E-materiały do kształcenia zawodowego

Rodzaje i elementy instalacji gazowych

BUD.29. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją instalacji gazowych - Technik gazownictwa 311913

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik gazownictwaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik gazownictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik gazownictwa 311913. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.29. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją instalacji gazowych.

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.29. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją instalacji gazowych:

  • organizowanie i wykonywanie robót związanych z budową instalacji gazowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia: BUD.29.3.Organizowanie i wykonywanie robót związanych z budową instalacji gazowych.

Uczeń:

  • 3) stosuje zasady budowy instalacji gazowych w budynkach,

  • 7) opisuje zasady przeprowadzania odbiorów technicznych instalacji gazowych,

  • 11) wykonuje obliczenia związane z projektowaniem instalacji gazowych i odprowadzania spalin,

  • 12) dokumentuje czynności związane z uruchomieniem oraz przekazaniem instalacji gazowych do eksploatacji,

  • 13) interpretuje wskazania urządzeń gazometrycznych oraz systemów wykrywania obecności gazów,

  • 14) montuje gazomierze i elementy systemów wykrywania obecności gazu w pomieszczeniach.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i instalacji gazowych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, źródeł multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Źródła multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Rodzaje i elementy instalacji gazowych składa się z trzech materiałów multimedialnych:

Prezentuje poszczególne elementy instalacji gazowej wraz z przyłączem gazu, np. włączenie do sieci miejskiej/zbiornika gazu, przyłącze gazu, punkt redukcyjno‑pomiarowy, przewody instalacji i odbiorniki gazu.

Uczeń zobaczy tu m.in. podział instalacji gazowych ze względu sposób zasilania – z sieci lub zbiornika, podział instalacji gazowych ze względu na rodzaj gazu w instalacji, a także ze względu na materiał, z którego zostały wykonane.

Uczeń zobaczy, jak wygląda instalacja gazowa w domu jednorodzinnym z wykorzystaniem techniki 3D.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDfPGsFjSdInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu rozpoznawania rodzajów i elementów instalacji gazowej.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDaIjKoRUMSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDqu3Tp668Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD12AdgiQwPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDNPWsSX6fNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDHIyaeOYBInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik gazownictwa

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik gazownictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z rodzajami i elementami instalacji gazowej.

Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji: pracy w grupach i całego zespołu klasowego oraz samodzielnej pracy ucznia.

Schemat interaktywny

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel podczas lekcji posługuje się trzykolumnowym planem graficznym, zgodnie z zasadami strategii „Kto wie lepiej – PLUS”. Ów plan można stosować jako pomoc dydaktyczną – na kartkach papieru, na tablicy bądź ekranie.

W górnej części diagramu nauczyciel zapisuje frazę: „Kto wie lepiej?”, poniżej zaś umieszcza trzy kolumny: „Wiem”, „Chcę wiedzieć”, „Nauczyłem się”. Po wyrysowaniu kolumn zadaje pytanie dotyczące elementów instalacji gazowej wraz z przyłączem. Uczniowie odpowiadają na pytania, nauczyciel zapisuje to w kolumnie „Wiem”. W drugiej kolumnie zawarte są pytania dotyczące instalacji gazowej, na które uczniowie chcieliby poznać odpowiedź. Nauczyciel wyświetla schemat interaktywny. Po obejrzeniu schematu i przeanalizowaniu go, nauczyciel wpisuje refleksje uczniów do kolumny „Nauczyłem się”. Niektórzy uczniowie będą w stanie samodzielnie wypełnić wszystkie kolumny, część jednak będzie potrzebować wsparcia nauczyciela.

Strategia ta pozwala nauczycielowi poznać wiedzę ucznia na określony temat (przed przedstawieniem schematu), uczeń zaś może rozwinąć umiejętność zadawania pytań i weryfikowania nowych wiadomości.

Praca w grupach

Uczniowie zapoznają się ze schematem. Podzieleni na małe grupy, tworzą „Mapę myśli”. W centrum mapy umieszczają hasło: instalacja gazowa, na jej obrzeżach słowa, które pojawiają się w schemacie i wiążą się z hasłem głównym, uzupełniając je. Uczniowie powinni włączyć do mapy elementy rysunkowe: strzałki, obrazki, okręgi. Grupy prezentują mapę całej klasie, porównując wyniki.

Plansza interaktywna

Praca w grupach

Uczniowie zapoznają się z planszą interaktywną. Pracując w parach, wchodzą w role Eksperta (uczeń A) i Nowicjusza (uczeń B). Ekspert powinien tłumaczyć Nowicjuszowi informacje zawarte na planszy w taki sposób, aby osoba nieposiadająca żadnej wiedzy w tym zakresie mogła go zrozumieć. Wyjaśnia między innymi słownictwo i pojęcia. Nowicjusz zadaje pytania, powtarza przyswojone wiadomości, zaś Ekspert weryfikuje jego wiedzę.

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla planszę interaktywną. Zapisuje na tablicy: „przyczyna – skutek”, „porównanie – kontrast”, „propozycja – wsparcie”, „problem – rozwiązanie”, „pojęcie – definicja”, zostawiając pod nimi puste miejsca, a następnie prosi uczniów o ich wypełnienie. Kiedy uczniowie nabiorą większej wprawy i pewności, mogą sami zaproponować hasła, które należałoby uzupełnić o skojarzenia.

Wizualizacja 3D

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z wizualizacją. Nauczyciel prezentuje model „Definiowania pojęć”, zawierający miejsce (centralne) na kluczowe hasło, od którego odchodzą rubryki: Co to jest? Jakie to jest? Jakie są tego przykłady? Uczniowie poproszeni są o wyszukanie kluczowych terminów bądź pojęć występujących w materiale, a następnie - w oparciu o wiedzę zdobytą podczas zapoznawania się z wizualizacją - uzupełnienie komponentów definicji. Każda mapa dedykowana jest jednemu pojęciu. Po uzupełnieniu mapy uczniowie budują definicję pełnymi zdaniami.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z wizualizacją, dzielą się na grupy. Wszystkie osoby w grupie zadają pytania do wizualizacji, rozpoczynające się od: Dlaczego? Pytania są zapisywane na kartce. Uczniowie po raz kolejny oglądają wizualizację, próbując – wspólnie – odpowiedzieć na pytania, zapisując wnioski na kartkach samoprzylepnych i umieszczając je pod odpowiednim pytaniem. Uczniowie na dalszym etapie pracy próbują poradzić sobie z tym zadaniem samodzielnie, jednak niewykluczone, że – przynajmniej na początku – wskazana byłaby opieka nauczyciela.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną. To świetna alternatywa dla zwykłych sprawdzianów, dzięki multimedialnemu charakterowi są przystępniejsze, a ich wypełnianie powinno być bardziej interesujące dla uczniów.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Schemat interaktywny oraz plansza interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się ze schematem interaktywnym uczeń może samodzielnie sporządzić mapę myśli bądź napisać scenariusz filmowy, który zawierałby elementy występujące w schemacie, ożywiając go niejako.

Plansza interaktywna umożliwia tworzenie notatek w formie schematów graficznych bądź wykreowania mapy myśli.

Wizualizacja może być pretekstem do tworzenia autorskich, kreatywnych rozwiązań, przedstawiających inne ujęcie problemu.

3. Indywidualizacja pracy z uczniami

Indywidualizacja pracy z uczniami powinna rozwijać mocne strony uczniów i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Możemy także prowadzić lekcje w grupach, w których znajdą się uczniowie o zróżnicowanych uzdolnieniach i wiadomościach bądź w grupach jednorodnych, tworzonych przez uczniów o podobnych poziomie wiedzy i kompetencjach. Zalecane jest także stosowanie metod aktywnych oraz polisensorycznego (wielozmysłowego) uczenia się, różnicowanie prac klasowych i domowych, prowadzenie części lekcji przez uczniów, stosowanie motywującego systemu oceniania (m.in. kształtującego), współpraca ze szkolnym pedagogiem, psychologiem i nauczycielami innych przedmiotów.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Schemat interaktywny

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własny schemat; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą przedstawić scenariusz filmowy na podstawie schematu;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Plansza interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć mapę myśli, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować własną wersję planszy, która zostanie zaprezentowana przez grupy.

Wizualizacja

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z wizualizacją stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część wizualizacji + zadania, II część wizualizacji + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą zrobić wywiad z technikiem gazownictwa i przedstawić go na forum klasy;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować własną wersję planszy, która zostanie zaprezentowana przez grupy.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści