Lesson plan (Polish)
Temat: Jak zostać przedsiębiorczym człowiekiem?
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.
Podstawa programowa:
III. Szkoła i edukacja.
Uczeń:
4) charakteryzuje oczekiwane kompetencje wybranych kategorii społeczno‑zawodowych i ich miejsce na rynku pracy.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń planuje dalszą edukację, uwzględniając swe umiejętności i zainteresowania.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia cechy osoby przedsiębiorczej.
wyjaśnia współczesne znaczenie słowa „przedsiębiorczość” oraz pochodzenie tego terminu.
analizuje zasady przedsiębiorczości.
wyjaśnia, w jaki sposób działalność wolontariacka stymuluje rozwój cech osoby przedsiębiorczej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość.
Metody nauczania:
dyskusja,
metoda Philips 66,
śniegowa kula,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem planszy interaktywnej, schematu interaktywnego, nagrania, ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, co to znaczy być osobą przedsiębiorczą.
2. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia na planszy interaktywnej „What are the personality traits of an entrepreneur?”. Następnie inicjuje krótką dyskusję, pytając uczniów, czy w jakiś sposób uzupełniłby listę proponowanych cech osoby przedsiębiorczej. Prosi uczniów o uzasadnienie swoich wypowiedzi.
3. Nauczyciel odtwarza fragment nagrania abstraktu zawierający Komunikat Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego – Realizacja wspólnotowego programu lizbońskiego: Rozbudzenie ducha przedsiębiorczości poprzez edukację i kształcenie.
Prosi uczniów, aby ustalili, jakie cechy przypisuje się osobie przedsiębiorczej w tym dokumencie.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel informuje uczniów, że pracując metodą kuli śniegowej, ustalą definicję pojęcia „przedsiębiorczość”. W razie potrzeby wyjaśnia metodę. Najpierw każdy uczeń samodzielnie zapisuje swoją definicję pojęcia. Potem uczniowie łączą się w pary i ustalają wspólną definicję (zapisując również swoje uwagi i argumenty). Następnie uczniowie łączą się w czwórki i coraz większe grupy, za każdym razem negocjując wspólną treść definicji. Zadanie kończy się ustaleniem wspólnej, ogólnoklasowej definicji, która zapisywana jest na tablicy.
2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej schemat „The rules of entrepreneurship”. Pyta uczniów, jak rozumieją poszczególne zasady przedsiębiorczości. Chętni/wybrani uczniowie podają swoje propozycje. Na koniec nauczyciel prosi chętnego/wybranego ucznia o podsumowanie ćwiczenia.
3. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą Phillips 66 i w razie potrzeby wyjaśnia tę metodę. Informuje uczniów, że ich zadaniem będzie odpowiedź na pytanie: „Jak stać się przedsiębiorczym człowiekiem?”, a w swoich odpowiedziach mogą uwzględniać:
cechy, jakie ich zdaniem warto w sobie w tym celu kształtować,
sposoby kształtowania tych cech, ćwiczenie odpowiednich umiejętności,
działania, jakie można podejmować w tym celu,
osoby, od których mogą uzyskać wsparcie i rodzaj tego wsparcia, itp.
Uczniowie opracowują zagadnienie, pracując przez 6 minut w sześcioosobowych grupach. Po tym czasie następuje prezentacja i konfrontacja pomysłów na forum klasy. Następnie uczniowie ponownie pracują w swoich grupach przez 6 minut w celu ulepszenia i uzupełnienia swoich propozycji. Fazę konfrontacji i pracy w grupach można powtórzyć jeszcze raz, w zależności od potrzeb uczniów. Po zakończeniu pracy, reprezentanci grup przedstawiają punkty ustalone przez ich grupę. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję nt. pomysłów, które wydały się uczniom najważniejsze i prosi o uzasadnienie tych wypowiedzi. Na zakończenie dyskusji nauczyciel prosi chętnego/wybranego ucznia o jej podsumowanie.
