Ukryte w słowach
Do każdego z podanych słów dopisz kilka skojarzeń (tutaj lub w zeszycie).
słońce
ziemia
morze
góry
pole
koniec
Odkryj znaczenie podanych związków frazeologicznych. Dopasuj do nich poprawne wyjaśnienia.
pisać brzydko, niewyraźnie; bazgrać, pisać teksty nieprzeznaczone do druku, coś jest komuś przeznaczone, pisać w pośpiechu, byle jak, zrobić coś dziwnego, nietrwałego, nie można na to liczyć
pisać jak kura pazurem | |
pisać do szuflady | |
pisać na kolanie | |
palcem na wodzie pisane | |
coś jest komuś pisane | |
zapisać coś węglem w kominie |
Stwórzcie i opowiedzcie wspólnie historię, w której zastosujecie wszystkie związki frazeologiczne i słowa z poprzednich ćwiczeń.
Pierwsza osoba tworzy jedno zdanie złożone, które rozpoczyna od słowa słońce, i kolejne zdanie z wybranym związkiem wyrazowym.
Druga osoba kontynuuje rozpoczęty wątek, wykorzystując w swojej wypowiedzi kolejne słowa i związki wyrazowe.
Wysłuchaj nagrania wiersza Marcina Brykczyńskiego pt. „Słowa”. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób osoba mówiąca w wierszu wypowiada się na temat pracy pisarza.
Przeczytaj utwór Marcina Brykczyńskiego. Zwróć uwagę na nastrój w tym wierszu. Jakie uczucia wywołuje w tobie przedstawiona sytuacja?
SłowaNa początku był papier, czysty, śnieżnobiały,
Potem zjawił się Pisarz z piórem doskonałym.
Zręcznie w papier wymierzył zaostrzonym końcem
I napisał leciutko pierwsze słowo: SŁOŃCE.
I zrobiło się jaśniej jakoś i weselej,
A on dalej wciąż pisał liter i słów wiele;
Słowo ZIEMIA, co pięknie zapachniało ziemią,
Słowo MORZE, gdzie fale w ciche noce drzemią,
Słowo GÓRY, gdzie rzeka źródło znaleźć może,
Słowo POLE, co w lecie tak się złoci zbożem,
Każde inne i to jest właśnie niepojęte,
Bo wszystkie napisane czarnym atramentem.
A on czernią na bieli pisał nowe słowa
I pod wieczór historia była już gotowa.
Więc przeczytał ją jeszcze, rozprostował dłonie
I na końcu napisał nowe słowo – KONIEC.
Schował pióro i zniknął, choć to dziwna sprawa,
Ale przedtem litery strzepnął do rękawa
I na białym papierze nic nie pozostało
Tak jak było, tak znowu czysto jest i biało.
Odpowiedz na pytania:
Jaka sytuacja została opisana w wierszu pt. „Słowa”?
Jaki nastrój jej towarzyszy?
Jakie obrazy zostały przywołane w kluczowych słowach (zapisanych wielkimi literami)?
Zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.
Zgromadź informacje na temat bohatera lirycznego. Odpowiedz na pytania tutaj lub w zeszycie:
Kim jest główny bohater wiersza?
Jaki jest?
Kogo przypomina?
Przerysuj do zeszytu tabelkę i uzupełnij ją według wzoru. Stwórz poetycki obraz, wykorzystując wyrazy z tabelki.
Przymiotnik | Przysłówek | Czasownik | Rzeczownik |
czarny | czarno | czernić | czerń |
biało | |||
błękitnieć | |||
czerwień |
Utwórzcie jak najwięcej wyrazów z liter słowa KORBA. Zapisujcie je tutaj lub w zeszycie przez pięć minut. Porównajcie swoje wyniki w klasie. Ta para, która utworzyła najwięcej poprawnych słów, wygrywa!