E-materiały do kształcenia zawodowego

Naprawa przewodów kominowych

BUD.05. Wykonywanie robót kominiarskich - Kominiarz 713303

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: kominiarzWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: kominiarz

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: kominiarz 713303. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.05. Wykonywanie robót kominiarskich.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

BUD.05. Wykonywanie robót kominiarskich

  • wykonywanie czynności związanych z konserwacją przewodów kominowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.05.3. Konserwacja przewodów kominowych

Uczeń:

    1. wykonuje naprawy przewodów kominowych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu prac wykonywanych w ramach robót kominiarskich, m.in. z czynnościami związanymi z budową i konserwacją przewodów kominowych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które umożliwią uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał Naprawa przewodów kominowych składa się z dwóch multimediów:

Film prezentuje treści dotyczące pracy kominiarza i kompetencjach oraz kwalifikacjach, jakie powinna posiadać osoba wykonująca ten zawód. Zawiera też informacje dotyczące narzędzi wykorzystywanych do naprawy kanałów kominowych.

Galeria zdjęć zawiera grafiki przedstawiające różnego rodzaju zniszczenia przewodów kominowych, np.: pęknięcia po pożarze, brak elementów kominów, nieszczelność przy budowie komina.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDmJaO23dtInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wykonywania napraw kanałów kominowych za pomocą masy SKD, rur stalowych, rękawów aluminiowych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDfeFMddHLSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDqSkbvTfsPrzewodnik dla nauczyciela oto podpowiedź: w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDA62Yzs8VPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD14qT7cY3Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDOcoRtin6Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu: kominiarz

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: kominiarz

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi materiałami wykorzystywanymi podczas renowacji mebli tapicerowanych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Film instruktażowy (tutorial)

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie, po obejrzeniu filmu, dzielą się na grupy. Zadaniem grup będzie przeprowadzenie analizy SWOT dotyczącej pracy kominiarza. Uczniowie, wchodząc w rolę kominiarza, powinni zdefiniować silne i słabe strony tego zawodu, a następnie znaleźć możliwości rozwoju oraz zagrożeń, jakie mogą wystąpić na rynku kominiarskim (np. konkurencja). Po zakończonym zadaniu grupy konfrontują swoje pomysły.

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają – w zaciszu domowym – film i przygotowują wywiad z kilkoma osobami różniącymi się wiekiem, wykształceniem, pochodzeniem na temat pracy kominiarza; wywiady zostają poddane analizie, którą uczniowie przedstawiają podczas zajęć.

Galeria zdjęć

Praca indywidualna

Uczniowie, po zapoznaniu się z galerią, robią tzw. fotoekspresje, czyli zbierają fotografie, ilustracje, przedstawiające zniszczenia przewodów kominowych, np.: pęknięcia po pożarze, brak elementów kominów, nieszczelność przy budowie komina. Podczas zajęć przedstawiają wyniki swoich poszukiwań. Uczniowie wybierają najbardziej interesującą grafikę, uzasadniając swój wybór.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Film edukacyjny (tutorial) oraz galeria zdjęć stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Po obejrzeniu filmu uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie  mapy myśli.

Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczeń może przygotować notatki w formie fiszek (dwustronne karteczki; na jednej stronie widnieje hasło, na drugiej - wyjaśnienie).

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film instruktażowy (tutorial)

Film zawiera podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać film kilkukrotnie, pauzować; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmie;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną galerię, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści