Połącz elementy w pary. Do każdego opisu wybierz z listy rozwijalnej odpowiedni element, którego dotyczy. Łączy przekładnię kierowniczą ze zwrotnicą zawieszenia. Odpowiedzialny jest za właściwe prowadzenie przednich kół samochodu, dzięki przekazywaniu ruchu przekładni kierowniczej na zwrotnice kół. Posiada przegub kulisty, który jest przykręcony do listwy przekładni kierowniczej. Drugi jego koniec jest połączony z jego końcówką, która jest przegubowo połączona ze zwrotnicą koła. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Ruch obrotowy wału kolumny kierownicy przenoszony jest przez wałek zębaty na listwę zębatą, zamontowaną przesuwnie w jej obudowie. Obracanie się wałka zębatego powoduje wysuwanie się listwy zębatej, która poprzez drążek kierowniczy i jego końcówkę powoduje obrót zwrotnicy koła w prawą lub lewą stronę. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Łączy zwrotnicę koła z drążkiem i przekładnią kierowniczą. Jak każda część samochodowa, również końcówki z czasem zużywają się i wymagają wymiany. W skrajnym przypadku zużyta końcówka drążka może nawet spowodować tragiczne w skutkach odczepienie się koła w trakcie jazdy. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Odpowiada za odczytanie i jednoczesne określenie, wybranego przez prowadzącego pojazd, kąta położenia koła kierownicy. Dzięki tej informacji poprawnie może funkcjonować między innymi ESP, automatyczny tempomat, doświetlanie zakrętów oraz układ awaryjnego hamowania. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Kiedy kierowca zaczyna obracać kierownicą, sterownik układu wspomagania wysyła sygnał do uruchomienia wspomagania. Włącza się wówczas silnik, który działa na wał kolumny kierownicy poprzez połączoną z nim przekładnię zębatą, wspomagając ruch kierowcy i tym samym realizując funkcję wspomagania. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Okrągły element służący do zmiany kierunku jazdy samochodu. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Jest elementem układu kierowniczego i służy do przeniesienia momentu obrotowego z koła kierownicy na przekładnię kierowniczą, co zapewnia proporcjonalny skręt kół samochodu. Oprócz przenoszenia momentu obrotowego, spełnia również funkcję pasywnego systemu bezpieczeństwa. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Działanie wspomagania jest dosyć proste. Pompa opowiada za określone ciśnienie płynu w układzie kierowniczym w zależności od danych przesyłanych przez sterownik wspomagania. Przy niskich prędkościach, zwiększa on ciśnienie płynu, przez co zmniejsza się zapotrzebowanie na siłę włożoną przez kierowcę. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Łączy je krzyżak. Same korpusy są natomiast zakończone widełkami. Człony te są na stałe połączone z przegubem. Budowa przegubu krzyżakowego to również łożyska, na których umocowana jest cała konstrukcja oraz chroniące przed wypadnięciem pierścienie. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy.
Połącz elementy w pary. Do każdego opisu wybierz z listy rozwijalnej odpowiedni element, którego dotyczy. Łączy przekładnię kierowniczą ze zwrotnicą zawieszenia. Odpowiedzialny jest za właściwe prowadzenie przednich kół samochodu, dzięki przekazywaniu ruchu przekładni kierowniczej na zwrotnice kół. Posiada przegub kulisty, który jest przykręcony do listwy przekładni kierowniczej. Drugi jego koniec jest połączony z jego końcówką, która jest przegubowo połączona ze zwrotnicą koła. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Ruch obrotowy wału kolumny kierownicy przenoszony jest przez wałek zębaty na listwę zębatą, zamontowaną przesuwnie w jej obudowie. Obracanie się wałka zębatego powoduje wysuwanie się listwy zębatej, która poprzez drążek kierowniczy i jego końcówkę powoduje obrót zwrotnicy koła w prawą lub lewą stronę. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Łączy zwrotnicę koła z drążkiem i przekładnią kierowniczą. Jak każda część samochodowa, również końcówki z czasem zużywają się i wymagają wymiany. W skrajnym przypadku zużyta końcówka drążka może nawet spowodować tragiczne w skutkach odczepienie się koła w trakcie jazdy. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Odpowiada za odczytanie i jednoczesne określenie, wybranego przez prowadzącego pojazd, kąta położenia koła kierownicy. Dzięki tej informacji poprawnie może funkcjonować między innymi ESP, automatyczny tempomat, doświetlanie zakrętów oraz układ awaryjnego hamowania. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Kiedy kierowca zaczyna obracać kierownicą, sterownik układu wspomagania wysyła sygnał do uruchomienia wspomagania. Włącza się wówczas silnik, który działa na wał kolumny kierownicy poprzez połączoną z nim przekładnię zębatą, wspomagając ruch kierowcy i tym samym realizując funkcję wspomagania. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Okrągły element służący do zmiany kierunku jazdy samochodu. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Jest elementem układu kierowniczego i służy do przeniesienia momentu obrotowego z koła kierownicy na przekładnię kierowniczą, co zapewnia proporcjonalny skręt kół samochodu. Oprócz przenoszenia momentu obrotowego, spełnia również funkcję pasywnego systemu bezpieczeństwa. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Działanie wspomagania jest dosyć proste. Pompa opowiada za określone ciśnienie płynu w układzie kierowniczym w zależności od danych przesyłanych przez sterownik wspomagania. Przy niskich prędkościach, zwiększa on ciśnienie płynu, przez co zmniejsza się zapotrzebowanie na siłę włożoną przez kierowcę. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy. Łączy je krzyżak. Same korpusy są natomiast zakończone widełkami. Człony te są na stałe połączone z przegubem. Budowa przegubu krzyżakowego to również łożyska, na których umocowana jest cała konstrukcja oraz chroniące przed wypadnięciem pierścienie. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to końcówka drążka kierowniczego., 2. Jest to przekładnia kierownicza zębatkowa, czyli maglownica., 3. Jest to koło kierownicy., 4. Jest to drążek kierowniczy., 5. Są to wały z przegubem krzyżakowym., 6. Jest to silnik wspomagania układu kierowniczego., 7. Jest to sterownik wspomagania układu kierowniczego., 8. Jest to kolumna kierownicza., 9. Jest to czujnik kąta obrotu kierownicy.