Temat: Jak zostać przedsiębiorczym człowiekiem?

Autorka: Anna Rabiega

Adresat:

Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.

Podstawa programowa:

III. Szkoła i edukacja.

Uczeń:

4) charakteryzuje oczekiwane kompetencje wybranych kategorii społeczno‑zawodowych i ich miejsce na rynku pracy.

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń planuje dalszą edukację, uwzględniając swe umiejętności i zainteresowania.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia cechy osoby przedsiębiorczej.

  • wyjaśnia współczesne znaczenie słowa „przedsiębiorczość” oraz pochodzenie tego terminu.

  • analizuje zasady przedsiębiorczości.

  • wyjaśnia, w jaki sposób działalność wolontariacka stymuluje rozwój cech osoby przedsiębiorczej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku obcym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • inicjatywność i przedsiębiorczość.

Metody nauczania:

  • dyskusja,

  • metoda Philips 66,

  • śniegowa kula,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem planszy interaktywnej, schematu interaktywnego, nagrania, ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • indywidualna,

  • grupowa,

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, co to znaczy być osobą przedsiębiorczą.

2. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia na planszy interaktywnej „What are the personality traits of an entrepreneur?”. Następnie inicjuje krótką dyskusję, pytając uczniów, czy w jakiś sposób uzupełniłby listę proponowanych cech osoby przedsiębiorczej. Prosi uczniów o uzasadnienie swoich wypowiedzi.

3. Nauczyciel odtwarza fragment nagrania abstraktu zawierający Komunikat Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego – Realizacja wspólnotowego programu lizbońskiego: Rozbudzenie ducha przedsiębiorczości poprzez edukację i kształcenie.

Prosi uczniów, aby ustalili, jakie cechy przypisuje się osobie przedsiębiorczej w tym dokumencie.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel informuje uczniów, że pracując metodą kuli śniegowej, ustalą definicję pojęcia „przedsiębiorczość”. W razie potrzeby wyjaśnia metodę. Najpierw każdy uczeń samodzielnie zapisuje swoją definicję pojęcia. Potem uczniowie łączą się w pary i ustalają wspólną definicję (zapisując również swoje uwagi i argumenty). Następnie uczniowie łączą się w czwórki i coraz większe grupy, za każdym razem negocjując wspólną treść definicji. Zadanie kończy się ustaleniem wspólnej, ogólnoklasowej definicji, która zapisywana jest na tablicy.

2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej schemat „The rules of entrepreneurship”. Pyta uczniów, jak rozumieją poszczególne zasady przedsiębiorczości. Chętni/wybrani uczniowie podają swoje propozycje. Na koniec nauczyciel prosi chętnego/wybranego ucznia o podsumowanie ćwiczenia.

3. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą Phillips 66 i w razie potrzeby wyjaśnia tę metodę. Informuje uczniów, że ich zadaniem będzie odpowiedź na pytanie: „Jak stać się przedsiębiorczym człowiekiem?”, a w swoich odpowiedziach mogą uwzględniać:

  • cechy, jakie ich zdaniem warto w sobie w tym celu kształtować,

  • sposoby kształtowania tych cech, ćwiczenie odpowiednich umiejętności,

  • działania, jakie można podejmować w tym celu,

  • osoby, od których mogą uzyskać wsparcie i rodzaj tego wsparcia, itp.

Uczniowie opracowują zagadnienie, pracując przez 6 minut w sześcioosobowych grupach. Po tym czasie następuje prezentacja i konfrontacja pomysłów na forum klasy. Następnie uczniowie ponownie pracują w swoich grupach przez 6 minut w celu ulepszenia i uzupełnienia swoich propozycji. Fazę konfrontacji i pracy w grupach można powtórzyć jeszcze raz, w zależności od potrzeb uczniów. Po zakończeniu pracy, reprezentanci grup przedstawiają punkty ustalone przez ich grupę. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję nt. pomysłów, które wydały się uczniom najważniejsze i prosi o uzasadnienie tych wypowiedzi. Na zakończenie dyskusji nauczyciel prosi chętnego/wybranego ucznia o jej podsumowanie.

