Ilustracja przedstawia salę koncertową. Po prawej stronie zdjęcia znajduje się widownia z parterem zapełnionym krzesłami. Nad parterem wznoszą się balkony rozmieszczone na trzech piętrach. Na pierwszym piętrze siedzi publiczność, pozostałe są puste. Lewa strona kadru fotografii ukazuje fragment sceny. Sala utrzymana jest w stylu barokowym. Na środku napis: Z pieśnią na ustach
Ilustracja przedstawia salę koncertową. Po prawej stronie zdjęcia znajduje się widownia z parterem zapełnionym krzesłami. Nad parterem wznoszą się balkony rozmieszczone na trzech piętrach. Na pierwszym piętrze siedzi publiczność, pozostałe są puste. Lewa strona kadru fotografii ukazuje fragment sceny. Sala utrzymana jest w stylu barokowym. Na środku napis: Z pieśnią na ustach
Z pieśnią na ustach
Źródło: online-skills.
Przejdźmy do tematu
O głosach ludzkich
Głosy ludzkie dzielimy na żeńskie i męskie. Ze względu na skalę głosu w każdej grupie wyróżniamy głosy wysokie i niskie:
SOPRAN – wysoki głos żeński
ALT – niski głos żeński
TENOR – wysoki głos męski
BAS – niski głos męski
W głosach żeńskich pomiędzy wysokim a niskim głosem występuje mezzosopran, a w męskich – baryton. Istnieją również inne kategoryzacje, które rozróżniają głosy bardziej szczegółowo, np.: alt dramatyczny, alt komediowy, sopran koloraturowy, sopran młodzieńczo‑dramatyczny, bas komiczny, bas poważny, baryton bohaterski, tenor liryczny.
Wyróżniamy również głosy dziecięce, które dzielimy na: niskie – dziewczęce i chłopięce alty oraz wysokie – soprany dziewczęce i chłopięce, tzw. dyszkanty.
Utwory wokalne
Muzyka wokalna, to muzyka przeznaczona do śpiewu. Utwory wokalne posiadają tekst słowny, który ilustrowany melodią nadaje muzyce cechy programowe, przez co oddziałuje ona na słuchacza bardziej wyraziście niż muzyka instrumentalna. Do utworów wokalnych należą:
pieśń
aria
utwory na chór
utwory na kameralne zespoły śpiewacze – duety, tercety, kwartety itd.
Stanisław Moniuszko
Stanisław Moniuszko to obok Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego, to jeden z największych polskich kompozytorów. Podobnie jak Fryderyk Chopin żył i tworzył w okresie romantyzmu. Moniuszko pozostawił potomnym utwory wokalne i wokalno‑instrumentalne: pieśni solowe i chóralne oraz opery, operetki i balety.
Rrgujl1EDYuF2
Obraz przedstawia mężczyznę ubranego w czarną marynarkę, białą koszulę oraz muszkę na szyi. Mężczyzna ma krótkie włosy oraz brodę. Tło obrazu jest beżowe.
Adolphe Lafosse [czytaj: adolf lafos], „Portret Stanisława Moniuszki”, 1850 r., Biblioteka Narodowa, Warszawa, polona.pl, domena publiczna
Źródło: Adolphe Lafosse, Portret Stanisława Moniuszki, Fotografia, Biblioteka Narodowa, Warszawa, dostępny w internecie: https://polona.pl/item/stanislaw-moniuszko-stanislas-moniuszko,NzA0OTY4/0/#info:metadata [dostęp 19.10.2021], domena publiczna.
Polecenie 1
Obejrzyj film z cyklu Panteon Kompozytorów i rozwiąż ćwiczenia.
R1a3AgEQjnvtz
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko”
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko”
Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Panteon kompozytorów - Stanisław Moniuszko, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Moniuszko znany był nie tylko z komponowania pieśni i oper. Wypisz inne formy muzyki wymienione w filmie, które pozostawił po sobie kompozytor? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RkCqlNAMex936
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Pozostałe formy muzyczne to: msze, kantaty, uwertury koncertowe i balety oraz walce, nokturny, fraszki i polonezy.
Polecenie 3
Czyje dzieła Moniuszko wykonywał z przygotowanym przez siebie chórem? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RIrexV45RW3Gk
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Fragmenty Stworzenia świata Józefa Haydna, oratorium Feliksa Mendelssohna‑Bartholdego oraz Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Polecenie 4
W którym roku obchodzony był Rok Moniuszkowski i z jakiej okazji został on ogłoszony? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1EjqSO2En0Mw
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rok Moniuszkowski został ogłoszony z okazji 200 lecia urodzin kompozytora.
Dlaczego w Panteonie?
Dorobek Moniuszki może nie tak imponujący jak innych kompozytorów, ale nadal wciąż żywy i aktualizowany na wiele sposobów. Od 1992 roku jest organizowany na cześć wielkiego kompozytora Międzynarodowy Wokalny Konkurs Moniuszkowski z obowiązkowym wykonaniem pieśni ze stosowną interpretacją. Z dłuższą tradycją, bo od 1962 roku w Kudowie Zdroju, corocznie, oprócz szeregu koncertów w ramach Festiwal Moniuszkowskiego odbywa się rodzaj parady - korowodu Moniuszkowskiego, gdzie ludzie przebrani w stroje z epoki popularyzują w oryginalny sposób twórczość muzycznego wieszcza.
