214‑211 p.n.e. - oblężenie Syrakuz przez legiony rzymskie dowodzone przez Marka Klaudiusza Marcellusa
1
Scenariusz dla nauczyciela
Rdz6ue06jHtj5
I. W zakresie kompetencji językowych. Uczeń: 8. dokonuje następujących transformacji gramatycznych w zakresie morfologii: q) potrafi korzystać ze słownika łacińsko‑polskiego przy sporządzaniu przekładu; s) dokonuje poprawnego przekładu prozatorskiego tekstu łacińskiego z zakresu tekstów określonych w kanonie na język polski, w tłumaczeniu zachowując polską normę językową. III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń: 2. nabiera umiejętności szybkiego praktycznego zastosowania i ćwiczenia nowo nabytej wiedzy; 3. dostrzega znaczenie języka łacińskiego oraz kultury starożytnej Grecji i Rzymu dla kultury polskiej, europejskiej i światowej; 4. jest świadomy antycznych korzeni kultury polskiej, europejskiej i światowej; 5. dzięki poznaniu źródeł kultury polskiej, europejskiej i światowej staje się jej świadomym odbiorcą i uczestnikiem.
Nauczysz się
rozwijać kompetencje językowe w celu nabycia umiejętności wplatania sentencji łacińskich do dyskursu w języku polskim we właściwym kontekście;
identyfikować korzenie kultury europejskiej w kulturze antycznej.
Najznamienitsi mężowie starożytnej Grecji
RjkfNu4mqEqzB
R1BoDwR5drww7
Ćwiczenie 1
Po obejrzeniu filmu edukacyjnego połącz w pary złote myśli z osobami, z którymi są kojarzone: Quandōque bonus dormītat Homērus. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Nēmō ante mortem beātus esse potest. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Omnia mea mēcum portō. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Nātūrālia nōn sunt turpia. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Sciō mē nihil scīre Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Prīmum nōn nocēre. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Hominem quaerō. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Homō est animal sociāle Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Nūlla diēs sine līneā Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Nōlī turbāre circulōs meōs! Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes
Po obejrzeniu filmu edukacyjnego połącz w pary złote myśli z osobami, z którymi są kojarzone: Quandōque bonus dormītat Homērus. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Nēmō ante mortem beātus esse potest. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Omnia mea mēcum portō. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Nātūrālia nōn sunt turpia. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Sciō mē nihil scīre Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Prīmum nōn nocēre. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Hominem quaerō. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Homō est animal sociāle Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Nūlla diēs sine līneā Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes Nōlī turbāre circulōs meōs! Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates, 2. Diogenes, 3. Homer, 4. Arystoteles, 5. Solon, 6. Apelles, 7. Hipokrates, 8. Bias z Prieny, 9. Eurypides, 10. Archimedes
Po obejrzeniu filmu edukacyjnego połącz w pary złote myśli z osobami, z którymi są kojarzone:
Dopasuj poniższe definicje do terminów ze słownika pojęć: Gnoma Możliwe odpowiedzi: 1. perypatetycka szkoła filozoficzna założona w tym zakładzie przez Arystotelesa w 335 p.n.e. która aż do 269 p.n.e. miała istotne znaczenie dla rozwoju filozofii i nauki gr. 2. W starożytnej Grecji: pogląd filozoficzny, w myśl którego ograniczyć trzeba potrzeby materialne, a za najwyższą wartość uznawać życie w zgodzie z naturą. 3. (łac. sententia) myśl, sąd, zdanie, mniemanie, najczęściej krótka, treściwa wypowiedź prozaiczna lub wierszowana zawierająca myśl ogólną. 4. Mężczyzna czujący antypatię, niechęć do kobiet. 