Temat: Imperium Napoleona

Autor: Monika Piotrowska‑Marchewa

Adresat

Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XVIII. Epoka napoleońska. Uczeń:

1) charakteryzuje zmiany polityczne w Europie w okresie napoleońskim i przemiany społeczno‑gospodarcze.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie dowiadują się o najważniejszych wydarzeniach epoki napoleońskiej oraz zmianach, jakie wprowadził w Europie Napoleon

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wskazywać na mapie państwa wchodzące w skład Imperium Napoleona oraz jego sojuszników;

  • opisywać przebieg kariery Napoleona i oceniać jego polityczny dorobek;

  • wyjaśniać jakie były powody upadku Napoleona.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z życiorysem Napoleona. Uczniowie na podstawie anglojęzycznych materiałów znalezionych w Internecie przygotowują pisemnie krótki biogram władcy.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom temat, cel lekcji oraz kryteria sukcesu .

  2. Praca w grupach: na podstawie przygotowanych biogramów uczniowie wykonują Ćwiczenie 1. Porządkują wybrane momenty życia Napoleona w kolejności chronologicznej. Następnie nauczyciel upewnia się, że zostało ono wykonane prawidłowo i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  3. Nauczyciel wyjaśnia, na czym będzie polegała lekcja i jakie kryteria sukcesu powinni osiągnąć uczniowie.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi o wykonanie Polecenie 1, czyli zapoznanie się z osią czasu prezentującą najważniejsze bitwy i traktaty epoki napoleońskiej oraz ich znaczenie. Następnie, korzystając z map w e‑podręczniku oraz metody pogadanki, nauczyciel omawia z uczniami kierunki i cele podbojów Napoleona.

  2. W kolejnym kroku uczniowie pracują z mapą - wykonują Ćwiczenie 2 i zaznaczają, które państwa europejskie znalazły się pod wpływami Napoleona. Nauczyciel omawia zadanie upewniając się, że zostało one wykonane prawidłowo.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy i zadaje im polecenia do wykonania na podstawie dwóch tekstów. Grupa 1 wykonuje Polecenie 2. Wynotowuje fakty świadczące o tym, że Napoleon zjednoczył Europę pod swoimi rządami. Grupa 2 w tym czasie wykonuje Polecenie 3. Wynotowuje różnice między imperium francuskim i angielskim w napoleońskiej Europie. Na koniec tej części lekcji uczniowie przedstawiają główne strony konfliktu w Europie i omawiają ich racje. Na zakończenie nauczyciel upewnia się, że polecenia zostały wykonane poprawnie oraz udziela uczniom informacji zwrotnej.

  4. Uczniowie wykonują Ćwiczenie 3. Do prawno‑politycznych decyzji Napoleona przyporządkowują ich społeczno‑gospodarcze skutki. Nauczyciel upewnia się, że ćwiczenie zostało prawidłowo wykonane.

Faza podsumowująca

  1. Na koniec lekcji nauczyciel omawia z uczniami wnioski płynące z wykonanych na lekcji poleceń i ćwiczeń. Uświadamia im istnienie „białej” i „czarnej” legendy Napoleona oraz odmiennych kryteriów oceny jego dorobku politycznego (może skorzystać z książki Andrzeja Nieuważnego My z Napoleonem) .

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankiety ewaluacyjne, w których ocenią własną pracę na lekcji, pracę nauczyciela oraz kolegów i koleżanek.

Praca domowa

  1. Nauczyciel proponuje lektury uzupełniające i zadanie domowe dla zainteresowanych (zadanie domowe nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): prosi o wykonanie Ćwiczenia 4, czyli stworzenie mapy myśli na multimedialnej tablicy. Wykonane zadanie można sfotografować i wysłać nauczycielowi wraz z krótkim uzasadnieniem.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Coup d'état
Coup d'état
R4gJhdZqh7e8v
Nagranie dźwiękowe słówka.

zamach stanu – przejęcie władzy w państwie z użyciem siły, nielegalnie.

Bonapartism
Bonapartism
R1AfCIkUdX8L2
Nagranie dźwiękowe słówka.

bonapartyzm – nazwa systemu politycznego, zaprowadzonego przez Napoleona Bonaparte; rodzaj władzy opartej na autorytecie władcy odnoszącego sukcesy militarne i wprowadzającego rewolucyjne zmiany ustrojowe (konstytucje).

Continental Blockade
Continental Blockade
R1Kzri06fYzJs
Nagranie dźwiękowe słówka.

blokada kontynentalna – zakaz utrzymywania kontaktów handlowych z Brytyjczykami, w celu ekonomicznego wyniszczenia ich wyspiarskiego państwa, które było uzależnione od zagranicznych rynków.

Teksty i nagrania

RSPm8YiKfhfxb
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

A tyrant or a genius. Napoleon's Empire

In 1796, Napoleon Bonaparte received the supreme command of the French army in Italy. He soon broke up the Austrian army stationed there and gave France control of this area. His popularity allowed him to take over power and remove the disgraced politicians of the Directory. During his reign, Napoleon waged wars against further anti‑French coalitions. He won at Austerlitz (1805) and Jena and Auertstedt (1806), among others. After losing the Battle of Trafalgar (1805), he announced a continental blockade to weaken the position of England. In 1812, the French emperor went to war against Russia. The Great Napoleon's Army was completely crushed. After the defeat, Napoleon was sent to the island of Elba. He tried to regain the throne of France, returning in the spring of 1815 to the country. This event was named „one hundred days of Napoleon” in history. In June 1815 he lost the battle of Waterloo, during which he had Prussia and England as his opponents. After the defeat, he was interned for life on the Helena island.