1953 – Jerzy Ficowski wydaje książkę Cyganie polscy
1956 – wydano pierwszy tomik Papuszy pt. Pieśni Papuszy
1962 – Papusza została przyjęta do Związku Literatów Polskich
1981 – śmierć Papuszy
2006 – śmierć Jerzego Ficowskiego
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
Ri5dy6cjZ6NxZ
III Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń: 7. wskazuje relacje między kulturami: lokalną, regionalną, narodową i europejską, ujawniające się w konkretnych dziełach sztuki i praktykach kultury.
Nauczysz się
przedstawiać życie i twórczość Bronisławy Wajs – poetki tworzącej w języku romskim;
przedstawiać w skrócie historię Romów;
wymieniać i krótko charakteryzować najważniejsze grupy romskie mieszkające na terenie Polski;
charakteryzować poezję Papuszy;
przedstawiać najważniejsze filmy nt. Papuszy;
porównywać i analizować teksty kultury, jakimi są poezja i film.
Papusza
Rvl0r8B8MRDsc1
Papusza – właściwie Bronisława Wajs, cygańska poetka tworząca w języku romskim. Data urodzenia jest nieznana, przyjmuje się, że urodziła się 17 sierpnia 1908 r. lub 30 maja 1910 r. prawdopodobnie w Lublinie. Sama Papusza podawała 1909 jako rok urodzenia. Zmarła 8 lutego 1987 r. w Inowrocławiu. Jej imię w języku romskim oznacza Lalkę. Należała do grupy Roma Polska. Jej tabor wędrował po Podolu, Wołyniu i okolicach Wilna. W grupie Wajsów byli muzykanci, harfiści, kobiety zajmowały się także wróżeniem. Podczas II wojny światowej ukrywali się w lasach zachodniej Ukrainy. Po wojnie i zmianie granic tabor Wasjów zaczął wędrować na Ziemiach Odzyskanych. Po nakazach meldunku i osiedlania się, Papusza wraz z rodziną mieszkała w Żaganiu, następnie w Gorzowie Wielkopolskim (1954‑1981), a od 1981 r. w Inowrocławiu.
W wieku 16 lat została wydana za mąż za brata ojczyma – Dionizego Wajsa, starszego od niej o 24 lata. Poetka była bezpłodna – wraz z mężem przygarnęli chłopca Władysława, nazywanego pieszczotliwie Tarzanem.
Papusza jako jedna z nielicznych w taborze potrafiła czytać i pisać. Była samoukiem – prosiła chodzące do szkoły dzieci o pokazywanie jej liter. Jej nauczycielką była także żydowska sklepikarka z Grodna.
Jako poetka została odkryta przez Jerzego Ficowskiego. Uznanie środowiska literackiego nie pomogło jej w życiu codziennym. Zapłaciła wysoką cenę za przekroczenie zasad normujących pozycję kobiety w romskiej społeczności. Została z niej wykluczona i oskarżona o zdradę cygańskich tajemnic. To wszystko spowodowało, że poetka zachorowała psychicznie, miała urojenia, stany lękowe i depresję. Kilkakrotnie przebywała w szpitalu psychiatrycznym.
RktUf3DoIV3Wd1
Papusza żyła w biedzie, zajmowała się wróżeniem, opieką nad schorowanym mężem. Dzięki Tuwimowi, otrzymywała nieregularne stypendia z Ministerstwa Kultury. Ostatnie lata życia spędziła u swojej siostry Janiny Zielińskiej w Inowrocławiu.
Twórczość
Papusza jako poetka została odkryta przez poetę Jerzego Ficowskiego, który w 1949 r. dołączył do taboruTabortaboru Wajsów, w którym ukrywał się przed służbą bezpieczeństwa (bezpiekąBezpiekabezpieką). To dzięki niemu poetka zaczęła spisywać w języku romskim swoje pieśni, które są bliskie gawędzie. Utwory nie posiadają regularnego rytmu. W swojej twórczości Papusza opisuje utracony świat wolności i wędrujących taborów, losy swojego narodu, miłość do natury. Pieśni mają korzenie w tradycjach romskich.
Papusza debiutowała utworem Patrzę tu, patrzę tam (Dikchaw daj, dikchaw doj) w 1951 r. w Nowej Kulturze. Do opublikowania wiersza przyczynił się Julian Tuwim, któremu Ficowski przesłał tłumaczenie.
Patrzę tu, patrzę tam – wszystko się chwieje! Śmieje się świat! Gwiazd zatrzęsienie nocą! Gadają, mrugają, migocą.
Gwiazdy! Kto je rozumie, ten nocą nie chce zasnąć, na Mleczną Drogę spogląda jasną, wie, że to droga szczęśliwa że w dobre strony przyzywa.
Patrzę tu, patrzę tam – jak się księżyc myje w ciepłych wodach, niby w strumieniu pod lasem Cyganeczka młoda.
Cóż to się dzieje Wszystko się chwieje. To świat się śmieje. (1951, tłum. J. Ficowski)
Papusza, Patrzę tu, patrzę tam (Dikchaw daj, dikchaw doj), w: Krystyna Kamińska, Papusza czyli Wielka tajemnica. Wybór tekstów, Gorzów Wielkopolski 1992, s. 69‑70.
R1RRA75VId9yq1
W 1956 r. wydano tomik Pieśni Papuszy z komentarzem Juliana Tuwima w formie rozmowy z Jerzym Ficowskim. Za najlepszy wiersz Papuszy uważa się Pieśń cygańską z Papuszy głowy ułożoną (Gili romani Papuszakre szerestyr utchody):
W lesie wyrosłam jak złoty krzak, w cygańskim namiocie zrodzona, do borowika podobna. Jak własne serce kocham ogień. Wiatry wielkie i małe wykołysały Cyganeczkę i w świat pognały ją daleko...
Deszcze łzy mi obmywały, słońce, mój ojciec cygański, złoty, ogrzewało mnie i pięknie opaliło mi serce.
Z modrego zdroju nie czerpałam sił, tylko przemyłam oczy... Niedźwiedź po lasach się włóczy jak srebrny księżyc, wilk boi się ognia, nie ugryzie Cyganów.
[…] Oj, jak pięknie przy namiocie, śpiewa sobie dziewczyna, płonie wielkie ognisko! Oj, jak pięknie, ludzie, z daleka wielkanocnych pieśni ptaków słuchać, kwilenia dzieci, i tańca, i śpiewania chłopaków i dziewczyn.
[…] Oj, jak pięknie szumi nam las - to on mi śpiewa piosenki. Oj, jak pięknie odpływają rzeki, to one mi serce cieszą. Jak pięknie wpatrzeć się w toń rzeki i powiedzieć jej wszystko.
Bo nikt mnie nie zrozumie, tylko lasy i wody. To, co tu opowiadam, wszystko, wszystko już dawno minęło i wszystko, wszystko ze sobą wzięło - i moje lata młode.
(1950/1951, tłum. J. Ficowski)
Papusza, Pieśń cygańska z Papuszy głowy ułożona, (Gili romani Papuszakre szerestyr utchody), w: tejże, Lesie, ojcze mój, Warszawa 2013, s. 51‑53.
R1c0OMeHGZR5M1
Tłumaczem Papuszy był Jerzy Ficowski. Do dziś zachowało się ok. 40 własnoręcznie zapisanych przez poetkę wierszy oraz kilka tekstów opisujących życie Romów. Dużo tekstów i listów, m.in. Juliana Tuwima, Papusza spaliła podczas jednego z nawrotów choroby psychicznej. Wajs pisała bardzo niewyraźnie, z błędami, gubiła litery i całe sylaby. Ficowski nigdy nie zwrócił się do poetki z prośbą o pomoc w odczytaniu i tłumaczeniu, aby nie zrazić jej do dalszego zapisywania utworów.
W 1962 r. Papusza została przyjęta do Związku Literatów Polskich. Jej utwory zostały przetłumaczone na niemiecki, angielski, francuski, hiszpański, szwedzki, włoski i polski. Ostatnie wiersze opublikowała w 1970 r.
Papusza, czyli wielka tajemnica. Wybór tekstów, Gorzów Wlkp., 1992.
Poetka otrzymała także nagrody:
Lubuska Nagroda Kulturalna (1958),
Nagroda Kulturalna Nadodrza (1978),
Nagroda Gorzowska (1978).
Potępienie i wykluczenie
W grupie Roma Polska istniał rygorystyczny zakaz udzielania nie‑Romom jakichkolwiek informacji na temat cygańskich tradycji, obyczajów, norm i języka romskiego. W 1953 r. Jerzy Ficowski wydał książkę Cyganie polscy, w której opisał wierzenia, prawa moralne i dodał mały słownik wyrażeń romskich. Starszyzna oskarżyła Papuszę, jako najbliższą przyjaciółkę Ficowskiego, o zdradzenie obcemu tajemnic. Za karę poetka została wkluczona ze społeczności, pobito ją, grożono włóczeniem za końmi. Wajs odeszła z taboru i przeżyła w wykluczeniu ok. 30 lat. Nie opuścił jej tylko starszy, schorowany mąż. To wszystko doprowadziło do choroby psychicznej i przerw w pisaniu. Poetka nigdy nie oskarżała Ficowskiego o swoje nieszczęścia, do końca życia uważała go za przyjaciela, nazywała go Braciszkiem (Pszałoro).
RzCH7xSogPxli1
Ficowski o znajomości z Papuszą mówił:
Spadły na nią gromy potępienia, a jej imię w szerokich kręgach cygańszczyzny stało się niemal synonimem odstępstwa. Gdyby nie doszło przed laty do mojej wędrówki w taborze, w którym i ona wędrowała, nie dowiedzielibyśmy się nigdy o leśnej poetce, być może nie powstałyby i z pewnością nie zostałyby pismem utrwalone jej najpiękniejsze wiersze. Ale - wolno przypuszczać - Papusza byłaby szczęśliwsza, nie doznałaby tylu klęsk.
Sama Papusza pod koniec życia powiedziała: Gdybym się nie nauczyła czytać i pisać, ja głupia, byłabym może szczęśliwa.
Romowie
Życie i twórczość Papuszy stało się inspiracją m.in. dla filmowców i muzyków.
Filmy:
1974 – Papusza, reż. Maja i Ryszard Wójcikowie, film dokumentalny,
1991 – Historia Cyganki, reż. Greg Kowalski, muz. Jan Kanty Pawluśkiewicz, film dokumentalny,
2013 – Papusza, reż. Joanna Kos‑Krauze, Krzysztof Krauze, film fabularny z tytułową rolą Jowity Budnik.
R1eLDuEtSmoEr1
Książki:
2011 – Magdalena Machowska, Bronisława Wajs – Papusza. Między biografią a legendą, Wydawnictwo Nomos, Kraków,
2013 – Angelika Kuźniak, Papusza, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Muzyka:
1994 – prawykonanie poematu symfonicznego Jana Kantego Pawluśkiewicza pt. Harfy Papuszy napisanego do wierszy Papuszy, reż. Krzysztof Jasiński. W obsadzie była m.in. gwiazda The Metropolian Opera (Nowy Jork) – Gwendolyn Bradley. Poemat został rozpisany na głosy, chór i orkiestrę. Pokazuje sens poezji Papuszy, opisuje jej miłość do świata i natury, pokazuje niełatwy los Romów.
Romowie są bardzo zróżnicowaną etnicznie grupą rozproszoną w Europie, Azji i obu Amerykach. Według badań pochodzą z Indii. Przez Persję i Bizancjum przybyli do Europy. Pierwsze wzmianki o Romach na terenach europejskich odnotowano w XIV w. na Bałkanach, następnie na Węgrzech. W XV w. pojawili się w Europie Zachodniej. Jedną z nazw Romów był Lud Faraona, ze względu na legendę jakoby pochodzili z Egiptu. Przybywający do Europy Cyganie podawali się za pątników lub uchodźców, którzy uciekli przed prześladowaniami ze względu na wyznawaną religię. Wiele państw wydawało edykty nakazujące osiedlenie Romom. Dochodziło także do prześladowań – powstała m.in. negatywna legenda jakoby Cyganie mieli pochodzić od biblijnego Kaina.
Podczas II wojny światowej zginęło od 150 do 600 tys. Romów. Eksterminację Cyganów przez II Rzeszę nazywamy Porajmos (Pochłonięcie). Akcja miała na celu całkowite wymordowanie narodu romskiego. 2 sierpnia 1944 r. w KL Auschwitz II – Birkenau zlikwidowano cygański obóz rodzinny, w wyniku czego życie w komorach gazowych straciło 2897 osób. Przez całą wojnę w samym Auschwitz Niemcy zamordowali 20 tys. Romów z różnych części Europy. Od 1997 r. 2 sierpnia jest Dniem Pamięci o Zagładzie Romów.
RpZYH0ifh9WtB1
Dziś na świecie żyje od 8 do 15 mln osób narodowości romskiej.
Romowie posługują się językiem romskim należącym do rodziny języków indoeuropejskich, podrodziny indoaryjskiej. Jest to jedyny autochtonicznyAutochtonicznyautochtoniczny język indoaryjski używany w Europie. Romski wywodzi się z sanskrytu, nie ma uznawanego standardu literackiego. Jest bardzo zróżnicowany i podzielony na liczne dialekty. Romowie nie przekazują swojego języka obcym.
Romowie w Polsce
Romowie w Polsce pojawili się na początku XV w. Od 1971 r. posiadają prawa obywatelskie. W latach 30. XX w. w Polsce żyło ok. 30 tys. Romów – głównie wędrowali taborami. Po II wojnie światowej w wyniku licznych ustaw i przepisów Romowie zostali zmuszeni do osiedlenia się. Obecnie w Polsce żyje od 17 do 35 tys.
Polscy Romowie nie są grupą jednolitą. Dzielimy ich na 4 główne grupy językowo‑etnograficzne:
Roma Polska – prowadzili koczowniczy tryb życia, jeździli taborami po całym kraju, wyznają katolicyzm.
Bergitka Roma – Cyganie Karpaccy, od XVII w. prowadzą osiadły tryb życia, wyznają katolicyzm.
Kełderasze – pochodzą z terenów Mołdawii i Wołoszczyzny, od XIX w. zaczęli wędrówki po Europie, w okresie międzywojennym mieli bardzo duży wpływ na życie Cyganów w Polsce. Wyznawcy prawosławia.
Lowarzy – pochodzą z Siedmiogrodu (Rumunia), XIX w. odbywali wędrówki po Europie. Byli najbogatszą grupą Romów. Prawdopodobnie wyemigrowali z Polski w latach 90. XX w. Wyznawcy katolicyzmu i prawosławia.
RDGuEwSyysuhD1
Kultura
Na romską kulturę największy wpływ miał nomadyzm. Wykształcił się silny podział na grupy, nawet niektóre zawody były przynależne danej grupie. Tradycyjnymi cygańskim zajęciami był handel, muzyka, rzemiosło (kowalstwo, ślusarstwo, stolarstwo), kuglarstwo i wróżbiarstwo.
Normy i zasady życia w społeczności romskiej sankcjonuje romanipen, kodeks praw znany tylko Romom. Najważniejszym przewinieniem jest brak lojalności wobec swojej grupy. Przestrzegania romanipen pilnuje rada starszych i Szero Rom (Głowa Romów). Spory rozwiązuje sąd – celo u Polska Roma i kris w Kełderaszy.
R1LGq15gvZ4qy1
R1a0tKqgvSQB41
Jerzy Ficowski i film o Papuszy
RFmDJm2jtgYl6m58065f1115125f65_00000000000041
RZWdtDP7l8cgS
m58065f1115125f65_0000000000004
m58065f1115125f65_0000000000004
Jerzy Ficowski urodził się 4 września 1924 r. w Warszawie, zmarł tamże 9 maja 2006 r. Był pisarzem, poetą, tłumaczem, publicystą. Wychował się w rodzinie inteligenckiej – jego matka była urzędniczką, a ojciec prawnikiem. Podczas II wojny światowej uczył się w tajnych kompletach, wstąpił do Armii Krajowej, był aresztowany i siedział w więzieniu na Pawiaku, walczył w powstaniu warszawskim w pułku Baszta na Mokotowie. Po powstaniu warszawskim dostał się do niewoli i był więziony w obozach jenieckich na terenie III Rzeszy. Swój udział w powstaniu warszawskim tłumaczył przyzwoitością, a nie przekonaniami. We wspomnieniach nie lubił wracać do czasów powstańczych, ponieważ zginęli tam jego wszyscy przyjaciele. Po wojnie w latach 1946‑1950 studiował socjologię i filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Jako poeta debiutował w 1946 r. utworem Ptakom niebieskim w piśmie Dziś i jutro. Dwa lata późnej wydał swój pierwszy tomik poezji Ołowiani żołnierze. Od 1948 r. był członkiem Związku Zawodowego Literatów Polskich. Publikował w wielu pismach, m.in. w Twórczości, Nowej Kulturze, Współczesności oraz w czasopismach dla dzieci Płomyku i Płomyczku. W 1975 r. podpisał Memoriał 59, w którym sprzeciwiano się zmianami w konstytucji i od tego czasu poeta zaczął wspierać opozycję. M.in. pisał odezwy dla Komitetu Obrony Robotników. W związku z działalnością opozycyjną, Ficowski został objęty cenzurą i publikował tylko w drugim obiegu pod pseudonimem Marcin Komięga lub na emigracji. W 1979 r. wydał tom wierszy Gryps. Za swoje najważniejsze wiersze uważa te zebrane w tomiku Odczytanie popiołów, w którym podejmuje trudny i bolesny temat Holocaustu. W 1986 r. otrzymał nagrodę literacką Kacetnika za ratowanie pamięci o dziedzictwie żydowskim. W 1989 r. zostaje członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Jako poeta, Jerzy Ficowski wydał 14 tomików poezji. Krytycy widzieli w jego twórczości inspirację Julianem Tuwimem i międzywojenną awangardą. Ficowski nawiązywał do groteski, świata baśniowego, pogranicza snu i jawy. Był bardzo wrażliwy na słowo. W jego poezji odnajdujemy tematy związane z codziennością, prywatnością, pograniczem i peryferiami, innością, strachem, obcością, starością. Poezja była dla niego obszarem sakralnym. Mówił o niej Poezja nie jest zajęciem. To odświętne chwile. Wiersz się zdarza. Oprócz wierszy poeta pisał także teksty piosenek. Między innymi jest autorem utworu Jadą wozy kolorowe, śpiewanego przez Marylę Rodowicz. Co ciekawe, niektóre piosenki pisał po romsku, które śpiewał m.in. Michaj Bruano z zespołem Czerwono Czarni. Jerzy Ficowski był także uznanym tłumaczem, m.in. Federico Garcia Llorca. Przełożył również rumuńską i żydowską poezję ludową, dubrownicką poezję miłosną. Z romskiego przetłumaczył utwory Papuszy, z rosyjskiego – Leśmiana oraz Dos lid fun ojsgehargetn jidiszn fołk (Pieśń o zamordowanym żydowskim narodzie) Icchaka Kacenelsona, które jest jednym z najbardziej wstrząsających i najważniejszych świadectw Zagłady. Ficowski był badaczem życia i twórczości Brunona Schulza. Uratował spuściznę autora Sklepów cynamonowych. Dzięki Ficowskiemu zachowały się m.in. listy Schulza, odnalazł również jego obrazy. Znał Józefinę Szelińską – narzeczoną wybitnego pisarza, dzięki temu miał dużo informacji „z pierwszej ręki”. Jerzy Ficowski wydał Xięge bałwochwalczą Schulza, a w Księdze obrazów znalazły się rysunki, które udało mu się odnaleźć. Oprócz tego napisał dwie monografie dotyczące Brunona Schulza: Regiony wielkiej herezji i Okolice sklepów cynamonowych. W kręgu zainteresowań Jerzego Ficowskiego znalazły się dwie mniejszości zamieszkujące Polskę: Żydzi i Cyganie. Jest twórcą polskiej cyganologii. W latach 1949‑1951 ukrywał się przed bezpieką w taborze cygańskim Dionizego Wajsa. Tam poznał samorodną poetkę Papuszę, którą odkrył dla świata i której tłumaczył poezję. Życie Ficowskiego wśród Romów przyniosło światu nie tylko twórczość Papuszy, ale także kilka książek o zwyczajach cygańskich. Jest autorem wydanych w 1954 r. Cyganów polskich, w której opisał dzieje Romów do XV w. oraz legendy, kulturę, język, zwyczaje (skalanie, przysięgi rytualne, zachowania tabuiczne) i język. Na końcu książki zamieścił nawet mały słowik romsko‑polski. Pozycja ta stała się początkiem odrzucenia przez społeczność cygańską Papuszy, którą oskarżono o zdradę tajemnic romskich. Poetka została wyklęta przez swoich współbraci i przeżyła w wykluczeniu prawie 30 lat przypłacając to chorobą psychiczną. Jerzy Ficowski wydał także Cyganie na polskich drogach, Pod berłem pikowego króla (o wróżbach cygańskich) i Gałązka z drzewa słońca (baśnie cygańskie dla dzieci) oraz Cyganie w Polsce. Badania nad Romami i odkrycie pieśni Papuszy przyćmiło inne ważne dokonania Jerzego Ficowskiego, o którym Jerzy Kandziora napisał; Uratował od zapomnienia niejedno zjawisko lub obszar kulturowy.
m58065f1115125f65_0000000000005
m58065f1115125f65_0000000000005
Czarno‑biały film „Papusza” w reżyserii Joanny Kos‑Krauze i Krzysztofa Krauzego powstał w 2013 r. Tytułową rolę zagrała Jowita Budnik, męża Papuszy – Dionizego Wajsa zagrał Zbigniew Waleryś, a Jerzego Ficowskiego – Antoni Pawlicki. Bohaterowie mówią po romsku. Za zdjęcia odpowiadają Krzysztof Ptak i Wojciech Staroń. Autorem muzyki jest Jan Kanty Pawluśkiewicz. Kanwą filmu jest życie i twórczość romskiej poetki – Bronisławy Wajs – Papuszy. Film zdobył wiele nagród i wyróżnień na festiwalach filmowych. Na Festiwalu Filmowym w Gdyni – „Złote Kociaki”, nagrodę młodzieżowej rady miasta, nagrodę festiwali i przeglądów filmu polskiego za granicą, a także nagrodę za drugoplanową rolę męską dla Zbigniewa Walerysia, nagrodę za charakteryzację dla Anny Nobel‑Nobielskiej oraz nagrodę za muzykę dla Jana Kantego Pawluśkiewicza, na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach otrzymał wyróżnienie specjalne jury, na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Manaki Brothers” – Krzysztof Ptak i Wojciech Staroń otrzymali „Brązową Kamerę 300”. Na Festiwalu Aktorstwa Filmowego im. Tadeusza Szymkowa Zbigniew Waleryś dostał nagrodę „Złotego Szczeniaka” za drugoplanową męską kreację aktorską, Na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Valladolid – Film otrzymał nagrodę jury młodzieżowego, nagrodę za reżyserię dla Joanny Kos‑Krauze i Krzysztofa Krauzego oraz nagrodę za najlepszą rolę męską dla Zbigniewa Walerysia, na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Salonikach – „Papusza” została nagrodzona w sekcji „Open Horizons”,film otrzymał także Orły: Polską Nagrodą Filmową za najlepsze zdjęcia, kostiumy, scenografię, muzykę. Jowita Budnik była nominowana kategorii: Najlepsza główna rola kobieca. Patrzę tu, patrzę tam – wszystko się chwieje! Śmieje się świat! Gwiazd zatrzęsienie nocą! Gadają, mrugają, migocą. Gwiazdy! Kto je rozumie, ten nocą nie chce zasnąć, na Mleczną Drogę spogląda jasną, wie, że to droga szczęśliwa że w dobre strony przyzywa. Patrzę tu, patrzę tam – jak się księżyc myje w ciepłych wodach, niby w strumieniu pod lasem Cyganeczka młoda. Cóż to się dzieje Wszystko się chwieje. To świat się śmieje. W 1994 r. miało miejsce prawykonanie poematu symfonicznego Jana Kantego Pawluśkiewicza pt. „Harfy Papuszy” napisanego do wierszy Papuszy. Reżyserem był Krzysztof Jasiński. W obsadzie była m.in. gwiazda The Metropolian Opera (Nowy Jork) – Gwendolyn Bradley. Poemat został rozpisany na głosy, chór i orkiestrę. Pokazuje sens poezji Papuszy, opisuje jej miłość do świata i natury oraz niełatwy los Romów. Posłuchamy teraz kilku fragmentów z „Z Harf Papuszy”. Sama Papusza pod koniec życia wyznała „Gdybym się nie nauczyła czytać i pisać, ja głupia, byłabym może szczęśliwa.”
Zadania
RukvmhDFfLfJp
Ćwiczenie 1
Rwt6LExzfx9AU
Ćwiczenie 2
R1e99T43nUhEc
Ćwiczenie 3
RQlTiAgVfCx1h
Ćwiczenie 4
RvF9GPozQ7xJS
Ćwiczenie 5
RMrYW00f2Im22
Ćwiczenie 6
RpGzYWGAoAQlS
Ćwiczenie 7
RV6MncIcJdL3C
Ćwiczenie 8
RHfYARS8xnF6X
Ćwiczenie 9
RAaZuHV1fZ2fW
Ćwiczenie 10
Rp5eH3MXJVBVW
Ćwiczenie 11
Połącz w pary nazwisko z odpowiadającym zawodem. Joanna Kos-Karuze Możliwe odpowiedzi: 1. aktor, 2. kompozytor, 3. tłumacz, 4. reżyser Jerzy Ficowski Możliwe odpowiedzi: 1. aktor, 2. kompozytor, 3. tłumacz, 4. reżyser Jan Kanty Pawluśkiewicz Możliwe odpowiedzi: 1. aktor, 2. kompozytor, 3. tłumacz, 4. reżyser Jowita Budnik Możliwe odpowiedzi: 1. aktor, 2. kompozytor, 3. tłumacz, 4. reżyser
Połącz w pary nazwisko z odpowiadającym zawodem. Joanna Kos-Karuze Możliwe odpowiedzi: 1. aktor, 2. kompozytor, 3. tłumacz, 4. reżyser Jerzy Ficowski Możliwe odpowiedzi: 1. aktor, 2. kompozytor, 3. tłumacz, 4. reżyser Jan Kanty Pawluśkiewicz Możliwe odpowiedzi: 1. aktor, 2. kompozytor, 3. tłumacz, 4. reżyser Jowita Budnik Możliwe odpowiedzi: 1. aktor, 2. kompozytor, 3. tłumacz, 4. reżyser
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej połącz w pary nazwisko z odpowiadającym zawodem.
tłumacz, kompozytor, aktor, reżyser
Joanna Kos-Karuze
Jerzy Ficowski
Jan Kanty Pawluśkiewicz
Jowita Budnik
RoMQ5YxMLcdMf
Ćwiczenie 12
ROLa6nNxpQ2ta
Ćwiczenie 13
R1HxlQRB9CqjE
Ćwiczenie 14
R1OUj85b16tjy
Ćwiczenie 15
Połącz w pary nazwy grup polskich Romów z ich opisami Roma Polska Możliwe odpowiedzi: 1. Pochodzą z Siedmiogrodu (Rumunia). W XIX w. odbywali wędrówki po Europie. Byli najbogatszą grupą Romów. Prawdopodobnie wyemigrowali z Polski w latach 90. XX w., 2. Cyganie Karpaccy, od XVII w. prowadzą osiadły tryb życia wyznają katolicyzm., 3. Prowadzili koczowniczy tryb życia, jeździli taborami po całym kraju, wyznają katolicyzm., 4. Pochodzą z terenów Mołdawii i Wołoszczyzny. W okresie międzywojennym mieli bardzo duży wpływ na życie Cyganów w Polsce. Wyznawcy prawosławia. Bergitka Roma Możliwe odpowiedzi: 1. Pochodzą z Siedmiogrodu (Rumunia). W XIX w. odbywali wędrówki po Europie. Byli najbogatszą grupą Romów. Prawdopodobnie wyemigrowali z Polski w latach 90. XX w., 2. Cyganie Karpaccy, od XVII w. prowadzą osiadły tryb życia wyznają katolicyzm., 3. Prowadzili koczowniczy tryb życia, jeździli taborami po całym kraju, wyznają katolicyzm., 4. Pochodzą z terenów Mołdawii i Wołoszczyzny. W okresie międzywojennym mieli bardzo duży wpływ na życie Cyganów w Polsce. Wyznawcy prawosławia. Kełderasze Możliwe odpowiedzi: 1. Pochodzą z Siedmiogrodu (Rumunia). W XIX w. odbywali wędrówki po Europie. Byli najbogatszą grupą Romów. Prawdopodobnie wyemigrowali z Polski w latach 90. XX w., 2. Cyganie Karpaccy, od XVII w. prowadzą osiadły tryb życia wyznają katolicyzm., 3. Prowadzili koczowniczy tryb życia, jeździli taborami po całym kraju, wyznają katolicyzm., 4. Pochodzą z terenów Mołdawii i Wołoszczyzny. W okresie międzywojennym mieli bardzo duży wpływ na życie Cyganów w Polsce. Wyznawcy prawosławia. Lowarzy Możliwe odpowiedzi: 1. Pochodzą z Siedmiogrodu (Rumunia). W XIX w. odbywali wędrówki po Europie. Byli najbogatszą grupą Romów. Prawdopodobnie wyemigrowali z Polski w latach 90. XX w., 2. Cyganie Karpaccy, od XVII w. prowadzą osiadły tryb życia wyznają katolicyzm., 3. Prowadzili koczowniczy tryb życia, jeździli taborami po całym kraju, wyznają katolicyzm., 4. Pochodzą z terenów Mołdawii i Wołoszczyzny. W okresie międzywojennym mieli bardzo duży wpływ na życie Cyganów w Polsce. Wyznawcy prawosławia.
Połącz w pary nazwy grup polskich Romów z ich opisami Roma Polska Możliwe odpowiedzi: 1. Pochodzą z Siedmiogrodu (Rumunia). W XIX w. odbywali wędrówki po Europie. Byli najbogatszą grupą Romów. Prawdopodobnie wyemigrowali z Polski w latach 90. XX w., 2. Cyganie Karpaccy, od XVII w. prowadzą osiadły tryb życia wyznają katolicyzm., 3. Prowadzili koczowniczy tryb życia, jeździli taborami po całym kraju, wyznają katolicyzm., 4. Pochodzą z terenów Mołdawii i Wołoszczyzny. W okresie międzywojennym mieli bardzo duży wpływ na życie Cyganów w Polsce. Wyznawcy prawosławia. Bergitka Roma Możliwe odpowiedzi: 1. Pochodzą z Siedmiogrodu (Rumunia). W XIX w. odbywali wędrówki po Europie. Byli najbogatszą grupą Romów. Prawdopodobnie wyemigrowali z Polski w latach 90. XX w., 2. Cyganie Karpaccy, od XVII w. prowadzą osiadły tryb życia wyznają katolicyzm., 3. Prowadzili koczowniczy tryb życia, jeździli taborami po całym kraju, wyznają katolicyzm., 4. Pochodzą z terenów Mołdawii i Wołoszczyzny. W okresie międzywojennym mieli bardzo duży wpływ na życie Cyganów w Polsce. Wyznawcy prawosławia. Kełderasze Możliwe odpowiedzi: 1. Pochodzą z Siedmiogrodu (Rumunia). W XIX w. odbywali wędrówki po Europie. Byli najbogatszą grupą Romów. Prawdopodobnie wyemigrowali z Polski w latach 90. XX w., 2. Cyganie Karpaccy, od XVII w. prowadzą osiadły tryb życia wyznają katolicyzm., 3. Prowadzili koczowniczy tryb życia, jeździli taborami po całym kraju, wyznają katolicyzm., 4. Pochodzą z terenów Mołdawii i Wołoszczyzny. W okresie międzywojennym mieli bardzo duży wpływ na życie Cyganów w Polsce. Wyznawcy prawosławia. Lowarzy Możliwe odpowiedzi: 1. Pochodzą z Siedmiogrodu (Rumunia). W XIX w. odbywali wędrówki po Europie. Byli najbogatszą grupą Romów. Prawdopodobnie wyemigrowali z Polski w latach 90. XX w., 2. Cyganie Karpaccy, od XVII w. prowadzą osiadły tryb życia wyznają katolicyzm., 3. Prowadzili koczowniczy tryb życia, jeździli taborami po całym kraju, wyznają katolicyzm., 4. Pochodzą z terenów Mołdawii i Wołoszczyzny. W okresie międzywojennym mieli bardzo duży wpływ na życie Cyganów w Polsce. Wyznawcy prawosławia.
Połącz w pary nazwy grup polskich Romów z ich opisami
Prowadzili koczowniczy tryb życia, jeździli taborami po całym kraju, wyznają katolicyzm., Pochodzą z terenów Mołdawii i Wołoszczyzny. W okresie międzywojennym mieli bardzo duży wpływ na życie Cyganów w Polsce. Wyznawcy prawosławia., Cyganie Karpaccy, od XVII w. prowadzą osiadły tryb życia wyznają katolicyzm., Pochodzą z Siedmiogrodu (Rumunia). W XIX w. odbywali wędrówki po Europie. Byli najbogatszą grupą Romów. Prawdopodobnie wyemigrowali z Polski w latach 90. XX w.
Roma Polska
Bergitka Roma
Kełderasze
Lowarzy
m58065f1115125f65_0000000000308
Słownik pojęć
Autochtoniczny
Autochtoniczny
pochodzący z danego regionu/obszaru. Autochton, mieszkaniec danego regionu należący do jego pierwotnej, rdzennej ludności, w odróżnieniu od ludności późniejszej, napływowej; tubylec.
Bezpieka
Bezpieka
potoczna nazwa służby bezpieczeństwa (SB)., powołana 1944 do ochrony bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego w PRL (do 1956 p.n. Urząd Bezpieczeństwa); faktycznie dla ochrony komunistycznego systemu ustrojowego i kontrolowania wszelakich dziedzin życia społecznego i gospodarczego; podlegała min. spraw wewnętrznych i działała w ramach wojewódzkich, rejonowych, miejskich i dzielnicowych urzędów spraw wewn.; brała udział w zwalczaniu ugrupowań opozycyjnych, represjonowaniu uczestników wystąpień protestacyjnych i strajków, inwigilowaniu Kościoła i niezależnych środowisk kult.; rozwiązana 1990 i zastąpiona przez Urząd Ochrony Państwa.
Tabor
Tabor
wsp. zespół środków transportu z wszelkim zaopatrzeniem dla wojska lub (także cyw.) środków transportu określonego rodzaju. Jest to także grupa romska podróżująca wozami.
Galeria dzieł sztuki
RQ0wGD7kSySoT
R137zZhz0yXS8
Bibliografia
Literatura przedmiotu:
J. Ficowski, Cyganie polscy. Szkice historyczno‑obyczajowe, Warszawa 1953
J. Ficowski, Demony cudzego strachu, Warszawa 1986
J. Ficowski, Cyganie w Polsce. Dzieje i obyczaje, Warszawa 1989
J. Ficowski, Cyganie na polskich drogach, Warszawa 2013
K. Kamińska, Papusza, czyli wielka tajemnica, Gorzów Wielkopolski 1992
A. Kuźniak, Papusza, Wołowiec 2013
M Machowska, Bronisława Wajs Papusza. Między biografią a legendą, Kraków 2011
Nowa encyklopedia powszechna PWN, t. 1‑8, Warszawa 2004