5. (pozytywna, konstruktywna, położnicza) polegająca na pomaganiu w dotarciu do prawdy tym, w których ona, choć nie uświadomiona, drzemie; metoda wspólnego szukania przy pomocy stawiania pytań przez nauczyciela, dziś nazywana heurystyczną; Metoda majeutyczna Możliwe odpowiedzi: 1. perypatetycka szkoła filozoficzna założona w tym zakładzie przez Arystotelesa w 335 p.n.e. która aż do 269 p.n.e. miała istotne znaczenie dla rozwoju filozofii i nauki gr. 2. W starożytnej Grecji: pogląd filozoficzny, w myśl którego ograniczyć trzeba potrzeby materialne, a za najwyższą wartość uznawać życie w zgodzie z naturą. 3. (łac. sententia) myśl, sąd, zdanie, mniemanie, najczęściej krótka, treściwa wypowiedź prozaiczna lub wierszowana zawierająca myśl ogólną. 4. Mężczyzna czujący antypatię, niechęć do kobiet. 5. (pozytywna, konstruktywna, położnicza) polegająca na pomaganiu w dotarciu do prawdy tym, w których ona, choć nie uświadomiona, drzemie; metoda wspólnego szukania przy pomocy stawiania pytań przez nauczyciela, dziś nazywana heurystyczną; Mizogin Możliwe odpowiedzi: 1. perypatetycka szkoła filozoficzna założona w tym zakładzie przez Arystotelesa w 335 p.n.e. która aż do 269 p.n.e. miała istotne znaczenie dla rozwoju filozofii i nauki gr. 2. W starożytnej Grecji: pogląd filozoficzny, w myśl którego ograniczyć trzeba potrzeby materialne, a za najwyższą wartość uznawać życie w zgodzie z naturą. 3. (łac. sententia) myśl, sąd, zdanie, mniemanie, najczęściej krótka, treściwa wypowiedź prozaiczna lub wierszowana zawierająca myśl ogólną. 4. Mężczyzna czujący antypatię, niechęć do kobiet. 5. (pozytywna, konstruktywna, położnicza) polegająca na pomaganiu w dotarciu do prawdy tym, w których ona, choć nie uświadomiona, drzemie; metoda wspólnego szukania przy pomocy stawiania pytań przez nauczyciela, dziś nazywana heurystyczną; Cynizm Możliwe odpowiedzi: 1. perypatetycka szkoła filozoficzna założona w tym zakładzie przez Arystotelesa w 335 p.n.e. która aż do 269 p.n.e. miała istotne znaczenie dla rozwoju filozofii i nauki gr. 2. W starożytnej Grecji: pogląd filozoficzny, w myśl którego ograniczyć trzeba potrzeby materialne, a za najwyższą wartość uznawać życie w zgodzie z naturą. 3. (łac. sententia) myśl, sąd, zdanie, mniemanie, najczęściej krótka, treściwa wypowiedź prozaiczna lub wierszowana zawierająca myśl ogólną. 4. Mężczyzna czujący antypatię, niechęć do kobiet. 5. (pozytywna, konstruktywna, położnicza) polegająca na pomaganiu w dotarciu do prawdy tym, w których ona, choć nie uświadomiona, drzemie; metoda wspólnego szukania przy pomocy stawiania pytań przez nauczyciela, dziś nazywana heurystyczną; Lykejon Możliwe odpowiedzi: 1. perypatetycka szkoła filozoficzna założona w tym zakładzie przez Arystotelesa w 335 p.n.e. która aż do 269 p.n.e. miała istotne znaczenie dla rozwoju filozofii i nauki gr. 2. W starożytnej Grecji: pogląd filozoficzny, w myśl którego ograniczyć trzeba potrzeby materialne, a za najwyższą wartość uznawać życie w zgodzie z naturą. 3. (łac. sententia) myśl, sąd, zdanie, mniemanie, najczęściej krótka, treściwa wypowiedź prozaiczna lub wierszowana zawierająca myśl ogólną. 4. Mężczyzna czujący antypatię, niechęć do kobiet. 5. (pozytywna, konstruktywna, położnicza) polegająca na pomaganiu w dotarciu do prawdy tym, w których ona, choć nie uświadomiona, drzemie; metoda wspólnego szukania przy pomocy stawiania pytań przez nauczyciela, dziś nazywana heurystyczną;
Dopasuj poniższe definicje do terminów ze słownika pojęć: Gnoma Możliwe odpowiedzi: 1. perypatetycka szkoła filozoficzna założona w tym zakładzie przez Arystotelesa w 335 p.n.e. która aż do 269 p.n.e. miała istotne znaczenie dla rozwoju filozofii i nauki gr. 2. W starożytnej Grecji: pogląd filozoficzny, w myśl którego ograniczyć trzeba potrzeby materialne, a za najwyższą wartość uznawać życie w zgodzie z naturą. 3. (łac. sententia) myśl, sąd, zdanie, mniemanie, najczęściej krótka, treściwa wypowiedź prozaiczna lub wierszowana zawierająca myśl ogólną. 4. Mężczyzna czujący antypatię, niechęć do kobiet. 5. (pozytywna, konstruktywna, położnicza) polegająca na pomaganiu w dotarciu do prawdy tym, w których ona, choć nie uświadomiona, drzemie; metoda wspólnego szukania przy pomocy stawiania pytań przez nauczyciela, dziś nazywana heurystyczną; Metoda majeutyczna Możliwe odpowiedzi: 1. perypatetycka szkoła filozoficzna założona w tym zakładzie przez Arystotelesa w 335 p.n.e. która aż do 269 p.n.e. miała istotne znaczenie dla rozwoju filozofii i nauki gr. 2. W starożytnej Grecji: pogląd filozoficzny, w myśl którego ograniczyć trzeba potrzeby materialne, a za najwyższą wartość uznawać życie w zgodzie z naturą. 