4. Nauczyciel pyta uczniów, jak oceniają swoją znajomość języka biznesu. Aby to sprawdzić, uczniowie rozwiązują Ćwiczenie 1. Po wykonaniu pracy nauczyciel wraz z całą klasą omawia zadanie.

Faza podsumowująca:

1. Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:

  • Dziś nauczyłem się…

  • Zrozumiałem, że…

  • Zaskoczyło mnie…

  • Dowiedziałem się…

  • Łatwe było dla mnie…

  • Trudne było dla mnie…

Dwa ostatnie zdania oceniają trudność omawianego zagadnienia; dzięki nim uczeń dokonuje samooceny swoich wiadomości i umiejętności.

2. Propozycja zadania domowego:

a. Odpowiedz sam sobie na pytania o to, co chciałbyś robić w życiu. W tym celu wykonaj Ćwiczenie 2.

b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

recognition
recognition
RZg4bKT1kkUEy
Nagranie słówka: recognition

uznanie

attitude
attitude
R10PCX5yac0uP
Nagranie słówka: attitude

postawa, podejście

firmness
firmness
R9OGuRMj6Zqne
Nagranie słówka: firmness

pewność, twardość

consistency
consistency
RsiIFm3YKTePt
Nagranie słówka: consistency

stałość, konsekwencja

resistance
resistance
R1ZZuHLFbcQ98
Nagranie słówka: resistance

odporność

endurance
endurance
R1FaCstnA4MkZ
Nagranie słówka: endurance

wytrzymałość

enterprise
enterprise
RLmXMsUiWc6Kx
Nagranie słówka: enterprise

przedsięwzięcie, przedsiębiorstwo

particular
particular
R7ZXR3YoOrugV
Nagranie słówka: particular

szczególny

behavior
behavior
RfsTk6eBzzrqH
Nagranie słówka: behavior

zachowanie

to foster
to foster
R4aE471k3eWUn
Nagranie słówka: to foster

wspierać

mindset
mindset
Rvvw5E6yaFiEs
Nagranie słówka: mindset

sposób myślenia

fulfilment
fulfilment
ReZZroQdUcWep
Nagranie słówka: fulfilment

spełnienie

to seize (opportunities)
to seize (opportunities)
R1dxhjiAIWxBi
Nagranie słówka: to seize (opportunities)

wykorzystać (szanse)

to provide (a foundation)
to provide (a foundation)
R1KqXqNoXFdNq
Nagranie słówka: to provide (a foundation)

dostarczyć (podstaw)

at the turn of (centuries)
at the turn of (centuries)
RV3S4gkL5HubH
Nagranie słówka: at the turn of (centuries)

na przełomie (wieków)

to be associated with
to be associated with
RcrIagXxPLfuY
Nagranie słówka: to be associated with

być związanym z

industrial revolution
industrial revolution
R1MrcwDE5MuqX
Nagranie słówka: industrial revolution

rewolucja przemysłowa

nascent
nascent
RvQ4okkBRj2V9
Nagranie słówka: nascent

rodzący się

regardless
regardless
RBYfrMqgL5j4T
Nagranie słówka: regardless

bez względu

hereditary
hereditary
RSmZoX0FzwIbc
Nagranie słówka: hereditary

wrodzony, dziedziczny

to adjust
to adjust
R1Zw2KEC8mDXw
Nagranie słówka: to adjust

dostosowywać

to occur
to occur
RFLiG9gIM3MDw
Nagranie słówka: to occur

pojawiać się, wystąpić

means
means
RShZh3iYuIW8p
Nagranie słówka: means

środki

available
available
RnG9jhV2Azg9I
Nagranie słówka: available

dostępne

bargain
bargain
R1IdzqMe3bIUE
Nagranie słówka: bargain

okazja

remuneration
remuneration
R1BFJuZ83uToC
Nagranie słówka: remuneration

wynagrodzenie

apart from
apart from
R1YA6JfsTvuYK
Nagranie słówka: apart from

oprócz

conscious
conscious
RLBmdN30XJ4ax
Nagranie słówka: conscious

świadomy

independence
independence
ROBYYaGoTQkO9
Nagranie słówka: independence

niezależność

to reconcile
to reconcile
RD2FbVNd8jSpl
Nagranie słówka: to reconcile

godzić

to require
to require
RvwDWsRSdYNYH
Nagranie słówka: to require

wymagać

to facilitate
to facilitate
R1aapWs93kxwy
Nagranie słówka: to facilitate

ułatwiać

undoubtedly
undoubtedly
R4c6X7vrLyJjz
Nagranie słówka: undoubtedly

niewątpliwie

to perceive
to perceive
R1FznTGU1mPQ2
Nagranie słówka: to perceive

postrzegać

selfless
selfless
RsHqTKWUU0eX6
Nagranie słówka: selfless

bezinteresowny

predisposition
predisposition
R5YaSgaEx6nkU
Nagranie słówka: predisposition

skłonność, predyspozycja

exploitation
exploitation
RUXObnbn5lA5J
Nagranie słówka: exploitation

wykorzystanie

Teksty i nagrania

R10v3KceEVWgM
nagranie abstraktu

How to become an entrepreneurial person?

Entrepreneurship

People change the world, and certainly entrepreneurs are among the initiators of such changes. It is difficult to give one definition of entrepreneurship. Entrepreneurship is a very broad concept and occurs in various areas of life (education, work, social activity, politics). It is associated mainly with economic activities.

Entrepreneurship is:

  • the process of creating and building something new, above all a new enterprise, involving the ability to use ideas, opportunities and accept risks (uncertainty),

  • a set of features and attitudes describing a particular way of human behavior.

The term „entrepreneurship” appeared for the first time at the turn of the eighteenth and nineteenth centuries. It was associated with the industrial revolution and nascent capitalism. New forms of management were created at that time. The phenomenon of entrepreneurship was described in the works of representatives of economic liberal thought: Adam Smith, Jean‑Baptiste Say and Joseph A. Schumpeter. The term „entrepreneurship” was introduced to the scientific literature by Say, who defined an entrepreneur as a person investing resources in an unknown and risky future. He believed that the entrepreneur moves capital from the area with lower profitability to the area of higher productivity and profit.

Regardless of whether the ability to be an entrepreneur is hereditary or whether it is acquired during training and education, an entrepreneur always plays a major role in the process of creating and functioning of small and medium‑sized enterprises.

Volunteering and entrepreneurship

Apart from formal (school) education, experience and informal education also help to acquire entrepreneurial skills. Volunteering is an example of such activities. It is a free, voluntary and conscious work for society (a specific group or a person). Volunteering is not only helping others, but also the possibility for the volunteer’s own development. It is an opportunity to test your independence, creativity, resistance to stress. Volunteering develops the ability to manage time. Reconciling learning and private life with the work of a volunteer requires not only good planning and the ability to set priorities, but above all discipline and consistency. While working in volunteering, we have the opportunity to participate in ambitious and demanding projects. We acquire the ability to work in a group, manage a team and make new friends. Working in non‑governmental organizations is often associated with travel, not only in Poland, but all over the world, so it facilitates learning foreign languages, teaches tolerance and respect. Undoubtedly, volunteers are perceived as ready to take on new challenges, selfless, quickly acquiring knowledge, responsible, and at the same time outgoing and creative.

Entrepreneurship is defined in various ways, including: a set of traits, predisposition, attitude, talent, economic initiative, innovative action, specific behavior. It's more than just setting up and running your own business. Entrepreneurship is above all the exploitation of opportunities, which requires a specific way of thinking and acting. This can and should be learned.