Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć zawiera objaśnienia pojęć związanych z zagadnieniami omawianymi w niniejszym e‑materiale. Pojęcia uporządkowano alfabetycznie.
element układu zawieszenia odpowiadający za tłumienie drgań kół oraz pojazdu względem kół. Celem jego działania jest uzyskanie stabilności jazdy oraz przyczepności kół
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
element układu hamulcowego połączony z piastą koła i obracający się wraz z nią. Ma kształt zamkniętego z jednej strony cylindra, którego wewnętrzna część jest dokładnie obrobiona i jest powierzchnią trącą dla szczęk hamulcowych
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
nadwozie zamknięte ze sztywnymi ścianami i sufitem. Ściany, sufit i podłoga wnętrza takiego nadwozia są pokryte łatwozmywalnym tworzywem sztucznym. Pomiędzy zewnętrzną ścianą, która jest wykonana z blachy stalowej lub aluminiowej a wewnętrznym pokryciem, znajduje się warstwa materiału termoizolacyjnego w celu izolacji cieplnej wnętrza nadwozia od otoczenia. Nadwozie tego typu musi być wyposażone w agregat chłodniczy umożliwiający kontrolowanie temperatury w przestrzeni ładunkowej. W zależności od klasy chłodni agregat chłodniczy powinien umożliwić utrzymanie temperatury wewnątrz nadwozia nawet na poziomie przy średniej temperaturze na zewnątrz . Nadwozie tego typu wyposażone jest w dwuskrzydłowe tylne drzwi z zawiasami umożliwiającymi otwarcie ich na boki. Nadwozia tego typu przeznaczone są do transportu produktów spożywczych w zaopatrzeniu placówek handlowych
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
ciągnik drogowy przeznaczony do ciągnięcia przyczep lub naczep wywierając na nie jedynie siłę wzdłużną. Charakterystyczną cechą takiego pojazdu jest możliwość obciążenia jego kół napędowych balastem, którym najczęściej są betonowe lub stalowe bloki. Masa balastu uzależniona jest przede wszystkim od mocy ciągnika, warunków eksploatacji i można ją regulować. Ciągniki balastowe często posiadają napęd na wszystkie koła oraz specjalne układy napędowe umożliwiające rozwijanie dużych sił napędowych w celu holowania naczep lub przyczep o masie nieraz przekraczającej
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do ciągnięcia naczep, wyposażony w element umożliwiający połączenie z naczepą zwany siodłem, które znajduje się nad tylną osią lub tylnymi osiami ciągnika
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
cylinderek hamulcowy jest integralną częścią układu hamulca bębnowego. Jest przymocowany nieruchomo do wspornika/tarczy hamulca. Pod wpływem wzrostu ciśnienia płynu hamulcowego tłoczki znajdujące się wewnątrz cylinderka wysuwają się i naciskają na końcówki szczęk hamulcowych
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
zgodnie z (fr. Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route — co na język polski tłumaczy się jako „Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych”) oznacza zbiornik do przewozu cieczy, gazów lub ciał stałych wraz z jego wyposażeniem obsługowym i konstrukcyjnym. Określenie to użyte samodzielnie oznacza: kontener‑cysternę
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
czujnik odpowiada za odczytanie i jednoczesne określenie, wybranego przez prowadzącego pojazd, kąta położenia koła kierownicy. Dzięki tej informacji poprawnie może funkcjonować m.in. , automatyczny tempomat, doświetlanie zakrętów oraz układ awaryjnego hamowania
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
drążek kierowniczy łączy przekładnię kierowniczą ze zwrotnicą zawieszenia. Odpowiedzialny jest za właściwe prowadzenie przednich kół samochodu, dzięki przekazywaniu ruchu przekładni kierowniczej na zwrotnice kół. Drążek kierowniczy posiada przegub kulisty, który jest przykręcony do listwy przekładni kierowniczej. Drugi koniec drążka jest połączony z końcówką drążka, połączoną przegubowo ze zwrotnicą koła
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
element mechanizmu hamulca bębnowego połączony z tłoczyskiem siłownika pneumatycznego i wałkiem. Wysunięcie tłoczyska, wywołane przez dopływ do wnętrza siłownika sprężonego powierza, powoduje obrót wałka rozpieracza, wzbudzony przez dźwignię
