E-materiały do kształcenia zawodowego

Zadania i funkcje portów i terminali

Obsługa ładunków w portach i terminalach — Technik eksploatacji portów i terminali

bg‑gold

Co się dzieje w portach i terminalach

WYCIECZKA WIRTUALNA

1
11
Instrukcja do wycieczki wirtualnej

Ekran początkowy materiału jest widoczny poniżej.

R1UblJXrwpx3O
Ekran startowy wycieczki wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Możesz skorzystać z trybu pełnoekranowego, klikając ikonę w prawym dolnym rogu ekranu.

R1JE8zX3RpFTN
Ikona trybu pełnoekranowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby rozpocząć wirtualną wycieczkę, kliknij ikonę odtwarzania, czyli biały trójkąt na środku ekranu.

R1VYgioAvfla2
Przycisk startowy w wycieczce wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na kolejnych ekranach możesz zapoznać się z wnętrzem terminalu. Aby przejść do kolejnego widoku, kliknij ikonę strzałki w kolorze żółtym lub czerwonym.

R1HlIYHTeoWL6
Przykładowy ekran w wycieczce wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ReC7fDeDGMqug
Co się dzieje w portach i terminalach
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Znajdujesz się na placu przed dokami załadunkowo - rozładunkowymi. Wybrukowany plac jest ogrodzony, zaparkowane są na nim samochody dostawcze oraz osobowe.
Doki załadunku rozładunku w transporcie drogowym – cechuje się pochylonym podjazdem, umożliwiającym zrównanie podłogi naczepy z podłogą powierzchni magazynowej. Pozwala to na sprawne przemieszczanie się środkami transportu bliskiego na przykład wózka widłowego w celu załadunku lub rozładunku towarów.
Plac znajdujący się przy miejscu załadunku rozładunku powinien być o dużej powierzchni pozwalającej na bezkolizyjne i wygodne manewrowanie pojazdami transportowymi. Taki plac musi również uwzględniać miejsce postoju, dla kierowców czekających na możliwość zrealizowania zlecenia.
Samochody dostawcze do cechują się występowaniem w kilku rodzajach podwozia. Charakteryzują się ładownością nawet do , dzięki czemu idealnie nadają się do transportowania mniejszych przesyłek.

Teraz przenosimy się do strefy załadunku i rozładunku. Znajdujemy się wewnątrz hali, w której ustawione są regały wypełnione różnego rodzaju towarami. Widoczni są również ludzie ubrani w odzież roboczą podczas swojej pracy.
Strefa załadunku rozładunku jest to miejsce, w którym są przetrzymywane ładunki przygotowane do wydania lub towary odebrane. Znajdują się w niej regały magazynowe oraz przestrzeń przy rampach umożliwiająca bezproblemowe manewrowanie środkami transportu bliskiego. Miejsce to znajduje się bezpośrednio przy dokach, co znacznie przyspiesza proces załadunku i rozładunku. W tej strefie jest również kontrolowana jakość transportowanych towarów. Warto zaznaczyć, że strefa ta jest bezpośrednio połączona z główną powierzchnią magazynową.
Przedstawiona strefa jest również miejscem pracy załadowcy, którego zadaniem jest branie odpowiedzialności za to by ładunki zostały odpowiednio zabezpieczone oraz by transport przebiegł zgodnie z przepisami.
Do transportowania ładunku z i do naczep wykorzystywane są różnego rodzaju środki transportu bliskiego. Na mniejszych powierzchniach mogą być to wózki paletowe elektryczne, natomiast na większych magazynach są to wózki widłowe.

Następnie przenosimy się do portu. Wokół widoczne są zacumowane statki towarowe oraz żurawie portowe ładujące towar.
Część lądowa portu morskiego jest to miejsce, w którym znajdują się drogi dojazdowe na przykład w postaci torów kolejowych, place składowe oraz urządzenia przeładunkowe. Terminal promowy jest miejscem pracy dla wielu osób. Jednym z zawodów wykonywanych w porcie jest sztauer. Jego zadaniem jest załadunek oraz rozładunek ładunków drobnicowych, zgodnie z normami bezpieczeństwa i przepisami. Jest on odpowiedzialny za odpowiednie rozmieszczenie towaru w ładowniach, tak aby zachować odpowiedni środek ciężkości statku.
Kolejnym zawodem pojawiającym się w porcie morskim jest operator suwnicy lub dźwigu. Do jego obowiązków należą funkcje ładunkowe z wykorzystaniem odpowiedniego osprzętu na przykład dobranie łyżek do materiałów sypkich oraz współpracowanie ze sztauerami.
Nad wszystkimi robotnikami czuwa brygadzista, który koordynuje i kontroluje prace wykonywane w porcie.
Nabrzeże jest to miejsce przystosowane do cumowania oraz obsługi statków. Na nabrzeżu znajdują się również urządzenia przeładunkowe na przykład żurawie portowe odpowiednio przystosowane do charakterystyki przeładunkowej portu morskiego.

Teraz znajdujemy się na płycie portu. Widoczne są tutaj suwnice portowe, czyli stalowe konstrukcje ramowe przeznaczone to przenoszenia towaru oraz kontenery ułożone w stosy. Dalej widoczne są zbiorniki stalowe, a przy nabrzeżu znajdują się statki towarowe załadowane kontenerami.
Morski terminal kontenerowy jest to obszar mający na celu przeładunek towarów w celu dalszego transportu. Terminal posiada miejsca odpowiednio wyznaczone do składowania kontenerów, drogi dojazdowe dla pojazdów ciężarowych oraz urządzenia przeładunkowe w postaci suwnic poruszających się po odpowiednio przystosowanych torach jazdy.

Następnie przenosimy się do zatoki portowej, jest to miejsce, do którego wpływają statki w celu ich załadowania lub rozładowania. Nad kanałem wypełnionym wodą znajduje się suwnica ułatwiająca procesy załadunku lub rozładunku. Na pokładzie widocznego statku znajduje się jedna z beczek, pozostałe, które nie zostały jeszcze załadowane, są umiejscowione na końcu zatoki.
Z zatokami portowymi mogą być bezpośrednio połączone hale produkcyjne. Takie rozwiązanie jest korzystne w przypadku transportu ładunków ponadgabarytowych, co znacznie usprawnia proces transportu.
Dzięki szynowemu podwoziu suwnicy bramowej możliwe jest swobodne przemieszczanie ładunku. Konstrukcja suwnicy składa się z pomostu opartego na dwóch mostach. Na pomoście przymocowana jest dźwignica, przeznaczona do podnoszenia dużych ciężarów.

Teraz znajdujemy się na placu obok torowiska, nad nami znajduje się suwnica, a obok widoczne są kontenery ułożone w stosy.
Intermodalny terminal kolejowy jest miejscem przeładunku transportowanych kontenerów, z jednego środka transportu na drugi. Jest on często podstawowym źródłem w łańcuchu dostaw, ponieważ kontenery są wykorzystywane w każdym rodzaju transportu, a ich składowanie i przeładunek musi przebiegać w sposób bezpieczny i wydajny.
Do wykonywania wszelkich czynności załadunkowych oraz rozładunkowych, wykorzystywane są specjalne przystosowane do tego środki transportu bliskiego jak na przykład suwnice. Suwnica bramowa, poruszająca się po szynach, umożliwia sprawne przemieszczanie ładunków w terminalu. Za jej obsługę odpowiada operator suwnicy.
Aby suwnica w pełni mogła spełniać swoje zadanie potrzebuje do tego urządzenia będącego w stanie chwycić ładunek. Do takich zadań wykorzystywane są spreadery, czyli ramy załadunkowe z ryglami.

Przenosimy się na plac kontenerowy, jest to plac ciągnący się wzdłuż torowiska, na którym znajdują się kontenery ułożone na wyznaczonych miejscach. Ruch pojazdów pomiędzy wyznaczonymi placami jest regulowany przy pomocy znaków drogowych.
Plac kontenerowy jest to specjalne przygotowane miejsce do składowania kontenerów. Jego powierzchnia musi być płaska oraz utwardzona, gdyż jej zadaniem jest zapewnienie stabilności składowanych na niej ładunków. W celu zaoszczędzenia miejsca, kontenery ustawione są jeden na drugim.
Wyróżniamy trzy strefy terminala:

  • pierwsza z nich to składowania, która ma wyznaczone miejsce na przetrzymywanie kontenerów pustych i pełnych,

  • druga strefa, to miejsce przyjęć kontenerów,

  • trzecia strefa to miejsce wydawania.

Znajdujemy się na drodze wyznaczonej na placu pomiędzy kontenerami a torowiskiem. Na torach ustawione zostały wagony przeznaczone do transportu kontenerów, w tle widoczne są suwnice.
W terminalach w celu zapewnienia bezpieczeństwa stosuje się oznaczenia. Jednym z nich jest wyznaczenie za pomocą linii, tras do przemieszczania się pojazdów ciężarowych oraz środków transportu bliskiego.
Do transportu kontenerów wykorzystywane są wagony platformy. Wagon taki jest odpowiednio przygotowany i dopasowany pod przewóz kontenerów.

Następnie przenosimy się na płytę postojową samolotów. Na płycie znajduje się samolot, który jest połączony rękawem lotniczym z budynkiem lotniska. Budynek lotniska jest przeszklony i wielopiętrowy.
Płyta postojowa samolotów jest to utwardzona powierzchnia, na której parkują samoloty zaraz po lądowaniu. W tym miejscu wykonany jest również szereg czynności związanych z przygotowaniem samolotu do następnego lotu np. Tankowanie, załadunek oraz zabezpieczenie towarów.
Budynek terminali jest miejscem, gdzie wykonywane są czynności związane z odprawą, kontrolą pasażerów oraz ładunków, przyjmowaniem przesyłek towarowych oraz pocztowych.

Znajdujemy się na płycie postojowej, po drugiej stronie samolotu. Widoczne są tutaj specjalnie przystosowane pojazdy, ich skrzynie zawierające transportowany ładunek są podnoszone na wysokość kadłuba. Na placu znajduje się kilka pojazdów posiadających zwyżki ułatwiające dostęp do pokładu samolotu.
Każdy fragment płyty lotniska jest specjalnie oznaczony. Oznakowanie ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz usprawnienie wszelkich procesów związanych z logistyką portu lotniczego.
Na lotnisku porusza się wiele pojazdów odpowiedzialnych za usprawnienie pracy lotniska. Do takich pojazdów należy między innymi pushback, który wpycha samolot na tor kołowania. Wszystkie pojazdy kołowe poruszające się po lotnisku muszą spełniać wszelkie normy bezpieczeństwa.
Na lotnisku możemy również zauważyć takie pojazdy jak:

  • lotniskowy pojazd gaśniczy,

  • cysterny,

  • zamiatarki,

  • catering lotniczy,

  • pojazdy do odladzania.

Ćwiczenia powiązane