R10G4NeiS02yR
Na ilustracji znajduje się grupa kobiet idących ulicą ubranych w takie same suknie. Suknie są białe. Na sukniach znajdują się elementy żółtych kwiatów z listkami. Wszystkie kobiety mają na sobie zielone korale. Kobiety trzymają w rękach parasole. Między kobietami znajdują się mężczyźni ubrani w białe koszule, zielone spodnie oraz zielone kamizelki. W tle zdjęcia znajdują się drzewa oraz tłum ludzi.
Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, 2021 r., Kudowa Zdrój, festiwal‑moniuszkowski.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://festiwal-moniuszkowski.pl/fot-daniel-jasinski/ [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1TNdtx68hrCN
Na zdjęciu znajduje się grupa ludzi idących ulicą. Mężczyźni ubrani są w długie bordowe płaszcze. Kobiety noszą długie suknie. Wszyscy mają na głowach czapki obszyte futrem. W tle zdjęcia znajdują się ludzie robiący zdjęcia, drzewa oraz domy.
Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, 2021 r., Kudowa Zdrój, festiwal‑moniuszkowski.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://festiwal-moniuszkowski.pl/fot-daniel-jasinski/ [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1bmUKSvrGIaM
Na zdjęciu znajduje się grupa ludzi idących ulicą. Mężczyźni ubrani są w długie bordowe płaszcze. Kobiety noszą długie suknie. Wszyscy mają na głowach czapki obszyte futrem. W tle zdjęcia znajdują się przechodnie oraz budynki.
Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, 2021 r., Kudowa Zdrój, festiwal‑moniuszkowski.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://festiwal-moniuszkowski.pl/fot-daniel-jasinski/ [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RhvMRHVORN73t
Na zdjęciu znajduje się grupa ludzi idących ulicą. Mężczyźni ubrani są w długie bordowe płaszcze. Kobiety noszą długie suknie. Wszyscy mają na głowach czapki obszyte futrem. W tle zdjęcia znajdują się ludzie oraz budynki.
Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, 2021 r., Kudowa Zdrój, festiwal‑moniuszkowski.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Daniel Jasiński, Pokaz strojów w ramach corocznego 59. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://festiwal-moniuszkowski.pl/fot-daniel-jasinski/ [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 5
Na podstawie wiedzy zdobytej z filmu zapisz tekst fragmentu śpiewanej arii Skołuby ze Strasznego Dworu lub opowiedz własnymi słowami o czym stanowi jej treść? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RSRXLE0ydl0Lh
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Tekst fragmentu Arii Skołuby:
Ten zegar stary niby świat
Kuranty ciął jak z nut
Zepsuty wszakże od stu lat
Nakręcać próżny trud
Lecz jeśli niespodzianie
Ktoś obcy tutaj stanie
Pan zegar gdy zapieje kur
Dmie w rząd przedętych rur
Dziś zbudzi cię
Koncercik taki
Boisz się
Nie
Zażyj tabaki
Polecenie 6
Na podstawie wiedzy z filmu, wymień przynajmniej trzy tytuły zaprezentowanych w filmie pieśni.
ROJVfK7dSdBEf
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przykładowe pieśni zaprezentowane w filmie: Dziad i Baba, Znasz li ten kraj, Stary Kapral, Prząśniczka, Serenada, Swaty.
Polecenie 7
Odpowiedz na pytanie. Co było inspiracją opery Straszny Dwór?
RlcADFY8mOShP
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Obejrzyj ponownie fragment filmu poświęcony operze Straszny Dwór.
Jedną z inspiracji były opowieści dziadka Stanisława o dworze w Śmiłowiczach.
W ramach 2019 Roku Moniuszkowskiego została wydana płyta z nagraniami Halki wykonanej na instrumentach historycznych w języku włoskim. Więcej ciekawostek również z tego przedsięwzięcia można znaleźć na powstałej witrynie w roku jubileuszowym - moniuszko200.pl.
Rok 2021 - choć z pandemią w tle - pokazał, że Moniuszko jest wciąż podziwiany i śpiewany przez najmłodszych. Płyta pod tytułem Moniuszko inaczej śpiewany to zbiór pięknych utworów zaczerpniętych z moniuszkowskich oper, Sonetów krymskich, czy powyżej wspomnianych w filmie Śpiewników domowych. W ramach projektu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska Narodowego Forum Muzyki została przygotowana płyta z udziałem ponad 140 małych wykonawców zgromadzonych w szkolnych chórach.
R1baJOaU1Pqzy
INa środku ilustracji znajduje się mężczyznę ubranego w niebieską marynarkę, białą koszulę oraz czarną muszkę na szyi. Mężczyzna w prawej dłoni trzyma batutę. Na lewym ramieniu mężczyzny znajduje się zielony skrzat opierający o niego głowę. Na prawym ramieniu znajduje się brązowy ptak. Na środku pod mężczyzną znajduje się tytuł albumu muzycznego oraz dane autora. W lewym górnym rogu znajduje się słońce oświetlające połowę obrazka. Pod słońcem znajduje się chłopiec na koniu, żółte drzewo, na którym znajduje się jaskółka trzymająca w dziobie złoty klucz, starszy mężczyzna mający aureolę na głowię oraz w lewym dolnym rogu siedzący chłopiec w kapeluszu grający na skrzypcach. W prawym górnym rogu znajduje się księżyc oraz dwie gwiazdki. W tle prawego górnego rogu znajduję się nocne niebo. W prawym dolnym rogu znajdują się mężczyzna w łódce nad którym znajduje się złota rybka oraz mężczyzna opierający się o drzewo ze strzałą wbitą w serce.
