E-materiały do kształcenia zawodowego

Naruszenia przepisów w transporcie
drogowym, zakres odpowiedzialności załadowcy,
kierowcy i przewoźnika oraz stosowane kary

Eksploatacja środków transportu drogowego— Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego oraz Organizacja przewozu środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Naruszenia przepisów w transporcie drogowym

PLANSZA INTERAKTYWNA

1
1
Instrukcja

E‑materiał plansza interaktywna prezentuje „Naruszenia przepisów w transporcie drogowym, zakres odpowiedzialności załadowcy, kierowcy i przewoźnika oraz stosowane kary”.

Aby zapoznać się z e‑materiałem, należy zjechać w dół ekranu, zobaczyć strony tytułowe poszczególnych plansz, kliknąć wybrane i zobaczyć zawartość. Plansze interaktywne można oglądać w dowolnej kolejności.

RnXIYtCMDD5jo
Przykładowy widok planszy interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W każdej chwili można powrócić do menu, klikając przycisk „Powrót do spisu treści”, umieszczony poniżej grafiki.

RGf7LyOZT07xG
Przykładowy widok planszy interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby przejść na kolejne strony grafiki interaktywnej, należy kliknąć ikonę strzałki, umieszczoną w prawym dolnym rogu strony tytułowej.

R1UuAzOnAkl3S
Przykładowy widok planszy interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ten sam tryb nawigacji obowiązuje na kolejnych stronach grafiki interaktywnej. Aby przejść na kolejną stronę, kliknij strzałkę w prawym dolnym rogu. Aby wrócić na poprzednią stronę, kliknij strzałkę w lewym dolnym rogu.

RHs1TcLkh8Glg
Przykładowy widok planszy interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniżej grafiki znajdziesz również przycisk „Tryb pełnoekranowy”. Kliknij szary kwadrat ze skośnymi strzałkami, by oglądać grafikę na pełnym ekranie swojego urządzenia.

RTam3QkG7EEJF
Przykładowy widok planszy interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby wyjść z trybu pełnoekranowego, kliknij krzyżyk w prawym górnym rogu ekranu.

R1LFQgkdLnUB0
Przykładowy widok planszy interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Spis treści

2
1

Plansza interaktywna pod tytułem naruszenia przepisów w transporcie drogowym składa się z sześciu plansz, które przedstawiają kartki papieru spięte spinaczem w lewym górnym rogu. Na samej górze widoczny jest spis treści z sześcioma następującymi podpunktami. Schemat naruszeń przepisów w transporcie drogowym, Wzór odwołania od decyzji Inspektora Inspekcji Transportu Drogowego, Taryfikator dla osoby zarządzającej, Taryfikator dla przedsiębiorcy, Taryfikator dla kierowcy. Taryfikator kar związanych z przewozem towarów niebezpiecznych.

Plansza pierwsza składa się z pięciu stron. Na każdej stronie znajdują się punkty interaktywne, które umożliwiają przejście między stronami. Strona pierwsza.  Na środku strony widoczny jest duży napis schemat naruszeń przepisów w transporcie drogowym. Strona druga. Na górze strony znajduje się napis naruszenia i kary dla przedsiębiorców. Następnie widoczny napis na żółtym tle informacje ogólne – wstępne, pod którym znajduje się tekst. Wykaz naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego, o których mowa w art. 92a ust. 1 ustawy o transporcie drogowym. Nr grupy naruszeń oraz waga naruszeń, wskazane w załączniku I do rozporządzenia 2016/403 (PN – poważne naruszenie, BPN – bardzo poważne naruszenie, NN – najpoważniejsze naruszenie). Następnie widoczny napis przykład na żółtym tle, pod którym znajduje się tabelka składająca się z trzech kolumn. Naruszenie, kara, grupa naruszeń. Naruszenie. Wykonywanie transportu drogowego bez wymaganego zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub bez wymaganej licencji. Kara. 12 000 PLN. Grupa naruszeń. 10.1 NN, 11.1 NN. Pod tabelką znajduje się link do dokumentu PDF. Następnie widoczny napis na żółtym tle procedura odwoławcza, pod którym znajduje się tekst. Decyzja o nałożeniu kary jest decyzją administracyjną, więc powinna spełniać wszystkie przesłanki z art. 107 kodeksu postępowania administracyjnego, tzn. zawierać: datę wydania, oznaczenie organu i stron, podstawę prawną rozstrzygnięcia i rozstrzygnięcie, uzasadnienie, wskazanie trybu odwołania oraz podpis wydającego decyzję. Dla uznania, że działanie organu jest prawidłowe czy też nie, należy zbadać, czy organ przy podejmowaniu rozstrzygnięcia sprawy wziął pod uwagę wszystkie przepisy prawa powszechnie obowiązującego i czy zastosował odpowiednie procedury. Jeżeli okoliczności wykażą zaistnienie jakichkolwiek nieścisłości lub uchybień w zastosowaniu przepisów prawa przedsiębiorcy przysługuje prawo do odwoływania się od wydanej decyzji. Takie odwołanie, w myśl kodeksu postępowania administracyjnego może być wnoszone z różnych przyczyn, nawet wynikających po prostu z niezadowolenia jednej strony z decyzji organu pierwszej instancji. Postępowanie odwoławczego polega na ponownym rozstrzygnięciu sprawy administracyjnej, która była przedmiotem rozstrzygnięcia organu I instancji, nie zaś jedynie na kontroli zasadności zarzutów podniesionych w odwołaniu w stosunku do decyzji organu I instancji. Pamiętać należy, że takie postępowanie wszczyna się wyłącznie wskutek aktywności przedsiębiorcy, poprzez złożenie odwołania osobiście bądź za pośrednictwem profesjonalnego pełnomocnika. Wnosi się je w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Istotne jest również ze każdej decyzji ITD, PIP zostaje na mocy przepisów szczególnych nadany rygor natychmiastowej wykonalności (istnieje obowiązek uiszczenia kary od momentu dostarczenia decyzji adresatowi) dlatego w odwołaniu należy wnioskować jednocześnie o wstrzymaniu rygoru natychmiastowej wykonalności zaskarżanej decyzji. Tryb odwołania w redagowanym piśmie: “Na podstawie art. 127 § 3 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) w związku z art. 93 ust. 5 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. nr 125, poz. 1371 z późn. zm.) wnoszę o ponowne rozpatrzenie sprawy rozstrzygniętej decyzją inspektora Inspekcji Transportu Drogowego.” Wzór odwołania GITD / WITD. Strona trzecia.

Na górze strony znajduje się napis naruszenia i kary dla zarządzających transportem. Następnie widoczny napis na żółtym tle informacje ogólne – wstępne, pod którym znajduje się tekst. Wykaz naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego, o których mowa w art. 92a ust. 2 ustawy o transporcie drogowym. Nr grupy naruszeń oraz waga naruszeń, wskazane w załączniku I do rozporządzenia 2016/403 (PN – poważne naruszenie, BPN – bardzo poważne naruszenie, NN – najpoważniejsze naruszenie). Następnie widoczny napis przykład na żółtym tle, pod którym znajduje się tabelka składająca się z trzech kolumn. Naruszenie, kara, grupa naruszeń. Naruszenie. Niewyposażenie kierowcy w wypis z licencji. Kara. 500 PLN. Grupa naruszeń. 10.2 BPN, 11.2 BPN. Pod tabelką znajduje się link do dokumentu PDF. Następnie widoczny napis na żółtym tle procedura odwoławcza, pod którym znajduje się tekst. Decyzja o nałożeniu kary jest decyzją administracyjną, więc powinna spełniać wszystkie przesłanki z art. 107 kodeksu postępowania administracyjnego, tzn. zawierać: datę wydania, oznaczenie organu i stron, podstawę prawną rozstrzygnięcia i rozstrzygnięcie, uzasadnienie, wskazanie trybu odwołania oraz podpis wydającego decyzję. Dla uznania, że działanie organu jest prawidłowe czy też nie, należy zbadać, czy organ przy podejmowaniu rozstrzygnięcia sprawy wziął pod uwagę wszystkie przepisy prawa powszechnie obowiązującego i czy zastosował odpowiednie procedury. Jeżeli okoliczności wykażą zaistnienie jakichkolwiek nieścisłości lub uchybień w zastosowaniu przepisów prawa przedsiębiorcy przysługuje prawo do odwoływania się od wydanej decyzji. Takie odwołanie, w myśl kodeksu postępowania administracyjnego może być wnoszone z różnych przyczyn, nawet wynikających po prostu z niezadowolenia jednej strony z decyzji organu pierwszej instancji. Postępowanie odwoławczego polega na ponownym rozstrzygnięciu sprawy administracyjnej, która była przedmiotem rozstrzygnięcia organu I instancji, nie zaś jedynie na kontroli zasadności zarzutów podniesionych w odwołaniu w stosunku do decyzji organu I instancji. Pamiętać należy, że takie postępowanie wszczyna się wyłącznie wskutek aktywności przedsiębiorcy, poprzez złożenie odwołania osobiście bądź za pośrednictwem profesjonalnego pełnomocnika. Wnosi się je w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Istotne jest również ze każdej decyzji ITD, PIP zostaje na mocy przepisów szczególnych nadany rygor natychmiastowej wykonalności (istnieje obowiązek uiszczenia kary od momentu dostarczenia decyzji adresatowi) dlatego w odwołaniu należy wnioskować jednocześnie o wstrzymaniu rygoru natychmiastowej wykonalności zaskarżanej decyzji. Tryb odwołania w redagowanym piśmie: “Na podstawie art. 127 § 3 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) w związku z art. 93 ust. 5 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. nr 125, poz. 1371 z późn. zm.) wnoszę o ponowne rozpatrzenie sprawy rozstrzygniętej decyzją inspektora Inspekcji Transportu Drogowego.” Wzór odwołania GITD / WITD.

Strona czwarta. Na górze strony znajduje się napis naruszenia i kary dla kierowców. Następnie widoczny napis na żółtym tle informacje ogólne – wstępne, pod którym znajduje się tekst. Wykaz naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego, o których mowa w art. 92a ust. 1 ustawy o transporcie drogowym. Nr grupy naruszeń oraz waga naruszeń, wskazane w załączniku I do rozporządzenia 2016/403 (PN – poważne naruszenie, BPN – bardzo poważne naruszenie, NN – najpoważniejsze naruszenie). Następnie widoczny napis przykład na żółtym tle, pod którym znajduje się tabelka składająca się z trzech kolumn. Naruszenie, kara, grupa naruszeń. Naruszenie. Nieokazanie wykresówki, zapisów odręcznych, wydruków, karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę, za bieżący dzień oraz poprzednie 28 dni. Kara. 200PLN. Grupa naruszeń. 2.21 BPN, 2.22 BPN, 2.23 BPN, 2.24 BPN. Pod tabelką znajduje się link do dokumentu PDF. Następnie widoczny napis na żółtym tle procedura odwoławcza, pod którym znajduje się tekst. Decyzja o nałożeniu kary jest decyzją administracyjną, więc powinna spełniać wszystkie przesłanki z art. 107 kodeksu postępowania administracyjnego, tzn. zawierać: datę wydania, oznaczenie organu i stron, podstawę prawną rozstrzygnięcia i rozstrzygnięcie, uzasadnienie, wskazanie trybu odwołania oraz podpis wydającego decyzję. Dla uznania, że działanie organu jest prawidłowe czy też nie, należy zbadać, czy organ przy podejmowaniu rozstrzygnięcia sprawy wziął pod uwagę wszystkie przepisy prawa powszechnie obowiązującego i czy zastosował odpowiednie procedury. Jeżeli okoliczności wykażą zaistnienie jakichkolwiek nieścisłości lub uchybień w zastosowaniu przepisów prawa przedsiębiorcy przysługuje prawo do odwoływania się od wydanej decyzji. Takie odwołanie, w myśl kodeksu postępowania administracyjnego może być wnoszone z różnych przyczyn, nawet wynikających po prostu z niezadowolenia jednej strony z decyzji organu pierwszej instancji. Postępowanie odwoławczego polega na ponownym rozstrzygnięciu sprawy administracyjnej, która była przedmiotem rozstrzygnięcia organu I instancji, nie zaś jedynie na kontroli zasadności zarzutów podniesionych w odwołaniu w stosunku do decyzji organu I instancji. Pamiętać należy, że takie postępowanie wszczyna się wyłącznie wskutek aktywności przedsiębiorcy, poprzez złożenie odwołania osobiście bądź za pośrednictwem profesjonalnego pełnomocnika. Wnosi się je w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Istotne jest również ze każdej decyzji ITD, PIP zostaje na mocy przepisów szczególnych nadany rygor natychmiastowej wykonalności (istnieje obowiązek uiszczenia kary od momentu dostarczenia decyzji adresatowi) dlatego w odwołaniu należy wnioskować jednocześnie o wstrzymaniu rygoru natychmiastowej wykonalności zaskarżanej decyzji. Tryb odwołania w redagowanym piśmie: “Na podstawie art. 127 § 3 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) w związku z art. 93 ust. 5 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. nr 125, poz. 1371 z późn. zm.) wnoszę o ponowne rozpatrzenie sprawy rozstrzygniętej decyzją inspektora Inspekcji Transportu Drogowego.” Wzór odwołania GITD / WITD.

Strona piąta. Na górze strony znajduje się napis towary niebezpieczne (adr) – naruszenia. Następnie widoczny napis na żółtym tle informacje ogólne – wstępne, pod którym znajduje się tekst. Doradcą ADR może być osoba, która posiada ważne świadectwo doradcy odpowiednio w zakresie przewozu drogowego, przewozu koleją lub przewozu żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych. Uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych, który narusza obowiązki lub warunki wynikające z przepisów ustawy lub przepisów wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 zł do 10 000 zł, z zastrzeżeniem art. 113. Następnie widoczne są dwa zdania zakończone linkami do dokumentu PDF. Jednolity tekst ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych:. USTAWA z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych:. Pod linkami znajduje się tekst. Suma kar pieniężnych nałożonych na każdego uczestnika przewozu drogowego towarów niebezpiecznych za naruszenia określone w załączniku nr 1 do ustawy, stwierdzone podczas jednej kontroli drogowej, nie może przekroczyć kwoty 10 000 zł. Następnie widoczny napis przykład na żółtym tle, pod którym znajduje się tabelka składająca się z dwóch kolumn. Naruszenie, kara. Naruszenie. Producent, który nie dopełnia obowiązku przechowywania dokumentacji technicznej ciśnieniowego urządzenia transportowego określonej odpowiednio w ADR, RID i ADN DO 10 000 PLN przez okres określony odpowiednio w ADR, RID i ADN, podlega karze pieniężnej w wysokości:. Kara. Do 10 000 PLN. Pod tabelką znajduje się link do dokumentu PDF. Następnie widoczny napis na żółtym tle procedura odwoławcza, pod którym znajduje się tekst. Art. 114a. Kary pieniężne, o których mowa w art. 107, art. 108 i art.112a, podlegają egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym. Art. 112c. 1. Termin zapłaty kary pieniężnej, o której mowa w art. 112a, wynosi 30 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. Tryb odwoławczy Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania. Odwołanie wnosi się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego za pośrednictwem Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Plansza druga składa się z trzech stron. Na każdej stronie znajdują się punkty interaktywne, które umożliwiają przejście między stronami. Strona pierwsza.  Na środku strony widoczny jest duży napis wzór odwołania od decyzji inspektora inspekcji transportu drogowego. Strona druga. Na górze strony znajdują się dwa miejsca przeznaczone do wpisania danych podmiotu oraz daty i miejsca wypełnienia. Poniżej widniej napis. Główny Inspektor Transportu Drogowego w Warszawie za pośrednictwem: Wielopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego ul. Szwajcarska 5, 61‑285 Poznań. Następnie znajdują się puste pola do wpisania numeru decyzji oraz dnia wydania decyzji. Poniżej znajduje się zdanie dotyczące odwołania od decyzji Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu drogowego, w którym należy uzupełnić dzień wystawienia oraz numer decyzji. W kolejnej części znajdują się trzy punkty z zaskarżeniami. Pod każdym punktem znajdują się puste linijki z miejscem na  wpisanie opisu zarzutu. Zaskarżonej decyzji zarzucam: punkt pierwszy. naruszenie przepisów postępowania mające istotny wpływ na treść zaskarżonej decyzji, tj. Punkt drugi. Naruszenie przepisów prawa materialnego poprzez. Punkt trzeci. Błąd w ustaleniach faktycznych mający istotny wpływ na treść zaskarżonej decyzji polegający na. Na samy dole strony znajduje się tekst. Wobec powyższego wnoszę o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i umorzenie postępowania ewentualnie uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i przekazanie sprawy organowi pierwszej instancji do ponownego rozpoznania. Strona trzecia. Na środku strony widoczny jest duży napis uzasadnienie. Poniżej znajduje się tekst z lukami. W dniu (miejsce na wpisanie daty) została nałożona na ( miejsce na wpisanie podmiotu) kara pieniężna w wysokości (miejsce na wpisanie kwoty) zł za naruszenie polegające na (opis naruszenia za które została nałożona kara). Z zaskarżoną decyzją nie można się zgodzić z uwagi na (uzasadnienie podniesionych zarzutów, ewentualne dodatkowe wyjaśnienia). Pod tekstem znajduje się miejsce na podpis osoby składającej odwołanie. W kolejnej części znajdują się dwa załączniki. Odpis odwołania oraz aktualny odpis KRS ( w przypadku spółki). Na samym dole strony znajdują się trzy uwagi do wzoru wypisane w punktach. Punkt pierwszy. W przypadku decyzji wydanej przez inny organ niż Wielkopolski Inspektor Transportu Drogowego należy zmienić nazwę organu i wskazać prawidłowy adres. Punkt drugi. Nie w każdym odwołaniu muszą pojawić się wszystkie zarzuty. Zarzuty należy przedstawić w sposób zwięzły rozwijając je dopiero w uzasadnieniu. Punkt trzeci. Odwołanie należy wysłać do organu który wydał decyzję i dopiero ten organ przekazuje je z aktami Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego.

Plansza trzecia składa się z pięciu stron. Na każdej stronie znajdują się punkty interaktywne, które umożliwiają przejście między stronami. Strona pierwsza.  Na środku strony widoczny jest duży napis taryfikator dla osoby zarządzającej. Strona druga. Na samej górze strony znajduje się napis taryfikator osoby zarządzającej. Pod tekstem znajduje się tabelka składająca się z trzech kolumn. Kolumna pierwsza. Wykaz naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego, o których mowa w art. 92a ust. 2 ustawy o transporcie drogowym). Kolumna druga. Wysokość grzywny w złotych. Kolumna trzecia. Nr grupy naruszeń oraz waga naruszeń, wskazane w załączniku I do rozporządzenia 2016/403 (PN – poważne naruszenie, BPN – bardzo poważne naruszenie, NN – najpoważniejsze naruszenie). 1. Niewyposażenie kierowcy w:
1.1. wypis z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. 500.
1.2. wypis z licencji. 500. 10.2 BPN 11.2 BPN.
1.3. wypis z zezwolenia innego niż w lp. 1.1 i 1.4. 500.
1.4. wypis z zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym lub wypis z zezwolenia na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym. 500. 11.4 PN.
1.5. wypis z zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne. 500.
1.6. świadectwo kierowcy. 500. 10.4 PN.
1.7. inny dokument, o którym mowa w art. 87 ustawy o transporcie drogowym1), wymagany w związku z realizowanym przewozem – za każdy dokument. 500.
2. Niewyposażenie kierowcy lub osoby obsługującej w rozumieniu art. 2 lit. c rozporządzenia Rady (WE) nr 1/20053) w dokumenty wymagane przy przewozie danego gatunku zwierząt określone w przepisach tego rozporządzenia – za każdy dokument. 500. 12.5 PN.
3. Nieprawidłowe, niepełne lub niezgodne ze stanem faktycznym wypełnienie dokumentu, o którym mowa w art. 87 ustawy o transporcie drogowym1), wymaganego w związku z realizowanym przewozem – za każdy dokument. 300. 12.5 PN. Strona trzecia. Ciąg dalszy tabelki. 4. Wykonywanie przewozu drogowego przez kierowcę, który:
4.1. nie uzyskał kwalifikacji wstępnej lub nie ukończył szkolenia okresowego. 1500. 7.1 BPN.
4.2. nie posiada orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy. 1000.
4.3. nie posiada orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy. 1000.
4.4. nie posiada ważnego prawa jazdy odpowiedniej kategorii wymaganego dla danego rodzaju pojazdu lub zespołu pojazdów. 500. 8.1 NN.
4.5. nie posiada ważnej karty kierowcy. 500. 2.4 NN.
4.6. korzysta z prawa jazdy, które jest uszkodzone lub nieczytelne lub niezgodne ze wspólnym wzorem. 500. 8.2 PN.
4.7. posługuje się kartą kierowcy, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub podrobionych lub przerobionych dokumentów. 500. 2.6 NN.
4.8. nie posiada wieku wymaganego dla wykonywanego przewozu. 500. 1.1 PN.
5. Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt przez kierowcę lub osobę obsługującą w rozumieniu art. 2 lit. c rozporządzenia 1/20053), która nie posiada kwalifikacji do transportu zwierząt, potwierdzonych przez właściwy organ. 1000.
6. Niewyznaczenie osoby odpowiedzialnej za transport zwierząt. 1000.
7. Niewyznaczenie osoby obsługującej w rozumieniu art. 2 lit. c rozporządzenia Rady (WE) nr 1/20053) dla każdej partii zwierząt. 1000. Strona czwarta. Ciąg dalszy tabelki.
8. Długotrwały przewóz domowych gatunków nieparzystokopytnych innych niż zarejestrowane nieparzystokopytne, bydła, owiec, kóz i świń bez sporządzenia dziennika podróży. 1000. 12.5 PN.
9. Długotrwały przewóz domowych gatunków nieparzystokopytnych innych niż zarejestrowane nieparzystokopytne, bydła, owiec, kóz i świń z nieprawidłowo sporządzonym dziennikiem podróży. 200.
10. Przekroczenie przez kierowcę czasu przewozu danego gatunku zwierząt powyżej 2 godzin. 500.
11. Przekroczenie przez kierowcę dopuszczalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o co najmniej 14 godzin. 1000.
12. Przekroczenie przez kierowcę dopuszczalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o co najmniej 23 godziny. 1500.
13. Skrócenie przez kierowcę odpoczynku dobowego o czas równy lub większy niż 4 godziny i 30 minut. 500.
14. Przekroczenie przez kierowcę dozwolonego maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu o czas powyżej 6 godzin i 45 minut. 500.
15. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem:
15.1. nieposiadającym ważnego aktualnego badania technicznego potwierdzającego jego zdatność do ruchu drogowego. 200. 5.1 NN.
15.2. posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowane jako niebezpieczne. 500. 5.2 NN.
15.3. niewyposażonym w wymagany tachograf posiadający świadectwo homologacji typu. 2000. 2.1 NN. Strona piąta. Ciąg dalszy tabelki.
15.4. który nie posiada ogranicznika prędkości lub w którym ogranicznik prędkości został odłączony. 2000. 6.1 NN.
15.5. z zainstalowanym ogranicznikiem prędkości niespełniającym stosownych wymogów technicznych, określonych w procedurze homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części. 1000. 6.2 BPN.
15.6. z zainstalowanym ogranicznikiem prędkości, który nie został zamontowany przez producenta lub jednostkę przez niego upoważnioną. 500. 6.3 PN.
15.7. z zainstalowanym nielegalnym urządzeniem, które może fałszować dane w ograniczniku prędkości lub z zainstalowanym niehomologowanym ogranicznikiem prędkości. 2000. 6.4 NN.
16. Korzystanie przez kierowcę z niedozwolonego urządzenia lub przedmiotu wykonanego lub przeznaczonego do celów podrabiania lub przerabiania danych rejestrowanych przez tachograf. 2000. 2.9 NN.
17. Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych niedopuszczonych do przewozu towarów lub które są przewożone w sposób zakazany lub bez oznakowania ich w pojeździe jako towary niebezpieczne. 2000. 9.1 NN, 9.2 NN, 9.3 NN.
18. Wykonywanie przewozu drogowego w czasie obowiązywania ograniczeń oraz zakazów ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach. 1000.
19. Brak organizacji pracy kierowcy lub nieprawidłowa organizacja, brak poleceń lub niewłaściwe polecenia dla kierowcy – w zakresie umożliwienia kierowcom przestrzegania przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/20064). 1500. 1.33 BPN.