3. (łac. sententia) myśl, sąd, zdanie, mniemanie, najczęściej krótka, treściwa wypowiedź prozaiczna lub wierszowana zawierająca myśl ogólną. 4. Mężczyzna czujący antypatię, niechęć do kobiet. 5. (pozytywna, konstruktywna, położnicza) polegająca na pomaganiu w dotarciu do prawdy tym, w których ona, choć nie uświadomiona, drzemie; metoda wspólnego szukania przy pomocy stawiania pytań przez nauczyciela, dziś nazywana heurystyczną; Mizogin Możliwe odpowiedzi: 1. perypatetycka szkoła filozoficzna założona w tym zakładzie przez Arystotelesa w 335 p.n.e. która aż do 269 p.n.e. miała istotne znaczenie dla rozwoju filozofii i nauki gr. 2. W starożytnej Grecji: pogląd filozoficzny, w myśl którego ograniczyć trzeba potrzeby materialne, a za najwyższą wartość uznawać życie w zgodzie z naturą. 3. (łac. sententia) myśl, sąd, zdanie, mniemanie, najczęściej krótka, treściwa wypowiedź prozaiczna lub wierszowana zawierająca myśl ogólną. 4. Mężczyzna czujący antypatię, niechęć do kobiet. 5. (pozytywna, konstruktywna, położnicza) polegająca na pomaganiu w dotarciu do prawdy tym, w których ona, choć nie uświadomiona, drzemie; metoda wspólnego szukania przy pomocy stawiania pytań przez nauczyciela, dziś nazywana heurystyczną; Cynizm Możliwe odpowiedzi: 1. perypatetycka szkoła filozoficzna założona w tym zakładzie przez Arystotelesa w 335 p.n.e. która aż do 269 p.n.e. miała istotne znaczenie dla rozwoju filozofii i nauki gr. 2. W starożytnej Grecji: pogląd filozoficzny, w myśl którego ograniczyć trzeba potrzeby materialne, a za najwyższą wartość uznawać życie w zgodzie z naturą. 3. (łac. sententia) myśl, sąd, zdanie, mniemanie, najczęściej krótka, treściwa wypowiedź prozaiczna lub wierszowana zawierająca myśl ogólną. 4. Mężczyzna czujący antypatię, niechęć do kobiet. 5. (pozytywna, konstruktywna, położnicza) polegająca na pomaganiu w dotarciu do prawdy tym, w których ona, choć nie uświadomiona, drzemie; metoda wspólnego szukania przy pomocy stawiania pytań przez nauczyciela, dziś nazywana heurystyczną; Lykejon Możliwe odpowiedzi: 1. perypatetycka szkoła filozoficzna założona w tym zakładzie przez Arystotelesa w 335 p.n.e. która aż do 269 p.n.e. miała istotne znaczenie dla rozwoju filozofii i nauki gr. 2. W starożytnej Grecji: pogląd filozoficzny, w myśl którego ograniczyć trzeba potrzeby materialne, a za najwyższą wartość uznawać życie w zgodzie z naturą. 3. (łac. sententia) myśl, sąd, zdanie, mniemanie, najczęściej krótka, treściwa wypowiedź prozaiczna lub wierszowana zawierająca myśl ogólną. 4. Mężczyzna czujący antypatię, niechęć do kobiet. 5. (pozytywna, konstruktywna, położnicza) polegająca na pomaganiu w dotarciu do prawdy tym, w których ona, choć nie uświadomiona, drzemie; metoda wspólnego szukania przy pomocy stawiania pytań przez nauczyciela, dziś nazywana heurystyczną;
Dopasuj poniższe definicje do terminów ze słownika pojęć:
(łac. sententia) myśl, sąd, zdanie, mniemanie, najczęściej krótka, treściwa wypowiedź prozaiczna lub wierszowana zawierająca myśl ogólną., (pozytywna, konstruktywna, położnicza) polegająca na pomaganiu w dotarciu do prawdy tym, w których ona, choć nie uświadomiona, drzemie; metoda wspólnego szukania przy pomocy stawiania pytań przez nauczyciela, dziś nazywana heurystyczną;, Mężczyzna czujący antypatię, niechęć do kobiet., W starożytnej Grecji: pogląd filozoficzny, w myśl którego ograniczyć trzeba potrzeby materialne, a za najwyższą wartość uznawać życie w zgodzie z naturą., perypatetycka szkoła filozoficzna założona w tym zakładzie przez Arystotelesa w 335 p.n.e., która aż do 269 p.n.e. miała istotne znaczenie dla rozwoju filozofii i nauki gr.
Gnoma
Metoda majeutyczna
Mizogin
Cynizm
Lykejon
Homer
Audiobook - O Homerze w Ars Poetica autorstwa Horacego
Źródło sentencji: C. Michalunio, Dicta. Zbiór łacińskich sentencji, przysłów, zwrotów, powiedzeń, Kraków 2014.
R1ZmtNx1FVsAK
Ćwiczenie 5
m12112b926c1cce73_0000000000007
Homer - gr. Homeros, genialny grecki poeta epicki otwierający grecką, a przeto i europejską literaturę, jako twórca najstarszego gatunku literackiego Greków - eposu bohaterskiego, autor Iliady i Odysei . Uważa się, że żył pomiędzy IX a VIII p.n.e oraz, że urodził się w jońskiej Smyrnie w Azji Mniejszej (w języku Homera przeważają elementy jońskie). Legenda głosi, że dożył późnej starości. Jego księgi były dla starożytnych Greków i Rzymian punktem wyjścia i miarą wartości wszelkiej poezji. Prace Homera stały się dla Greków źródłem historii swoich przodków i etyki, a jego wyobrażenia o bogach weszły w skład religii greckiej. Na heksametrach Homera młodzież grecka uczyła się czytać. Komisja powołana przez Pizystrata w Atenach w VI p.n.e. zweryfikowała i opracowała tekst Iliady i Odysei, a filolodzy aleksandryjscy w III‑I p.n.e. poprawnie go ustalili i skomentowali, wykształcając przy tym nowe gałęzie nauki: filologię, gramatykę i literaturoznawstwo.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
Solon
Audiobook - Opis spotkania Solona i Krezusa na podstawie Żywotów sławnych mężówPlutarcham12112b926c1cce73_0000000000009Plutarcha:
Plutarch z Cheronei, Żywoty sławnych mężów (Solon, rozdział 27), Ossolineum, Wrocław 1956, przekład: Mieczysław Brożek
m12112b926c1cce73_0000000000009
Plutarch (Plutarchos) z Cheronei - ok. 50‑125 n.e., jeden z największych pisarzy greckich, studiował w Atenach u Ammaniosa, a następnie w Aleksandrii. W młodości dużo podróżował, przez dłuższy czas przebywał w Rzymie, gdzie zawarł wiele znajomości z wykształconymi i wybitnymi osobistościami z wyższych sfer urzędniczych. Po powrocie do ojczyzny założył w Cheronei rodzaj Akademii, w której z uczniami czytał i objaśniał Platona, poruszał różnorodne zagadnienia naukowe i moralne. W swoim ojczystym mieście był archontem i kapłanem Apollina. Cała jego działalność zmierzała do religijnego i moralnego odrodzenia ojczyzny. Wielką spuściznę literacką Plutarcha dzielimy na dwie grupy: 1) pisma biograficzne (Żywoty sławnych mężów), które obejmują 50 biografii sławnych Greków i Rzymian; z wyjątkiem czterech (Aratosa, Artakserksesa, Galby i Othona) ujęte są w ten sposób, że każda całość obejmuje 2 żywoty: wybitnego w jakiejś dziedzinie Greka i Rzymianina (np. Demostenes‑Cyceron, Tezeusz‑Romulus, Temistokles‑Kamillus), a kończy się krótkim porównaniem obu postaci. Dlatego też zatytułowane są: Biografie porównawcze. 2) pisma moralne (Moralia), obejmujące utwory o różnej treści: a) traktaty filozoficzne (np. Przeciw Kolotesowi, O poglądach zdrowego rozsądku przeciw stoikom), b) etyczne (np. O cnocie moralnej, O równowadze ducha, O poskramianiu gniewu), c) polityczne (np. Rady polityczne, O monarchii, demokracji i oligarchii), d) religijne (np. O E delfickim, O zamilknięciu wyroczni), e) literacko‑krytyczne (Porównanie Arystofanesa z Menandrem, O złośliwości Herodota, Studia nad Homerem, O życiu i poezji Homera), f) pisma objęte wspólnym tytułem Rozmowy biesiadne, o różnej treści.
Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Warszawa 1990.
m12112b926c1cce73_0000000000010
Solon - ok. 635‑560 p.n.e., ateński mąż stanu i poeta, zaliczany do siedmiu mędrców greckich; zubożały arystokrata z dawnego królewskiego rodu Medontydów, doszedł do zamożności jako kupiec, odbywając przy tym liczne dalekie podróże. Poezja otworzyła mu drzwi do polityki: pełną uniesienia elegią pobudził Ateńczyków do zdobycia Salaminy, wyspy, o którą walczyli z Megarą długo i bez skutku, i zyskał takie zaufanie obywateli, że powołano go na rozjemcę w poważnym sporze wewnętrznym, rozdzierającym kraj. Prawodawstwo Solona przyniosło reformy ograniczające prawa arystokracji, umorzenie długów chłopskich zabezpieczonych zastawem na gruntach, podział obywateli na 4 klasy majątkowe, mające różne prawa i obowiązki obywatelskie. Zmiany te nie zadowoliły w pełni nikogo, ale stanowiły spory krok w kierunku demokracji. Konstytucja Solona dotrwała do radykalnych reform demokratycznych Klejstenesa.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
Eurypides
Jednym z najsłynniejszych dramatów Eurypidesa, przedstawiającym głębię kobiecej psychiki, jest Medea.
Eurypides - syn Mnesarchosa (ok. 480‑406 p.n.e.), urodzony na Salaminie, najmłodszy z trójcy wielkich tragików ateńskich. Wielokrotnie współzawodniczył z Sofoklesem (od którego był nieco młodszy) w zawodach dramatycznych i przeważnie bywał przez niego zwyciężany. Mimo, że nie brał czynnego udziału w życiu politycznym, był ustawicznie celem ataków ze strony poetów komicznych, głównie ze względu na swe poglądy filozoficzne i nowatorstwo w poezji dramatycznej. Na starość zdecydował się opuścić Ateny, gdzie nie znalazł zrozumienia. Przyjął zaproszenie króla Macedonii Archelaosa i udał się w roku 408 do Pelli, gdzie dwa lata później umarł, na kilka miesięcy przed Sofoklesem. Eurypides napisał 92 dramaty, z których zachowało się 17 tragedii, 1 dramat satyrowy i ok. 1000 fragmentów.
Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Warszawa 1990.
Sokrates
Dialog Platonam12112b926c1cce73_0000000000012Platona p.t. Teajtet, w którym Sokrates nawiązuje do metody stosowanej w coachingu.
Dialogi Platona - Sokrates jest postacią centralną niemal wszystkich Dialogów Platona; najwięcej wiadomości biograficznych o nim, znaleźć można w Apologii (Obronie Sokratesa), Fedonie, Kritonie, Uczcie, Protagorasie, a także u Ksenofonta we Wspomnieniach o Sokratesie, Apologii i Uczcie.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
m12112b926c1cce73_0000000000013
Sokrates - 469‑399 p.n.e., filozof ateński, syn rzeźbiarza Sofronikosa i akuszerki Fenarete, za młodu rzeźbiarz. Szybko porzucił ten zawód. Odznaczył się w bitwach wojny peloponeskiej. Mąż Ksantypy, żył wraz z rodziną w niedostatku, gdyż całkowicie poświęcił się ulicznej, bezpłatnej działalności nauczycielskiej. Treść jego nauki nie jest całkiem jasna, bo sam nic nie pisał, a relacje dwóch jego uczniów, Platona i Ksenofonta, są nieraz rozbieżne. Platon często używa osoby Sokratesa dla wyłożenia swych własnych poglądów. Sokrates uważał, że cnota jest dobrem bezwzględnym, że związana jest z pożytkiem i szczęściem, że sama jest wiedzą, że się jej można uczyć. Przeciwstawiał się teorii sofistów o względności prawdy, dobra i sprawiedliwości. Ten biedak w podartym płaszczu, otoczony kołem uczniów i adeptów, spośród najwytworniejszej młodzieży arystokratycznej (Alcybiades, Krytiasz), dla przeciętnego Ateńczyka był tylko dziwakiem, którego trudno brać na serio, mimo że wyrocznia delficka miała orzec, że jest on najmądrzejszym człowiekiem w Grecji. Wcześnie zaczęto go atakować. Arystofanes wykorzystuje w Chmurach (423) jego brzydotę, aby ośmieszyć sofistów. Ale dopiero w 70. roku życia został oskarżony o bezbożność i demoralizację młodzieży. Sokrates wystąpił przed sądem w sposób tak ostry (nie uznając swej winy i broniąc swej działalności), że sprowokował gniew sędziów i wyrok śmierci - przez wypicie cykuty po 30 dniach więzienia. Spędził je na rozmowach z przyjaciółmi. Platon w Fedonie daje słynny opis ostatnich chwil Sokratesa, który odrzucił propozycję przyjaciół, chcących mu zorganizować ucieczkę, i przyjął śmierć z bezprzykładnym spokojem i godnością.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
Hipokrates
Przysięga Hipokratesa składana była przez lekarzy w starożytności i zawierała zasady etyki lekarskiej. Przypisywana była Hipokratesowi, prawdopodobnie została jednak sformułowana przez uczniów z jego kręgów. Po okrucieństwach II Wojny Światowej, podczas której dopuszczano się m.in. eksperymentów medycznych na więźniach obozów koncentracyjnych, Światowa Organizacja Lekarzy uznała, że należy stworzyć nowożytną wersję przysięgi Hipokratesa tzw. deklarację genewską (1948). Ten kodeks etyczny lekarzy funkcjonuje do dzisiejszego dnia, w Polsce jego wersję stanowi Przyrzeczenie Lekarskie. Warto jednak zapoznać się ze starożytną etyką lekarską i przeczytać przekład przysięgi Hipokratesa.
R3XLrLCxF12JO1
Przysięga Hipokratesa
Tekst z lat ok. 460‑370 p.n.e.
Przysięgam na Apollona, lekarza, na Asklepiasa, Hygeję i świadków, że wedle mej możności i rozeznania będę dochowywał tej przysięgi i tych zobowiązań. Mistrza mego w tej sztuce będę szanował na równi z rodzicami, będę się dzielił z nimi mieniem i na żądanie zaspokajał ich potrzeby; synów jego będę uważał za swoich braci i będę uczył ich swej sztuki, gdyby zapragnęli się w niej kształcić, bez wynagrodzenia i żadnego zobowiązania z ich strony; prawideł, wykładów i całej pozostałej nauki będę udzielał swym synom, synom swego mistrza oraz uczniom, wpisanym i związanym prawem lekarskim, poza tym nikomu innemu. Będę stosował zabiegi lecznicze wedle mych możności i rozeznania ku pożytkowi chorych, broniąc ich od uszczerbku i krzywdy. Nikomu, nawet na żądanie, nie dam śmiercionośnej trucizny, ani nikomu nie będę jej doradzał, podobnie też nie dam nigdy niewieście środka poronnego. W czystości i niewinności zachowam życie swoje i sztukę swoją. Nie będę operował chorych na kamicę, pozostawiając to ludziom, zawodowo stosującym ten zabieg. Do jakiegokolwiek wejdę domu, wejdę doń dla pożytku chorych, nie po to, żeby świadomie wyrządzać krzywdę lub szkodzić w inny sposób, wolny od pożądań zmysłowych tak wobec niewiast, jak i mężczyzn, wobec wolnych i niewolników. Cokolwiek bym podczas leczenia czy poza nim z życia ludzkiego ujrzał, czy usłyszał, czego nie należy na zewnątrz rozgłaszać, będę milczał, zachowując to w tajemnicy. Jeżeli dochowam tej przysięgi i nie złamię jej, obym osiągnął pomyślność w życiu i pełnieniu tej sztuki, ciesząc się uznaniem ludzi po wszystkie czasy; jeśli ją przekroczę i złamię, niech mnie los przeciwny dotknie.
Za: Hippocrates, Opera omnia, Lipsk 1892, tom 2. Tłum. z greckiego G. Piankówna i K. Kreyserowa, Refleksje nad etyką lekarską, pr. zb. pod red. K. Osińskiej, Warszawa 1992.
Hipokrates - gr. Hippokrates, ok. 460‑377 p.n.e., najsłynniejszy lekarz grecki, zwany „ojcem medycyny”, główny przedstawiciel szkoły lekarskiej na wyspie Kos, z lekarskiej rodziny Asklepiadów. O nim i o jego życiu wiemy bardzo mało: prawdopodobnie był niskiego wzrostu, wiele podróżował i zmarł w Larisie (Tesalia). Przypisywane mu pisma zebrane w sto lat po jego śmierci i znane jako Corpus Hippocraticum są różnego i niepewnego autorstwa, a żaden z 53 składających się na to dzieło tekstów nie może być przypisany Hipokratesowi na pewno; zawierają one opisy stanów chorobowych, wskazania lecznicze i prognostyczne oraz zasady etyki lekarskiej, obowiązujące w znacznej mierze do dziś. Najważniejsze z pism to AforyzmyAforyzmAforyzmy, Prognozy koskie, zawierające komplet wiedzy lekarskiej swego czasu, oraz Przysięga - kanon etyki lekarskiej. Hipokrates naucza (wg Rene Dubosa): chorób nie wywołują demony czy bóstwa, ale siły naturalne, posłuszne prawom przyrody; samopoczucie człowieka podlega wpływom środowiska (powietrze, woda, dieta); zdrowie jest wyrazem równowagi między składnikami natury człowieka), jego środowiskiem i trybem życia; wszystko, co dzieje się w umyśle, wpływa na ciało, a to, co się dzieje z ciałem, wpływa na umysł; medycyna jest zawodem wymagającym moralności oraz szacunku dla losu człowieka.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
Diogenes
Wg Seneki, Diogenes miał mieszkać w wielkiej glinianej beczce. Kiedy król Filip II Macedoński zagroził Koryntowi, a mieszkańcy gorączkowo rzucili się do przygotowań obronnych, Diogenes, aby nie wydać się bezczynnym, obracał i toczył beczkę tam i na powrót. (Lukian, De historia conscribenda).
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
m12112b926c1cce73_0000000000016
Diogenes - z Synopy nad Morzem Czarnym, ok. 412‑323 p.n.e., filozof grecki ze szkoły cyników; uczeń i następca Antystenesa. Głosił, że człowiekowi do szczęścia wystarczy zaspokojenie tylko najelementarniejszych potrzeb, sam ograniczał się też do minimum. Potępiał wszelkie zainteresowania intelektualne nie poświęcone oczywistym celom praktycznym, jak np. astronomię.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
Arystoteles - (gr. Aristoteles, 384‑322 p.n.e.) ze Stagejry w Tracji, syn lekarza, w siedemnastym roku życia udał się do Aten, gdzie przez 20 lat, aż do śmierci Platona, studiował w jego Akademii. Na zaproszenie króla Filipa udał się do Macedonii w roku 343 p.n.e., gdzie przez pewien czas przebywał na dworze królewskim jako nauczyciel i wychowawca Aleksandra. W roku 335 powrócił do Aten i założył własną szkołę filozoficzną zwaną LiceumLiceumLiceum(Likajon - od Gaju Apollina Likejskiego, w którym się znajdowała) lub „perypatetycką” od przechadzek mistrza z uczniami po cienistych alejach. Po śmierci swego protektora Aleksandra Wielkiego, Arystoteles, obawiając się prześladowań ze strony ludu, uciekł na Eubeję i tam wkrótce umarł. Położył podwaliny pod wszystkie niemal nauki, przede wszystkim jako twórca logiki formalnej, jako przyrodnik, estetyk, historyk ustrojów politycznych.
Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Warszawa 1990.
Apelles
Żadne z dzieł Apellesa nie zachowało się do naszych czasów. Z opisów, m.in. Pliniusza Starszego, znamy jednak tytuł jednego z najbardziej inspirujących jego dzieł, czyli Afrodyta wynurzająca się (Anadyomene), motyw wykorzystany później w słynnym obrazie Sandro Boticellego Narodziny Wenus. Już w starożytności pojawiały się liczne kopie arcydzieła Apellesa.
R14AM8daKQPxW1
Anegdota na temat powstania malowidła wykonanego przez Apellesa.
Ō rex, equus tuus artis pingendī perītior esse vidētur quam tū. (Do Aleksandra Wielkiego) Twój koń, królu, zdaje się lepiej od Ciebie znać na malarstwie).
Zapoznaj się z materiałami na temat Diogenesa, Arystotelesa i Apellesa, następnie połącz w pary wyrażenia, by otrzymać prawdziwe zdania na temat wyżej wymienionych sławnych mężów: Diogenes Możliwe odpowiedzi: 1. był świadkiem oblężenia Koryntu przez Filipa II Macedońskiego. 2. został hojnie obdarowany przez Aleksandra Wielkiego. 3. studiował w Akademii Platona, był nauczycielem Aleksandra Wielkiego. Arystoteles Możliwe odpowiedzi: 1. był świadkiem oblężenia Koryntu przez Filipa II Macedońskiego. 2. został hojnie obdarowany przez Aleksandra Wielkiego. 3. studiował w Akademii Platona, był nauczycielem Aleksandra Wielkiego. Apelles Możliwe odpowiedzi: 1. był świadkiem oblężenia Koryntu przez Filipa II Macedońskiego. 2. został hojnie obdarowany przez Aleksandra Wielkiego. 3. studiował w Akademii Platona, był nauczycielem Aleksandra Wielkiego.
Zapoznaj się z materiałami na temat Diogenesa, Arystotelesa i Apellesa, następnie połącz w pary wyrażenia, by otrzymać prawdziwe zdania na temat wyżej wymienionych sławnych mężów: Diogenes Możliwe odpowiedzi: 1. był świadkiem oblężenia Koryntu przez Filipa II Macedońskiego. 2. został hojnie obdarowany przez Aleksandra Wielkiego. 3. studiował w Akademii Platona, był nauczycielem Aleksandra Wielkiego. Arystoteles Możliwe odpowiedzi: 1. był świadkiem oblężenia Koryntu przez Filipa II Macedońskiego. 2. został hojnie obdarowany przez Aleksandra Wielkiego. 3. studiował w Akademii Platona, był nauczycielem Aleksandra Wielkiego. Apelles Możliwe odpowiedzi: 1. był świadkiem oblężenia Koryntu przez Filipa II Macedońskiego. 2. został hojnie obdarowany przez Aleksandra Wielkiego. 3. studiował w Akademii Platona, był nauczycielem Aleksandra Wielkiego.
Zapoznaj się z materiałami na temat Diogenesa, Arystotelesa i Apellesa, następnie połącz w pary wyrażenia, by otrzymać prawdziwe zdania na temat wyżej wymienionych sławnych mężów:
był świadkiem oblężenia Koryntu przez Filipa II Macedońskiego., studiował w Akademii Platona, był nauczycielem Aleksandra Wielkiego., został hojnie obdarowany przez Aleksandra Wielkiego.
Diogenes
Arystoteles
Apelles
m12112b926c1cce73_0000000000018
Apelles z Kolofonu - 2. poł. IV p.n.e., mistrz grecki malarstwa monumentalnego, najsławniejszy malarz starożytności, z którego dzieł i pism nic nie pozostało. Znane są tylko z opisów. Był nadwornym malarzem Aleksandra Wielkiego i Ptolemeusza I. Geniusz koloru i wdzięku, twórca m.in. Afrodyty Anadyomene, wielu portretów Aleksandra Wielkiego i alegorii Potwarz.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
Archimedes
Zobaczcie, jak mogły wyglądać ostatnie chwile Archimedesa.
Połącz w pary łacińskie sentencje z ich polskimi odpowiednikami: Nōlī turbāre circulōs meōs! Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Homō est animal sociāle Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Nūlla diēs sine līneā Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Amīcus Platō, sed magis amīca vēritās Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Quōs deus vult perdere prius dēmentat Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Nihil miserābilius quam incertā sēde vagārī Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Nēmō ante mortem beātus esse potest. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Quandōque bonus dormītat Homērus Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Ars longa, vīta brevis Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda.
Połącz w pary łacińskie sentencje z ich polskimi odpowiednikami: Nōlī turbāre circulōs meōs! Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Homō est animal sociāle Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Nūlla diēs sine līneā Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Amīcus Platō, sed magis amīca vēritās Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Quōs deus vult perdere prius dēmentat Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Nihil miserābilius quam incertā sēde vagārī Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Nēmō ante mortem beātus esse potest. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Quandōque bonus dormītat Homērus Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda. Ars longa, vīta brevis Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą społeczną. 2. Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum. 3. Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach. 4. Ani dnia bez kreski. 5. Nie ruszaj moich kół!, 6. Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią. 7. Sztuka długa, życie krótkie. 8. Czasem i dobry Homer przyśnie. 9. Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda.
Połącz w pary łacińskie sentencje z ich polskimi odpowiednikami:
Człowiek jest istotą społeczną., Nie ma nic gorszego niż błądzenie po nieznanych krajach., Czasem i dobry Homer przyśnie., Nie ruszaj moich kół!, Sztuka długa, życie krótkie., Ani dnia bez kreski., Kogo bóg chce zgubić, temu najpierw odbiera rozum., Nikt nie może być szczęśliwy przed śmiercią., Przyjacielem mi Platon, lecz ważniejszą przyjaciółką prawda.
Nōlī turbāre circulōs meōs!
Homō est animal sociāle
Nūlla diēs sine līneā
Amīcus Platō, sed magis amīca vēritās
Quōs deus vult perdere prius dēmentat
Nihil miserābilius quam incertā sēde vagārī
Nēmō ante mortem beātus esse potest.
Quandōque bonus dormītat Homērus
Ars longa, vīta brevis
m12112b926c1cce73_0000000000019
Archimedes z Syrakuz - ok. 287‑212 p.n.e., mędrzec grecki, największy mechanik starożytności. Historia i tradycja znają go głównie jako wynalazcę śruby wodnej (przenośnika ślimakowego) i pomysłowych machin obronnych, użytych jakoby przeciw Rzymianom, a także wielokrążka, śruby bez końca, itd. Przypisywano mu też budowę planetarium, które mieli jeszcze jakoby widzieć Cicero i Owidiusz. Jego olbrzymia sława przyczyniła się do powstania wielu opowieści o nim, w których nie sposób oddzielić prawdy od legendy.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
Słowniki
Słownik pojęć
Aforyzm
Aforyzm
Sformułowanie ujmujące jakąś prawdę ogólną w sposób zwięzły i błyskotliwy.
Cynizm
Cynizm
W starożytnej Grecji pogląd filozoficzny, w myśl którego ograniczyć trzeba potrzeby materialne, a za najwyższą wartość uznawać życie w zgodzie z naturą.
Gnoma
Gnoma
(łac. sententia) myśl, sąd, zdanie, mniemanie, najczęściej krótka, treściwa wypowiedź prozaiczna lub wierszowana, zawierająca myśl ogólną. Istniały też zbiory takich sentencji poetów albo filozofów zwane gnomologia.
Liceum
Liceum
gr. Lykeion, łac. lyceum, zakład gimnastyczny (gymnasion) przy świątyni Apollina Likejosa; perypatetycka szkoła filozoficzna założona w tym zakładzie przez Arystotelesa w 335 p.n.e., która aż do 269 p.n.e. miała istotne znaczenie dla rozwoju filozofii i nauki gr., kierowana kolejno przez Arystotelesa, Teofrasta z Eresos i Stratona z Lampsakos; dziś szkoła średnia różnych typów.
Metoda majeutyczna
Metoda majeutyczna
pozytywna, konstruktywna, położnicza, polegająca na pomaganiu w dotarciu do prawdy tym, w których ona, choć nie uświadomiona, drzemie; metoda wspólnego szukania przy pomocy stawiania pytań przez nauczyciela, dziś nazywana heurystyczną; z gr. maieutikos „położniczy”.
Mizogin
Mizogin
mężczyzna czujący antypatię, niechęć do kobiet; z gr. misos „nienawiść”, gyne „kobieta”.
Słownik łacińsko‑polski
R1F5c833xzXhR1
Galeria dzieł sztuki
RmJDPbS1KpPwa1
R1eEv7hSc2GZ01
R1WGFwEVMYZ481
RJqeJqvAgNenl1
R6Y2NzFVpRqDz1
R14AM8daKQPxW1
R1bd3GH3VGGAA
Bibliografia
Hippocrates, Opera omnia, Lipsk 1892, tom 2. Tłum. z greckiego G. Piankówna i K. Kreyserowa, Refleksje nad etyką lekarską, pr. zb. pod red. K. Osińskiej, Warszawa 1992.
J. Korpanty, Mały słownik łacińsko‑polski, Warszawa 2012.
K. Pliniusza Starszego Historyi naturalnej ksiąg XXXVII = C. Plinii Secundi Historiae naturalis libri XXXVII. T. 10 ks. 34‑37, tłum. Józef Łukaszewicz, Poznań 1845.
L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2008.
Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Warszawa 1990.
C. Michalunio, Dicta. Zbiór łacińskich sentencji, przysłów, zwrotów, powiedzeń, Kraków 2014.
Quintus Horatius Flaccus, Sztuka poetycka, przeł. Jan Sękowski, Wrocław 1988.
Quintus Horatius Flaccus, Dzieła wszystkie tom II, komentarz, O. Jurewicz, Wrocław 1988.
Platon, Teajtet (VII), przeł. W. Witwicki, Kęty 2002.
Plinius Maior, Historia naturalis (XXXV), Wrocław 1961.
Plutarch z Cheronei, Żywoty sławnych mężów, Wrocław 1956.
S. Stabryła, Zarys kultury starożytnych Grecji i Rzymu, Warszawa 2016.
W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
Z. Kubiak, Dzieje Greków i Rzymian, Warszawa 2014.