E-materiały do kształcenia zawodowego

Prawo cywilne

EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji – technik administracji 334306

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik administracjiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik administracji

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑azure

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik administracji 334306. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony jest dla kwalifikacji:

EKA.01 Obsługa klienta w jednostkach administracji:

  • sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji;

  • udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym.

Wspiera osiąganie wybranego efektu kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

EKA.01.3 Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych:

7. posługuje się podstawowymi pojęciami prawa cywilnego,
8. ocenia skutki niezachowania terminów oraz formy czynności prawnej, określonych w przepisach prawa cywilnego,
12. sporządza projekty wybranych umów cywilnoprawnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał składa się z trzech materiałów multimedialnych.

  • InforafikaDm4rAywvfInforafika – przedstawia informacje na temat przedmiotu i podmiotu prawa cywilnego.

  • Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieDcpjFQQMQProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – umożliwia dokonanie wyboru formy prawnej dostosowanej do określonej czynności prawnej poprzez dobór i wykorzystanie elementów zawartych w bazie danych i bibliotekach.

  • Dokumentacja interaktywnaDa0qo84VJDokumentacja interaktywna – zawiera wzory umów cywilnoprawnych oraz wskazówki do ich poprawnego sporządzania.

2.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiałyD1COgfFljInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.

  • Słownik pojęćDQA99droTSłownik pojęć zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDtGfgezSyPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDYeDXU9D4Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDydjDcQ4sNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDUzYHhWKLInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik administracji

bg‑gray1

Praca uczniów podczas zajęć

Ze względu na konieczność przyswojenia technicznych oraz teoretycznych zagadnień w tym materiale, m.in. informacji na temat przedmiotu i podmiotu prawa cywilnego, form prawnych czynności prawnych, umów cywilnoprawnych, warto zwrócić uczniom uwagę na konieczność zapoznania się z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie, infografiką oraz dokumentacją interaktywną przed zajęciami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej przyjdzie uczniom posługiwanie się słownictwem specjalistycznym oraz analiza konkretnych przykładów zastosowań zabiegów. Ułatwi to rozwiązywanie części interaktywnej zasobu – materiałów sprawdzających.  Uczniowie dzięki zamieszczonym materiałom mają możliwość samokształcenia.

Praca indywidualna

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie, infografika oraz dokumentacja interaktywna zawierają najistotniejsze informacje z zakresu wykonywania prawa cywilnego.

Materiał multimedialny zawarty w e‑materiale może być wykorzystywany do indywidualizacji pracy z uczniem na zajęciach i poza nimi poprzez przydzielanie zadań dodatkowych trudniejszych dla uczniów zdolnych lub też łatwiejszych dla uczniów mających problemy w nauce. Uczeń zdolny może samodzielnie opracować zagadnienie w postaci mapy myśli (notatka o umowach cywilnoprawnych), natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy.

Praca w grupach

Nauczyciel proponuje uczniom elementy grywalizacji. Każda grupa otrzymuje kartki z nazwami form czynności prawnych oraz definicje odnoszące się do tych haseł. Wygrywa grupa, która jako pierwsza bezbłędnie połączy hasła z właściwymi definicjami/opiami. Można też przeznaczyć np. 10 minut na połączenie w pary rozsypanych kartek i nagrodzić te grupy, które popełniły najmniej błędów lub wykonały zadanie bezbłędnie. Dla osób ze SPE można podać bardziej szczegółowe informacje w definicjach.

Infografika

Na podstawie infografikiPrzedmiot i podmiot prawa cywilnego” uczniowie tworzą mapę myśli. Pierwsza gałąź to zakres prawa cywilnego (mniejsze gałęzie: część ogólna, prawo rzeczowe etc.), druga gałąź główna to zasady prawa cywilnego (mniejsze gałęzie, np.  zasada ochrony osoby ludzkiej, autonomii woli i pozostałe). Kolejna gałąź to podział osób: fizyczne i prawne (mniejsza gałązka: rodzaje osób prawnych), następna to zdolności do czynności prawnych. Przy każdej gałęzi znaleźć muszą się najważniejsze informacje zawarte w postaci 3‑4 słów kluczowych lub w formie krótkich równoważników zdań. Można również zaproponować uczniom, po zapoznaniu ich z treścią materiału multimedialnego, elementy grywalizacji –  na podstawie infografiki „Przedmiot i podmiot prawa cywilnego” oraz programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie „Formy prawne czynności prawnych”. Każda grupa otrzyma kartki z definicjami z zakresu prawa cywilnego oraz z nazwami dokumentów. Wygrywa grupa, która jako pierwsza bezbłędnie połączy hasła z właściwymi definicjami. Można też przeznaczyć np. 10 minut na połączenie w pary rozsypanych kartek i nagrodzić te grupy, które popełniły najmniej błędów lub wykonały zadanie bezbłędnie. Po przeanalizowaniu i ocenie pracy nauczyciel może z uczniami odnieść się do powtarzających się błędów i wyjaśnić, dlaczego określone dokumenty mają taką, a  nie inną formę.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Na podstawie programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie „Formy prawne czynności prawnych” uczniowie tworzą listę ważnych informacji o: 1. rodzaju form czynności prawnych (np. zwykła pisemna, pisemna z urzędowo poświadczonym podpisem itd.), 2. rodzaju czynności prawnych według różnych kryteriów  (np. jednostronne, dwustronne, na wypadek śmierci itd.), 3. nazwach czynności prawnych (np. udzielenie pełnomocnictwa, testament itd.). Uczniowie pracują w trzech grupach lub rzędach, w zależności od układu ławek. Zaczynają uczniowie w ostatnich ławach lub wskazani uczniowie w grupie, którzy przekazują te zasady koledze lub koleżance siedzącemu obok (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Sąsiad sprawdza, jakie informacje zapisał kolega/koleżanka – co jest takie samo, co inne (bez patrzenia na swoją kartkę, to także trening pamięci). Dopisuje do swojej kartki tylko różnice pomiędzy informacjami swoimi i sąsiada i przekazuje kolejnemu koledze. W ten sposób powstają trzy listy dotyczące wybranych zagadnień związanych z prawem cywilnym, a następnie jeden wspólny poster/wyklejanka (każda różnica zostaje potem przeniesiona na klasowy poster– w formie tradycyjnej lub na tablicy multimedialnej). Na kolejnej lekcji następuje podsumowanie – omówienie plakatu.

Dokumentacja interaktywna

Ze względu na obszerność materiału zawartego w dokumentacji interaktywnej „Umowy cywilnoprawne” nauczyciel proponuje uczniom pracę metodą odwróconej lekcji. Dzieli ich na kilka grup, których zadaniem jest przeczytanie i opracowanie w domu poszczególnych dokumentów (podział na 4‑5 grup, każda po 3 dokumenty): umów cywilnoprawnych: zamiany, darowizny,  kontraktacji, najmu, w tym najmu lokali, użyczenia, leasingu, zlecenia, o dzieło, przechowania, darowizny, pożyczki, sprzedaży, dożywocia, o pracę, spółki cywilnej, dzierżawy, ubezpieczenia. Podczas lekcji każda grupa prezentuje w wybranej przez siebie formie analizowany dokument, proponuje słowa klucze dotyczące danego dokumentu oraz prezentuje listę najważniejszych zagadnień treści. Później każda grupa pokazuje wzorcowo wypełniony dany typ dokumentu. Nauczyciel komentuje prezentowane treści, uzupełnia lub wyjaśnia wypowiedzi uczniów. Uczniowie wraz z nauczycielem tworzą notatkę w postaci mapy mentalnej, która zawiera wszystkie pojęcia, zagadnienia, terminy istotne dla treści e‑booka. Na koniec nauczyciel prosi uczniów o wskazanie, które z cech charakteru i kompetencji są najistotniejsze w realizacji zadań zawodowych technika administracji. Uczniowie mogą odnieść ten katalog cech do własnych kompetencji na danym etapie nauki, zastanowić się, jak wypracować te, których jeszcze nie posiadają.

Interaktywne materiały sprawdzające

  • Uczniowie wspólnie wypełniają ćwiczenia (np. na klasowej tablicy interaktywnej), na bieżąco konsultując odpowiedzi (praca zespołu klasowego).

  • Interaktywne ćwiczenia utrwalą wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień dla tego tematu oraz przygotowują do rozwiązywania zadań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Materiały mogą być wykorzystane w formie ćwiczeń sprawdzających – jako formy sprawdzenia wiedzy na ocenę (np. test końcowy). Uczniowie wypełniają ćwiczenia interaktywne (praca całego zespołu klasowego). Część z nich, w ramach utrwalenia informacji, może być zadana jako praca domowa.

bg‑gray1

Praca uczniów poza zajęciami

bg‑gray1

Uczniowie sprawdzają poziom opanowania treści przekazywanych w czasie lekcji, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających. Na podstawie zadań i ćwiczeń tworzą listę zagadnień oraz umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym. Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie, podzieleni na grupy, opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania.

Indywidualna praca z uczniem

Indywidualna praca ucznia polega na jego samodzielnym zapoznaniu się z funkcjonalnościami infografiki, program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie, dokumentacja interaktywna – nauczyciel musi jednak wcześniej skomentować polecenie – powiedzieć uczniowi, co jest szczególnie ważne i na co ma zwracać uwagę.

Nauczyciel może zaproponować, na podstawie materiałów multimedialnych, przygotowanie haseł do krzyżówki, które dotyczą tematu lekcji. Uczniowie pracujący wolniej mają przygotować proste, łatwiejsze definicje haseł, zaś pracujący w szybszym tempie otrzymują od nauczyciela hasła trudniejsze, wymagające większych umiejętności. Nauczyciel może, po wykonaniu przez uczniów tego zadania, zaproponować połączenie haseł z definicjami, które wcześniej opracowywali. Należy pamiętać, żeby hasła i definicje nie trafiły do tych samych uczniów, którzy je opracowywali. Poza zajęciami każdy uczeń wybiera 2 lub 3 dokumenty, np. umowy, które szczegółowo opisuje. W ten sposób poznaje zasadę sporządzania oraz niezbędne procedury związane z danym typem dokumentu. Nauczyciel przydziela do opracowania różne dokumenty, uwzględniając tempo pracy uczniów. Uczniowie pracujący w szybszym tempie otrzymują do opracowania dokumenty bardziej skomplikowane.

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co szczególnie jest istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RLh7Ou9hpB6Ci
(Uzupełnij).