4. Nauczyciel pyta uczniów, jak oceniają swoją znajomość języka biznesu. Aby to sprawdzić, uczniowie rozwiązują Ćwiczenie 1. Po wykonaniu pracy nauczyciel wraz z całą klasą omawia zadanie.
Faza podsumowująca:
1. Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
Łatwe było dla mnie…
Trudne było dla mnie…
Dwa ostatnie zdania oceniają trudność omawianego zagadnienia; dzięki nim uczeń dokonuje samooceny swoich wiadomości i umiejętności.
2. Propozycja zadania domowego:
a. Odpowiedz sam sobie na pytania o to, co chciałbyś robić w życiu. W tym celu wykonaj Ćwiczenie 2.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
uznanie
postawa, podejście
pewność, twardość
stałość, konsekwencja
odporność
wytrzymałość
przedsięwzięcie, przedsiębiorstwo
szczególny
zachowanie
wspierać
sposób myślenia
spełnienie
wykorzystać (szanse)
dostarczyć (podstaw)
na przełomie (wieków)
być związanym z
rewolucja przemysłowa
rodzący się
bez względu
wrodzony, dziedziczny
dostosowywać
pojawiać się, wystąpić
środki
dostępne
okazja
wynagrodzenie
oprócz
świadomy
niezależność
godzić
wymagać
ułatwiać
niewątpliwie
postrzegać
bezinteresowny
skłonność, predyspozycja
wykorzystanie
Teksty i nagrania
How to become an entrepreneurial person?
Entrepreneurship
People change the world, and certainly entrepreneurs are among the initiators of such changes. It is difficult to give one definition of entrepreneurship. Entrepreneurship is a very broad concept and occurs in various areas of life (education, work, social activity, politics). It is associated mainly with economic activities.
Entrepreneurship is:
the process of creating and building something new, above all a new enterprise, involving the ability to use ideas, opportunities and accept risks (uncertainty),
a set of features and attitudes describing a particular way of human behavior.
The term „entrepreneurship” appeared for the first time at the turn of the eighteenth and nineteenth centuries. It was associated with the industrial revolution and nascent capitalism. New forms of management were created at that time. The phenomenon of entrepreneurship was described in the works of representatives of economic liberal thought: Adam Smith, Jean‑Baptiste Say and Joseph A. Schumpeter. The term „entrepreneurship” was introduced to the scientific literature by Say, who defined an entrepreneur as a person investing resources in an unknown and risky future. He believed that the entrepreneur moves capital from the area with lower profitability to the area of higher productivity and profit.
Regardless of whether the ability to be an entrepreneur is hereditary or whether it is acquired during training and education, an entrepreneur always plays a major role in the process of creating and functioning of small and medium‑sized enterprises.
Volunteering and entrepreneurship
Apart from formal (school) education, experience and informal education also help to acquire entrepreneurial skills. Volunteering is an example of such activities. It is a free, voluntary and conscious work for society (a specific group or a person). Volunteering is not only helping others, but also the possibility for the volunteer’s own development. It is an opportunity to test your independence, creativity, resistance to stress. Volunteering develops the ability to manage time. Reconciling learning and private life with the work of a volunteer requires not only good planning and the ability to set priorities, but above all discipline and consistency. While working in volunteering, we have the opportunity to participate in ambitious and demanding projects. We acquire the ability to work in a group, manage a team and make new friends. Working in non‑governmental organizations is often associated with travel, not only in Poland, but all over the world, so it facilitates learning foreign languages, teaches tolerance and respect. Undoubtedly, volunteers are perceived as ready to take on new challenges, selfless, quickly acquiring knowledge, responsible, and at the same time outgoing and creative.
Entrepreneurship is defined in various ways, including: a set of traits, predisposition, attitude, talent, economic initiative, innovative action, specific behavior. It's more than just setting up and running your own business. Entrepreneurship is above all the exploitation of opportunities, which requires a specific way of thinking and acting. This can and should be learned.