Lesson plan (Polish)
Temat: Jak się odżywiamy?
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa IV
IV. Ja i moje ciało. Uczeń:
1) wymienia układy budujące organizm człowieka: układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, nerwowy i podaje ich podstawowe funkcje;
2) wskazuje na planszy, modelu i własnym ciele układy budujące organizm człowieka oraz narządy zmysłów;
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie opisują budowę i funkcję układu pokarmowego.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wymieniać podstawowe narządy budujące układ pokarmowy i podawać ich funkcje;
wyjaśniać, na czym polega trawienie pokarmu;
opisywać drogę pokarmu w organizmie człowieka.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
domowa ciastolina (2 kubki mąki, 1 kubek soli drobnoziarnistej, 2 łyżeczki oleju kokosowego, 1 łyżeczka kwasku cytrynowego, 2 kubki wody, barwniki spożywcze);
krakersy, żółty ser;
kubki z wodą do picia;
długa skarpeta i 1‑3 kulki, które pasują do skarpety;
1 plastikowa torbę z małą dziurką w dnie, 1 torba na kanapkę,5 krakersów;
5 m sznurek i 1,5 m gruba lina/gumowy wąż;
pończocha i miska.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia, aby wymienił zasady zdrowego odżywiania.
Faza realizacyjna
Przebieg 1 godziny lekcyjnej
Nauczyciel pyta uczniów: Po co się odżywiamy? – odpowiedzi zapisuje na tablicy. Następnie prosi uczniów, aby przeczytali z abstraktu pierwszy akapit Po co się odżywiamy?. Po zapoznaniu się z treścią wybrany uczeń zakreśla na tablicy kolorem zielonym poprawne odpowiedzi z podanych wcześniej, a uczniowie przepisują je do zeszytu .
Nauczyciel prosi, aby uczniowie nałożyli ciastolinę na kawałek folii aluminiowej, uformowali z niej literę U, położyli na zębach (górnej lub dolnej szczęki)i a następnie ścisnęli zęby. Ostrożnie ściągają odcisk i porównują z grafiką Uzębienie człowieka i nazywają rodzaje zębów widoczne na własnym odcisku .
Nauczyciel prosi uczniów, aby wyszukali w abstrakcie na czym polega trawienie. Wybrany uczeń odczytuje wyjaśnienie. Nauczyciel wyświetla uczniom grafikę 'Układ pokarmowy człowieka' i pyta, w którym miejscu układu pokarmowego zaczyna się trawienie pokarmu? Zapisuje odpowiedzi na tablicy. Następnie daje każdemu uczniowi krakersa i kawałek żółtego sera. Poleca, aby ssali krakersy bez gryzienia i pozwolili im się rozpuścić. Zapyta uczniów: „Czy myślisz, że tak się dzieje ze wszystkimi produktami?” Z kolei podaje uczniom kawałki sera i poleca, aby również ssali – nie gryźli. Wybrani uczniowie formułują spostrzeżenia, a nauczyciel wyjaśnia, że trawienie niektórych produktów rozpoczyna się już w jamie ustnej .
Nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób ich zdaniem pokarm wędruje przez ich przełyk. Aby uzmysłowić im, że to nie jest grawitacja, każdy uczeń bierze łyk wody, schyla się, dotyka palców stóp i w takiej pozycji ma połknąć wodę. Nauczyciel za pomocą długiej skarpety i kulek demonstruje perystaltykę .
Przebieg 2 godziny lekcyjnej
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, czego się dowiedzieli o układzie pokarmowym na poprzedniej lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z opisem roli żołądka, a następnie ją demonstruje, przyrównując żołądek do plastikowej torby. Kiedy jest pusty, jest jak zmięta torba. [Pokaż zmiętą plastikową torebkę]. Kiedy pożywienie dostaje się do żołądka, wówczas rozwija się i otwiera. [Pokaż otwartą plastikową torebkę.] Żołądek ma również 2 otwory, podobnie jak plastikowa torba. Dziury nazywane są zwieraczami. Wnętrze żołądka produkuje sok trawienny [do torebki śniadaniowej nalewa octu i włada krakersy i ściska zawartość torebki]. Uczniowie formułują spostrzeżenia .
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z opisem budowy i roli jelita cienkiego i grubego. Następnie prosi 2 uczniów, aby złapali za końce 5 m sznurka i spróbowali wyjaśnić, jak tak długie jelito mieści się w ich ciele. Następnie pokazuje uczniom 5 m sznurek i 1,5 m linę i prosi uczniów, aby korzystając z modelu wyjaśnili różnicę w nazwie jelit: cienkie i grube. Nauczyciel przy pomocy 2 asystentów demonstruje uczniom rolę jelit: jeden asystent trzyma pończochę nad miską, a drugi wycina niewielki otwór w dnie torebki śniadaniowej z zawartością „żołądka”. Zawartość „żołądka” ścieka do pończochy [jelita] i powoli przenika przez jego ściany. Nauczyciel wyjaśnia na czym polega wchłanianie strawionego pokarmu.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali z abstraktu akapit Błonnik – nietrawiony, a jednak potrzebny. Następnie wyświetla uczniom drillmapę i wyjaśnia czym jest błonnik .
Faza podsumowująca
Nauczyciel wskazuje na ilustracji interaktywnej - Układ pokarmowy człowieka - wybrany narząd, a uczeń podaje jego nazwę i funkcję.
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
język – mięsisty narząd położony w jamie ustnej, służący głównie do mieszania pokarmu ze śliną i przesuwania go w jamie ustnej; ponadto narząd mowy i zmysłu smaku
regeneracja – zdolność organizmów do odtwarzania uszkodzonych komórek czy narządów
rozwój – proces polegający na tym, że w organizmie zachodzą zmiany w jego budowie i funkcjonowaniu
układ pokarmowy – układ narządów służących do rozdrabniania, trawienia i wchłaniania pokarmu
wzrost – zwiększanie się rozmiarów i masy organizmu
trawienie – rozkład pokarmów znajdujących się w przewodzie pokarmowym na związki proste
Teksty i nagrania
How do we eat?
Every living organism needs to be nourished, that is, provide itself with the necessary nutrients: proteins, sugars, fats, vitamins and minerals, as well as water. Nutrients are found in food, such as vegetables, fruits, cereals, meat, fish, eggs, milk and dairy products. They are a source of materials for building the body. They enable its growth, development and regeneration. They are also transformed into energy necessary for life.
Tasks of the digestive system are:
crushing food,
digestion of food,
absorption of nutrients found in food,
removing unnecessary food remains.
Before the food is digested, it is crushed in the mouth with the help of teeth. The incisors enable us to bite off pieces of food, the canines are used for tearing, and the premolars and molar teeth – for crushing it. During the first years of life, a person has milk teeth. At the age of 5 -12 years, they are gradually replaced by permanent teeth.
An important organ of the oral cavity is also the tongue, which mixes shredded food with saliva. There are compounds in it that start digesting sugars. After mixing food with saliva it is easier to swallow it. The tongue is also the organ of the sense of taste.
The food first goes to the mouth, where it is crushed. Then it is moved to the next parts of the digestive system. Here takes place the digestion,or breakdown of the compounds contained in it into simple substances, which can be absorbed and used by the body.
From the mouth, through the throat and esophagus, the food moves to the stomach, and from there to the small intestine. Here is the next stage of digestion and absorption,or the entering of nutrients into the blood that distributes them throughout the body. Further, the food goes to the large intestine, where water is absorbed. Undigested food remains are excreted through the rectum. Oral cavity, esophagus, stomach, small and large intestine form the digestive tract. The digestive system also includes the liver and pancreas.
The human body is unable to digest some substances found in food. These include fiber. Although it is neither a source of energy nor a building material for us, it plays a very important role. It works like a broom: it cleanses our intestines of residual food and harmful substances, thus improving their work. In addition, fiber swells in the stomach, which gives a feeling of fullness and reduces hunger. At the same time, it helps in maintaining proper body mass.
The task of the digestive system is to crush, digest and absorb food.
The digestive system consists of: mouth, throat, esophagus, stomach, small intestine and large intestine and rectum.
Digestion is the breakdown of complex nutrients into simple substances.