E-materiały do kształcenia zawodowego

Światłowodowa sieć lokalna

INF.07. Montaż i konfiguracja lokalnych sieci komputerowych oraz administrowanie systemami operacyjnymi - Technik teleinformatyk 351103

bg‑violet

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiałuWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie technik teleinformatyk 351103. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celu kształcenia: montowania okablowania strukturalnego lokalnych sieci komputerowych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

INF.07.3. Wykonanie lokalnej sieci komputerowej na podstawie projektu

Uczeń:

INF.07.3.1) charakteryzuje komputerowe sieci lokalne,
INF.07.3.2) stosuje normy dotyczące okablowania strukturalnego,
INF.07.3.3) rozpoznaje urządzenia sieciowe na podstawie opisu, symboli graficznych i wyglądu,
INF.07.3.4) korzysta z projektu lokalnej sieci komputerowej,
INF.07.3.5) wykonuje sieć komputerową,
INF.07.3.6) wykonuje testy i pomiary sieci komputerowej,
INF.07.3.7) sporządza kosztorys sieci komputerowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Montaż lokalnej sieci światłowodowej ”D1BIK1AfK„Montaż lokalnej sieci światłowodowej ” to film instruktażowy prezentujący m.in. obsługę i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych Zasób „Przygotowanie, użytkowanie, konserwacja spawarki światłowodowej”DCF6ojQ3b„Przygotowanie, użytkowanie, konserwacja spawarki światłowodowej” to animacja, która przedstawia wykonanie połączenia spawanego włókna światłowodu przy użyciu spawarki światłowodowej. Zasób „Spawanie światłowodów, zarabianie pigtaili”DyUrkp182„Spawanie światłowodów, zarabianie pigtaili” to gra edukacyjna wspierająca zdobywanie wiedzy z zakresu przygotowania urządzeń, narzędzi i materiałów do wykonywania połączeń spawanych złączy światłowodowych. Zasób „Instrukcja przygotowania, użytkowania i konserwacji spawarki światłowodowej”D1GAotQ0b„Instrukcja przygotowania, użytkowania i konserwacji spawarki światłowodowej” to audiobook, który zawiera treści dotyczące przygotowania spawarki światłowodowej do pierwszego użycia, przygotowanie kabla/włókna światłowodowego do spawania, wykonanie złącza światłowodowego za pomocą spawarki, konserwacji spawarki światłowodowej.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDt6ZU9rI4Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDAqDacD7cSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDuEZcoHRsPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD6JUUZkK3Przewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD60Nn4SBuNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaD10j5OeGbInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z instalacją wraz ze światłowodową siecią lokalną.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film instruktażowy „Montaż lokalnej sieci światłowodowej”

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Przed emisją filmu uczniowie zapoznają się z pytaniami, na które będą szukali odpowiedzi w multimedium. W trakcie oglądania materiału powinni sporządzać notatki.

Przykładowe pytania:

  • Jakie kroki należy podjąć w celu montażu lokalnych sieci komputerowych?

  • Jakie kroki należy podjąć w celu konfiguracji lokalnych sieci komputerowych?

Po zakończeniu filmu następuje rozmowa, w trakcie której chętni/wybrani uczniowie odpowiadają na pytania. Reszta zespołu klasowego i nauczyciel weryfikują poprawność wypowiedzi i w razie potrzeby ją uzupełniają.

Animacja „Przygotowanie, użytkowanie, konserwacja spawarki światłowodowej”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji animację.

  • Zadaniem uczniów jest wykonanie notatek na temat konserwacji spawarki światłowodowej.

  • Pod koniec lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytania, korzystając np. z interaktywnych materiałów sprawdzających, obecnych w tym e‑materiale, aby sprawdzić poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Zadania rozwiązywane są w formie klasowego turnieju, klasę można podzielić na grupy. W mniejszych zespołach klasowych gra będzie miała charakter indywidualny.

Gra edukacyjna „Spawanie światłowodów, zarabianie pigtaili”

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z tym nowoczesnym narzędziem edukacyjnym i wcielają w stosowne role. Wykonują zawarte w nim polecenia. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom przejść przez zadania, naprowadzając ich pytaniami. W ramach podsumowania wykonują dołączone do symulatora ćwiczenia.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Film instruktażowy „Montaż lokalnej sieci światłowodowej”

Praca w grupach

Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień. Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 7 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Animacja „Przygotowanie, użytkowanie, konserwacja spawarki światłowodowej”

Praca w grupach

Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na osiem grup. Każda z nich przygotowuje prezentacje multimedialne na poszczególne zagadnienia.

Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 7 minut. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane według następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Audiobook „Instrukcja przygotowania, użytkowania i konserwacji spawarki światłowodowej”

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka. Na jego podstawie tworzą instrukcję, przedstawiającą kroki, które należy podjąć, by przygotować spawarkę światłowodową do pracy.

Gra edukacyjna „Spawanie światłowodów, zarabianie pigtaili”

Praca indywidualna

Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując misję w grze. Efekty pracy przedstawiają na forum klasy.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Zarówno w pracy z filmem, jak i z animacjami należy pamiętać o tym, że:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem lub animacją (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;

  • uczniowie uzdolnieni plastycznie mogą wykonywać rzuty za pomocą rysunków realistycznych, natomiast ci z trudnościami – za pomocą rysunków symbolicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RvabxXzCIqFe8