Lesson plan (Polish)
Temat: Europa i świat na przełomie XIX i XX wieku – powtórzenie wiadomości
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
3. wyjaśnia przyczyny, zasięg i następstwa ekspansji kolonialnej państw europejskich w XIX wieku;
4. wymienia nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, w tym początki kultury masowej i przemiany obyczajowe;
XXIV. Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
5. wyjaśnia społeczne i narodowe aspekty rewolucji w latach 1905–1907.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie tematycznym: Europa i świat na przełomie XIX i XX wieku
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;
utrwalać materiał z lekcji: Miasto. Blaski i cienie urbanizacji, Portret społeczeństwa kapitalistycznego z kulturą w tle, Życie codzienne w cywilizacji przemysłowej na początku XX wieku, Wojna rosyjsko‑japońska i jej skutki, Rewolucja 1905- 1907 w Rosji i na ziemiach polskich;
utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
eksponujące
pokaz.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z Europa i świat na przełomie XIX i XX wieku, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.
Uczniowie wykonują ćwiczenie. Przyglądają się obrazowi i na podstawie swojej wiedzy wskazują dekadę, którą przedstawia.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.
Praca domowa
Napisz krótką notatkę dotyczącą tematów poruszanych na lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Konsumpcjonizm – nadmierne przywiązywanie wagi do zdobywania dóbr materialnych.
Opieka społeczna – państwowe lub miejskie instytucje zajmujące się pomocą ludziom potrzebującym
Slumsy – dzielnice biedoty w wielkich miastach
Urbanizacja – proces rozwoju miast i wzrostu ich liczby; powiększanie się obszarów miejskich i udziału ludności miejskiej w całości zaludnienia; wzrost liczby ludności żyjącej wg miejskich wzorów.
„Żółta prasa” – prasa brukowa, inaczej bulwarowa. Nazywana tak z powodu koloru papieru, na jakim ją drukowano
Baedeker – przewodnik dla turystów
Olimpiada – międzynarodowe zawody sportowe organizowane co cztery lata przez różne państw; w starożytności ; in. Igrzyska olimpijskie
Secesja – styl w sztuce przełomu XIX i XX w., charakteryzujący się zamiłowaniem do asymetrii i nawiązujacy do sztuki japońskiej.
Mezalians – małżeństwo osób pochodzących z różnych warstw społecznych
Rodzina nuklearna– inaczej rodzina dwupokoleniowa
Guwernantka – nauczycielka prywatna, zatrudniana w domach zamożnych rodzin mieszczańskich
Niańka – prywatna opiekunka do dzieci, zatrudniana w domach zamożnych rodzin mieszczańskich
Kwantung - południowa część półwyspu Liaotung.
Płw. Liaotung - półwysep w północno‑wschodnich Chinach, nad Morzem Żółtym, między Zatoką Liaotuńską na zachodzie a Zatoką Zachodniokoreańską na wschodzie;
Port Artur – w 1898–1905 rosyjska twierdza na Płw. Liaotuńskim
Mandżuria - północno‑wschodni region Chin
Cuszima - grupa 5 skalistych wysp japońskich w Cieśninie Koreańskiej
Mukden (dziś Szenjang) – miasto w północno‑wschodnich Chinach
Teksty i nagrania
Europe and the world at the turn of the 19th and 20th centuries – a repetition lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5