Plansza czwarta składa się z dwudziestu trzech stron. Na każdej stronie znajdują się punkty interaktywne, które umożliwiają przejście między stronami. Strona pierwsza.  Na środku strony widoczny jest duży napis taryfikator dla przedsiębiorcy. Strona druga. Na samej górze strony znajduje się napis taryfikator dla przedsiębiorcy. Pod tekstem znajduje się tabelka składająca się z trzech kolumn. Kolumna pierwsza. Wykaz naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego, o których mowa w art. 92a ust. 1 ustawy o transporcie drogowym. Kolumna druga. Wysokość grzywny w złotych. Kolumna trzecia. Nr grupy naruszeń oraz waga naruszeń, wskazane w załączniku I do rozporządzenia 2016/403 (PN – poważne naruszenie, BPN – bardzo poważne naruszenie, NN – najpoważniejsze naruszenie). 1. Naruszenie ogólnych zasad i warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i przewozów na potrzeby własne.
1.1. Wykonywanie transportu drogowego bez wymaganego zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub bez wymaganej licencji. 12 000. 10.1 NN, 11.1 NN.
1.2. Posiadanie wypisów z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i wypisów z licencji wspólnotowej w łącznej liczbie przekraczającej liczbę pojazdów, dla których został udokumentowany wymóg zdolności finansowej, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 – za każdy kolejny ponadliczbowy wypis. 500.
1.3. Wykonywanie transportu drogowego taksówką pojazdem niewpisanym do licencji, z wyłączeniem sytuacji, gdy wykonujący transport drogowy taksówką wystąpił o nową licencję przed wykonaniem przewozu. 2000 .
1.4. Wykonywanie przewozu na potrzeby własne bez wymaganego zaświadczenia. 1000.
1.5. Niezgłoszenie w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, organowi, który udzielił zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji, zmiany danych, o których mowa odpowiednio w art. 7a i art. 8 ustawy o transporcie drogowym, w wymaganym terminie – za każdą zmianę. 800.
1.6. Niepoddanie się lub uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli w całości lub w części. 12 000. 2.20 BPN. Strona trzecia. Ciąg dalszy tabelki.
1.7. Nieprzechowywanie lub przechowywanie niekompletnych dokumentów i innych nośników informacji, o których mowa w art. 16a i art. 33a ustawy o transporcie drogowym, przez podmioty wymienione w tych przepisach. 10 000.
1.8. Uzależnienie wynagrodzenia kierowcy od przebytej odległości lub ilości przewożonych rzeczy, jeżeli może to zagrażać bezpieczeństwu na drogach lub zachęcać do naruszania przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006. 8000. 1.31 BPN.
1.9. Niezgłoszenie w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, organowi, który wydał zaświadczenie na przewozy drogowe na potrzeby własne, zmiany danych, o których mowa w art. 8 ustawy o transporcie drogowym, w wymaganym terminie – za każdą zmianę. 800.
1.10. Umieszczanie w liście przewozowym lub innych dokumentach związanych z przewożonym ładunkiem danych lub informacji niezgodnych ze stanem faktycznym. 3000.
1.11. Wykonywanie przewozu drogowego w czasie obowiązywania ograniczeń oraz zakazów ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach. 2000.
1.12. Niewyposażenie kierowcy w dokumenty, o których mowa w art. 87 ustawy o transporcie drogowym – za każdy dokument. 500.
1.13. Niewskazanie, na żądanie właściwego organu, zarządzającego transportem, któremu powierzono kierowanie operacjami transportowymi, poddanymi kontroli. 5000. Strona czwarta. Ciąg dalszy tabelki. 
1.14. Zlecenie przewozu drogowego podmiotowi nieposiadającemu uprawnienia do wykonywania przewozu drogowego, w szczególności uprawnień wymaganych odpowiednio do rodzaju wykonywanego przewozu. 10 000.
1.15. Wykonywanie przewozu drogowego rzeczy lub osób bez obowiązkowej kwalifikacji wstępnej lub obowiązkowego szkolenia okresowego kierowcy. 1500. 7.1 BPN. 2. Naruszenie przepisów o wykonywaniu przewozu drogowego osób.
2.1. Wykonywanie przewozu regularnego lub przewozu regularnego specjalnego bez wymaganego:
1) zezwolenia. 8000. 11.3 BPN.
2) zaświadczenia na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego. 8000.
3) potwierdzenia zgłoszenia przewozu w publicznym transporcie zbiorowym. 8000.
2.2. Wykonywanie przewozu regularnego lub przewozu regularnego specjalnego z naruszeniem warunków określonych w zezwoleniu, zaświadczeniu na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego albo potwierdzeniu zgłoszenia przewozu w publicznym transporcie zbiorowym dotyczących:
1) dni. 2000.
2) godzin odjazdu i przyjazdu. 500.
3) ustalonej trasy przejazdu lub wyznaczonych przystanków. 3000. 11.5 PN. Strona piąta. Ciąg dalszy tabelki.
2.3. Wykonywanie przewozu regularnego lub przewozu regularnego specjalnego bez obowiązującego rozkładu jazdy. 2000.
2.4. Wykonywanie przewozu regularnego pojazdem innym niż autobus. 5000.
2.5. Wykonywanie przewozu autobusem, który nie odpowiada wymaganym warunkom technicznym w zakresie prawidłowego oznakowania lub wyposażenia pojazdu, przewidzianym dla danego rodzaju wykonywanego przewozu drogowego. 500.
2.6. Pobieranie należności za przewóz osoby pojazdem wykonującym przewóz regularny niezgodnie z cennikiem opłat podanym do publicznej wiadomości. 2000.
2.7. Niewydanie pasażerowi przed rozpoczęciem przewozu wymaganego potwierdzenia wniesienia opłaty za przejazd, z wyłączeniem taksówki. 2000.
2.8. Niewydanie uprawnionemu pasażerowi przed rozpoczęciem przewozu wymaganego potwierdzenia wniesienia opłaty za przejazd, uwzględniającego ustawową zniżkę. 1000.
2.9. Niezgłoszenie w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, organowi, który udzielił zezwolenia, zmiany danych, o których mowa w art. 22b ust. 1 ustawy o transporcie drogowym, w wymaganym terminie. 800.
2.10. Wykonywanie przewozów okazjonalnych w krajowym transporcie drogowym pojazdem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą z naruszeniem zakazu lub zakazów, o których mowa w art. 18 ust. 5 ustawy o transporcie drogowym. 8000. Strona szósta. Ciąg dalszy tabelki.
2.11. Wykonywanie przewozu okazjonalnego pojazdem niespełniającym kryterium konstrukcyjnego określonego w art. 18 ust. 4a ustawy o transporcie drogowym, z zastrzeżeniem przewozów, o których mowa w art. 18 ust. 4b tej ustawy. 8000.
2.12. Brak harmonogramu okresów pracy kierowcy obejmującego wszystkie okresy aktywności kierowcy – za każdego kierowcę. 2000.
2.13. Wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego osób bez posiadania w pojeździe ważnego wymaganego formularza jazdy. 6000. 11.6 PN.
2.14. Okazanie przez kierowcę formularza jazdy podczas wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego osób, który nie zawiera:
1) wpisanych wszystkich kierowców. 4000. 11.6 PN.
2) prawidłowej liczby przewożonych pasażerów. 2000. 11.6 PN.
2.15. Wykonywanie przewozu kabotażowego osób na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia. 12 000.
2.16. Wykonywanie przewozu kabotażowego osób niezgodnie z warunkami określonymi dla tego przewozu. 12 000.
3. Naruszenie przepisów o wykonywaniu międzynarodowych przewozów drogowych i przewozów kabotażowych.
3.1. Wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganego zezwolenia. 12 000.
3.2. Wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego niezgodnie z przepisami umowy międzynarodowej lub warunkami określonymi w zezwoleniu. 12 000. Strona siódma. Ciąg dalszy tabelki.
3.3. Wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy przez kierowcę nieposiadającego ważnego świadectwa kierowcy. 5000. 10.3 BPN.
3.4. Wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego:
1) bez posiadania w pojeździe certyfikatu potwierdzającego spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu wymaganego odpowiednio do posiadanego zezwolenia. 12 000.
2) pojazdem niespełniającym warunków określonych w certyfikacie potwierdzającym spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu. 12 000.
3.5. Wykonywanie przewozu kabotażowego rzeczy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia. 12 000.
3.6. Wykonywanie przewozu kabotażowego rzeczy niezgodnie z warunkami określonymi dla tego przewozu. 12 000.
3.7. Wykonywanie międzynarodowego przewozu towarów szybko psujących się pojazdem niespełniającym warunków określonych w umowie o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP). 3000. Strona ósma. Ciąg dalszy tabelki. 4. Naruszenie przepisów o przewozie odpadów.
4.1. Niezgłoszenie wykonywania przewozu drogowego odpadów, w sytuacji gdy na przewóz nie jest wymagane zezwolenie. 3000.
4.2. Wykonywanie przewozu drogowego odpadów innych niż niebezpieczne przez transportującego odpady bez wymaganego wpisu do rejestru, o którym mowa w przepisach ustawy o odpadach. 2000.
4.3. Wykonywanie przewozu drogowego odpadów niebezpiecznych przez transportującego odpady bez wymaganego wpisu do rejestru, o którym mowa w przepisach ustawy o odpadach. 10 000.
4.4. Wywóz odpadów poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia. 5000. 4.5. Wwóz odpadów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia. 12 000.
4.6. Wykonywanie przewozu drogowego odpadów tranzytem przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia. 12 000. Strona dziewiąta. Ciąg dalszy tabelki.
5. Naruszenie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Okresy prowadzenia pojazdu.
5.1. Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin w sytuacji, gdy kierowca dwukrotnie w danym tygodniu wydłużył jazdę dzienną do 10 godzin:
1) o czas powyżej 15 minut do mniej niż 1 godziny. 50.
2) o czas od 1 godziny do mniej niż 2 godzin. 150. 1.2 PN.
3) za każdą rozpoczętą godzinę od 2 godzin. 200. 1.3 BPN.
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 13 godzin i 30 minut, w przypadku braku jakiejkolwiek przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4 godziny i 30 minut. 550. 1.4 NN.
5.2. Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin w sytuacji, gdy jego wydłużenie w danym tygodniu było dozwolone:
1) o czas do mniej niż 1 godziny. 100.
2) o czas od 1 godziny do mniej niż 2 godzin. 200. 1.5 PN.
3) za każdą rozpoczętą godzinę od 2 godzin. 250. 1.6 BPN.
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 15 godzin, w przypadku braku jakiejkolwiek przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4 godziny i 30 minut. 550. 1.7 NN. Strona dziesiąta. Ciąg dalszy tabelki.
5.3. Przekroczenie dopuszczalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu:
1) o czas powyżej 30 minut do mniej niż 4 godzin. 150.
2) o czas od 4 godzin do mniej niż 9 godzin. 250. 1.8 PN.
3) o czas od 9 godzin do mniej niż 14 godzin. 350. 1.9 BPN.
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 14 godzin. 550. 1.7 NN.
5.4. Przekroczenie maksymalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu:
1) o czas do mniej niż 10 godzin. 250.
2) o czas od 10 godzin do mniej niż 15 godzin. 350. 1.11 PN.
3) o czas od 15 godzin do mniej niż 22 godzin i 30 minut. 550. 1.12 BPN.
4) za każdą rozpoczętą godzinę od 22 godzin i 30 minut. 700. 1.13 NN. Okres odpoczynku.
5.5. Skrócenie wymaganego regularnego okresu odpoczynku dziennego:
1) o czas do 1 godziny. 100.
2) o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin i 30 minut. 200. 1.16 PN.
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin i 30 minut. 350. 1.17 NN. Strona jedenasta. Ciąg dalszy tabelki.
5.6. Niespełnienie wymogu dzielonego dziennego okresu odpoczynku:
1) skrócenie drugiej części odpoczynku dzielonego o czas do 1 godziny. 100.
2) skrócenie drugiej części odpoczynku dzielonego o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin. 200. 1.20 PN.
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin. 350. 1.21 BP.
5.7. Skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego – zarówno w przypadku załogi jednoosobowej, jak i załogi kilkuosobowej:
1) o czas do 1 godziny. 150.
2) o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin. 350. 1.18 PN, 1.22 PN.
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin. 550. 1.19 BPN, 1.23 BPN.
5.8. Skrócenie regularnego okresu odpoczynku tygodniowego, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone:
1) o czas do 3 godzin. 150.
2) o czas powyżej 3 godzin do 9 godzin. 300. 1.26 PN.
3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 9 godzin. 400. 1.27 BPN. Strona dwunasta. Ciąg dalszy tabelki.
5.9. Skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku tygodniowego:
1) o czas do 2 godzin. 200.
2) o czas powyżej 2 godzin do 4 godzin. 350. 1.24 PN.
3) o czas powyżej 4 godzin. 4500. 1.25 BPN.
5.10. Przekroczenie 6 kolejnych okresów 24‑godzinnych od uprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku:
1) o czas do mniej niż 3 godzin. 350.
2) o czas od 3 godzin do mniej niż 12 godzin. 450. 1.28 PN.
3) o czas od 12 godzin. 550. 1.28 BPN. Przerwy.
5.11. Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy:
1) o czas do mniej niż 30 minut. 100.
