Temat: Od bitwy warszawskiej do pokoju ryskiego

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa VII szkoły podstawowej.

XXVIII. Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Uczeń:

2) przedstawia proces wykuwania granic: wersalskie decyzje a fenomen Powstania Wielkopolskiego i powstań śląskich (zachód) – federacyjny dylemat a inkorporacyjny rezultat (wschód);

3) opisuje wojnę polsko‑bolszewicką i jej skutki (pokój ryski).

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie poznają przebieg wojny polsko‑bolszewickiej i jej skutki (pokój ryski) oraz założenia koncepcji federacyjnej Józefa Piłsudskiego

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać najważniejsze wydarzenia wojny polsko‑bolszewickiej 1920‑1921 r.;

  • charakteryzować znaczenie bitwy warszawskiej;

  • opisywać szanse realizacji koncepcji federacyjnej;

  • przedstawiać proces rozbudowy Wojska Polskiego w latach 1918–1920 i oceniać postawy Polaków wobec wyzwań Ojczyzny.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie informacji z poprzedniej lekcji o pierwszych walkach z bolszewikami i wyprawie kijowskiej.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Wyjaśnia uczniom okoliczności powołania Rządu Obrony Narodowej z Wincentym Witosem jako premierem. Nawiązując do powtórzonych przez uczniów zawczasu informacji z poprzedniej lekcji, sytuuje w czasie i przestrzeni genezę bitwy warszawskiej. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 1** oraz **Polecenie 1**. Analizują plakaty propagandowe z czasów wojny 1920 roku.

Faza realizacyjna

  1. Celem ich dalszej pracy będzie przygotowanie argumentów do dyskusji na temat szans realizacji koncepcji federacyjnej Józefa Piłsudskiego (debata „za i przeciw”). Nauczyciel wyświetla uczniom mapę przedstawiającą walkę o granice II Rzeczypospolitej i prosi o przeanalizowanie, w jaki sposób zmieniała się sytuacja na froncie wojny polsko‑bolszewickiej.

  2. Następnie uczniowie w parach wykonują **Polecenie 2** (analizują przebieg bitwy warszawskiej). Po wprowadzeniu przez nauczyciela w zagadnienie rokowań polsko‑bolszewickich - wykonują **Polecenie 3** (na temat relacji między Polską a Ukraińską Republiką Ludową), **Polecenie 4** (praca z mapami) oraz **Ćwiczenie 2** (określenie przebiegu granic). Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  3. Nauczyciel wybiera dwoje uczniów, którzy na forum klasy poprowadzą debatę pod hasłem: Szanse realizacji koncepcji federacyjnej Józefa Piłsudskiego. Trzeci uczeń pełni funkcję sekretarza: mierzy czas wypowiedzi uczestników, pilnuje porządku dyskusji, dopuszcza chętnych do głosu.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Wykonanie Polecenia 13 z e‑podręcznika. Uczniowie szukają informacji o innych znanych kobietach, uczestniczkach walk polsko‑ukraińskich lub polsko‑bolszewickich.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

exclusion
exclusion
R1AmryyfJ7Lt2
Nagranie dźwiękowe słówka.

ekspulsja – usuwanie kogoś z jakiegos terytorium

ataman
ataman
RhEaS2tySlc33
Nagranie dźwiękowe słówka.

ataman – historyczny tytuł dowódcy Kozaków.

federation concept
federation concept
R1UbU9IHAyMvd
Nagranie dźwiękowe słówka.

koncepcja federacyjna – koncepcja zakładająca niepodległość Litwy, Ukrainy i Białorusi jako antyrosyjskiego przedmurza Polski

incorporation concept
incorporation concept
RSAflxpYpUakQ
Nagranie dźwiękowe słówka.

koncepcja inkorporacyjna – koncepcja utworzenia jednolitego etnicznie państwa narodowego

Curzon Line
Curzon Line
Rm4SRA7HiNdhM
Nagranie dźwiękowe słówka.

linia Curzona – termin powstał od nazwiska ministra spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii, który w 1919 roku zaproponował jej kształt, pokrywający się z granicą zachodnią Rosji po III rozbiorze Polski na linii Bugu, natomiast na południu przecinająca ziemie Rzeczypospolitej, znajdujące się od 1772 roku pod zaborem austriackim; zaproponowana granica miała mieć charakter linii rozejmowej.

Peace of Riga
Peace of Riga
RcogWrjWsO5jX
Nagranie dźwiękowe słówka.

Traktat ryski – traktat podpisany w Rydze 18 III 1921 przez Polskę, sowiecką Rosję i sowiecką Ukrainę, kończący wojnę polsko‑bolszewicką.

OGPU
OGPU
R1aZHxwxN3BT6
Nagranie dźwiękowe słówka.

Zjednoczony Państwowy Zarząd Polityczny – służba specjalna, zajmująca się wywiadem i bezpieczeństwem wewnętrznym w latach 1923‑1934 w Związku Sowieckim.

controlled self‑determination
controlled self‑determination
R1D7NLSEylpXy
Nagranie dźwiękowe słówka.

sterowane samookreślenie – nakłonienie miejscowej populacji do określenia się członkami wskazanego narodu. W tym przypadku chodziło o udzielenie Polakom zamieszkującym tereny Litwy Środkowej cichego wsparcia, którego nie można było oficjalnie powiązać z polskim rzadem, a następnie przyłączenie tych terenów do Polski. Działania były podejmowane w ten sposób, aby nie zrażać do Polski zachodnich aliantów.

Teksty i nagrania

ROXffGEDvWZjq
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

From the Battle of Warsaw to the Peace of Riga

At the beginning of August 1920, the situation of the Polish state seemed hopeless. On 15 August 1920, the final and decisive Battle of Warsaw took place, and saw the defeat of the Red Army troops. The war was ended with the signing the Peace of Riga on 18 March 1921. Before that, the Vilnius dispute (the conflict between Poland and Lithuania over the Vilnius Region) was resolved. General Lucjan Żeligowski “rebelled”: he entered Vilnius and in an act of “controlled self‑determination” made this territory fall under the Polish rule. Thus the Vilnius Region was taken over (October 1920), and the Republic of Central Lithuania was created.