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
pojazd z zamkniętym nadwoziem wyposażonym w tylne i boczne drzwi. Drzwi boczne są przeważnie przesuwne i usytuowane z prawej strony pojazdu, bezpośrednio za prawymi drzwiami kabiny kierowcy. Drzwi tylne mogą być zawieszone na zawiasach na boku nadwozia, wówczas są otwierane na boki i składają się z dwu skrzydeł. Drzwi mogą być zawieszone na zawiasach na górnej krawędzi i są wówczas unoszone do góry. Kabina tworzy jedną całość z tylną częścią nadwozia i może być oddzielona od części ładunkowej sztywną przegrodą z blachy lub tworzywa sztucznego. Przegroda może być zarówno pełna, jaki i częściowa. Stalowe poszycie takiego nadwozia oparte jest na połączonym sztywno z podłogą szkielecie. Furgony są chętnie wykorzystywane jako nadwozia w samochodach ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do i są to wówczas z reguły nadwozia samonośne. Spotykane są również w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej i wówczas spotyka się takie nadwozia osadzone na ramie pojazdu. Pojazdy z nadwoziami typu furgon są używane przede wszystkim do transportu lekkich towarów w opakowaniach i na paletach
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
termoizolowana naczepa skrzyniowa bez agregatu chłodniczego. Przeznaczona do przewozu towarów łatwo psujących się w stanie schłodzonym lub zamrożonym. Przez dłuższy czas może utrzymywać wewnątrz szczelnego przedziału ładunkowego wymaganą temperaturę na zasadzie termosu. Utrzymuje temperaturę ładunku nawet przy ujemnej temperaturze na zewnątrz. Strata ciepła przy tym wynosi maksymalnie na dobę
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
stosowana głównie w samochodach przeznaczonych do lokalnego przewozu ładunków na niewielkie odległości. Ograniczona długość takiej kabiny uniemożliwia zabudowę w niej leżanek. Niekiedy nad kabiną umieszczana jest nadbudówka, w której znajduje się miejsce odpoczynku dla kierowcy. Typowym zastosowaniem dla takich kabin są pojazdy używane jako wywrotki, wozy asenizacyjne, itp.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
stosowana jest w tych pojazdach, które wykonują transport na większe odległości. Możliwa jest w niej zabudowa leżanki przeznaczonej do odpoczynku kierowcy. Przestrzeń nad leżanką może być wykorzystana do zabudowy schowków lub półek, które są wykorzystywane do przechowywania osobistych rzeczy kierowcy lub pasażera
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
kabina, w której silnik jest wysunięty przed przednią oś (kierowca siedzi za osią)
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
stosowana w pojazdach, które wykonują transport międzynarodowy. Pozwala ona na zabudowanie nawet dwóch leżanek, przeznaczonych do odpoczynku załogi. Wysokie wnętrze zapewnia pełną swobodę ruchu i możliwość przebywania w niej w pozycji stojącej. Takie kabiny są na ogół komfortowo wyposażone w dodatkowe urządzenia służące do ogrzewania i klimatyzacji, lodówkę czy nawet telewizor lub kuchenkę
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
katalizator samochodowy to potoczne określenie konwertera katalitycznego. Stanowi on element układu wydechowego i ma za zadanie zmniejszenie ilości szkodliwych substancji w spalinach. Ich stosowanie w układach wydechowych jest wymuszone przepisami, które nakazują, by każdy pojazd spełniał określone normy czystości spalin
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
klocki hamulcowe należą do podstawowych elementów układu hamulcowego wyposażonego w hamulce tarczowe. Są one dociskane podczas hamowania do tarczy hamulcowej, co powoduje powstanie tarcia między tarczą a klockiem. W wyniku tarcia między klockami hamulcowymi a tarczą następuje zmniejszenie prędkości obrotowej koła, co prowadzi do zmniejszenia prędkości pojazdu aż do jego zatrzymania. Klocki hamulcowe umieszczone są w specjalnym (najczęściej przesuwnym) zacisku
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
kolektor ssący to element, którego podstawowym zadaniem jest doprowadzanie powietrza lub mieszanki paliwowo‑powietrznej z kanału dolotowego do cylindrów silnika. W większości przypadków łączy on również z tym ostatnim szereg urządzeń pomocniczych, np. filtr czy chłodnicę
