Wykonywanie i naprawa pomocy wzrokowych
MEP.03. Wykonywanie i naprawa pomocy wzrokowych – Technik Optyk 325302
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
![Ilustracja przedstawia przykład przycisku służącego do przejścia do poprzedniej strony. Napis: Poprzednia strona. Interaktywne materiały sprawdzające.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1RVxs0yGRZin/1690540192/25l0yoXF7sFi1Vrs2BoS14HTFmEF0mdd.png)
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
![Ilustracja przedstawia przykład przycisku służącego do przejścia na poprzednią stronę e‑materiału. Napis: Następna strona. Przewodnik dla nauczyciela.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R80cQ6i8HJ3kp/1690540193/KXx3FDzdbfSLmmKLWSvlfoJmGPCRSm0G.png)
Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na zdjęcie prezentujące temat danego zasobu.
- Wprowadzenie
- Dobór soczewek korekcyjnych i wykonywanie okularów
Film edukacyjny
- Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów
Film instruktażowy
- Wyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych
Atlas interaktywny
- Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów
E-book
- Naprawa pomocy wzrokowych - okularów
Film instruktażowy - tutorial
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą film edukacyjny, atlas interaktywny, dwa filmy instruktażowe - tutoriale i e‑book.
Film edukacyjny „Wykonywanie i naprawa okularów”, film instruktażowy - tutorial „Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów”, film instruktażowy - tutorial „Naprawa pomocy wzrokowych - okularów”
Film edukacyjnyFilm edukacyjny przedstawia wykonywanie oraz naprawę okularów.
Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej.
![Przykładowy widok planszy filmu. Tytuł: M E P . 0 3 . Wykonywanie i naprawa okularów; W tle znajduję się gabinet okulistyczny. Poniżej znajduje się menu w poziomie, a w nim od lewej: przycisk uruchomienia i pauzowania filmu, wybór poziomu głośności, opcja włączenia napisów, opcja włączenia audiodeskrypcji, opcja auto, opcja ustawienia prędkości odtwarzania, opcja trybu ekranowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rq90UjXoSQsla/1690540193/1WMfqlMxa6J1DvzhWRgvaRIjFmPWpV1c.png)
Film instruktażowy - tutorial „Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów”Film instruktażowy - tutorial „Zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów” przedstawia sposób, w jaki jest wykorzystywany wideocentrator do precyzyjnego doboru okularów.
Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej.
![Przykładowy widok planszy filmu. Tytuł: M E P . 0 3 . zastosowanie wideocentratora do precyzyjnego doboru okularów; W tle znajduję się gabinet okulistyczny. Poniżej znajduje się menu w poziomie, a w nim od lewej: przycisk uruchomienia i pauzowania filmu, wybór poziomu głośności, opcja włączenia napisów, opcja włączenia audiodeskrypcji, opcja auto, opcja ustawienia prędkości odtwarzania, opcja trybu ekranowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RInyUB42CqGlB/1690540199/28HkfYJXntvustjpifuQL9fgRRcuhzaC.png)
Film instruktażowy - tutorial „Naprawa pomocy wzrokowych - okularów”Film instruktażowy - tutorial „Naprawa pomocy wzrokowych - okularów” przedstawia sposób, w jaki są naprawiane pomoce wzrokowe - okulary.
Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej.
![Przykładowy widok planszy filmu. Tytuł: M E P . 0 3 . Wykonywanie i naprawa okularów; W tle znajduję się gabinet okulistyczny. Poniżej znajduje się menu w poziomie, a w nim od lewej: przycisk uruchomienia i pauzowania filmu, wybór poziomu głośności, opcja włączenia napisów, opcja włączenia audiodeskrypcji, opcja auto, opcja ustawienia prędkości odtwarzania, opcja trybu ekranowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RQQST2ne9x2vJ/1690540201/YEQC8RgjKxDh56ZNPGsbeNMzpUZPtPYI.png)
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu.
![Na zrzucie ekranu przedstawiono ikonę włączenia odtwarzania filmu. W białym okręgu znajduje się biały trójkąt równoramienny skierowany wierzchołkiem w prawą stronę. Po naciśnięciu ikony uruchamiany jest proces odtwarzania materiału wideo.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R186p3u5lJa9f/1690540202/1r1X4l3ADArUI4apSloXGk66hLcfWFlp.png)
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
![Na zrzucie ekranu przedstawiono ikonę zatrzymania odtwarzania filmu. W białym okręgu znajdują się dwa białe pionowe paski. Po naciśnięciu ikony zatrzymywany jest proces odtwarzania materiału wideo.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RgxJsA5wslKGe/1690540203/1DFXPSeAAqykvJIBVm41m0iSLxjDzqNf.png)
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić wymaganą głośność. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika.
![Zrzut ekranu przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w filmie. Z lewej strony paska znajduje się szary przycisk głośnika z dwoma półkolami.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R18s4Cp9yuV1y/1690540204/yiwRbFeqWWsuTZZ0of5TjfmVfMkg4H52.png)
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
![Ikona włączenia alternatywnej ścieżki. Ma postać szarej głowy i ramion ludzika z dwoma falami rozchodzącymi się od prawej strony głowy.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RiRguBZiE01yg/1690540205/1vcKfAb5O6IOW5iQ19CQKKXzcNHTaakT.png)
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie jej spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
![Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki. Ma postać szarej sylwetki stojącego ludzika z rozpostartymi ramionami.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RFYiV5B48WQSY/1690540206/2DN4rPc88l5v35fL0okC1rewULSaBWZZ.png)
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu go pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
![Panel włączania i wyłączania napisów w filmie. Na panelu widać dwie opcje: napisy i wyłączone. Zaznaczona jest opcja wyłączone. Poniżej panelu widać cztery przyciski sterowania odtwarzaniem: ustawienia napisów, jakości odtwarzania, prędkości odtwarzania i pełnego ekranu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R8u51KK6oGAli/1690540207/2JihmkhJbpE9oAoykOyjhIjMuY6LmgH5.png)
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
![Panel zmiany jakości filmu. Na panelu widać trzy opcje ustawienia jakości: auto, tysiąc osiemdziesiąt pe i czterysta osiemdziesiąt pe. Zaznaczona jest opcja auto. Poniżej widoczne są trzy przyciski ustawień: jakości, prędkości odtwarzania i pełnego ekranu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1b95i1cOwar2/1690540208/1VWYRTWX7foZlLmhCS332yBULYcIKPRR.png)
Klikając ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje.
![Panel zmiany prędkości filmu. Na panelu widać dziewięć opcji prędkości: po klatce, zero dwadzieścia pięć, zero pięć, zero siedemdziesiąt pięć, normalna, jeden dwadzieścia pięć, jeden pięć, jeden siedemdziesiąt pięć i dwa. Zaznaczona jest opcja normalna. Poniżej widać trzy przyciski sterowania odtwarzaniem: jakości, prędkości i pełnego ekranu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RbI2BqFGFDSjH/1690540208/TyQYGbs5HCGK1z1XfBKT9QLjnrNpKSms.png)
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
![Zrzut ekranu przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Ikona ma postać czterech szarych rogów ustawionych w kwadrat.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RnADBguZRJe3p/1690540209/Q45pqPtHRqt199cqKARnGXBGxDhDCmB2.png)
Atlas interaktywny „Wyposażenie pracowni wykonywania i napraw pomocy wzrokowych”
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny składa się z galerii zdjęć „Najczęściej stosowane urządzenia do wykonywania oraz naprawiania soczewek”.
W atlasie znajdują się ponumerowane urządzenia wykorzystywane do wykonywania oraz naprawiania soczewek wraz z ich opisami.
![Przykładowy wygląd galerii zdjęć. Od góry mamy: tytuł Urządzenia wykorzystywane do wykonywania oraz naprawiania soczewek 1/15. Pod nim tekst automat szlifierski, slajd ze zdjęciem automatu szlifierskiego. W lewym dolnym rogu znajduje się podpis: Automat szlifierski, podane jest źródło: English square spółka z o o, podana jest licencja: c c baj s a trzy kropka zero.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RDim48nWpcp2I/1690540210/1r8EsQ6w2uceypg0vjOtQWLaYwQLuWaz.png)
Szczegółowa instrukcja użytkowania atlasu znajduje się bezpośrednio przy materiale.
E‑book „Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów”
Aby wyświetlić e‑booke‑book, należy kliknąć w jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie będzie można zapoznać się z jego treścią.
![Przykładowa okładka e‑booka u samej góry znajduje się tytuł Mechanika Precyzyjna pod nim grafika okularów, które są przełamane na środku między nimi znajdują się dwa śrubokręty jeden skierowany w górę, drugi w dół. Na tle zębatek widnieje biały napis na czarnym tle Urządzenia do wykonywania i naprawy okularów.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1SZLNogxRkjV/1690540210/1xNI7oFztbCIkM8wzZicWE0joewrRDeA.png)
Po otwarciu e‑booka za pomocą myszki można swobodnie obsługiwać materiał. Do przesuwania treści w górę i w dół można użyć paska przewijania (scroll)
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
![Grafika przedstawia wygląd zakładek z ćwiczeniami. Zakładki są poziomymi paskami. Każda posiada numer ćwiczenia i tytuł, który wskazuje, czego dotyczą zamieszczone w zakładce ćwiczenia oraz poziom trudności. Przykład tekstu na pasku zakładki. Ćwiczenie 1 myślnik wykonywania okularów.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1ITPEqWzso3d/1690540211/1WDo9S3DXt5uy9SwdmsK8nTzUMpWeJZH.png)
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
![Wygląd przykładowego zadania. Składa się ono z nagłówka na pasku zakładki: Ćwiczenie 2 myślnik wykonywanie okularów, poziom trudny. Pod paskiem zakładki znajduje się ćwiczenie umieszczone w prostokątnym rozwijalnym polu. W tym przypadku jest to tekst z lukami do uzupełnienia. Widoczne jest polecenie, tekst z lukami. Poniżej znajdują się kafelki z proponowanymi pojęciami. Luk jest sześć, propozycji do uzupełnienia osiemnaście. Poniżej znajdują się kolejno: ikona gumki do ścierania, po kliknięciu której usuwane są wprowadzone odpowiedzi, przycisk Sprawdź oraz przycisk Pokaż odpowiedź.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RCYs3zSElb02a/1690540211/Z8AYSMHnDLaENiyqBRaLgq5GAqYASEKQ.png)
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.
![Zdjęcie przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widać trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy z lewej jest zielony. Środek zielonej ikonki jest biały, z jednym fragmentem zielonym, który jest trójkątny. Jego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka jest żółta. Jej jedna połowa jest biała, a druga żółta. Trzecia ikona jest czerwona. Cały jej środek jest czerwony.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1IJPkifY8yWQ/1699268054/WxYtKCxxab9PaDCmpp2TwCDtXRRrMVQb.png)
Niektóre zadania mają formę otwartą. Po wpisaniu odpowiedzi można sprawdzić, czy jest ona poprawna poprzez kliknięcie na „Pokaż odpowiedź”.
![Zdjęcie przedstawia przykładowe ćwiczenie z dzienniczkiem. Pod poleceniem znajduje się pole, w które uczeń może wpisać odpowiedź z klawiatury. Nad polem znajdują się przyciski drukuj i wyczyść. Pod polem przycisk pokaż odpowiedź.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R8cC33h7hLo4n/1689630643/2bFYRYjcgDEddvFtw1UKTn0OpIuGDqEp.png)
Słownik pojęć dla e‑zasobu
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.
![Panel do wyszukiwania fraz](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RqPbhb6Qa4Ruw/1690540212/Gbs0r9pbBcoCTNIvBvP74un6h3pPBhC7.png)
Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich zostało ono użyte.
![Zrzut ekranu przedstawia kilka pojęć ze Słownika. Konstrukcja jest następująca: pojęcie, poniżej jego wyjaśnienie, a pod nim znajduje się link, po którego kliknięciu użytkownik przenosi się do rozdziału w tym materiale, w którym dane pojęcie jest wykorzystywane. Linków może być jeden lub kilka, w zależności od tego, w ilu rozdziałach użyto pojęcia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RaWr3ZadHu1GT/1690540212/1exQieA1pc1LIX3nh1mHVRavdtywlj3R.png)
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści