grave

ciężko, poważnie, wolno

andante

(wł.) idąc

allegro

wesoło, żwawo dość szybko

largo

szeroko, bardzo wolno i spokojnie

andantino

szybciej niż andante, wolniej niż allegretto

vivo

żywo, szybko, błyskotliwie

lento

powoli; szybciej niż largo, a wolniej niż adagio

moderato

umiarkowanie

vivace

żywo, ruchliwie

adagio

powoli

allegretto

żywo; szybciej niż moderato, wolniej niż allegro

presto

szybko

Zadania

RN7t0a41ppuqe1
Ćwiczenie 2
Podziel wymienione tempa na wolne, umiarkowane i szybkie. Tempa: A. largo, B. presto, C. allegro, D. vivo, E. lento F. andante, G. moderato, H, grave I. adagio.
Źródło: AMFN.
1
Ćwiczenie 3

Wysłuchaj przykładów muzycznych i określ ich tempo.

RNUp1yDgVCsoI
Na ilustracji interaktywnej portrety trzech kompozytorów: Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, Jana Sebastiana Bacha i Arturo Marquezma. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetli się napis: Fragmenty trzech utworów: Lotu trzmiela, Arii na strunie G i Danzon no 2 oraz pojawi możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu 3 fragmenty utworów. Pierwszy to fragment Lotu Trzmiela Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Utwór jest bardzo szybki i składa się z wielu bardzo szybkich przebiegów dźwięków znajdujących się w bliskiej odległości. Brzmienie utworu kojarzy się z latającym owadem. Drugi to fragment Arii z III Suity orkiestrowej D-dur. Zwanej też Arią na strunie G. Utwór jest wolny, spokojny. Skrzypce grają piękną melodię. Pozostałe instrumenty smyczkowe dyskretnie im towarzyszą. Trzeci utwór to Danzon no 2 Artura Marquezma. Utwór wykonany na fortepianie jest w tempie i charakterze spokojnego spaceru.
Siergiej Lachinov, portret Nikołaja Rimskiego Korsakowa, 1897, wikimedia.org, domena publiczna (Ilustracja z lewej); Elias Gottlob Haussmann, portret Jana Sebastiana Bacha, 1748, Bach-Archiv, Lipsk, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja środkowa); Milton Martinez (fot.), Arturo Marquez w czasie wywiadu, 2017, wikimedia.org, CC BY 2.0 ( ilustracja po prawej stronie); Utwory muzyczne do ćwiczenia, AMFN, CC BY 3.0
R1466H9k3ATk2
Określ jakie jest tempo podanych utworów: Lot trzmiela, Aria z III Suity orkiestrowej i Danzon no 2.
Ćwiczenie 4

W każdym z podanych zestawów uszereguj tempa od najwolniejszego do najszybszego.

RxwUGIEBs5ZNk
Uszereguj tempa od najwolniejszego do najszybszego: A. moderato, B. grave, C.presto.
RU11wOolfJDUv
Uszereguj tempa od najwolniejszego do najszybszego: A. andante, B. vivo, C. largo.
RlTFYMhkNQGdV
Uszereguj tempa od najwolniejszego do najszybszego: A. vivace, B. allegretto, C. lento.
RmO5SM6nXoK0d
Uszereguj tempa od najwolniejszego do najszybszego: A. allegro, B. adagio, C. andantino.
RM0B02JrgTArE1
Ćwiczenie 5
Dopasuj wartość rytmiczną do opisu nuty. Wartości rytmiczne 1. cała nuta, 2. ćwierćnuta, 3. ósemka opisy: A. elipsa zapełniona, zamalowana, kreska umieszczona po prawej stronie elipsy B. pusta w środku, niezamalowana elipsa położona w poziomie C. elipsa zapełniona, zamalowana, kreska umieszczona po prawej stronie elipsy i jeden ogonek.
Ćwiczenie 6
R1ZFara9QJUrf1
Dopasuj wartość rytmiczną do opisu pauzy. Wartości rytmiczne 1. pauza całonutowa, 2. pauza ćwierćnutowa, 3. pauza ósemkowa. Opisy: A. pauza jest podobna do siódemki zaczynającej się od góry kropką B. pionowa fala z mniejszą i większą górką C. kreska umieszczona pod 4 linią pięciolinii.
Źródło: Marcela Dębowska.
Ćwiczenie 7

Znajdź ukryte w diagramie słowa. Aby zakreślić słowo zaznacz (kliknij) pierwszą i ostatnią literę.

RbnxhChycdoAU
Wymień po dwa tempa: wolne, umiarkowane i szybkie.

Słownik pojęć

Accelerando
Accelerando

[czytaj: aczczelerando]
1. określenie wykonawcze: przyśpieszając;
2. fragment utworu muzycznego wykonywanego w taki sposób.

Adagio
Adagio

adadżio; utwór muzyczny lub jego część w tym tempie.

Agogika
Agogika

1. nauka o tempie muzycznym;
2. zmiany w tempie utworu w czasie jego interpretacji.

Allegretto
Allegretto

utwór muzyczny lub jego część wykonana w dość szybkim tempie.

Allegro
Allegro

włoskie określenie tempa oznaczające: „wesoło, żwawo, dość szybko”.

Andante
Andante

(wł. Idąc) – określenie umiarkowanego tempa.

Andantino
Andantino

określenie umiarkowanego tempa nieco szybszego od andante, lecz wolniejszego od allegretto.

Cała nuta
Cała nuta

wartość rytmiczna zajmująca cały takt na 4/4.

Ćwierćnuta
Ćwierćnuta

wartość rytmiczna, która trwa jedną czwartą część całej nuty.

Fermata
Fermata

dowolne przedłużenie wartości rytmicznej, oznaczone w nutach za pomocą znaku umieszczonego nad nutą, nad współbrzmiącymi nutami lub pauzą w utworze.

Grave
Grave

włoskie określenie tempa oznaczające: „ciężko, poważnie, wolno”.

Largo
Largo

włoskie określenie tempa oznaczające: „szeroko, bardzo wolno i spokojnie”.

Lento
Lento

włoskie określenie tempa oznaczające: „powoli; szybciej niż largo, a wolniej niż adagio”.

Metronom
Metronom

przyrząd do ścisłego wyznaczania tempa utworu.

Metrum
Metrum

puls utworu muzycznego, zapisywany za pomocą dwóch cyfr na początku pięciolinii.

Moderato
Moderato

(wł. ) – umiarkowanie; określenie tempa.

Ósemka
Ósemka

wartość rytmiczna trwająca 1/8 część całej nuty.

Pauza
Pauza

cisza pomiędzy dźwiękami, a także znak graficzny określający jej długość.

Półnuta
Półnuta

wartość rytmiczna, która trwa połowę całej nuty.

Presto
Presto

włoskie określenie tempa oznaczające: „szybko”.

Ritardando
Ritardando

włoskie określenie tempa oznaczające: „opóźniając, stopniowo zwalniając”.

Rytm
Rytm

jeden z elementów utworu muzycznego: następowanie po sobie dłuższych i krótszych dźwięków i pauz.

Szesnastka
Szesnastka

wartość rytmiczna trwająca 1/16 część całej nuty.

Tempo
Tempo

element utworu muzycznego określający szybkość jego wykonania”.

Vivace
Vivace

włoskie określenie tempa oznaczające: „żywo, ruchliwie”.

Vivo
Vivo

włoskie określenie tempa oznaczające: „żywo, szybko, błyskotliwie”.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

sjp.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

RpFqnT280MPIg
Ilustracja interaktywna przedstawia portret W.A. Mozarta. Mężczyzna w jasno-brązowej peruce. Ubrany w czerwoną marynarkę ze złotymi zdobieniami. Miał smukłą twarz i wąskie usta. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny „Marsz turecki III” część „XI Sonaty fortepianowej” A-dur KV 331, Wolfganga Amadeusza Mozarta.
R1GLcKgqGgCYo1
Fragment „Lotu Trzmiela” Nikołaja Rimskiego‑Korsakowa. Utwór jest bardzo szybki i składa się z wielu bardzo szybkich przebiegów dźwięków znajdujących się w bliskiej odległości. Brzmienie utworu kojarzy się z latającym owadem.
R12G2pEOJbUUe1
Fragment Arii z III Suity orkiestrowej D‑dur, zwanej też Arią na strunie G. Utwór jest wolny, spokojny. Skrzypce grają piękną melodię. Pozostałe instrumenty smyczkowe dyskretnie im towarzyszą.
RHLI5pYw91cFY1
Utwór Danzon no 2 Artura Marquezma. Utwór wykonany na fortepianie jest w tempie i charakterze spokojnego spaceru.

Bibliografia

red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.