Temat: Planowanie rodziny

Autor: Leokadia Stalewicz

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Wymagania ogólne

IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:

1) interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo‑skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski;

Wymagania szczegółowe

III. Organizm człowieka

12. Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:

2) opisuje fazy cyklu miesiączkowego kobiety.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń poznaje naturalne i sztuczne metody regulacji poczęć

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • opisywać naturalne i sztuczne metody regulacji poczęć.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel omawia naturalne metody kontroli poczęć, korzystając z zasobów z lekcji „Planowanie rodziny” w e‑podręczniku i wyjaśnia w jaki sposób można wyznaczyć termin owulacji metodą termiczną lub przy pomocy obserwacji śluzu wydzielanego przez szyjkę macicy.

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z metodą wyliczania dni płodnych w przypadku regularnych cykli 28‑dniowych oraz w przypadku cykli nieregularnych. Drugi z wymienionych przypadków prowadzący objaśnia korzystając z infografiki prezentującej przykład zastosowania tej metody.

  • Nauczyciel wyjaśnia czym są sztuczne metody regulacji poczęć, podając ich przykłady..

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy liczące po 5‑6 osób. Każda grupa, pracując metodą metaplanu, ma za zadanie ocenić zalety i wady naturalnych i sztucznych metod regulacji poczęć (polecenie 1 z lekcji w e‑podręczniku). Dokonując oceny metod uczniowie powinni bazować na wiadomościach z lekcji.

  • Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję podsumowującą pracę w grupach. Każda grupa w trakcie dyskusji przedstawia efekty wspólnej pracy.

  • Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  • Przeanalizuj na wykresie zmiany poziomu hormonów w cyklu płciowym kobiety. Określ termin owulacji. Ustal, czy w tym cyklu doszło do zapłodnienia komórki jajowej. Uzasadnij swoją odpowiedź, podając jeden argument..

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

contraception
contraception
R1Nc0GkgS6tvO
Nagranie dźwiękowe słówka contraception

antykoncepcja – metody zapobiegające zajściu w ciążę; polegają na niedopuszczaniu do zapłodnienia lub zagnieżdżania się zapłodnionej komórki jajowej w macicy

a period of relative infertility
a period of relative infertility
RgWNn5eA8WZum
Nagranie dźwiękowe słówka a period of relative infertility

okres względnej niepłodności – okres, który trwa od początku menstruacji do kilku dni po niej, kiedy jajeczkowanie nie powinno mieć miejsca; jednak z powodu zaburzeń cyklu płciowego może dojść do uwolnienia gotowej do zapłodnienia komórki jajowej

ovarian follicle
ovarian follicle
R1K97tvVEF7ze
Nagranie dźwiękowe słówka ovarian follicle

pęcherzyk jajnikowy – wytwarzany w jajniku pęcherzyk zawierający komórkę jajową

ovulation
ovulation
R1exSAz0JFvCo
Nagranie dźwiękowe słówka ovulation

owulacja – inaczej jajeczkowanie; uwolnienie dojrzałej komórki jajowej z pęcherzyka jajnikowego

Teksty i nagrania

RuDcbdy4O95Bo
Nagranie dźwiękowe dotyczące rozwoju i zdrowia człowieka

Family planning

Prospective parents, when deciding to conceive a child, should be prepared to perform one of the most important roles of their lives. It involves responsibility for the child from the moment of its conception. In order not to become parents by accident, it is worth consulting a gynecologist who will present methods of birth control. They are divided into natural and artificial ones. Natural methods are based on the observation of the woman's sexual cycle and the accompanying symptoms on the basis of which fertile and infertile days can be determined. These methods allow the woman to know how her body functions. However, the irregularity of cycles and factors such as illness, physical exertion, and stress can disrupt the functioning of the body, disturb the course of the cycle and change the date of ovulation. For these reasons, natural methods are unreliable.

When determining the days in which intercourse is likely to lead to pregnancy, the presence of a viable ovum and sperm life in the woman's reproductive tract should be considered. The ovum is capable of fertilization for 24‑48 hours. Sperm in female reproductive tracts lives for 3‑4 days. Therefore, fertilization may occur when sexual intercourse occurred up to 4 days before ovulation and up to 2 days after ovulation.

If ovulation falls on the 14th day of the cycle, then pregnancy can occur between the 10th and 16th day. In the case of irregular menstrual periods, the length of the shortest and longest cycle in the last six months is taken into account. 11 days are deducted from the longest cycle and 18 days from the shortest. The numbers obtained indicate the days of the cycle between which conception is very likely.

Artificial methods consist in applying measures that interfere with the functioning of a woman's body. They can change the course of the menstrual cycle, prevent sperm from entering the female genital tract, destroy sperm, impede fertilization or prevent the implantation of the embryo in the uterus. Studies show that the most effective are hormonal contraceptives. Their use should be under strict medical supervision, as they may cause side effects and various ailments, also outside the reproductive system.

  • Estrogens and progesterone affect the uterus, preparing it for embryo implantation.