Oznakowanie ładunków podczas transportu
SPL.05. Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów — Technik spedytor
Podział i rodzaje oznakowania ładunków
GALERIA ZDJĘĆ















Zdjęcie pierwsze przedstawia cysternę w czasie podróży. Cysterny przewożące materiały niebezpieczne muszą być wyposażone na każdym z boków w tablice barwy pomarańczowej z numerem rozpoznawczym zagrożenia i numerem UN. Jednostki transportowe przewożące tylko jeden towar niebezpieczny mogą mieć założone tablice barwy pomarańczowej tylko z przodu i z tyłu, pod warunkiem, że tablice te zaopatrzone są w numer rozpoznawczy zagrożenia i numer U N.
Zdjęcie drugie przedstawia plastikowy kanister z oznaczeniami. Jedno z nich jest rombem z górną połową w kolorze białym i dolną w czarnym. Oznaczenie posiada cienką czarną obwódkę. W górnej części znajduje się rysunek dwóch probówek, z których wylewa się ciecz na powierzchnię płaską i na ludzką dłoń, które obie parują. Obok Znajduje oznaczenie będące żółtym rombem z czarną cienką obwódką. W górnej części rombu czarny płomień, a pod nim krótki poziomy odcinek. Opakowanie powinno spełniać wymagania umowy ADR i być zaopatrzone w trwałe i czytelne oznakowanie. Niezwykle ważne jest, aby oznakowanie posiadało stosowne wymiary. Litery, numery i symbole powinny mieć co najmniej 12 mm wysokości, natomiast opakowania o pojemności do 30 litrów lub 30 kilogramów – co najmniej 6 mm. Dla opakowań do 5 litrów lub 5 kg dopuszcza się stosowanie mniejszych znaków.
Zdjęcie trzecie przedstawia wytłoczony na opakowaniu kod: 3 H 1 ukośnik Y 1 kropka 9 ukośnik 200 ukośnik 21, poniżej B ukośnik A S T myślnik 0 4 0 0 7 4; obok kodu znak: okrąg. W jego dolnej połowie drukowana mała litera n. W górnej połowie okręgu jej odbicie lustrzane odwrócone do góry nogami. Elementem oznakowania certyfikacyjnego opakowania przeznaczonego do towarów niebezpiecznych jest kod określający typ opakowania, np. cyfry arabskie określają rodzaj opakowania (np. bęben, czy kanister). Duża litera, określa materiał konstrukcyjny, z którego zostało wykonane opakowanie (np. sklejka, tekstura), cyfry arabskie, określające kategorię opakowania wraz z rodzajem, do którego należy opakowanie (np. z wiekiem niezdejmowalnym, czy ze ścianami pyłoszczelnymi). Ponadto w kodzie opakowania mogą występować symbole literowe o dodatkowym znaczeniu, np.: T – opakowanie awaryjne lub V – opakowanie specjalne.
Zdjęcie czwarte przedstawia plastikowy kanister z cieczą w środku. Na kanistrze znajdują się następujące trzy oznaczenia. Pierwsze biały romb podzielony na cztery równe romby, każdy z czerwoną obwódką i czarnymi rysunkami wewnątrz. Mniejsze romby są następujące. W pierwszy znajduje się rysunek dwóch probówek, z których wylewa się ciecz na powierzchnię płaską i na ludzką dłoń. Powierzchnia i dłoń parują. W drugim małym rombie znajduje się martwe drzewo bez liści i ryba leżąca na grzbiecie, mająca otwarty pyszczek. W trzecim małym rombie znajduje się popiersie człowieka. Na wysokości przełyku znajduje się biała kula, od której odchodzą w różne strony błyskawice. W czwartym małym rombie znajduje się wykrzyknik. Oznaczenie drugie jest białym rombem z podwójną czarną obwódką. Zewnętrzna narysowana jest linią przerywaną, wewnętrzna ciągłą. Górna połowa rombu jest w białe i w czarne pionowe pasy o równej szerokości. Dolna jest biała. W dolnym rogu znajduje się cyfra dziewięć. Trzecie oznaczenie to biały romb z czarną obwódką. W nim martwe drzewo bez liści i ryba leżąca na grzbiecie, mająca otwarty pyszczek. Sztuka przesyłki, powinna być zaopatrzona w stosowne oznakowanie, zgodne z przepisami Umowy A D R. Ważne jest, aby naniesione oznakowanie było dobrze widoczne i czytelne oraz wykazywało właściwą odporność na warunki atmosferyczne, zachowując przy tym swoją funkcję. Elementami oznakowania sztuki przesyłki są:
Numery U N dotyczące zawartych towarów niebezpiecznych w określonej sztuce przesyłki, poprzedzone literami ,,U N”.
Nalepki ostrzegawcze obrazujące potencjalne zagrożenie.
Prawidłowa nazwa przewozowa towaru niebezpiecznego.
Znak dla materiałów zagrażających środowisku.
Zdjęcie piąte przedstawia, kanistry z cieczą na palecie. Na kanistrach widnieją dwa oznakowania Pierwsze od góry to oznaczenie to czarno biały romb o podwójnym czarnym konturze. Zewnętrzny narysowany jest linią przerywaną, wewnętrzny ciągłą. Górna połowa rombu zamalowana jest w pionowe czarne i białe pasy o równej szerokości. W dolnym rogu podkreślona czarna dziewiątka. Drugie oznakowanie to biały romb z czarną obwódką w środku znajduje się martwe drzewo bez liści i ryba leżąca na grzbiecie, mająca otwarty pyszczek. Częstym błędem pojawiającym się na opakowaniach transportowych jest nieodpowiednia wielkość oraz nieczytelność znaków. Wybierając odpowiedni znak na opakowanie transportowe, powinniśmy zwrócić uwagę, nie tylko na to, aby zawierał właściwe informacje, ale również był w odpowiedniej wielkości oraz został wykonany w sposób trwały.
Zdjęcie szóste przedstawia tabliczkę C S C. Każdy kontener musi posiadać obowiązkowe oznakowanie w postaci tabliczek, emblematów, naklejek, które stanowią ważną informację o stanie kontenera w razie inspekcji. Tabliczka C S C jest jednym z najważniejszych elementów oznakowania – określa bezpieczeństwo kontenera zgodnie z konwencją o bezpiecznych kontenerach. Powinny być na niej zamieszczone następujące informacje w języku angielskim:
Nagłówek – tabliczka uznania kontenera za bezpieczny zgodnie z C S C,
Nazwa kraju i numer Świadectwa uznania,
Data wykonania kontenera,
Numer identyfikacyjny,
Maksymalna eksploatacyjna masa brutto ( w kilogramach i funtach),
Obciążenie w czasie próby piętrzenia przy 1,8 kg ( w kilogramach i funtach),
Siła w czasie próby sztywności poprzecznej ( w niutonach),
Wytrzymałość ściany czołowej, jeżeli jest różna od 0,4 P ( w kilogramach i funtach),
Wytrzymałość ściany bocznej, jeżeli jest różna od 0,6 P ( w kilogramach i funtach),
Daty przeglądów.
Zdjęcie siódme przedstawia opakowania kartonowe na paletach, które znajdują się w magazynie. Znakowanie opakowań spełnia bardzo istotną rolę w procesach logistycznych. Znaki umieszczane na jednostkach ładunkowych mogą występować w różnej postaci: liter, napisów, grafiki, cyfr lub barw. Zgodnie z polska normą znaki na opakowaniach transportowych z zawartością to umowne symbole umieszczone na stronie zewnętrznej opakowania transportowego, określające właściwości produktu, cechy handlowe oraz sposób obchodzenia się z opakowaniem w czasie przechowywania, transportu oraz manipulacji.
Zdjęcie ósme przedstawia opakowania kartonowe na paletach, które znajdują się w magazynie. Znaki zasadnicze to znaki wyrobu wynikające z zawartej umowy handlowej, umożliwiające identyfikację opakowania transportowego z zawartością i dostarczenie go do ostatecznego odbiorcy. Do tej grupy zalicza się znaki identyfikacji, znak odbiorcy oraz znak miejsca przeznaczenia.
Zdjęcie dziewiąte przedstawia poszczególne piktogramy wraz z ich opisami. Na ilustracji znajdują się takie piktogramy jak znak produkty niebezpieczne dla środowiska czy materiały żrące. Grupa znaków, które mówią o zachowaniu szczególnych środków ostrożności zarówno podczas załadunku, przewozu, rozładunku jak i składowania to znaki niebezpieczeństwa. Określają one niebezpieczne dla ludzi i otoczenia właściwości wyrobu znajdującego się w opakowaniu. Ich przewóz uregulowany jest szczegółowymi przepisami. Opakowania jak również pojazdy transportujące materiały niebezpieczne powinny zwierać odpowiednie nalepki wskazujące poszczególne materiały, a także odpowiadające im numery U N, czyli czterocyfrowy numer identyfikujący substancje niebezpieczną. W sytuacji kiedy towar wywołuje kilka różnych zagrożeń uwidacznia się jedynie trzy najważniejsze nalepki. Ze względu na rodzaj stwarzanego zagrożenia przewóz towarów niebezpiecznych dzieli się na 9 klas, z których 5 z nich posiada dodatkowo podklasy. Rodzaj niebezpieczeństwa jest oznaczony odpowiednią nalepką z piktogramem i numerem klasy.
Zdjęcie dziesiąte przedstawia kontenery. Kontenery ułożone są jeden na drugim. Grupa znaków stosowanych na opakowaniach transportowych to znaki informacyjne obejmujące najczęściej: określenie masy brutto i netto opakowania, wymiary opakowania, nazwę nadawcy opakowania lub jej skrótu, a także nazwę kraju nadawcy.
Zdjęcie jedenaste przedstawia zafoliowany streczem ładunek transportowy. Na folii znajdują się 3 piktogramy oraz 3 naklejki. Na dwóch naklejkach widnieje napis U N 3265 a na trzeciej U N 3109. Pierwsze oznaczenie od lewej to romb w górnej połowie czerwony, w dolnej żółty. Posiada czarną obwódkę. W górnej części rombu znajduje się czarny płomień, pod nim poziomy krótki odcinek. W dolnym rogu kod pięć kropka dwa. Obok oznaczenia podpis numer pięć kropka dwa. Drugie oznaczenie to romb w górnej połowy biały w dolnej czarny, z czarną przerywaną linią obok czarnej obwódki w górnej połowie znajduje się w rysunek dwóch probówek, z których wylewa się ciecz na powierzchnię płaską i na ludzką dłoń. Powierzchnia i dłoń parują. W dolnej połowie znajduję się napis CORROSIVE oraz liczba 8. Trzecie oznaczenie to romb znajduje się w nim martwe drzewo bez liści i ryba leżąca na grzbiecie, mająca otwarty pyszczek. Znaki opakowań transportowych powinny być wykonane z wysokiej jakości folii samoprzylepnej, gwarantując tym samym doskonałą jakość wydruku oraz trwałości kleju. Piktogramy muszą być widoczne i czytelne po przebyciu całej drogi logistycznej oraz podczas czynności manipulacyjnych ładunku.
Zdjęcie dwunaste przedstawia sześć drewnianych opakowań transportowych. Opakowania umieszczone są jeden po drugim, po trzy na każdą stronę. Na środkowym opakowaniu po lewej stronie widnieje napis 2 0 7. Na opakowaniu obok widnieją znaki manipulacyjne. Biały prostokąt z czarną obwódką na którym znajdują się dwie czarne strzałki skierowane grotem do góry. Strzałki są tej samej długości. Strzałki są podkreślone poziomą linią. Znajduje się także oznakowanie substancji niebezpiecznych pierwszy to pomarańczowy kwadrat z czarnym obramowaniem. W kwadracie znajduje się czarny płomień. Drugi to czaszka ludzka w pomarańczowym kwadracie z czarnym obramowaniem. Pod środkowym opakowaniem znajduje się opakowanie z czarnym okręgiem w okręgu od góry widnieje napis a pod nim czarna linia podkreślająca. Pod linią znajduję się liczba 1922 . Wybierając odpowiedni znak manipulacyjny na opakowanie transportowe, należy zwrócić uwagę, aby nie tylko przekazywał właściwe informacje, ale jednocześnie był wykonany w sposób trwały. Prawidłowe wykonywanie znaków zależne jest od tworzywa opakowania oraz od zastosowanej techniki znakowania. Na opakowaniach drewnianych stosuje się często metodę wypalania znaków, malowanie za pomocą szablonu lub stemplowanie.
Zdjęcie trzynaste przedstawia operatora wózka widłowego, który przewozi rurę. Na beczkach, bębnach i hobokach znaki należy umieszczać na jednym z den, dopuszczalne jest również znakowanie na pobocznicy.
Zdjęcie czternaste przedstawia euro palety w magazynie. Palety ułożone są jedna na drugiej. Bardzo ważne jest prawidłowe oznakowanie jednostek ładunkowych, co wpływa na bezpieczeństwo w transporcie. Znakowanie palet zwrotnych EURO powinno odbywać się według określonych zasad. Według normy na lewym i prawym wsporniku powinien znajdować się znak EPAL, którego dysponentem jest European Pallet Association EPAL. Na środkowym wsporniku znajduję się znak zawierający kilka elementów.
Zdjęcie piętnaste przedstawia kontenery transportowe na placu. Kontenery ułożone są jeden na drugim. Wyróżnia się oznakowanie obowiązkowe oraz dodatkowe kontenera. Oznakowanie dodatkowe nie musi być stosowane, ale powinno spełniać wymagania odpowiedniej normy. Do obowiązkowego oznakowania kontenera zaliczamy:
oznakowanie identyfikacyjne;
oznakowanie określające kraj, wielkość i typ kontenera;
obowiązkowe oznakowanie eksploatacyjne.
Dodatkowo stosowane jest nieobowiązkowe oznakowanie mające charakter oznakowania eksploatacyjnego.