1
11
Laboratorium 1

Zaplanuj w chemicznym laboratorium eksperyment, dzięki któremu odpowiesz na pytanie, jak chronić powietrze przed zanieczyszczeniami. Zweryfikuj własną hipotezę, zapisz obserwacje oraz sformułuj wyniki i wnioski płynące z przeprowadzonego eksperymentu.

R1SuNnysF4kdz
Wirtualne laboratorium pt. „Jakie związki powstają podczas spalania benzyny?”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
R5nGeMVDwJrmZ
Analiza eksperymentu: Tytuł eksperymentu Problem badawczy: Treść problemu badawczego. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Polecenie 1

Zapoznaj się z opisem eksperymentu, na koniec rozwiąż krótkie zadania sprawdzające.

Analiza eksperymentu: Spalanie benzyny.

Problem badawczy: Jakie związki powstają podczas spalania benzyny.

Hipoteza: Produktami spalania benzyny, oprócz tlenku węgla(IV) oraz wody, mogą być również tlenek siarki(IV) i tlenek węgla(II).

Sprzęt i odczynniki:

- benzyna;

- woda amoniakalna;

- woda wapienna;

- wodny roztwór skrobi;

- azotan(V) srebra(I);

- roztwór jodu w jodku potasu;

- metalowe łyżeczki - długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką. Służy do nabierania sypkich substancji chemicznych.

- pipety Pasteura - wąska rurka pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.

- parownica -  naczynie laboratoryjne w kształcie czaszy służące najczęściej do odparowywania i zatężania roztworów. Wykonywane są zazwyczaj z porcelany, szkła, kwarcu lub metali szlachetnych. Często zaopatrzone są w dziobek ułatwiający przelewanie.

- trzy płuczki - służą do oczyszczania oraz pochłaniania substancji gazowych.

Wykonanie:

1. Do parowniczki nalano kilka cmIndeks górny 3 benzyny.

2. Do trzech płuczek dodano kolejno:

I. amoniakalny roztwór azotanu srebra,

II. roztwór jodu w jodku potasu z dodatkiem skrobi,

III. woda wapienna

3. Nad parowniczką zamocowano lejek połączony z rurką wypełnioną watą szklaną.

4. Rurkę połączono z trzema płuczkami.

5. Do płuczek podłączono pompkę wodną.

6. Po zmontowaniu zestawu włączono pompkę i zapalono benzynę.

7. Gazowe produkty spalania przedostają się do płuczek.

8. Obserwowano zmiany.

Obserwacje:

Płuczka I: wytrącił się czarny osad.
Płuczka II: odbarwienie roztworu.
Płuczka III: zmętnienie roztworu (biały osad).

Wyniki: Wykryto trzy gazowe produkty spalania benzyny: tlenek węgla(II), tlenek węgla(IV), tlenek siarki(IV).

Wnioski: Podczas spalania benzyny powstają toksyczne produkty: tlenek węgla(II), tlenek węgla(IV) oraz tlenek siarki(IV). Hipoteza została potwierdzona.

Ćwiczenie 1
RhlzCQICbmPQZ
Do czego służy pipeta Pasteura? Możliwe odpowiedzi: 1. Do mieszania cieczy., 2. Do pobierania cieczy., 3. Do skraplania cieczy.
Ćwiczenie 2
R2iNzRX2aagmt
Czym jest pompka wodna? Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to rodzaj małej pompy próżniowej stosowanej w laboratoriach., 2. Służy do napełniania zbiorników wodą., 3. Jest to naczynie do przeprowadzania reakcji w środowisku wodnym.
1
11
Laboratorium 2
R1crndMsHodUm
Analiza eksperymentu: Sposoby ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami. Problem badawczy: jak chronić powietrze przed zanieczyszczeniami?. Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Przebieg eksperymentu: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
RO5vgLtw4tcuP1
Wirtualne laboratorium pt. „Jak tlenek siarki(IV) wpływa na rośliny?”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Laboratorium 2

Zapoznaj się z opisem eksperymentu. Na koniec rozwiąż zadania sprawdzające.

Analiza eksperymentu: Jak tlenek siarki(IV) wpływa na rośliny?

Problem badawczy: Czy obecność tlenku siarki(IV) jest korzystna dla roślin.

Hipoteza: Tlenek siarki(IV) wpływa szkodliwie na rośliny.

Sprzęt i odczynniki:

- siarka;

- woda destylowana;

- gałązki sosny;

- palnik gazowy - rodzaj sprzętu z regulacją płomienia, umożliwiający podgrzewanie substancji chemicznych;

- kolby płaskodenne - naczynie szklane, element podstawowego wyposażenia laboratoryjnego ogólnego przeznaczenia, płaskodenna kolba stojąca;

- korki - niewielki element wykonany z plastiku, służący do szczelnego zamykania probówek i kolb;

- papierki uniwersalne - kawałek bibuły najczęściej w kształcie paska, nasączony roztworem substancji chemicznej będącej indykatorem i wysuszony, papierek wskaźnikowy po zwilżeniu roztworem wykrywanej substancji zmienia swoje zabarwienie jeżeli substancja ta znajduje się w badanym roztworze;

- szkiełko zegarkowe - rodzaj szklanego sprzętu laboratoryjnego, o kształcie okrągłego fragmentu sfery, stosowany jako podstawa do wykonywania prostych, kroplowych testów chemicznych.

Wykonanie:

1. W kolbach stożkowych umieszczono po jednej gałązce sosny oraz zwilżony papierek uniwersalny.

2. Na metalową łyżeczkę do spalań nabrano siarkę, a następnie umieszczono ją w płomieniu palnika.

3. Po stopieniu siarki zauważono niebieski płomień włożono łyżeczkę do kolby 2 i przykryto korkiem. Całość umieszczono pod dygestorium i pozostawiono na kilka minut.

4. Obserwowano zmiany w kolbach 1 i 2.

Obserwacje:

W kolbie, w której znajdowała się łyżeczka z palącą się siarką, widoczny był dym wypełniający kolbę. Po chwili, igły straciły zielony kolor, a papierek uniwersalny zabarwił się na czerwono.

Wyniki:

Powstający tlenek w procesie spalania siarki wpływa wybielająco na igły sosny.

Wnioski:

Tlenek siarki(IV) wpływa szkodliwie na rośliny. Hipoteza została potwierdzona.

Ćwiczenie 1
RQPi7oJrXeBkD
Tlenek siarki(IV) to: Możliwe odpowiedzi: 1. bezbarwny, duszący gaz drażniący drogi oddechowe., 2. żółty gaz uszkadzający układ krążenia., 3. bezbarwny, bezwonny gaz i szkodliwy dla zwierząt i roślin.
Ćwiczenie 2
R1bxjomv2CyDH
Papierki uniwersalne: Możliwe odpowiedzi: 1. służą do określania pH roztworu., 2. służą do wykrycia dwutlenku siarki(IV)., 3. zawierają różne substancje biorące udział w reakcjach.