E-materiały do kształcenia zawodowego
Obsługa systemów informatyki w medycynie
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
bg‑azure
Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki
ATLAS INTERAKTYWNY
Spis treści
Systemy informatyczne w wybranych placówkach medycznychSystemy informatyczne w wybranych placówkach medycznych
Systemy informatyczne w apteceSystemy informatyczne w aptece
Systemy informatyczne w wybranych placówkach medycznych
- Placówka medyczna
Różne placówki medyczne korzystają z różnych systemów informatycznych. Wybór systemu zależy od wielkości placówki, liczby obsługiwanych pacjentów, posiadanego sprzętu, udziału w różnych programach współfinansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia czy Unię Europejską.
System powinien pozwolić nie tylko na sprawne zarządzanie placówką, ale także na łączenie się z zewnętrznymi systemami informatycznymi Ministerstwa Zdrowia i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz systemami informatycznymi placówek współpracujących, np. laboratoriów diagnostycznych. System informatyczny musi współpracować z systemami różnych urządzeń medycznych posiadanych przez placówkę, np.: tomografu, ultrasonografu, aparatu do rezonansu magnetycznego. - Kierownictwo
Wspieranie zarządzania placówką:- monitorowanie działalności placówki,
- monitorowanie realizacji umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, tworzenie i aneksowanie umów,
- przekazywanie informacji o placówce do portalu świadczeniodawcy Narodowego Funduszu Zdrowia, na przykład: struktura poradni, personel, harmonogram pracy personelu medycznego, sprzęt medyczny, podwykonawcy, itp.,
- poprzez połączenie z portalem świadczeniodawcy Narodowego Funduszu Zdrowia, system umożliwia przekazywanie zleceń na materiały medyczne konieczne do funkcjonowania placówki medycznej,
- prowadzenie korespondencji z Narodowym Funduszem Zdrowia poprzez połączenie z portalem,
- nadawanie uprawnień pracownikom placówki do korzystania z systemu informatycznego.
- Statystyka medyczna
Zbieranie informacji statystycznych o działalności placówki:- sprawdzanie kompletności danych o podejmowanych działaniach przez personel medyczny,
- opracowywanie zbiorczych informacji statystycznych o wykonanych usługach medycznych,
- przekazywanie zgromadzonych danych do System Statystyki w Ochronie Zdrowia, w skrócie SSOZ,
- przygotowanie danych do faktury dla Narodowego Funduszu Zdrowia,
- przesyłanie informacji do Narodowego Funduszu Zdrowia o kolejkach pacjentów oczekujących na wizytę u lekarza.
- Podmioty współpracujące
Wspierania współpracy z podwykonawcami i innymi placówkami medycznymi:- przekazywanie zleceń na badania pacjentów placówki,
- dostęp do wyników przeprowadzonych badań,
- uzupełnianie profilu pacjenta o uzyskane wyniki badań.
- Rejestracja
Wspieranie rejestrowania pacjentów:- rejestrowanie pacjentów, zakładanie profilu pacjenta, rejestrowanie skierowań od lekarza z innej placówki,
- przekazywanie informacji o rejestracji pacjenta do Centrum e‑zdrowie oraz zmiana statusu skierowania,
- wyznaczanie wizyt na podstawie grafików pracowników medycznych: lekarzy położnych, pielęgniarek,
- gromadzenie deklaracji od pacjentów,
- sprawdzanie, czy pacjent posiada ubezpieczenie zdrowotne, poprzez połączenie z systemem eWUŚ czyli Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców,
- pobieranie danych o pacjencie z portalu Centrum e‑zdrowie pod adresem: https://www.cez.gov.pl/pl.
- Personel medyczny
Wspieranie pracy personelu medycznego:- wystawianie zwolnień lekarskich, system przekazuje informację do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i pracodawcy pacjenta,
- możliwość połączenia z portalem gabinet.gov.pl, co umożliwia wystawianie recept i e‑skierowań,
- połączenie z systemem zawierającym aktualne informacje o lekach, ich dawkowaniu, odpłatności, odpowiednikach,
- dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta poprzez profil pacjenta założony w placówce, wyników badań, lekach zapisanych przez innych lekarzy, zwolnieniach lekarskich, zleconych terapii, historii choroby,
- dostęp do pełnej dokumentacji medycznej pacjenta poprzez połączenie z systemem SIM,
- wypełnienie informacji o wizycie, w tym danych statystycznych: podanie kodu jednostki chorobowej, procedur medycznych wykonanych w trakcie wizyty, opis stanu pacjenta, wypisane recepty, wystawione zwolnienia lekarskie, zlecenia badań diagnostycznych, a także wystawienie skierowań, na przykład do poradni specjalistycznej, szpitala lub sanatorium.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DrDIPp0DC
Systemy informatyczne w wybranych placówkach medycznych
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
- Placówka medyczna
Różne placówki medyczne korzystają z różnych systemów informatycznych. Wybór systemu zależy od wielkości placówki, liczby obsługiwanych pacjentów, posiadanego sprzętu, udziału w różnych programach współfinansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia czy Unię Europejską.
System powinien pozwolić nie tylko na sprawne zarządzanie placówką, ale także na łączenie się z zewnętrznymi systemami informatycznymi Ministerstwa Zdrowia i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz systemami informatycznymi placówek współpracujących, np. laboratoriów diagnostycznych. System informatyczny musi współpracować z systemami różnych urządzeń medycznych posiadanych przez placówkę, np.: tomografu, ultrasonografu, aparatu do rezonansu magnetycznego. - Kierownictwo
Wspieranie zarządzania placówką:- monitorowanie działalności placówki,
- monitorowanie realizacji umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, tworzenie i aneksowanie umów,
- przekazywanie informacji o placówce do portalu świadczeniodawcy Narodowego Funduszu Zdrowia, na przykład: struktura poradni, personel, harmonogram pracy personelu medycznego, sprzęt medyczny, podwykonawcy, itp.,
- poprzez połączenie z portalem świadczeniodawcy Narodowego Funduszu Zdrowia, system umożliwia przekazywanie zleceń na materiały medyczne konieczne do funkcjonowania placówki medycznej,
- prowadzenie korespondencji z Narodowym Funduszem Zdrowia poprzez połączenie z portalem,
- nadawanie uprawnień pracownikom placówki do korzystania z systemu informatycznego.
- Statystyka medyczna
Zbieranie informacji statystycznych o działalności placówki:- sprawdzanie kompletności danych o podejmowanych działaniach przez personel medyczny,
- opracowywanie zbiorczych informacji statystycznych o wykonanych usługach medycznych,
- przekazywanie zgromadzonych danych do System Statystyki w Ochronie Zdrowia, w skrócie SSOZ,
- przekazywanie do Systemu Informacji Medycznej danych o zrealizowanych, realizowanych i planowanych świadczeniach dla pacjentów,
- przygotowanie danych do faktury dla Narodowego Funduszu Zdrowia,
- przesyłanie informacji do Narodowego Funduszu Zdrowia o kolejkach pacjentów oczekujących na wizytę u lekarza.
- Podmioty współpracujące
Wspierania współpracy z podwykonawcami i innymi placówkami medycznymi:- przekazywanie zleceń na badania pacjentów placówki,
- dostęp do wyników przeprowadzonych badań,
- uzupełnianie profilu pacjenta o uzyskane wyniki badań.
- Rejestracja
Wspieranie rejestrowania pacjentów:- rejestrowanie pacjentów, zakładanie profilu pacjenta, rejestrowanie skierowań od lekarza z innej placówki,
- przekazywanie informacji o rejestracji pacjenta do Centrum e‑zdrowie oraz zmiana statusu skierowania,
- wyznaczanie wizyt na podstawie grafików pracowników medycznych: lekarzy położnych, pielęgniarek,
- gromadzenie deklaracji od pacjentów,
- sprawdzanie, czy pacjent posiada ubezpieczenie zdrowotne, poprzez połączenie z systemem eWUŚ czyli Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców,
- pobieranie danych o pacjencie z portalu Centrum e‑zdrowie pod adresem: https://www.cez.gov.pl/pl.
- Personel medyczny
Wspieranie pracy personelu medycznego:- wystawianie zwolnień lekarskich, system przekazuje informację do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i pracodawcy pacjenta,
- możliwość połączenia z portalem gabinet.gov.pl, co umożliwia wystawianie recept i e‑skierowań,
- połączenie z systemem zawierającym aktualne informacje o lekach, ich dawkowaniu, odpłatności, odpowiednikach,
- dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta poprzez profil pacjenta założony w placówce, wyników badań, lekach zapisanych przez innych lekarzy, zwolnieniach lekarskich, zleconych terapii, historii choroby,
- dostęp do pełnej dokumentacji medycznej pacjenta poprzez połączenie z systemem SIM,
- wypełnienie informacji o wizycie, w tym danych statystycznych: podanie kodu jednostki chorobowej, procedur medycznych wykonanych w trakcie wizyty, opis stanu pacjenta, wypisane recepty, wystawione zwolnienia lekarskie, zlecenia badań diagnostycznych, a także wystawienie skierowań, na przykład do poradni specjalistycznej, szpitala lub sanatorium.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DrDIPp0DC
Systemy informatyczne w aptece
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.