Temat: Azja - wielkie kontrasty klimatyczne i stref roślinnych

Adresat

Uczeń klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XIV. Wybrane problemy i regiony geograficzne Azji: Azja jako kontynent kontrastów geograficznych. Uczeń:

1. Wykazuje na podstawie map ogólnogeograficznych i tematycznych, ze Azja jest obszarem wielkich geograficznych kontrastów.

Ogólny cel kształcenia

Poznasz kontrasty klimatyczne i roślinne Azji.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wskazywać na mapie strefy klimatyczne Azji;

  • wymieniać czynniki, które decydują o zróżnicowaniu klimatu, w każdej strefie klimatycznej;

  • charakteryzować najważniejsze typy klimatów Azji;

  • interpretować diagramy klimatyczne;

  • wskazywać na mapie strefy roślinne, wyjaśniać związek z położeniem i odmianą klimatu;

  • wykazywać na podstawie map tematycznych, że Azja jest kontynentem wielkich geograficznych kontrastów;

  • podawać przykłady geograficznych kontrastów w Azji;

  • przedstawiać współzależności występujące w środowisku przyrodniczym w Azji;

  • wskazywać obszary na mapie z najwyższymi i najniższymi sumami opadów atmosferycznych.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Prosi uczniów, by odszukali w materiałach źródłowych takich jak podręcznik do nauczania geografii, e‑podręcznik, zasoby Internetu, informację wyjaśniającą co wpływa na zróżnicowanie klimatu w obrębie stref klimatycznych? Dyskusja..

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie podchodzą do tablicy i wskazują występowanie danej strefy i odczytują typy klimatów. Orientują na mapie politycznej Azji państwa, które znajdują się w zasięgu tych stref i odmian klimatycznych..

  • Praca parach. Uczniowie na podstawie diagramów klimatycznych analizują rozkład temperatury powietrza i opadów atmosferycznych w ciągu roku. Określają czynniki, które mają na to wpływ. Przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia w odniesieniu do przykładów. Pogadanka..

  • Uczniowie wykorzystują planszę interaktywną do uporządkowania swojej wiedzy.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w abstrakcie ćwiczenia interaktywne sprawdzające stopień opanowania wiadomości poznanych w czasie lekcji. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.

Faza podsumowująca

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

    • Co było łatwe, a co trudne?

    • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

    Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

tundra
tundra
R1KQbatKMSj9H
Nagranie dźwiękowe słówka

tundra – bezdrzewna formacja roślinna kształtująca się w zimnym klimacie strefy arktycznej i subarktycznej na półkuli północnej Ziemi.

taiga
taiga
Rvzb6e7EOFYmZ
Nagranie dźwiękowe słówka

tajga – lasy iglaste, które występują w północnej części Azji i Ameryki Północnej, Europy, w obrębie klimatu umiarkowanego chłodnego na półkuli północnej.

Teksty i nagrania

RrR97hXHdxmYF
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Asia – great climatic contrasts and vegetation zones

Asia is the largest continent on Earth. Its surface area is 44.5 million kmIndeks górny 2. The dense land area lies entirely in the northern hemisphere, and extends from the equator to high, circumpolar latitudes of the north. In the southern hemisphere there are many Asian islands, including a large part of the Malay Archipelago. Asia is also almost entirely located in the eastern hemisphere – the only area of Asia in the western hemisphere is the Chukchi Peninsula.
Asia and Europe constitute a compact block of land and are often named Eurasia. You already know that the border between these continents is contractual. Europe is often called the great peninsula lying in the west of Asia. To the south‑west of Asia, behind the Suez Isthmus and the Red Sea, there is Africa. Asia is separated from North America by the Bering Strait with a width of approx. 85 km. The geographical location of Asia is represented by the map.

The geographical location is the determining factor for the occurrence of all climatic zones in Asia. Local geographic factors affecting the diversification of climate varieties in each zone are as follows:

  • significant height of the continent;

  • latitudinal course of most high mountain ranges;

  • significant distance of areas lying in the centre of Asia from the ocean;

  • monsoon circulation of air masses in South and South‑East Asia changes the direction of their inflow twice a year – from October to March the monsoon blows from the mainland towards the ocean, and from April to September from the ocean towards the mainland.

The geographical location of Asia and the types and varieties of climate influence the distribution of very different vegetation zones on the largest land of the world. In the northern part of the continent there are vegetation zones referring to climatic zones.

  • Asia is the largest continent on Earth; it occupies 30% of the total land area. With Europe westward, it forms one compact land – Eurasia.

  • In the shape of Asia, about 75% of the area is covered by highlands and mountains; the average height of this continent is 990 m above sea level. In Asia there is the highest peak of the earth – Mount Everest (Czomolungma, Sagarmatha), 8,850 m above sea level. – and the lowest depression of the Dead Sea – 403 m.p.m.