Okładka albumu muzycznego „Moniuszko inaczej śpiewany”, moniuszko200.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Moniuszko inaczej śpiewany, Ilustracja, dostępny w internecie: https://moniuszko200.pl/pl/aktualno%C5%9Bci/2019-12-11/8132/premiera-plyty-projektu-akademia-choralna-moniuszko-inaczej-spiewany [dostęp 19.10.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R14isdLk7SfkS1
Ilustracja przedstawia kolorowy szkic dworu Moniuszków w Ubielu, w którym wychował się Stanisław Moniuszko. Rysunek został wykonany przez Napoleona Ordy. W centralnym miejscu grafiki znajduje się drewniany dom ze spadzistym dachem oraz dużym, dwukondygnacyjnym portalem kolumnowym. Po lewej stronie budynku umieścił autor zabudowania gospodarcze. Przed domem widnieje otoczony płotem ogród z fontanną pośrodku. Na pierwszym planie, po prawej stronie ilustracji znajduje się duże, rozłożyste drzewo. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: Stanisław Moniuszko urodził się w 1819 roku w majątku Ubiel na Białorusi.
Ilustracja przedstawia kolorowy szkic dworu Moniuszków w Ubielu, w którym wychował się Stanisław Moniuszko. Rysunek został wykonany przez Napoleona Ordy. W centralnym miejscu grafiki znajduje się drewniany dom ze spadzistym dachem oraz dużym, dwukondygnacyjnym portalem kolumnowym. Po lewej stronie budynku umieścił autor zabudowania gospodarcze. Przed domem widnieje otoczony płotem ogród z fontanną pośrodku. Na pierwszym planie, po prawej stronie ilustracji znajduje się duże, rozłożyste drzewo. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: Stanisław Moniuszko urodził się w 1819 roku w majątku Ubiel na Białorusi.
Napoleon Odra, „Dwór Moniuszków w Ubielu”, 1872, Wikipedia, domena publiczna
Stanisław Moniuszko – twórca pieśni
Obok utworów wokalno‑instrumentalnych, w okresie wileńskim powstało również wiele pieśni, które wydane zostały w 12 tomach (6 za życia kompozytora, 6 po jego śmierci) pod wspólnym tytułem Śpiewniki domowe.
RcHYlzclSvneN1
Ilustracja przedstawia okładkę III tomu „Śpiewnika domowego” autorstwa Stanisława Moniuszki. Na czarno-białej grafice znajduje się tytuł „Trzeci Śpiewnik domowy Stanisława Moniuszki”, pod nim widnieje spis treści a także dane wydawnictwa. Całość otoczona jest ozdobną ramką z herbem w formie harfy u góry oraz postaciami lwów w jej górnych rogach.
Okładka III tomu „Śpiewnika domowego”, cdn.imslp.org, CC BY 3.0
Teksty do swoich utworów wybierał kompozytor z twórczości największych polskich poetów: Jana Kochanowskiego i Adama Mickiewicza oraz autorów XIX wiecznych: Józefa Ignacego Kraszewskiego, Jana Czeczota, Władysława Syrokomli czyli Ludwika Kondratowicza, Teofila Lenartowicza i Józefa Korzeniowskiego.
Polecenie 8
Zapoznaj się z opisem alternatywnym pieśni Dziad i baba.
Zapoznaj się z opisem alternatywnym pieśni Dziad i baba.
Zapoznaj się z opisem alternatywnym pieśni Dziad i baba.
Wysłuchaj pieśni Dziad i baba. Zwróć uwagę na treść.
RIWgB7eBB5Gpf
Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko pod tytułem "Dziad i baba". Utwór wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko pod tytułem "Dziad i baba". Utwór wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko pod tytułem "Dziad i baba". Utwór wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
Dziad i baba to żartobliwa pieśń o starych małżonkach, którzy wciąż zapewniają się o swojej miłości. Sytuacja zmienia się gdy do drzwi puka Śmierć. W perspektywie śmierci zarówno żona, jak i mąż myślą tylko o sobie. Pieśń jest satyrą na ludzki egoizm i zakłamanie.
Słuchając pieśni, zwróć uwagę na związek muzyki i tekstu: fragmentom opowiadającym o przyjemnych sytuacjach towarzyszy spokojna i łagodna muzyka, która w momentach traktujących o śmierci zmienia się w dynamiczną, mocną a nawet nerwową. Ponieważ pieśń wykonywana jest przez solistę z akompaniamentem fortepianu, który wokalnie zaprezentować musi kilka występujących w niej postaci, wokalista zmienia barwę głosu, a tym samym charakter poszczególnych fragmentów.
Pieśni ze zbioru Śpiewniki domowe przeznaczone były do wspólnego śpiewania w domu, w gronie miłośników muzyki. Przez lata powstało ich ponad 300. Pieśni obejmują bardzo szeroką tematykę: od pieśni idyllicznych, przez refleksyjne, religijne, patriotyczne, historyczne, obyczajowe i miłosne do fantastycznych. Były wśród nich proste, ludowe melodie do śpiewania, wielozwrotkowe pieśni z refrenem, ale również rozbudowane, bogate ballady, dumki i romanse. Większość posiada walory artystyczne. Niektóre pełnią funkcje utworów pedagogicznych, inne kompozycji żartobliwych dla dzieci, a część powstała dla śpiewaków. W pieśniach Moniuszko nawiązał do polskiego folkloru, wprowadzając charakterystyczne zwroty melodyczne oraz rytmikę tańców: mazura, krakowiaka i poloneza. Do tych, które zdobyły największa popularność należą: Prząśniczka, Chochlik, Pieśń wieczorna, Krakowiaczek, Znasz li ten kraj, Kozak, Stary kapral, Dziad i baba, Trzech Budrysów. Na ich piękno składają się melodie, ale też ciekawy, ilustracyjny, podkreślający nastrój akompaniament fortepianowy.
Wysłuchaj pieśni Prząśniczka
R1EikXQ2gA456
Na nagraniu pieśń "Prząśniczka" Stanisława Moniuszko w wykonaniu Ireny Santor i zespołu instrumentalnego. Akompaniament imituje kręcenie się kołowrotka, jest jednostajny i szybki. W pewnym momencie - kiedy nić się zrywa - urywa się też akompaniament.
Na nagraniu pieśń "Prząśniczka" Stanisława Moniuszko w wykonaniu Ireny Santor i zespołu instrumentalnego. Akompaniament imituje kręcenie się kołowrotka, jest jednostajny i szybki. W pewnym momencie - kiedy nić się zrywa - urywa się też akompaniament.
słowa: J. Czeczot, muzyka: S. Moniuszko, „Prząśniczka”, online-skills, CC BY 3.0
słowa: J. Czeczot, muzyka: S. Moniuszko, „Prząśniczka”, online-skills, CC BY 3.0
Na nagraniu pieśń "Prząśniczka" Stanisława Moniuszko w wykonaniu Ireny Santor i zespołu instrumentalnego. Akompaniament imituje kręcenie się kołowrotka, jest jednostajny i szybki. W pewnym momencie - kiedy nić się zrywa - urywa się też akompaniament.
Prząśniczka to pieśń z charakterystycznym, ilustrującym terkot kołowrotka akompaniamentem i prowadzoną na jego tle melodią. Opowiada o dziewczynie, która po odjeździe narzeczonego szybko znajduje nowego adoratora. Wykonywana jest przez solistę z akompaniamentem fortepianu. Pieśń utrzymana jest w szybkim, motorycznym tempie. W czwartej zwrotce, po tekście: prysła wątła nić, melodia nagle urywa się. Ta przerwana melodia ma symbolizować zapomnienie dziewczyny o młodzieńcu. W finale znów powraca motoryczny motyw muzyczny.
RMwMwOBMHahqY1
Ćwiczenie 1
Określ czy cytowany tekst pochodzi z pieśni czy z arii. 1. U prząśniczki siedzą jak anioł dzieweczki... 2. Szumią jodły na gór szczycie... 3. Był sobie dziad i baba bardzo starzy oboje... 4. Ten zegar stary od stu lat kuranty ciął jak z nut...
Określ czy cytowany tekst pochodzi z pieśni czy z arii. 1. U prząśniczki siedzą jak anioł dzieweczki... 2. Szumią jodły na gór szczycie... 3. Był sobie dziad i baba bardzo starzy oboje... 4. Ten zegar stary od stu lat kuranty ciął jak z nut...
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
Ćwiczenie 2
R11YMRkOMkAHJ1
Wskaż jaki nastrój i charakter mają wymienione utwory 1. Szumią jodły Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 2. Prząśniczka Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 3. Dziad i baba Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 4. Ten zegar stary Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia.
Wskaż jaki nastrój i charakter mają wymienione utwory 1. Szumią jodły Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 2. Prząśniczka Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 3. Dziad i baba Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 4. Ten zegar stary Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia.
Wysłuchaj utwory i przyporządkuj właściwe określenia do tytułów utworów:
Wskaż jaki nastrój i charakter mają wymienione utwory 1. Szumią jodły Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 2. Prząśniczka Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 3. Dziad i baba Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 4. Ten zegar stary Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia.
Wskaż jaki nastrój i charakter mają wymienione utwory 1. Szumią jodły Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 2. Prząśniczka Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 3. Dziad i baba Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia. 4. Ten zegar stary Możliwe odpowiedzi: A. nastrój bólu i rozpaczy, B. zmienny nastrój, żartobliwy charakter, C. nastrój grozy, D. motoryczny akompaniament, liryczna melodia.
M‑083‑Z5
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
RIWgB7eBB5Gpf
Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko pod tytułem "Dziad i baba". Utwór wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko pod tytułem "Dziad i baba". Utwór wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko pod tytułem "Dziad i baba". Utwór wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
R11wLDV6uBbv6
Na nagraniu Aria Jontka "Szumią jodły na gór szczycie". Śpiewak - tenor z towarzyszeniem fortepianu śpiewa smutną, pełną żałości arię. Jontek rozpacza po stracie ukochanej.
Na nagraniu Aria Jontka "Szumią jodły na gór szczycie". Śpiewak - tenor z towarzyszeniem fortepianu śpiewa smutną, pełną żałości arię. Jontek rozpacza po stracie ukochanej.
Stanisław Moniuszko, „Aria Jontka: Szumią jodły na gór szczycie”, AMFN, CC BY 3.0
Stanisław Moniuszko, „Aria Jontka: Szumią jodły na gór szczycie”, AMFN, CC BY 3.0
Na nagraniu Aria Jontka "Szumią jodły na gór szczycie". Śpiewak - tenor z towarzyszeniem fortepianu śpiewa smutną, pełną żałości arię. Jontek rozpacza po stracie ukochanej.
RPOaBRa2PsUQT
Na nagraniu Aria Skołuby Stanisława Moniuszki. Utwór wykonuje śpiewak - bas z towarzyszeniem fortepianu. Śpiewak opowiada historię zegara i Strasznego Dworu. Chce przestraszyć słuchaczy i pyta czy się boją.
Na nagraniu Aria Skołuby Stanisława Moniuszki. Utwór wykonuje śpiewak - bas z towarzyszeniem fortepianu. Śpiewak opowiada historię zegara i Strasznego Dworu. Chce przestraszyć słuchaczy i pyta czy się boją.
Stanisław Moniuszko, „Ten zegar stary (Aria z kurantem)”, AMFN, CC BY 3.0
Stanisław Moniuszko, „Ten zegar stary (Aria z kurantem)”, AMFN, CC BY 3.0
Na nagraniu Aria Skołuby Stanisława Moniuszki. Utwór wykonuje śpiewak - bas z towarzyszeniem fortepianu. Śpiewak opowiada historię zegara i Strasznego Dworu. Chce przestraszyć słuchaczy i pyta czy się boją.
R1G1K0RxEZ9oD
Na nagraniu pieśń "Prząśniczka" Stanisława Moniuszko w wykonaniu Ireny Santor i zespołu instrumentalnego. Akompaniament imituje kręcenie się kołowrotka, jest jednostajny i szybki. W pewnym momencie - kiedy nić się zrywa - urywa się też akompaniament.
Na nagraniu pieśń "Prząśniczka" Stanisława Moniuszko w wykonaniu Ireny Santor i zespołu instrumentalnego. Akompaniament imituje kręcenie się kołowrotka, jest jednostajny i szybki. W pewnym momencie - kiedy nić się zrywa - urywa się też akompaniament.
słowa: J. Czeczot, muzyka: S. Moniuszko, „Prząśniczka”, online-skills, CC BY 3.0
słowa: J. Czeczot, muzyka: S. Moniuszko, „Prząśniczka”, online-skills, CC BY 3.0
Na nagraniu pieśń "Prząśniczka" Stanisława Moniuszko w wykonaniu Ireny Santor i zespołu instrumentalnego. Akompaniament imituje kręcenie się kołowrotka, jest jednostajny i szybki. W pewnym momencie - kiedy nić się zrywa - urywa się też akompaniament.
R1DyaQ63nuoLE1
Ćwiczenie 3
Określ czy wymienione tytuły są tytułami pieśni czy oper. 1. Znasz li ten kraj, 2. Straszny dwór, 3. Verbum nobile, 4. Paria, 5. Stary kapral, 6. Flis, 7. Krakowiaczek, 8. Dziad i baba, 9. Halka, 10. Pieśń wieczorna, 11. Kozak, 12. Prząśniczka, 13. Hrabina.
Określ czy wymienione tytuły są tytułami pieśni czy oper. 1. Znasz li ten kraj, 2. Straszny dwór, 3. Verbum nobile, 4. Paria, 5. Stary kapral, 6. Flis, 7. Krakowiaczek, 8. Dziad i baba, 9. Halka, 10. Pieśń wieczorna, 11. Kozak, 12. Prząśniczka, 13. Hrabina.
Podane tytuły dzieł Stanisława Moniuszki przenieś do odpowiednich kolumn:
<i>Stary kapral</i>, <i>Dziad i baba</i>, <i>Prząśniczka</i>, <i>Straszny dwór</i>, <i>Hrabina</i>, <i>Flis</i>, <i>Kozak</i>, <i>Krakowiaczek</i>, <i>Znasz li ten kraj</i>, <i>Pieśń wieczorna</i>, <i>Halka</i>, <i>Verbum nobile</i>, <i>Paria</i>
Pieśni
Opery
Źródło: Ewelina Boesche-Kopczyńska.
Polecenie 9
Wysłuchaj pieśni Prząśniczka, naucz się jej i zaśpiewaj z akompaniamentem. W nauce wykorzystaj nagranie i tekst utworu.
RCEQ9JBL6PHZ8
Utwór: Prząśniczka Wykonawca: Irena Santor Źródło: Przeboje Pana Stanisława
Utwór: Prząśniczka Wykonawca: Irena Santor Źródło: Przeboje Pana Stanisława
Utwór: Prząśniczka Wykonawca: Irena Santor Źródło: Przeboje Pana Stanisława
Opowiedz treść pieśni „Prząśniczka”.
1. U prząśniczki siedzą jak anioł dzieweczki, Przędą sobie, przędą jedwabne niteczki.
Kręć się kręć wrzeciono, wić się tobie, wić! Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!
2.Poszedł do Królewca młodzieniec z wiciną, Łzami się zalewał, żegnając z dziewczyną.
Kręć się kręć wrzeciono, wić się tobie, wić! Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!
3.Gładko idzie przędza, wesoło dziewczynie, Pamiętała trzy dni o wiernym chłopczynie.
Kręć się kręć wrzeciono, wić się tobie, wić! Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!
4.Inny się młodzieniec podsuwa z ubocza I innemu rada dziewczyna ochocza.
Kręć się kręć wrzeciono! Prysła wątła nić. Wstydem dziewczę płonie, Wstydź się dziewczę, wstydź!
Pieśń solowa
Najkrótsza definicja pieśniPieśńpieśni zawiera się w jednym zdaniu: „Jest to utwór wokalny do tekstu lirycznego”. Pieśń jest powszechnie występującą formą we wszystkich epokach od starożytności po czasy współczesne. Ze względu na środki wykonawcze wyróżnia się pieśń solową, która najczęściej wykonywana jest z towarzyszeniem instrumentu i pieśń chóralną. W poszczególnych epokach popularność zdobywały różne instrumenty, np. w starożytnościStarożytnośćstarożytności akompaniowano na lirachLiralirach i kitarachKitarakitarach, w średniowieczuŚredniowiecześredniowieczu śpiewakom towarzyszyła fidelFidelfidel, w renesansieRenesansrenesansielutniaLutnialutnia, w barokuBarokbarokuklawesynKlawesynklawesyn, w następnych epokach fortepianFortepianfortepian.
Za mistrza pieśni powszechnie uważa się Franza Schuberta, kompozytora epoki romantyzmuRomantyzmromantyzmu. Już w wieku trzynastu lat skomponował swoją pierwszą pieśń, by z czasem być autorem ponad sześciuset! I mimo tego, że komponował również inne gatunki muzyczne, jego twórczość kojarzy się przede wszystkim z pieśniami. Już za życia zdobył tak dużą popularność, że na jego cześć organizowano spotkania artystyczne nazywane od jego nazwiska schubertiadami. Podczas takich spotkań - początkowo w domach wiedeńczyków czy też w kawiarniach – oprócz muzyki obecne były poezja i taniec. Co ciekawe, schubertiady mają się nadal bardzo dobrze. Mimo upływu czasu, zmieniających się mód i trendów, nadal są organizowane i to na dodatek w o wiele szerszej skali - w salach koncertowych, z udziałem znakomitych artystów.
R11LKTT2LFBUA
Ilustracja przedstawia dzieło pt.: „Schubertiada” autorstwa Juliusa Schmida. Obraz ukazuje Franza Schuberta przy fortepianie, wokół mężczyzny znajdują się słuchacze w strojach zgodnych z epoką.
„Schubertiada” autorstwa Juliusa Schmida. Obraz ukazuje Franza Schuberta
Źródło: zpe.gov.pl.
Posłuchaj pieśni Franza SchubertaMałgorzata przy kołowrotku. Zwróć uwag na fakturę, wyraźnie słychać tu melodię na tle akompaniamentu, czyli pieśń jest oparta o fakturę homofoniczną. Pieśń ta została skomponowana w formie rondaRondoronda.
R1LN8FGC98GGD
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Franza Schuberta. Kompozytor ma kręcone włosy i bokobrody, nosi malutkie okulary w metalowej oprawie. Ma charakterystyczny dołeczek w brodzie. Ubrany jest w białą koszulę i surdut, pod szyją ma zawiązaną chustę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: „Małgorzata przy kołowrotku”, autorstwa Franza Schuberta oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu bardzo dramatyczna i emocjonalna pieśń w wykonaniu śpiewaczki . Motoryczny akompaniament, wykonany na fortepianie, imituje kręcenie się kołowrotka.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Franza Schuberta. Kompozytor ma kręcone włosy i bokobrody, nosi malutkie okulary w metalowej oprawie. Ma charakterystyczny dołeczek w brodzie. Ubrany jest w białą koszulę i surdut, pod szyją ma zawiązaną chustę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: „Małgorzata przy kołowrotku”, autorstwa Franza Schuberta oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu bardzo dramatyczna i emocjonalna pieśń w wykonaniu śpiewaczki . Motoryczny akompaniament, wykonany na fortepianie, imituje kręcenie się kołowrotka.
Portret Franza Schuberta.
Źródło: zpe.gov.pl.
RX3bjkFO2Iouv
Ćwiczenie 4
Pieśń Małgorzata przy kołowrotku ma formę ronda. Opisz jak zbudowana jest taka forma. Wyjaśnij czym są kuplety.
Pieśń Małgorzata przy kołowrotku ma formę ronda. Opisz jak zbudowana jest taka forma. Wyjaśnij czym są kuplety.
Kolejnym przykładem pieśni o fakturze homofonicznej będzie Wiosna Fryderyka Chopina, kompozytora epoki romantyzmu. W prawdzie Chopin kojarzy się przede wszystkim jako kompozytor muzyki fortepianowej, to, jak się okazuje, pieśń również nie była mu obca.
R1ETN6S38O35A
Ilustracja przedstawia fotografię Fryderyka Chopina. Kompozytor siedzi, ręce ma skrzyżowane na udach. Patrzy na wprost. Ma dłuższe, ciemne włosy zakrywające ucho. Niewielkie ciemne oczy, dość wyraźne brwi. Duży nos i średnie usta. Jest smutny bądź zamyślony. Ubrany jest w białą koszulę i jasny płaszcz. Pod szyją ma zawiązaną ciemną apaszkę. Fotografia jest czarno-biała. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: Wiosna, autorstwa Fryderyka Chopina, wykonawca Alicja Węgorzewska-Whiskerd i Alex Szilasi oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu sielankowa, spokojna, tęskna pieśń w wykonaniu śpiewaczki śpiewającej sopranem z akompaniamentem fortepianu. Pieśń jest skomponowana w metrum trójdzielnym.