2) o czas od 30 minut do mniej niż 1 godzina i 30 minut. 250. 1.14 PN.
3) za każde rozpoczęte 30 minut od 1 godziny i 30 minut. 350. 1.15 BPN.
4) w międzynarodowym okazjonalnym przewozie osób, w godzinach od 2200 do 600, gdy pojazd obsługuje jeden kierowca:
a) o czas do mniej niż 1 godzina i 30 minut. 250. 1.31 PN.
b) o czas od 1 godziny i 30 minut. 350. 1.31 BPN. Strona trzynasta. Ciąg dalszy tabelki. Praca w porze nocnej.
5.12. Przekroczenie dopuszczalnego dobowego 10‑godzinnego czasu pracy, jeżeli praca jest wykonywana w porze nocnej:
1) o czas od 1 godziny do mniej niż 3 godzin. 50. 3.9 PN.
2) za każdą rozpoczętą godzinę od 3 godzin. 100. 3.10 BPN.
Odstępstwo dotyczące odłożenia okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów 24‑godzinnych.
5.13. Skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku po 12 kolejnych okresach 24- godzinnych:
1) o czas do 2 godzin. 150.
2) o czas powyżej 2 godzin do 4 godzin. 300. 1.30 PN.
3) za każdą godzinę powyżej 4 godzin. 400. 1.30 BPN.
5.14. Przekroczenie 12 kolejnych okresów 24‑godzinnych po uprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku:
1) o czas do mniej niż 3 godzin. 150.
2) o czas od 3 godzin do mniej niż 12 godzin. 300. 1.29 PN.
3) za każdą godzinę od 12 godzin. 400. 1.29 BPN. Strona czternasta. Ciąg dalszy tabelki.
Naruszenie przepisów ustawy o czasie pracy kierowców.
5.15. Przekroczenie maksymalnego 48‑godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 i art. 26c ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców, w przypadku, gdy niedozwolonym było jego przedłużenie do 60 godzin:
1) o czas od 1 godziny do mniej niż 8 godzin. 100.
2) o czas od 8 godzin do mniej niż 12 godzin. 250. 3.1 PN.
3) za każdą rozpoczętą godzinę od 12 godzin. 350. 3.2 BPN.
5.16. Przekroczenie maksymalnego 60‑godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 2 i art. 26c ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców:
1) o czas od 1 godziny do mniej niż 5 godzin. 100.
2) o czas od 5 godzin do mniej niż 10 godzin. 200. 3.3 PN.
3) za każdą rozpoczętą godzinę od 10 godzin. 300. 3.4 BPN.
5.17. Skrócenie obowiązkowej przerwy w pracy w przypadku, gdy czas pracy wynosi od 6 do 9 godzin:
1) o czas do mniej niż 10 minut. 50.
2) o czas od 10 minut do mniej niż 20 minut. 100. 3.5 PN.
3) o czas od 20 minut 150. 3.6. BPN. Strona piętnasta. Ciąg dalszy tabelki.
5.18. Skrócenie obowiązkowej przerwy w pracy w przypadku, gdy czas pracy wynosi powyżej 9 godzin:
1) o czas do mniej niż 15 minut. 50.
2) o czas od 15 minut do mniej niż 25 minut. 100. 3.7 PN.
3) o czas od 25 minut. 150. 3.8 BPN.
5.19. Nieprowadzenie ewidencji czasu pracy, o której mowa w art. 25 ust. 1 i art. 26d ust. 1 i 2 ustawy o czasie pracy kierowców12) – za każdego kierowcę. 1000.
5.20. Nieudzielenie przerwy, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców12), kierowcom niepozostającym w stosunku pracy. 300. Prowadzenie dokumentacji.
5.21. Fałszowanie ewidencji czasu pracy lub odmowa udostępnienia jej kontrolerom. 8000. 3.11 BPN. 5.22. Fałszowanie dokumentacji lub odmowa udostępnienia jej kontrolerom – w przypadku przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe. 8000. 3.12 BPN.
6. Naruszenie przepisów o stosowaniu tachografów. Naruszenie zasad i warunków wyposażenia pojazdu w tachograf.
6.1.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem niewyposażonym w wymagany tachograf posiadający świadectwo homologacji typu. 10 000. 2.1 NN. Strona szesnasta. Ciąg dalszy tabelki.
6.1.2. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, przyrząd rejestrujący, czujnik ruchu, urządzenie zewnętrzne GNSS lub urządzenie wczesnego wykrywania na odległość, nieposiadające świadectwa homologacji typu lub tachograf lub powyżej wymieniony element składowy tachografu, który został podrobiony lub przerobiony. 10 000. 2.1 NN.
6.1.3. Podłączenie do tachografu niedozwolonego urządzenia lub przedmiotu wykonanego lub przeznaczonego do celów podrabiania lub przerabiania danych rejestrowanych przez tachograf lub korzystanie z tego urządzenia lub przedmiotu. 10 000. 2.9 NN.
6.1.4. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf niewyposażony w drugi niezależny sygnał dotyczący ruchu pojazdu lub z odłączonym niezależnym sygnałem dotyczącym ruchu pojazdu, o ile jest wymagany. 3000.
6.1.5. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, który nie został sprawdzony lub poddany przeglądowi przez warsztat posiadający zezwolenie. 1000. 2.2 BPN.
6.1.6. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w nieprawidłowo działający tachograf, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w lp. 6.1.1–6.1.5. 1000. 2.7 BPN. Strona siedemnasta. Ciąg dalszy tabelki. 6.2. Wykonywanie przewozu drogowego z ingerencją w działanie tachografu lub dane rejestrowane przez tachograf.
6.2.1. Niewłaściwa obsługa lub odłączenie homologowanego i sprawnego technicznie tachografu, skutkujące nierejestrowaniem na wykresówce lub na karcie kierowcy aktywności kierowcy, prędkości pojazdu lub przebytej drogi. 5000. 2.8 BPN.
6.2.2. Ukrywanie, likwidowanie, niszczenie, podrabianie lub przerabianie danych zarejestrowanych na wykresówkach lub przechowywanych i pobranych z tachografu lub karty kierowcy. 10 000. 2.10 NN.
6.3. Naruszenie zasad i warunków użytkowania tachografu.
6.3.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf cyfrowy przez kierowcę nieposiadającego własnej, ważnej karty kierowcy. 2000. 2.4 NN.
6.3.2. Posiadanie lub posługiwanie się przez kierowcę więcej niż jedną własną, ważną kartą kierowcy. 3000. 2.3 BPN.
6.3.3. Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą. 3000. 2.5 NN. 6.3.4. Jednoczesne używanie kilku wykresówek przez kierowcę. 3000. 2.13 BPN.
6.3.5. Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, mające wpływ na rejestrację danych. 3000. 2.14 BPN.
6.3.6. Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, skutkujące utratą danych zapisanych na wykresówce lub na karcie kierowcy, bądź uniemożliwiające odczyt aktywności zapisanych na wykresówce. 3000. 2.15 BPN. Strona osiemnasta. Ciąg dalszy tabelki.
6.3.7. Okazanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub karty kierowcy, z nieczytelnymi danymi – za każdą kartę lub każdą wykresówkę. 100. 2.16 BPN.
6.3.8. Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych na wykresówkę lub kartę kierowcy – za każdy wpis. 50. 2.17 BPN.
6.3.9. Niezaznaczenie przez kierowcę na wykresówce lub wykresówce dołączanej do karty kierowcy wszystkich wymaganych informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, gdy tachograf nie działa lub działa wadliwie – za każdy dzień. 100 max. 2000. 2.26 BPN.
6.3.10. Wykonywanie przewozu drogowego w załodze kilkuosobowej z włożeniem wykresówki lub karty kierowcy lub wykresówek lub kart kierowcy w nieodpowiednie czytniki tachografu. 1000. 2.18 PN.
6.3.11. Niepoprawne operowanie przełącznikiem tachografu umożliwiającym zmianę rodzaju aktywności kierowcy – za każdy dzień. 100 max. 1000. 2.19 BPN.
6.3.12. Niewykonanie naprawy tachografu w warsztacie posiadającym zezwolenie. 2000. 2.25 BPN.
6.3.13. Niewykonanie naprawy tachografu w warsztacie posiadającym zezwolenie po upływie dopuszczalnego w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 okresu prowadzenia pojazdu. 2000.
6.3.14. Nieumieszczenie na wykresówce lub wydruku wymaganych wpisów lub umieszczenie na wykresówce lub wydruku nieczytelnych wpisów ręcznych. 50 za każdy brak wpisu nie więcej niż 500 za jedną wykresówkę lub jeden wydruk. 2.17 BPN. Strona dziewiętnasta. Ciąg dalszy tabelki.
6.3.15. Nieprzechowywanie przez co najmniej rok wykresówek, wydruków oraz pobranych danych lub dokumentów potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu – za każdy dzień w odniesieniu do każdego kierowcy. 500. 2.11 BPN, 2.12 BPN.
6.3.16. Nieudostępnienie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówek oraz pobranych i przechowywanych danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego – za każdy dzień w odniesieniu do każdego kierowcy. 500. 2.12 BPN.
6.3.17. Naruszenie obowiązku terminowego pobierania danych z karty kierowcy – za każdego kierowcę. 500.
6.3.18. Naruszenie obowiązku terminowego pobierania danych z tachografu – za każdy pojazd. 500.
6.3.19. Niepoprawne stosowanie wykresówek lub karty kierowcy, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w lp. 6.3.1–6.3.10 i 6.3.14. 500. 2.13 BPN. 7. Naruszenie przepisów o używaniu innych przyrządów pomiarowych.
7.1. Samowolna zmiana wskazań przyrządów pomiarowych zainstalowanych w pojeździe przy wykonywaniu transportu drogowego taksówką. 2000.
8. Naruszenie przepisów o przewozie zwierząt.
8.1. Wykonywanie przewozu zwierząt przez przewoźnika nieposiadającego odpowiedniego zezwolenia. 6000. 12.5 PN. Strona dwudziesta. Ciąg dalszy tabelki.
8.2. Przewóz zwierząt niezgodnie z przepisami technicznymi zawartymi w załączniku I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 w zakresie przestrzegania warunków przewozu zwierząt:
1) stosowanie czynów zabronionych wobec zwierząt
2) nieprzestrzeganie zakazów transportowych zwierząt uzależnione od wagi, wieku i gatunku oraz zdolności zwierząt do transportu
3) niestosowanie rozdzielania zwierząt
4) niezapewnienie wymaganej dla poszczególnych gatunków zwierząt wielkości powierzchni ładunkowej lub gęstości załadunku
5) niewłaściwe wykonywanie obowiązków związanych z obsługą zwierząt, w tym niewłaściwe wykonywanie postojów i odpoczynków dla zwierząt, pojenie, karmienie, dojenie. 1000 za każde naruszenie, nie więcej niż 5000.
8.3. Niezapewnienie przez przewoźnika transportowanym zwierzętom ogólnych warunków transportu zwierząt, o których mowa w art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/200516), w sytuacjach gdy podmiot wykonujący przewóz jest obowiązany jedynie do stosowania tego art. 3. 1000.
8.4. Wykonywanie długotrwałego przewozu zwierząt z naruszeniem przepisów dotyczących posiadania w pojeździe świadectwa zdrowia. 2000.
8.5. Wykonywanie przewozu zwierząt z naruszeniem przepisów dotyczących identyfikacji i rejestracji zwierząt. 1000.
8.6. Transport zwierząt środkiem transportu nieprzystosowanym do przewozu danego gatunku zwierząt lub niedopuszczonym przez właściwy organ. 1000. 12.4 PN. Strona dwudziesta pierwsza. Ciąg dalszy tabelki.
8.7. Wykonywanie przewozu zwierząt z naruszeniem warunków dotyczących obsługiwania środków transportu i urządzeń załadunkowych określonych w przepisach rozporządzenia Rady (WE) nr 1/200516) w zakresie:
1) stosowania systemu nawigacji w długotrwałych przewozach zwierząt
2) oznakowania środka transportu
3) sprawności systemów i urządzeń zainstalowanych w środku transportu
4) stosowania podziałów i przegród dla zwierząt
5) wyposażenia w wodę i karmę oraz w ściółkę dla zwierząt
6) zminimalizowania wycieku ekskrementów z pojazdu
7) wymogów dla urządzeń załadunkowych. 500 za każde naruszenie nie więcej niż 2000. 12.1 (w zakresie pkt 4 – BPN), 12.2 (w zakresie pkt 7 – PN), 12.3 (w zakresie pkt 7 – PN).
8.8. Wykonywanie przewozu bez przeprowadzenia czyszczenia i odkażania pojazdu po każdym przewozie zwierząt lub produktu mogącego mieć wpływ na zdrowie zwierząt i nieokazanie dokumentacji potwierdzającej wykonanie tych czynności. 500. 9. Naruszenie przepisów o zdatności technicznej pojazdów.
9.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym aktualnego okresowego badania technicznego potwierdzającego jego zdatność do ruchu drogowego – za każdy pojazd. 2000. 5.1 NN.
9.2. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowane jako niebezpieczne – za każdy pojazd. 2000. 5.2 NN. Strona dwudziesta druga.
10. Naruszenie przepisów dotyczących masy i wymiarów pojazdów.
10.1. Dopuszczenie do wykonywania przewozu drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 12 t, których dopuszczalna masa całkowita została przekroczona:
1) mniej niż 5%. 500.
2) co najmniej 5% i mniej niż 15%. 1000. 4.4 PN.
3) co najmniej 15% i mniej niż 25%. 2000. 4.5 BPN.
4) co najmniej 25%. 5000. 4.6 NN.
10.2. Dopuszczenie do wykonywania przewozu drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t, których dopuszczalna masa całkowita została przekroczona:
1) mniej niż 5%. 1000.
2) co najmniej 5% i mniej niż 10%. 2000. 4.1 PN.
3) co najmniej 10% i mniej niż 20%. 5000. 4.2 BPN.
4) co najmniej 20%. 10 000. 4.3 NN.
10.3. Dopuszczenie do wykonywania przewozu drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów, których dopuszczalna długość została przekroczona:
1) do 2%. 1000.
2) powyżej 2% do mniej niż 20%. 2000. 4.7 PN.
3) od 20%. 5000. 4.8 BPN. Strona dwudziesta trzecia. Ciąg dalszy tabelki.
10.4. Dopuszczenie do wykonywania przewozu drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów, których dopuszczalna szerokość została przekroczona:
1) powyżej wartości dopuszczalnej do wartości mniejszej niż 2,65 m. 1000.
2) od wartości 2,65 do wartości mniejszej niż 3,10 m. 2000. 4.9 PN.
3) od wartości 3,10 m. 5000. 4.10 BPN.

Plansza piąta składa się z siedmiu stron. Na każdej stronie znajdują się punkty interaktywne, które umożliwiają przejście między stronami. Strona pierwsza.  Na środku strony widoczny jest duży napis taryfikator dla kierowcy. Strona druga. Na samej górze strony znajduje się napis taryfikator dla kierowcy. Pod tekstem znajduje się tabelka składająca się z trzech kolumn. Kolumna pierwsza. Wykaz naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego, o których mowa w art. 92 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym. Kolumna trzecia. Wysokość grzywny w złotych. Kolumna trzecia. Nr grupy naruszeń oraz waga naruszeń, wskazane w załączniku I do rozporządzenia 2016/403 (PN – poważne naruszenie, BPN – bardzo poważne naruszenie, NN – najpoważniejsze naruszenie).
1. Nieokazanie jednego z niniejszych dokumentów – za każdy dokument:
1.1. wypisu z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. 200.
1.2. wypisu z licencji. 200. 10.2 BPN, 11.2 BPN.
1.3. świadectwa kierowcy. 150. 10.4 PN.
1.4. wykresówki, zapisów odręcznych, wydruków, karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę, za bieżący dzień oraz poprzednie 28 dni. 200. 2.21 BPN, 2.22 BPN, 2.23 BPN, 2.24 BPN.
1.5. zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym lub zezwolenia na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym lub wypisów z tych zezwoleń. 150. 11.4 PN.
1.6. wymaganych przy przewozie zwierząt określonych w przepisach rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005. 150. 12.5 PN.
1.7. innego wymaganego w związku z wykonywanym przewozem drogowym dokumentu, o którym mowa w art. 87 ustawy o transporcie drogowym. 200.
2. Nieokazanie danych z karty kierowcy. 200. 2.22 BPN.
3. Wykonywanie przewozu drogowego bez okazania dokumentu potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej lub ukończenie szkolenia okresowego (wymaganego wpisu do prawa jazdy, karty kwalifikacji kierowcy). 150. 7.2 PN. Strona trzecia. Ciąg dalszy tabelki.
4. Brak szkolenia wymaganego w związku z wykonywaniem danego rodzaju przewozu drogowego, innego niż w lp. 3. 800.
5. Prowadzenie pojazdu z naruszeniem przepisów o czasie prowadzenia pojazdu, obowiązujących przerwach i odpoczynku.
5.1. Przekroczenie maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu:
1) o czas do 1 godziny. 50.
2) za każdą następną rozpoczętą godzinę. 100.
5.2. Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy:
1) o czas powyżej 15 minut do 30 minut. 50.
2) za każde następne rozpoczęte 30 minut. 100.
5.3. Skrócenie dziennego okresu odpoczynku:
1) o czas do 1 godziny. 50.
2) za każdą następną rozpoczętą godzinę. 100.
5.4. Skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku:
1) o czas do 1 godziny. 50.
2) za każdą następną rozpoczętą godzinę. 100.
5.5. Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o czas powyżej 30 minut do 2 godzin oraz za każdą następną rozpoczętą godzinę. 50.
5.6. Przekroczenie tygodniowego wymiaru czasu pracy, o którym mowa w art. 26c ust. 1 i 2 ustawy o czasie pracy kierowców, przez przedsiębiorcę osobiście wykonującego przewozy drogowe lub osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujące przewozy drogowe na jego rzecz:
1) do mniej niż 2 godzin. 50.
2) od 2 godzin do mniej niż 10 godzin. 300.
3) od 10 godzin. 500. 3.2 BPN, 3.4 BPN. Strona czwarta. Ciąg dalszy tabelki.
6. Naruszenie przepisów o wykonywaniu przewozu drogowego osób.
6.1. Pobieranie należności za przewóz osoby pojazdem wykonującym regularny przewóz niezgodnie z cennikiem opłat podanym do publicznej wiadomości. 1000.
6.2. Niewydanie uprawnionemu pasażerowi przed rozpoczęciem przewozu wymaganego potwierdzenia wniesienia opłaty za przejazd, uwzględniającego ustawową zniżkę. 1000.
6.3. Niewydanie pasażerowi przed rozpoczęciem przewozu wymaganego potwierdzenia wniesienia opłaty za przejazd. 1000.
7. Naruszenie przepisów o używaniu tachografów, wykresówek lub kart kierowców.
7.1. Nierejestrowanie za pomocą tachografu na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi. 2000. 2.14 BPN.
7.2. Posiadanie przez kierowcę co najmniej dwóch własnych, ważnych kart kierowcy lub posługiwanie się nimi. 2000. 2.3 BPN.
7.3. Niepoprawne operowanie przełącznikiem tachografu umożliwiającym zmianę rodzaju aktywności kierowcy – za każdy dzień. 100. nie więcej niż 1000. 2.19 BPN.
7.4. Wykonywanie przez kierowcę przewozu drogowego z niedziałającym lub niewłaściwie działającym tachografem po upływie okresu dopuszczalnego w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014. 1000.
7.5. Wykonywanie przez kierowcę przewozu drogowego bez ważnej karty kierowcy lub z kartą uszkodzoną po upływie okresu dopuszczalnego w art. 29 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 165/2014. 500.
7.6. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, który został odłączony. 2000. 2.8 BPN.
7.7. Nieuzasadnione użycie kilku wykresówek w ciągu tego samego 24‑godzinnego okresu – za każdy dzień. 100. 2.13 BPN. Strona piąta. Ciąg dalszy tabelki.
7.8. Używanie wykresówki powyżej okresu, na jaki jest przeznaczona, wraz z utratą danych – za każdą wykresówkę. 100 nie więcej niż 1000. 2.15 BPN.
7.9. Zastosowanie wykresówki nieposiadającej świadectwa homologacji typu lub nieprzeznaczonej dla danego typu tachografu – za każdą wykresówkę. 200. 2.18 PN.
7.10. Okazanie podczas kontroli brudnej lub uszkodzonej wykresówki lub karty kierowcy, z nieczytelnymi danymi – za kartę lub każdą wykresówkę. 200. 2.16 BPN.
7.11. Nieumieszczenie na wykresówce lub wydruku wymaganych wpisów lub umieszczenie na wykresówce lub wydruku nieczytelnych wpisów ręcznych – za każdą wykresówkę lub za każdy wydruk. 50 za każdy brak wpisu nie więcej niż 200 za jedną wykresówkę lub jeden wydruk. 2.16 BPN.
7.12. Okazanie podczas kontroli wykresówki, wydruku z tachografu lub karty kierowcy, które nie zawierają wprowadzonych ręcznie bądź automatycznie wszystkich wymaganych danych dotyczących okresów aktywności kierowcy lub symbolu państwa miejsca rozpoczęcia lub zakończenia dziennego okresu pracy, w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni – za każdy dzień. 100. 2.16 BPN
7.13. Jednoczesne używanie kilku wykresówek. 2000. 2.13 BPN
7.14. Niezgodność oznaczenia czasowego na wykresówce z urzędowym czasem kraju rejestracji pojazdu – za każdą wykresówkę. 100 nie więcej niż 1000.
7.15. Wykonywanie przewozu drogowego przez kierowcę nieposiadającego wymaganych zapisów odręcznych i wydruków z tachografu w przypadku uszkodzenia karty kierowcy, jej niesprawności lub nieposiadania – za każdy brakujący wydruk. 200. 2.25 BPN. Strona szósta. Ciąg dalszy tabelki.
7.16. Niewłaściwa obsługa lub odłączenie homologowanego i sprawnego technicznie tachografu, skutkujące nierejestrowaniem na wykresówce lub karcie kierowcy aktywności kierowcy, prędkości pojazdu lub przebytej drogi. 1500. 2.8 BPN.
7.17. Używanie cudzej karty kierowcy. 2000. 2.5 NN.
7.18. Używanie cudzej wykresówki. 2000. 2.13 BPN.
7.19. Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub podrobionych lub przerobionych dokumentów. 500. 2.6 NN.
7.20. Wykonywanie przewozu drogowego w załodze kilkuosobowej z włożeniem wykresówki lub karty kierowcy lub wykresówek lub kart kierowcy w nieodpowiednie czytniki tachografu. 200. 2.18 PN.
8. Wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem art. 18 ust. 4a lub 5 ustawy o transporcie drogowym). 500.
9. Naruszenie przepisów o przewozie zwierząt.
9.1. Wykonywanie przewozu zwierząt przez kierowcę, który nie posiada kwalifikacji do transportu zwierząt potwierdzonych przez właściwy organ. 1000.
9.2. Niezapewnienie przez kierowcę transportowanym zwierzętom ogólnych warunków transportu zwierząt, o których mowa w art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/20053), w sytuacjach gdy podmiot wykonujący przewóz jest obowiązany jedynie do stosowania tego art. 3. 500. Strona siódma. Ciąg dalszy tabelki.
9.3. Niezapewnienie transportowanym zwierzętom warunków, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 w zakresie przestrzegania warunków przewozu zwierząt, w tym:
1. stosowanie czynów zabronionych wobec zwierząt.
2. nieprzestrzeganie zakazów transportowych zwierząt uzależnione od wagi, wieku i gatunku oraz zdolności zwierząt do transportu.
3. niestosowanie rozdzielania zwierząt.
4. niezapewnienie wymaganej dla poszczególnych gatunków zwierząt wielkości powierzchni ładunkowej lub gęstości załadunku.
5. niewłaściwe wykonywanie obowiązków związanych z obsługą zwierząt, w tym niewłaściwe wykonywanie postojów i odpoczynków dla zwierząt, pojenie, karmienie, dojenie. 500 za każde naruszenie nie więcej niż 1000. 12.1 BPN, 12.4 PN.
9.4. Wykonywanie przewozu żywych zwierząt z naruszeniem maksymalnego czasu przewozu dla danego gatunku zwierząt
1) do 2 godzin. 100.
2) powyżej 2 godzin – za każdą rozpoczętą godzinę. 200.
9.5. Niepowiadomienie lekarza weterynarii o ujawnionej podczas przewozu chorobie, zranieniu albo padnięciu transportowanego zwierzęcia. 500.
9.6. Wykonywanie przewozu bez przeprowadzenia czyszczenia i odkażania pojazdu po każdym przewozie zwierząt lub produktu mogącego mieć wpływ na zdrowie zwierząt i nieokazanie dokumentacji potwierdzającej wykonanie tych czynności. 500.

Plansza szósta składa się z ośmiu stron. Na każdej stronie znajdują się punkty interaktywne, które umożliwiają przejście między stronami. Strona pierwsza. Na środku strony widoczny jest duży napis Taryfikator kar związanych z przewozem towarów niebezpiecznych. Strona druga TOWARY NIEBEZPIECZNE (ADR) - NARUSZENIA Informacje ogólne- wstępne Doradcą ADR może być osoba, która posiada ważne świadectwo doradcy odpowiednio w zakresie przewozu drogowego, przewozu koleją lub przewozu żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych. Uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych, który narusza obowiązki lub warunki wynikające z przepisów ustawy lub przepisów wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 zł do 10 000 zł, z zastrzeżeniem art. 113. Jednolity tekst ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych USTAWA z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych: Suma kar pieniężnych nałożonych na każdego uczestnika przewozu drogowego towarów niebezpiecznych za naruszenia określone w załączniku nr 1 do ustawy, stwierdzone podczas jednej kontroli drogowej, nie może przekroczyć kwoty 10 000 zł. przykład Poniżej Tabelka składająca się Kolumn Pierwsza kolumna Naruszenie Producent który nie dopełnia obowiązku przechowania dokumentacji technicznej ciśnieniowego urządzenia transportowego określonej odpowiednio w ADR, RID, ADN, przez okres określony odpowiednio w ADR, RID i ADN, podlega karze pieniężnej Druga Kolumna kara do dziesięciu tysięcy złotych Procedura odwoławcza Art. 114a. Kary pieniężne, o których mowa w art. 107, art. 108 iart.112a, podlegają egzekucji w trybie przepisów _ o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym. Art. 1126. 1. Termin zapłaty kary pieniężnej, o której mowa w art. 112a, wynosi 30 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. Tryb odwoławczy Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania. Odwołanie wnosi się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego za pośrednictwem Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Strona druga. Cztery nagłówki Pierwszy Lp. Drugi napis. Wykaz naruszeń obowiązków lub warunków wynikających z przepisów ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 169 i 650) lub przepisów wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, w zakresie przewozu drogowego . Trzeci Wysokość kary w złotych. Czwarty Nr grupy naruszeń oraz waga naruszeń, wskazane w załączniku I do rozporządzenia 2016/4031) (PN – poważne naruszenie, BPN – bardzo poważne naruszenie, NN – najpoważniejsze naruszenie)2) . Poniżej el pe jeden. OCHRONA TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH. Kolumna druga. 1.1 Dopuszczenie do przewozu środkiem transportu przewożącym towary niebezpieczne osoby niebędącej członkiem załogi. Kolumna trzecia 500. Poniżej. Kolumna druga 2.2 Dopuszczenie do pozostawienia środka transportu przewożącego towary niebezpieczne bez wymaganego nadzoru lub niewłaściwe jego zaparkowanie . Kolumna trzecia. 800. Kolumna czwarta, 9.15 Pe EN. Ponizej Lp Dwa Dokumentacja. Tekst znajdujący się od lewej strony do prawej. 2.1. Niesporządzenie dokumentu przewozowego .1000. 2.2. Sporządzenie dokumentu przewozowego, w którym nie są zawarte: numer UN lub grupa pakowania (o ile została przyporządkowana) lub prawidłowa nazwa przewozowa towaru niebezpiecznego .500. 2.3. Sporządzenie dokumentu przewozowego, w którym nie jest zawarta wymagana informacja inna niż wskazana w lp. 2.2 .300. 2.4. Przewóz towaru niebezpiecznego bez dokumentu przewozowego .800. 9.11 BPN 2.5. Przewóz towaru niebezpiecznego z dokumentem przewozowym, w którym nie są zawarte: numer UN lub grupa pakowania (o ile została przyporządkowana) lub prawidłowa nazwa przewozowa towaru niebezpiecznego .500. 9.11 BPN 2.6. Przewóz towaru niebezpiecznego z dokumentem przewozowym, w którym nie jest zawarta wymagana informacja inna niż wskazana w lp. 2.5 .300. 9.11 BPN 2.7. Niewyposażenie załogi pojazdu w wymagane instrukcje pisemne .300. 9.24 PN 2.8. Dopuszczenie do przewozu towaru niebezpiecznego kierowcy, który nie uzyskał wymaganego zaświadczenia ADR 2000 9.12 BPN. Strona trzecia. ciąg dalszy dokumentacji. 2.9. Nieuzyskanie wymaganego świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR .6000. 9.6 BPN 2.10 Brak w jednostce transportowej w rozumieniu przepisów ADR: 1) świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR 2) kopii świadectwa dopuszczenia lub zatwierdzenia wydanych przez właściwą władzę 3) certyfikatu pakowania kontenera lub pojazdu 4) świadectwa dopuszczenia dla przedziału ładunkowego lub osłony 5) wymaganego dokumentu innego niż wskazane w pkt 1–4 500 – za każdy brakujący dokument 2.11. Wykonywanie załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego w miejscu publicznym lub na obszarze zabudowanym: 1) bez wymaganego specjalnego zezwolenia właściwej władzy 2) bez wymaganego powiadomienia właściwej władzy .2000. 500. 3. Operacje transportowe‑sposób przewozu 3.1. Napełnienie towarem niebezpiecznym, którego przewóz jest zakazany, lub nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego, którego przewóz jest zakazany .10 000. 9.1 NN 3.2. Napełnienie towarem niebezpiecznym w sposób niepozwalający na jego identyfikację lub nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego w sposób niepozwalający na jego identyfikację .8000. 9.3 NN 3.3. Napełnienie cysterny towarem niebezpiecznym, który nie jest dopuszczony do przewozu w cysternie, lub nadanie lub przewóz towaru niebezpiecznego w cysternie, który nie jest dopuszczony do przewozu w cysternie .6000. 9.2 NN 3.4. Uwolnienie się towaru niebezpiecznego z opakowania, jednostki transportowej w rozumieniu przepisów ADR, cysterny lub kontenera .6000. 9.4 BPN. Strona czwarta. Operacje transportowe sposób przewozu ciąg dalsz. 3.5. Napełnienie cysterny towarami reagującymi ze sobą niebezpiecznie lub przewóz takich towarów umieszczonych w sąsiadujących komorach cysterny .5000. 9.2 NN 3.6. Napełnienie lub przewóz towaru niebezpiecznego z przekroczeniem dopuszczalnego stopnia napełnienia cysterny lub opakowania .5000. 9.10 BPN 3.7. Napełnienie cysterny lub przewóz produktów żywnościowych w cysternach używanych do przewozu towarów niebezpiecznych bez zastosowania środków zapobiegających zagrożeniom zdrowia .3000. 9.2 NN 3.8. Wykonywanie przewozu towaru niebezpiecznego w cysternie, która nie jest odpowiednio zamknięta .2000. 9.22 PN 3.9. Nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego luzem, który nie jest dopuszczony do przewozu luzem .6000. 9.2 NN. 3.10. Nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego luzem w kontenerze lub nadwoziu pojazdu niedopuszczonych do przewozu luzem .6000. 9.5 BPN 3.11. Nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego luzem w kontenerze niezdatnym do użytku w rozumieniu przepisów ADR .2000. 9.5 BPN 3.12. Nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego w sztukach przesyłki w kontenerze niezdatnym do użytku w rozumieniu przepisów ADR .2000. 9.21 PN 3.13. Nadanie, załadunek, pakowanie lub przewóz w sztukach przesyłki towaru niebezpiecznego, który nie jest dopuszczony do takiego przewozu .6000. 3.14. Zapakowanie, załadunek lub nadanie towaru niebezpiecznego z naruszeniem przepisów dotyczących pakowania razem do sztuki przesyłki .3000. strona piąta operacje transportowe sposób przewozu ciąg dalszy. 3.15. Zapakowanie, nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego w niecertyfikowanym opakowaniu .3000. 9.2 NN 3.16. Zapakowanie towaru niebezpiecznego niezgodnie z obowiązującymi instrukcjami dotyczącymi pakowania .2000. 3.17. Zapakowanie, nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego w opakowaniu, które nie jest odpowiednio zamknięte .2000. 3.18. Nieprzestrzeganie terminów badań okresowych lub okresów użytkowania opakowań .2000. 3.19. Zapakowanie, nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego w opakowaniu uszkodzonym lub opakowaniu z pozostałościami towaru niebezpiecznego na jego zewnętrznej powierzchni .1500. 9.20 PN 3.20. Stworzenie bezpośredniego zagrożenia dla ludzi lub środowiska przez załadunek lub napełnienie towarem niebezpiecznym nieodpowiedniego środka transportu, cysterny lub kontenera lub przewóz towaru niebezpiecznego nieodpowiednim do takiego przewozu środkiem transportu, cysterną lub kontenerem .6000. 9.7 BPN 3.21. Przekroczenie wartości granicznych wskaźnika transportowego lub wskaźnika bezpieczeństwa krytycznościowego w przypadku przewozu towarów niebezpiecznych klasy 7 .5000. 9.2 NN 3.22. Naruszenie zasad przewozu na warunkach używania wyłącznego w przypadku towarów niebezpiecznych klasy 7 .3000. 9.2 NN 3.23. Nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego z naruszeniem przepisów dotyczących zakazu ładowania razem .3000. 9.9 BPN. Strona szósta operacje transportowe sposób przewozu ciąg dalszy. 3.24. Nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego w ilości przekraczającej dopuszczalne limity na jednostkę transportową w rozumieniu przepisów ADR .2000. 9.10 BPN 3.25. Załadunek, napełnienie lub przewóz towaru niebezpiecznego nieodpowiednim do takiego przewozu środkiem transportu, cysterną lub kontenerem .2000. 9.17 PN 3.26. Przewóz środkiem transportu zanieczyszczonym towarem niebezpiecznym .1500. 3.27. Załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego z naruszeniem przepisów dotyczących rozmieszczania i mocowania ładunków .1000. 9.8 BPN 3.28. Używanie ognia lub nieosłoniętego płomienia w pojeździe przewożącym towary niebezpieczne klasy 1, a także w jego pobliżu oraz podczas załadunku lub rozładunku tych towarów .1000. 9.13 BPN 3.29. Naruszenie zakazu palenia w trakcie manipulowania ładunkiem lub wykonywania czynności ładunkowych towarów niebezpiecznych, w pobliżu lub wewnątrz pojazdu lub kontenera .500. 9.14 BPN. Punkt czwarty oznakowanie. 4.1. Przewóz towaru niebezpiecznego nieoznakowanym pojazdem (brak wymaganych tablic, nalepek, znaków i napisów) .2000. 9.23 PN 4.2. Zapakowanie, nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego bez wymaganego oznakowania sztuk przesyłki lub opakowania zbiorczego albo w nieprawidłowo oznakowanych sztukach przesyłki lub opakowaniach zbiorczych – dla każdego numeru UN .800. 4.3. Nadanie, napełnienie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego nieprawidłowo oznakowanym środkiem transportu, w cysternie, pojeździe‑baterii, kontenerze .500. 9.23 PN. Strona siódma oznakowanie ciąg dalszy. 4.4. Przewóz towaru niebezpiecznego z oznakowaniem, które nie odpowiada wymiarom lub wymaganiom określonym w przepisach ADR .200. 4.5. Nieuzasadnione oznakowanie środka transportu tablicami barwy pomarańczowej lub nalepkami ostrzegawczymi .500. 9.23 PN. Punkt piąty wyposażenie. 5.1. Niewyposażenie jednostki transportowej w rozumieniu przepisów ADR przewożącej towary niebezpieczne w wymagane wyposażenie ochronne lub awaryjne określone w przepisach ADR lub pisemnych instrukcjach .200. – za każdy brakujący element 9.19 PN 5.2. Niewyposażenie jednostki transportowej w rozumieniu przepisów ADR przewożącej towary niebezpieczne w wymagane gaśnice lub wyposażenie tej jednostki w gaśnice niespełniające warunków określonych w przepisach ADR .500. 9.18 PN. Punkt szósty inne naruszenia. 6.1. Nadanie towaru niebezpiecznego nieprawidłowo sklasyfikowanego .6000. 6.2. Niewyznaczenie przez uczestnika przewozu towarów niebezpiecznych doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych .5000. 6.3. Nieprzesłanie w ustawowo określonym terminie rocznego sprawozdania z działalności uczestnika przewozu towarów niebezpiecznych, jeżeli od ustawowo określonego terminu do dnia przesłania sprawozdania: 1) nie upłynęło 14 dni 2) upłynęło co najmniej 14 dni 3) upłynęły co najmniej 3 miesiące .200. 2000. 5000. Strona ósma inne naruszenia ciąg dalszy. 6.4. Nieprzeszkolenie osób wykonujących czynności związane z przewozem towaru niebezpiecznego, zatrudnionych przez uczestnika przewozu towarów niebezpiecznych lub wykonujących te czynności na jego rzecz .2000. 6.5. Niesporządzenie albo sporządzenie niezgodnie z wymaganiami planu ochrony .5000. 6.6. Niepowiadomienie przez uczestnika przewozu towarów niebezpiecznych, w przypadku zaistnienia wypadku lub awarii, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych, jednostki ochrony przeciwpożarowej lub centrum powiadamiania ratunkowego. 1000 6.7. Wykonywanie przewozu pojazdem wyposażonym w zbiornik lub zbiorniki paliwa o łącznej pojemności przekraczającej maksymalną pojemność określoną w przepisach ADR dla jednostki transportowej w rozumieniu tych przepisów. 2000. 6.5. Niesporządzenie albo sporządzenie niezgodnie z wymaganiami planu ochrony .5000. 6.6. Niepowiadomienie przez uczestnika przewozu towarów niebezpiecznych, w przypadku zaistnienia wypadku lub awarii, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych, jednostki ochrony przeciwpożarowej lub centrum powiadamiania ratunkowego .1000. 6.7. Wykonywanie przewozu pojazdem wyposażonym w zbiornik lub zbiorniki paliwa o łącznej pojemności przekraczającej maksymalną pojemność określoną w przepisach ADR dla jednostki transportowej w rozumieniu tych przepisów .2000.

Schemat naruszeń przepisów w transporcie drogowym

R15ugLmPVzh421
Schemat naruszeń przepisów w transporcie drogowym
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1J7EkGwzoKa9

Schemat naruszeń przepisów w transporcie drogowym w formacie pdf do pobrania
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 366.19 KB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wzór odwołania od decyzji Inspektora Inspekcji Transportu Drogowego

R1WxuTAWbY8dh1
Wzór odwołania od decyzji Inspektora Inspekcji Transportu Drogowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RD6OOjYZrS4uN

Wzór odwołania od decyzji Inspektora Inspekcji Transportu Drogowego w formacie pdf do pobrania
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 110.03 KB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Taryfikator dla osoby zarządzającej

Rj1KaZFWhqoqn1
Taryfikator dla osoby zarządzającej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1CkTJrSsTBQs

Taryfikator dla osoby zarządzającej w formacie pdf do pobrania
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 273.55 KB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Taryfikator dla przedsiębiorcy

R1cGL0hvpXMWv1
Taryfikator dla przedsiębiorcy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1XPcGxrLrmxb

Taryfikator dla przedsiębiorcy w formacie pdf do pobrania
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 2.21 MB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Taryfikator dla kierowcy

RsWodu5tapR3b1
Taryfikator dla kierowcy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1j3al0QZQN9f

Taryfikator dla kierowcy w formacie pdf do pobrania
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 442.92 KB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Taryfikator kar związanych z przewozem towarów niebezpiecznych

RW2NbdGSYwKxJ1
Taryfikator kar związanych z przewozem towarów niebezpiecznych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RY6mwwbEmBLY1

Taryfikator kar związanych z przewozem towarów niebezpiecznych w formacie pdf do pobrania
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 544.79 KB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia