Lesson plan (Polish)
Temat: Jak zmieniała się Europa w I połowie XIX wieku? (lekcja powtórzeniowa)
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XV. Wielka rewolucja we Francji. Uczeń:
wyjaśnia główne przyczyny rewolucji i ocenia jej rezultaty;
analizuje i objaśnia zasady zawarte w Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela.
XVIII. Epoka napoleońska. Uczeń:
charakteryzuje zmiany polityczne w Europie w okresie napoleońskim i przemiany społeczno‑gospodarcze;
opisuje okoliczności utworzenia Legionów Polskich oraz omawia ich historię;
opisuje powstanie Księstwa Warszawskiego, jego ustrój i terytorium;
przedstawia stosunek Napoleona do sprawy polskiej oraz postawę Polaków wobec Napoleona.
XIX. Europa po kongresie wiedeńskim. Uczeń:
omawia decyzje kongresu wiedeńskiego w odniesieniu do Europy, w tym do ziem polskich;
charakteryzuje najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej (wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia).
XX. Ziemie polskie w latach 1815–1848. Uczeń:
wskazuje na mapie podział polityczny ziem polskich po kongresie wiedeńskim;
charakteryzuje okres konstytucyjny Królestwa Polskiego – ustrój, osiągnięcia w gospodarce, kulturze i edukacji;
przedstawia przyczyny wybuchu powstania listopadowego, charakter zmagań i następstwa powstania dla Polaków w różnych zaborach;
omawia położenie Polaków w zaborach pruskim i austriackim, na obszarze ziem zabranych oraz w Rzeczypospolitej Krakowskiej;
charakteryzuje główne nurty oraz postacie Wielkiej Emigracji i ruch spiskowy w kraju.
XXI. Europa w okresie Wiosny Ludów. Uczeń:
wymienia wydarzenia związane z walką z porządkiem wiedeńskim, charakteryzuje przebieg Wiosny Ludów w Europie;
omawia przyczyny i skutki powstania krakowskiego oraz Wiosny Ludów na ziemiach polskich.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń wyjaśnia znaczenie rewolucji francuskiej i rewolucji przemysłowej, oraz wskazuje najważniejsze ideologia, pojęcia i wydarzenia I połowy XIX wieku.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśniać jakie było znaczenie rewolucji francuskiej i rewolucji przemysłowej;
opisywać najważniejsze ideologie I połowy XIX wieku;
rozpoznawać najważniejsze pojęcia, wydarzenia i daty doytyczące przełomu XVIII i XIX w. oraz I połowy XIX w.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel informuje uczniów o konieczności powtórzenia materiału z zakończonego działu epodręcznika: Europa rewolucji i restauracji – obejmującego zagadnienia od rewolucji francuskiej do Wiosny Ludów.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom temat i cele lekcji i wspólnie z nimi opracowuje kryteria sukcesu.
Wyjaśnia, że zasadniczym celem lekcji powtórzeniowej będzie przeprowadzenie na forum klasy otwartej debaty na wybrany/wylosowany przez uczniów temat.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach następujących zadań: Ćwiczenie 1, Polecenie 1, Ćwiczenie 2- 4, Polecenie 2. W trakcie pracy uczniów nauczyciel dba o udzielanie uczniom informacji zwrotnej .
Uczniowie zapisują na karteczkach swoje propozycje tematu do dyskusji. Może to być na przykład: *Szanse powstania listopadowego; Dobre i złe strony rewolucji przemysłowej; Czy polska emigracja polistopadowa zasługuje na przydomek „wielka”?* Następuje losowanie.
Celem dalszej pracy uczniów jest przygotowanie argumentów do 7 minutowej dyskusji na temat zaproponowany i wylosowany przez uczniów.
Nauczyciel wybiera dwoje uczniów, którzy na forum klasy poprowadzą debatę na wybrany przez uczniów temat. Trzeci uczeń pełni funkcję sekretarza: mierzy czas wypowiedzi uczestników, pilnuje porządku dyskusji, dopuszcza chętnych do głosu .
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje debatę, dopowiada (o ile to konieczne) kolejne wnioski. Osadza je w kontekście najważniejszych zjawisk I połowy XIX w.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Absolutyzm – system władzy w monarchiach wczesnonowożytnych, władzę króla ograniczały tylko prawa naturalne i podstawowe normy ustrojowe, takie jak sukcesja tronu
Bonapartyzm – nazwa systemu politycznego, zaprowadzonego przez Napoleona Bonaparte; rodzaj władzy opartej na autorytecie władcy odnoszącego sukcesy militarne i wprowadzającego rewolucyjne zmiany ustrojowe (konstytucje).
Burżuazja – warstwa wykształconych i majętnych mieszkańców miast
Komunizm – teoria głosząca nieuchronność upadku kapitalizmu i potrzebę działań dla osiągnięcia tego celu; niekiedy stosowane zamiennie z pojęciem socjalizm; w języku potocznym ustrój społeczny w państwach rządzonych przez partie komunistyczne
Orientacja polityczna – zajmowanie określonego stanowiska w kwestii politycznej; odnosi się również do metod walki o niepodległość narodu
Pacyfikacja – brutalne tłumienie buntów i powstań narodowych siłą zbrojną
Proklamacja – ogłoszenie czegoś, obwieszczenie
Socjalizm – zbiorcze określenie ideologii i ruchów społecznych powstałych w XIX w., które chciały oprzeć ład społeczny na zasadach wspólnoty, równości i racjonalnego zarządzania gospodarką
Święte Przymierze – sojusz Rosji, Austrii i Prus z 1815 r., zawarty w celu walki z ruchami rewolucyjnymi w Europie.
Teksty i nagrania
How Did Europe Change in the First Half of the Nineteenth Century? (revision class)
In the second half of the nineteenth century, the population of Europe grew by over 40%, and new social forces appeared: the large‑industry
The bourgeoisie, the intelligentsia, and the proletariat, or the hired workers of industrial plants. Two great political ideologies, liberalism and conservatism, attempted to stand up to the political and economic experiences of the French and Industrial Revolutions. Industrialization and capitalism caused the birth of movements and ideologies postulating the improvement of working conditions and the workers’ lives. They were philanthropy and socialism, which first aimed to find peaceful methods for the improvement of capitalist social relations. However, the radical ideas of Marx and Engels postulating the abolition of capitalism by means of revolution turned out to be politically stronger.
During his rule, Napoleon I won numerous wars against anti‑French coalition. He combined the territories taken from Prussia and Austria into the Duchy of Warsaw. In 1812, he was defeated during his Russian campaign, and after having been defeated in the Battle of Waterloo, he was sentenced to life internment on the island of Saint Helena. In the autumn of 1814, the Congress of Vienna adopted decisions pertaining to the European order. The Holy Alliance was created in order to combat revolutionary movements in Europe. Russia retook the rule in the Kingdom of Poland, albeit reduced in size. The Grand Duchy of Posen and the Republic of Cracow were created. The violation of civil and national liberties by the Tsar in the Kingdom of Poland led to the November Uprising of 1830, which ended in the Poles’ defeat and the elimination of the state’s autonomous institutions. The emigré Polish Democratic Society attempted to prepare a people’s uprising in all of the three Partitions in 1846; however, the only place where the revolt actually happened was Cracow. At the same time, the Polish peasants of Galicia revolted against the local nobility (the Galician Slaughter). The Republic of Cracow was dissolved and united with Austria.
In 1848‑1849, almost all of Europe witnessed revolutionary uprisings (an event known as the Spring of Nations). In France, as a result of the February Revolution, the monarchy was abolished, and the Second Republic was proclaimed, only to be converted into the Second Empire by Louis‑Napoleon Bonaparte not long afterwards. The Hungarians began the fight for their independence, but were pacified. In the German and Italian states, efforts were undertaken to consolidate the smaller units into the respective two countries. In the Polish territories, revolutionary uprisings took place in the Grand Duchy of Posen and Galicia. They were quelled, but the Poles of Greater Poland earned representation in the Prussian Parliament, and the Austrian authorities enacted an enfranchisement reform in Galicia.