Ilustracja przedstawia fotografię Fryderyka Chopina. Kompozytor siedzi, ręce ma skrzyżowane na udach. Patrzy na wprost. Ma dłuższe, ciemne włosy zakrywające ucho. Niewielkie ciemne oczy, dość wyraźne brwi. Duży nos i średnie usta. Jest smutny bądź zamyślony. Ubrany jest w białą koszulę i jasny płaszcz. Pod szyją ma zawiązaną ciemną apaszkę. Fotografia jest czarno-biała. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: Wiosna, autorstwa Fryderyka Chopina, wykonawca Alicja Węgorzewska-Whiskerd i Alex Szilasi oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu sielankowa, spokojna, tęskna pieśń w wykonaniu śpiewaczki śpiewającej sopranem z akompaniamentem fortepianu. Pieśń jest skomponowana w metrum trójdzielnym.
Fryderyk Chopin.
Źródło: zpe.gov.pl.
Rd4a28TyQkQ6C
Ćwiczenie 5
Uszereguj chronologicznie epoki. Elementy do uszeregowania: 1. Barok, 2. Muzyka dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku, 3. Romantyzm, 4. Starożytność, 5. Średniowiecze, 6. Klasycyzm, 7. Renesans
Uszereguj chronologicznie epoki. Elementy do uszeregowania: 1. Barok, 2. Muzyka dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku, 3. Romantyzm, 4. Starożytność, 5. Średniowiecze, 6. Klasycyzm, 7. Renesans
Uszereguj chronologicznie epoki.
Muzyka XX i XXI wieku
Romantyzm
Renesans
Klasycyzm
Barok
Średniowiecze
Starożytność
Polecenie 10
Posłuchaj jeszcze jednego przykładu pieśni o fakturze homofonicznej. To pieśń Stanisława Moniuszki.
Rk89E4z9mE5jb
Na ilustracji portret Stanisława Moniuszki. Kompozytor przedstawiony jest jako potężny mężczyzna, z siwiejącymi włosami i bokobrodami. Ubrany jest w koszulę, kamizelkę i marynarkę. Na szyi ma muchę, na nosie okulary w metalowych oprawkach. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Kozak, autorstwa Stanisława Moniuszki. Wykonawca: Mariusz Godlewski, Radosław Kurek oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu pieśń wykonana przez mężczyznę śpiewającego basem z towarzyszeniem fortepianu. Metrum utworu dwie czwarte. Akompaniament oparty jest o schemat na raz niski dźwięk basowy, na dwa akord wykonany arpeggio. Pieśń jest smutna, liryczna. Opowiada o kozaku, który ginie na wojnie.
Na ilustracji portret Stanisława Moniuszki. Kompozytor przedstawiony jest jako potężny mężczyzna, z siwiejącymi włosami i bokobrodami. Ubrany jest w koszulę, kamizelkę i marynarkę. Na szyi ma muchę, na nosie okulary w metalowych oprawkach. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Kozak, autorstwa Stanisława Moniuszki. Wykonawca: Mariusz Godlewski, Radosław Kurek oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu pieśń wykonana przez mężczyznę śpiewającego basem z towarzyszeniem fortepianu. Metrum utworu dwie czwarte. Akompaniament oparty jest o schemat na raz niski dźwięk basowy, na dwa akord wykonany arpeggio. Pieśń jest smutna, liryczna. Opowiada o kozaku, który ginie na wojnie.
Stanisław Moniuszko, Źródło: zpe.gov.pl
RDZr8QsRv4oTE
Wskaż głos, który wykonuje pieśń Kozak Stanisława Moniuszki. Możliwe odpowiedzi: 1. Sopran, 2. Alt, 3. Tenor, 4. Bas
Wskaż głos, który słychać w pieśni Kozak Stanisław Moniuszki.
Sopran
Alt
Tenor
Bas
R6opTuVyI2sgi
Ćwiczenie 6
Uporządkuj głosy od najniższego do najwyższego.
Uporządkuj głosy od najniższego do najwyższego.
Ciekawostka
Felix Mendelssohn‑Bartholdy [czytaj: feliks mendelson bartoldi] kompozytor romantyczny, stworzył typ liryki instrumentalnej, która jest powiązana z pieśnią wokalną poprzez wyrazistą linię melodyczną z akompaniamentem. Nie ma tam jednak słów. Utwory te określamy jako pieśni bez słówPieśń bez słówpieśni bez słów.
R59K28X7CVNSH
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego. Kompozytor jest przedstawiony jako młody mężczyzna z lekko kręconymi włosami, sięgającymi ucha. Ubrany jest w koszulę i surdut, pod szyją ma zawiązaną czarną chustę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetli się napis: „Pieśń bez słów op. 19 nr 2”, autorstwa Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu. Na nagraniu utwór instrumentalny wykonany na fortepianie. Utwór jest spokojny liryczny, linia melodyczna jest kantylenowa, można ją zanucić. Wyraźnie wyodrębnione są fragmenty, które są tylko akompaniamentem i te, w których występuje melodia.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego. Kompozytor jest przedstawiony jako młody mężczyzna z lekko kręconymi włosami, sięgającymi ucha. Ubrany jest w koszulę i surdut, pod szyją ma zawiązaną czarną chustę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetli się napis: „Pieśń bez słów op. 19 nr 2”, autorstwa Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu. Na nagraniu utwór instrumentalny wykonany na fortepianie. Utwór jest spokojny liryczny, linia melodyczna jest kantylenowa, można ją zanucić. Wyraźnie wyodrębnione są fragmenty, które są tylko akompaniamentem i te, w których występuje melodia.
Portret Felixa Mendelssohna‑Bartholdy'ego
Źródło: zpe.gov.pl.
1
R1BOpFJAZqrXc1
Ćwiczenie 6
Połącz nazwisko z właściwym imieniem kompozytora. 1. Schubert Możliwe odpowiedzi: A.Karol, B.Fryderyk, C.Franz. 2. Szymanowski Możliwe odpowiedzi: A.Karol, B.Fryderyk, C.Franz. 3. Chopin Możliwe odpowiedzi: A.Karol, B.Fryderyk, C.Franz.
Połącz nazwisko z właściwym imieniem kompozytora. 1. Schubert Możliwe odpowiedzi: A.Karol, B.Fryderyk, C.Franz. 2. Szymanowski Możliwe odpowiedzi: A.Karol, B.Fryderyk, C.Franz. 3. Chopin Możliwe odpowiedzi: A.Karol, B.Fryderyk, C.Franz.
Wskaż portret Franza Schuberta.
Portret kompozytora
Portret kompozytora
Portret kompozytora
Portret kompozytora
Portret kompozytora
R1JmHvOUI3IIW
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie: Czy Franz Schubert żył w tej samej epoce co Jan Sebastian Bach?
Słownik pojęć
A cappella
A cappella
określenie muzyki przeznaczonej na chór bez towarzyszenia instrumentalnego
Alt
Alt
niski głos kobiecy
Akompaniament
Akompaniament
[wł. accompagnamento ‘wtór’, ‘orszak’], tło muzyczne towarzyszące głównej partii melodycznej, wykonywanej zazwyczaj solo (przez jednego instrumentalistę lub śpiewaka) i stanowiące jej uzupełnienie harmoniczne, także rytmiczne i kolorystyczne
Aria
Aria
pieśń solowa z akompaniamentem orkiestry, składająca się zwykle z dwóch części, występuje w operze lub w innej wielkiej formie wokalno‑instrumentalnej: w oratorium, operetce, kantacie
Bas
Bas
najniższy głos męski
Chór
Chór
zespół śpiewaków wykonujących wspólnie utwór muzyczny
Figuracja
Figuracja
[łac.], kształtowanie linii melodycznej (melodia), wykorzystujące dźwięki gamy diatonicznej lub chromatycznej (diatonika, chromatyka), a także dźwięki tzw. akordów rozłożonych (czyli akordów rozłożonych na składniki), prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych
Homofonia
Homofonia
typ budowy wielogłosowych utworów muzycznych, w których tylko jeden głos prowadzi melodię
Kompozytor
Kompozytor
twórca utworów muzycznych
Melodia
Melodia
[gr.], jeden z gł. elementów dzieła muzycznego (obok rytmu, harmonii, dynamiki, agogiki, barwy dźwięku i formy); następstwo dźwięków różnej wysokości, zwykle porządkowanych wg określonych zasad tonalnych (tonalność), rytmiczno‑metrycznych i formalnych
Opera
Opera
[wł. < łac.], dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą
Pieśń
Pieśń
utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego, np. w staroż. Grecji z akompaniamentem liry, kitary, w czasach nowoż. gitary, od końca XVIII w. najczęściej fortepianu (p. na głos męski lub żeński, także duety, tercety itd., niektóre p. chóralne); b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry (p. orkiestrowe, symfoniczne); d) a cappella (p. powszechne, p. chóralne)
Pieśń bez słów
Pieśń bez słów
liryczna miniatura fortepianowa, stworzona przez Felixa Mendelssohna‑Bartholdy’ego, naśladująca w formie i artystycznym wyrazie - pieśń wokalną
Polifonia
Polifonia
[gr.], rodzaj faktury wynikający z występowania w utworze kilku niezależnych, lecz skoordynowanych ze sobą linii melodycznych, także technika kompozytorska polegająca na prowadzeniu, jednocześnie 2 lub więcej linii melodycznych, które ze sobą współbrzmią
Romantyzm
Romantyzm
europejski prąd ideowy, literacki i artystyczny z początku XIX w., odwołujący się do idealizmu, natury, uczucia, wprowadzający motywy ludowe, elementy fantastyki oraz idee patriotyczne; za twórców epoki romantyzmu uchodzą: Felix Mendelsshon‑Bartholdy, Fryderyk Chopin, Franciszek Liszt czy Robert Schumann i inni
Rondo
Rondo
klasyczna forma instrumentalna, wywodząca się z rondeau. Polega na kilkakrotnym powtarzaniu tematu zwanego refrenem lub ritornelem
Sopran
Sopran
najwyższy głos żeński
Tenor
Tenor
najwyższy głos męski
Wokalna muzyka
Wokalna muzyka
muzyka przeznaczona do śpiewu, zaopatrzona w tekst słowny, którego ilustracją jest śpiewana melodia; tekst nadaje muzyce wokalnej właściwości programowe przez co oddziałuje ona bardziej wyraziście niż muzyka instrumentalna