W przymiotnikowym królestwie barw, smaków i zapachów
Rysunek przedstawia biegające puzzle w postaci ludzików. Każdy ludzik na napis, nazywający pojęcia gramatyczne np. Wołacz, liczba pojedyncza, liczba mnoga, Dopełniacz, rodzaj męski.
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DqHQBk5mM
Żeby opisać świat, potrzebujemy wielu różnorodnych słów. Jak określić ciasto babci, które wprost rozpływa się w ustach? Jak opowiedzieć o pogodzie, o innym człowieku, o przeczytanej książce? Potrzebne są do tego przymiotniki.
Wskaż, które cechy można określić za pomocą zmysłu: dotyku, smaku, słuchu, wzroku i węchu.
szary, gładki, cierpki, wysoki, gorzki, różany, chropowaty, kolisty, donośny, złoty, mokry, głośny, jaśminowy, pyszny
| Dotyk | |
|---|---|
| Smak | |
| Słuch | |
| Wzrok | |
| Węch |
Zastanów się i napisz, do jakiego zmysłu odnoszą się wyrażenia: wysoki jak żyrafa, malutki jak mrówka.

Jakie cechy mogą mieć te jabłka? Zapisz w polu poniżej lub w zeszycie określenia tego owocu związane z różnymi zmysłami.
Jakie cechy mogą mieć te jabłka? Zapisz w polu poniżej lub w zeszycie określenia tego owocu związane z wybranym przez ciebie zmysłem.
Przeczytaj uważnie zdania i uzupełnij definicję.
wielki, przymiotniki, pytania, opisać, smakują, zwierząt, jaka?, dotyku, oraz zjawisk, człowiek, Cechy
........................ ludzi, ........................, roślin, rzeczy ........................ nazywane są przez ......................... Dzięki nim możemy ........................, jak wyglądają, ........................, pachną różne rzeczy, jakie są w ........................, jaki jest ........................, zwierzę, roślina. Przymiotniki odpowiadają na ........................: jaki?, ........................, jakie?, np. ........................, dobra, okrągłe.
Wypisz w zeszycie po 3 przymiotniki należące do grup: kolorów, wielkości, wieku, kształtów.

Pamiętaj! Wady to nasze negatywne, złe cechy, zalety to wszystko, co jest w nas dobrego, czym możemy się pochwalić.
Które przymiotniki określają wady, a które zalety?
miły, wesoły, łagodny, fałszywy, głupi, uczciwy, pyskaty, złośliwy, skąpy, bystry
| Wady | |
|---|---|
| Zalety |
Do podanych rzeczowników dopisz po dwa przykładowe przymiotniki określające ich cechy. Przykład: czekolada – mleczna, gorzka.
Odgadnij przymiotniki i dowiedz się, co określają.
- dziecko, srebro, zainteresowanie
- morze, jezioro, spojrzenie
- kołdra, spódnica, pamięć
- cytryna, mina, gleba
- noc, myszka, woda
- miód, cukierek, uśmiech
- szczyt, wzrost, próg
- brzytwa, żyletka, zima
- droga, polana, szkółka
- chleb, las, typ
- zapach, człowiek, gest
| 1 | ||||||||||||||
| 2 | ||||||||||||||
| 3 | ||||||||||||||
| 4 | ||||||||||||||
| 5 | ||||||||||||||
| 6 | ||||||||||||||
| 7 | ||||||||||||||
| 8 | ||||||||||||||
| 9 | ||||||||||||||
| 10 | ||||||||||||||
| 11 |
Dopasuj przymiotniki nazywające odcienie do kolorów podstawowych.
modry, pąsowy, malinowy, złocisty, bursztynowy, szkarłatny, turkusowy, szafranowy, chabrowy, karminowy, lazurowy, kanarkowy
| Czerwony | |
|---|---|
| Żółty | |
| Niebieski |
Wypisz 5 przymiotników opisujących odczucia związane z dotykiem.
Od podanych nazw zwierząt utwórz nazwy cech odpowiadające na pytanie jaki?.
struś – ............
wilk – ............
gołąb – ................
krokodyl – ..................
sokół – ............
koń – ..............
lew – ............
kura – ............
osioł – ............
pies – ............
Uzupełnij podane niżej powiedzenia odpowiednimi przymiotnikami.
ogromny apetyt to ............ apetyt
zdrowy żołądek to ............ żołądek
dużo większa część to ............ część
chlapa, niepogoda to ............ pogoda
nieszczere łzy to .................. łzy
bardzo krótka pamięć to ............ pamięć
wielki upór to ............ upór
bardzo dobry wzrok to ............ wzrok
dobre, czułe serce to .................. serce
dobre zdrowie to ................ zdrowie