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
element układu kierowniczego, który służy do przeniesienia momentu obrotowego z koła kierownicy na przekładnię kierowniczą. Zapewnia to proporcjonalny skręt kół samochodu. Kolumna, nie tylko przenosi moment obrotowy, ale też pełni rolę pasywnego systemu bezpieczeństwa
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
końcówka drążka kierowniczego łączy drążek i przekładnię kierowniczą ze zwrotnicą koła. Końcówki zużywają się i wymagają okresowej wymiany. Jeśli końcówka drążka nie zostanie wymieniona na czas, może doprowadzić do odczepienia się koła w trakcie jazdy
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
linki hamulcowe przenoszą siłę z dźwigni hamulca, uruchamianej przez użytkownika ręcznie lub pedałem, na tylne koła pojazdu, dzięki czemu może on hamować awaryjnie w razie potrzeby. Hamulec ręczny wykorzystuje się także podczas postoju, by zabezpieczyć pojazd przed przemieszczeniem się
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
element zawieszenia pojazdu. Łączy stabilizator z wahaczem lub z kolumną zawieszenia. Zwykle jest montowany na osi przedniej i tylnej. Składają się na niego przeguby kulowe oraz elementy gumowe, które mają za zadaniem tłumienie drgań powstałych podczas jazdy
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
umożliwia swobodny ruch koła podczas poruszania się pojazdu oraz utrzymuje koła w pozycji, jaką przewidują dla niego poszczególne elementy układu zawieszenia oraz układu kierowniczego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
mechanizm kierowniczy umożliwia przenoszenie ruchu obrotowego kierownicy na mechanizm zwrotniczy
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
w samochodzie ciężarowym ze względu na duże naciski kół kierowanych konieczne jest stosowanie dużej siły w celu obrócenia kołem kierownicy. W celu zmniejszenia wysiłku kierowcy stosuje się mechanizmy wspomagające
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
mechanizm zwrotniczy to część układu kierowniczego, który służy do połączenia obu zwrotnic za pomocą drążka poprzecznego w taki sposób, aby podczas skrętu oba koła kierowane toczyły się po łukach należących do współśrodkowych okręgów
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
przyczepa, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
charakteryzuje się znacznie obniżoną przestrzenią załadowczą. Osiąga się to poprzez obniżenie zawieszenia kół jezdnych oraz umieszczenie platformy załadowczej poniżej osi kół. Obniża to znacznie środek jej ciężkości oraz ułatwia załadunek towarów o dużej masie. Naczepy tego typu są często używane do transportu maszyn budowlanych, rolniczych oraz innych elementów posiadających duże gabaryty i ciężar, np. elementów konstrukcji budowlanych. Otwarta konstrukcja umożliwia załadunek z każdej strony
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
charakteryzuje się otwartą przestrzenią ładunkową, może posiadać podłogę. Charakterystyczne dla tych pojazdów jest posiadanie słupków burtowych zwanych kłonicami. Określenie „kłonica” bierze swoje pochodzenie od elementu wozu konnego, który utrzymywał w określonym położeniu boki skrzyni ładunkowej. Przyczepy tego typu używane są do przewozu rur i drewna
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
jest użytkową formą do przemieszczania ludzi, ładunków lub usług w sposób odpowiedni do techniki budowy samochodów i technologii transportu oraz przepisów drogowych
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
rodzaj nadwozia otwartego, w którym skrzynia ładunkowa wykonana jest jako kratownicowa konstrukcja pokryta blachą, wyposażona w mechanizm podnoszący, umożliwiający wyładunek pod wpływem siły grawitacji umieszczonych na skrzyni materiałów sypkich
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
otwarte nadwozie samochodów dostawczych i ciężarowych, które składa się z kabiny kierowcy i oddzielnej przestrzeni ładunkowej, zwanej skrzynią ładunkową. Skrzynia ładunkowa natomiast składa się z podłogi oraz otwieranych burt i klapy z tyłu
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
służy do osadzania na niej piasty. Piasta umożliwia ruch obrotowy bębna i połączonego z nim koła jezdnego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
oś, na którą przekazywany jest moment obrotowy silnika
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
oś oddalona od osi sąsiedniej o więcej, niż . Jeśli odległość między sąsiednimi osiami jest mniejsza lub równa , wówczas są to osie wchodzące w skład grupy osi
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
steruje przepływem sprężonego powietrza od zbiornika do siłowników hamulców, które uruchamiają mechanizmy hamulcowe. Wartość siły hamowania wzrasta wraz ze zwiększeniem ciśnienia powietrza w siłowniku hamulca
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
kodeks drogowy określa pojazd samochodowy jako pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą . Określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
jest przykręcana do nadwozia pojazdu. Pomiędzy podporą amortyzatora a nadwoziem umieszczona jest gumowa poduszka, która ma za zadanie tłumić drgania powstałe na styku koła z nawierzchnią i zapobiegać przenoszeniu się wibracji w górę na nadwozie samochodu. W podporze osadzone jest łożysko kulkowe, które umożliwia obrót tłoczyska amortyzatora
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
przekładnia zębatkowa (maglownica) — w przypadku tej przekładni ruch obrotowy wału kolumny kierownicy przenoszony jest przez wałek zębaty na listwę zębatą, zamontowaną przesuwnie w obudowie przekładni. Obracanie się wałka zębatego powoduje wysuwanie się listwy zębatej, która poprzez drążek kierowniczy i jego końcówkę wywołuje obrót zwrotnicy koła w prawą lub lewą stronę
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
zgodnie z Ustawą prawo o ruchu drogowym przyczepa to pojazd bez silnika przystosowany do łączenia z innym pojazdem. Przyczepa połączona z pojazdem członowym lub innym pojazdem samochodowym tworzy zespół pojazdów. Mocowanie przyczepy jest na ogół łatwiejsze i mniej pracochłonne niż mocowanie naczepy
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
element układu jezdnego, zasadniczy szkielet pojazdu samochodowego, do którego przymocowane są: silnik, zespół przeniesienia napędu i nadwozie. We współczesnych samochodach ramy mają zastosowanie głównie w sektorze pojazdów ciężarowych, dostawczych, w autobusach oraz niektórych samochodach osobowych specjalnej konstrukcji, np. przedłużanych typu limuzyna oraz opancerzonych
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
składa się z kratownic wykonanych z rur lub kształtowników. Jest przestrzenną konstrukcją spawaną lub nitowaną. Posiada stosunkowo dużą sztywność przy niewielkiej masie. Zwykle stosowana jest w konstrukcjach autobusów lub furgonów oraz w samochodach sportowych lub wyczynowych
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
składa się z dwóch podłużnic, które są skrzyżowane ze sobą lub zbliżone do siebie. Rozwidlone końce są połączone poprzeczkami, które służą do mocowania poszczególnych zespołów
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
jest wytłoczona z jednego arkusza blachy stalowej lub kilku połączonych ze sobą płatów blachy. W celu usztywnienia ramy są w niej wytłoczone odpowiednie wgłębienia. Rama płytowa zwykle stanowi podłogę pojazdu
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
zbudowana jest z belek podłużnych wykonanych z profili ceowych, połączonych ze sobą poprzeczkami. Zaletą tej ramy jest stosunkowo duża wytrzymałość, prosta konstrukcja i niskie koszty budowy, wadą zaś stosunkowo duża masa
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
element hamulca bębnowego, który jest zamocowany w nieruchomej tarczy hamulcowej, jego obrót powoduje, że przylegające do powierzchni jego krzywek wolne końce szczęk hamulcowych oddalają się od siebie i naciskają na wewnętrzną powierzchnię bębna hamulcowego, powodując powstanie momentu hamującego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
pojazd samochodowy, którego konstrukcja decyduje o jego przeznaczeniu do przewozu ładunków. Ta grupa obejmuje również samochody ciężarowo‑osobowe, które są przeznaczone konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od do łącznie z kierowcą
Wizualizacja
Środków transportu drogowego w 3D
