Topic: Ecosystem diversity

Target group

High school / technical school student

Core curriculum

General requirements

V. Reasoning and applying the acquired knowledge to solving biological problems. Students:

1) interpret information and explain causal relationships between processes and phenomena, formulate conclusions. Specific requirements

Specific requirements

XI. Biodiversity, its threats and protection. Students:

1) present types of biodiversity: genetic, species and ecosystem;

2) list the main geographical factors shaping the species and ecosystem diversity of the Earth (climate, surface formation); gives examples of places characterized by a special richness of species; shows the relationship between the distribution of biomes and climatic conditions on the globe.

General aim of education

Students explain the importance of ecosystem diversity.

Key competences

  • communication in foreign languages;

  • digital competence;

  • learning to learn.

Criteria for success
The student will learn:

  • explain what ecosystem diversity is;

  • distinguish and characterize 9 main biomes.

Methods/techniques

  • expository

    • talk.

  • activating

    • discussion.

  • programmed

    • with computer;

    • with e‑textbook.

  • practical

    • exercices concerned.

Forms of work

  • individual activity;

  • activity in pairs;

  • activity in groups;

  • collective activity.

Teaching aids

  • e‑textbook;

  • notebook and crayons/felt‑tip pens;

  • interactive whiteboard, tablets/computers.

Lesson plan overview

Before classes

  • Students get acquainted with the content of the abstract. They prepare to work on the lesson in such a way to be able to summarize the material read in their own words and solve the tasks themselves.

Introduction

  • The teacher gives the topic, the goals of the lesson in a language understandable for the student, and the criteria of success.

Realization

  • Students, working individually or in pairs, carry out interactive exercises to check and consolidate knowledge learned during the lesson. Selected people discuss the correct solutions for interactive exercises. The teacher completes or corrects the statements of the proteges.

  • The teacher divides the class into four or five groups. Each team prepares a comparison of two different biomes, taking into account such criteria as latitude and climate, biomass productivity, its fauna and flora. Individual groups agree on the selection of biomes so that all of them are discussed during the lesson. They use an online source and available teaching resources..

  • Designated students present the results of group work. The teacher completes the pupils' statements as needed and then initiates a discussion on ecosystem diversity and the need to protect the most diverse and productive ecosystems.

  • Students, working alone or in pairs, perform tasks indicated by the teacher.

Summary

  • The teacher briefly presents the most important issues discussed in class. He answers the additional questions of the proteges and explains all their doubts. Students complete notes.

Homework

  • Listen to the abstract recording at home. Pay attention to pronunciation, accent and intonation. Learn to pronounce the words learned during the lesson.

D13P0ceQq

The following terms and recordings will be used during this lesson

Terms

biome
biome
RUvLltIm7vFTU
Nagranie dźwiękowe słówka

biom – zespół ekosystemów o zbliżonych warunkach klimatycznych, podobnej strukturze przestrzennej oraz zbliżonej florze i faunie

rainforests
rainforests
RAyjOPdOLzH5j
Nagranie dźwiękowe słówka

lasy deszczowe – biom o bardzo wysokiej różnorodności biologicznej, wykształcający się w strefie równikowej na obszarach cechujących się obfitymi, całorocznymi opadami deszczu, wysoką wilgotnością powietrza i temperaturą powietrza utrzymującą się przez cały rok na stałym poziomie (ok. 25°C i wykazującą niewielkie wahania dobowe), gdzie okres wegetacji trwa cały rok; występują w nim głównie szerokolistne, wiecznie zielone drzewa, wysokie byliny, epifity i pnącza; stanowi on miejsce życia dla tysięcy gatunków zwierząt

desert
desert
R1W3QlfYmR3hl
Nagranie dźwiękowe słówka

pustynia – biom formujący się na obszarach zwrotnikowych i podzwrotnikowych, cechujący się suchym lub skrajnie suchym klimatem z małą ilością opadów, nieprzekraczającą 200 mm w ciągu roku, a co za tym idzie – znikomą pokrywą roślinną

savannah
savannah
R116Du5SkdOmG
Nagranie dźwiękowe słówka

sawanna – biom występujący na obszarach podrównikowych w klimacie gorącym z długą porą suchą (średnio 5‑7 miesięcy) oraz stosunkowo krótką porą deszczową (3‑5 miesięcy), o rocznej sumie opadów wahającej się od 200 do 500 mm rocznie; jego roślinność stanowią głównie trawy, wśród których spotkać można pojedyncze krzewy i drzewa

steppe
steppe
RsrfPqam62rHQ
Nagranie dźwiękowe słówka

step – biom formujący się w głębi kontynentów w klimacie umiarkowanym ciepłym, cechujący się stosunkowo niską liczbą opadów (250‑400 mm rocznie); charakteryzuje się roślinnością trawiastą z dużą domieszką roślin zielnych, zwykle tworzących zbitą darń

taiga
taiga
RMb0yUdoSDS3s
Nagranie dźwiękowe słówka

tajga – zwana także borealnym lasem iglastym; biom występujący w klimacie umiarkowanym chłodnym, dla którego charakterystyczne są długie okresy mroźnych zim oraz niska roczna suma opadów (400‑600 mm); typowa dla tego biomu formacja roślinna to las iglasty

tundra
tundra
RH4FjeqatRiIO
Nagranie dźwiękowe słówka

tundra – biom wykształcający się w klimacie okołobiegunowym subpolarnym, cechującym się panującą przez zdecydowaną większość roku ujemną temperaturą; gleby tundry pokryte są warstwą wiecznej zmarzliny; występują w niej jedynie mchy i porosty, nieliczne trawy, karłowate drzewa, niewielkie krzewy i krzewinki

sclerophyllous scrub
sclerophyllous scrub
RPRTOJUbfiW1Q
Nagranie dźwiękowe słówka

zarośla twardolistne – biom występujący na obszarach podzwrotnikowych, gdzie temperatura jest dodatnia przez cały rok, lata są suche i gorące, a zimy ciepłe i wilgotne; występuje w nim głównie roślinność o grubych i skórzastych liściach, których budowa ogranicza utratę wody w wyniku parowania

Texts and recordings

RQuJEU3yKlFEq
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Ecosystem diversity

Ecosystem diversity means the diversification of natural habitats and ecosystems functioning within them. The main natural factor being a precondition for global diversity of land ecosystems is climate. It depends, amongst the others, on a distance from oceans and seas, land formation, and elevation above sea level. Individual climate zones have characteristic plant cover which, together with abiotic conditions, influences associations of bacteria, protists, fungi and animals inhabiting them.

Complexes of ecosystems of similar climate conditions, spatial structures and plants and animals are called biomes. Biomes characteristic for a specific latitude are included in one category, although they may differ in terms of many species inhabiting them (e.g., when continents were isolated from each other for a long time). Examples of such biomes are deciduous forests of the temperate zone in North and South Americas, or deserts in Autstralia and Africa.

Nine main biomes are recognized rainforests (tropical), savannah, deserts and semideserts, sclerophyllous scrub, steppes, deciduous and mixed forests, taiga, tundra, and mountain areas.

The biome of tropical rainforest is characterised by the highest biodiversity of all land ecosystems.

  • The main natural factor being a precondition for ecosystem diversity on a global scale is climate.

  • Biomes are complexes of ecosystems of similar climate conditions, spatial structures and plants and animals.