WizualizacjaŚrodków transportu drogowego w 3D
samoregulator szczęk hamulca bębnowego znajduje się pomiędzy szczękami hamulcowymi. Kompensuje on luz powstający w trakcie zużywania się okładzin, a także zapewnia ich równomierne zużycie. Jest zatem elementem samoczynnej regulacji odległości pomiędzy szczękami a bębnem hamulcowym
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
konstrukcja o zapłonie samoczynnym, z bezpośrednim wtryskiem Common Rail, wyposażony w układ doładowania oraz oczyszczania spalin. Silniki w tych pojazdach są jednostkami wielocylindrowymi rzędowymi lub widlastymi, chłodzonymi cieczą, o dużej sprawności, trwałości i niezawodności
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
umożliwia ruch powrotny szczęk hamulcowych po tym, jak następuje zwolnienie pedału hamulca
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
przenosi siły pionowe, działające na nadwozie pojazdu, łagodzi drgania, wynikające z poruszania się po nierównej nawierzchni, zapewnia utrzymanie przyczepności kół i umożliwia bezpieczne prowadzenie
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
zazwyczaj montowany jest na osi przedniej i tylnej. Jego zadaniem jest zapobieganie nadmiernym przechyłom nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Stabilizator łączy wahacze kół tej samej osi i jest zamocowany do nadwozia lub ramy pomocniczej za pomocą gumowych tulei
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
szczęki hamulcowe są elementem hamulców bębnowych, których zadaniem jest dociśnięcie zamocowanych do nich okładzin ciernych do powierzchni bębna hamulcowego. Są zamocowane przegubowo lub przesuwnie i utrzymywane w odpowiednim położeniu przez sprężyny. Pod wpływem wzrostu ciśnienia w cylinderku hamulcowym są dociskane do powierzchni roboczej bębna hamulcowego. W aucie, wyposażonym w hamulec bębnowy, znajduje się para szczęk (na każdy hamulec)
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
służy do regulacji luzu roboczego między szczękami hamulcowymi a bębnem
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
tarcze hamulcowe przymocowane są do piast kół i obracają się razem z nimi. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, pompa hamulcowa wytwarza ciśnienie, które oddziałuje na tłoczki hamulcowe. W efekcie dociskają one zaciski z klockami hamulcowymi do tarczy. W momencie hamowania klocki hamulcowe ocierają się o tarcze
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
to bardzo ważne części układu wydechowego, stosowane w każdym współczesnym samochodzie. Tłumiki końcowe mają za zadanie odprowadzanie spalin z układu wydechowego poza samochód, a także zmniejszenie emisji hałasu, jaki powstaje podczas pracy silnika. Mają one ogromny wpływ na brzmienie silnika
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
trosta przelotowa rura. Jej głównym zadaniem jest wstępne wyciszenie fali dźwiękowej towarzyszącej pędowi spalin. Ważne: w wielu samochodach tłumik środkowy w ogóle nie występuje, gdyż nie jest potrzebny, a jego funkcję całkowicie przejmuje tłumik końcowy
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
wielofunkcyjne elementy zawieszenia. Najważniejszą ich rolą jest umożliwienie wzdłużnego i poprzecznego przemieszczania się kół jezdnych. Stanowią one elementy prowadzące koła i mają za zadanie utrzymywanie ich w określonym położeniu
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
element układu napędowego przenoszący w samochodzie ciężarowym moment obrotowy pomiędzy skrzynią biegów a mostem napędowym. W układach napędowych samochodów z wieloma osiami napędzanymi wał przenosi moment obrotowy pomiędzy skrzynią rozdzielczą a mostami osi napędzanych
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
służy do przekazania momentu siły z dźwigni rozpieracza na rozpieracz
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
kolumna, składająca się z amortyzatora i sprężyny, odpowiada za resorowanie i tłumienie. Zwrotnica połączona z kolumną amortyzatora odpowiada za kierowanie
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Elementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningElementy składowe układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego