Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 611303) i technik ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 314205): zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych, w tym wykonywanie prac związanych z prowadzeniem upraw roślin warzywnych, przyprawowych i grzybów jadalnych, roślin ozdobnych oraz sadowniczych oraz prowadzenie i obsługa mikrociągnika oraz wykonywanie prac maszynami stosowanym w ogrodnictwie. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących czynności kontrolno‑obsługowych ciągników i przyczep rolniczych, agregowania maszyn i narzędzi ogrodniczych stosowanych w produkcji ogrodniczej oraz sprzęgania i rozprzęgania przyczepy. Ciągnik rolniczy jest podstawową jednostką napędową wykorzystywaną w gospodarstwach rolniczych i ogrodniczych, jednak jego bezpieczna eksploatacja wymaga nie tylko posiadania prawa jazdy i umiejętności poruszania się nim w warunkach drogowych, ale również znajomości zasad obsługi, przeglądów technicznych oraz konserwacji samego pojazdu, jak i maszyn i urządzeń ogrodniczych.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia i i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:
OGR.02.2. Podstawy ogrodnictwa
Osoba ucząca się:
OGR.02.2.4) charakteryzuje narzędzia i sprzęt stosowany do prac w ogrodnictwie;
OGR.02.2.5) wykonuje czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep;
OGR.02.2.6) stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T.
OGR.02.6. Eksploatacja środków technicznych stosowanych w ogrodnictwie
Osoba ucząca się:
OGR.02.6.7) wykonuje czynności związane z obsługą, przeglądami technicznymi oraz konserwacją pojazdów, maszyn i urządzeń ogrodniczych;
OGR.02.6.8) wykonuje zabiegi agrotechniczne w produkcji ogrodniczej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
E‑book Nauka jazdy oraz doskonalenia techniki kierowania ciągnikiem rolniczymE‑book Nauka jazdy oraz doskonalenia techniki kierowania ciągnikiem rolniczym
Praca z e‑bookiem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie modeli ciągników rolniczych, przyczep, maszyn, narzędzi i urządzeń stosowanych w ogrodnictwie;
opisywanie czynności kontrolno‑obsługowych ciągników rolniczych i przyczep;
charakteryzowanie zabiegów agrotechnicznych wykonywanych w produkcji ogrodniczej,
stosowanie technik kierowania ciągnikiem rolniczym,
stosowanie przepisów ruchu drogowego kat. T;
dobór właściwych metod konserwacji ciągników, przyczep, maszyn, narzędzi i urządzeń ogrodniczych.
Symulator Symulator jazdy ciągnikiem rolniczymSymulator Symulator jazdy ciągnikiem rolniczym
Praca z symulatorem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
opisywanie zasad jazdy ciągnikiem rolniczym umożliwiające uzyskanie prawa jazdy kat.T;
doskonalenie techniki kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepami i bez;
analizowanie schematów budowy maszyn, narzędzi i urządzeń ogrodniczych;
określenie prawidłowości lub nieprawidłowości działania układów (np. smarowanie, chłodzenia) ciągników rolniczych oraz przyczep (np. układu hamulcowego);
poprawne wykonanie czynności kontrolno‑obsługowych ciągników rolniczych i przyczep.
Sekwencje filmowe Czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep oraz zabiegi agrotechniczne wykonywane w produkcji ogrodniczejSekwencje filmowe Czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep oraz zabiegi agrotechniczne wykonywane w produkcji ogrodniczej
Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
omawianie czynności kontrolno‑obsługowych wykonywanych przy traktorach rolniczych i przyczepach;
wykonanie określonych zabiegów agrotechnicznych;
przeprowadzenie sprzęgania i rozprzęgania przyczepy;
przeprowadzenie agregowania (łączenia maszyny ze źródłem napędu) maszyn i narzędzi ogrodniczych;
prezentacja techniki jazdy ciągnikiem w różnych warunkach.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu nauki jazdy oraz doskonalenia techniki kierowania ciągnikiem rolniczym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej nauki jazdy oraz doskonalenia techniki kierowania ciągnikiem rolniczym.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Podstawowe informacje o e-zasobie
- Nauka jazdy oraz doskonalenia techniki kierowania ciągnikiem rolniczym
E-book
- Symulator jazdy ciągnikiem rolniczym
Symulator
- Czynności kontrolno-obsługowe ciągników rolniczych i przyczep oraz zabiegi agrotechniczne wykonywane w produkcji ogrodniczej
Sekwencje filmowe
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
e‑book Nauka jazdy oraz doskonalenia techniki kierowania ciągnikiem rolniczym z ćwiczeniami 2, 5 i 6;
symulator Symulator jazdy ciągnikiem rolniczym z ćwiczeniami 3 i 8;
sekwencje filmowe Czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep oraz zabiegi agrotechniczne wykonywane w produkcji ogrodniczej z ćwiczeniami 1, 4, 7, 9 i 10.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą dokumentacji w prowadzeniu działalności gospodarczej. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. E‑book Nauka jazdy oraz doskonalenia techniki kierowania ciągnikiem rolniczym
Praca w grupach
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje przypisany jej fragment e‑booka:
gr. I – modele ciągników rolniczych, przyczep, maszyn, narzędzi i urządzeń stosowanych w ogrodnictwie;
gr. II – czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep;
gr. III – zabiegi agrotechniczne;
gr. IV – techniki kierowania ciągnikiem rolniczym;
gr. V – przepisy ruchu drogowego kategorii T;
gr. VI – konserwacja ciągników, przyczep, maszyn, narzędzi i urządzeń ogrodniczych.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie zespół klasowy wspólnie wykonuje mapę myśli, która porządkuje wiedzę na temat ciągników i maszyn rolniczych, ich obsługi oraz techniki kierowania nimi.
2. Symulator jazdy ciągnikiem rolniczym
Praca w parach lub indywidualna
Uczniowie, korzystając z symulatora, ćwiczą swoje umiejętności oraz sprawdzają wiedzę na temat obsługi ciągników rolniczych i przyczep, przepisów ruchu drogowego, czynności, które należy wykonać podczas zdawania egzaminu na prawo jazdy kat. T. Ich zadaniem jest między innymi:
określenie prawidłowości lub nieprawidłowości działania układów ciągników rolniczych oraz przyczep (np. układu hamulcowego);
wskazanie prawidłowego zachowania podczas przedstawionej sytuacji drogowej;
wskazanie symulowanej usterki ciągnika rolniczego, przyczepy, maszyn oraz sposobu jej wyeliminowania.
Po zakończeniu pracy chętne/wybrane osoby dzielą się na forum swoimi spostrzeżeniami na temat tego, jakie problemy napotkały podczas pracy z symulatorem – dyskusja i wspólne poszukiwanie rozwiązań.
3. Sekwencje filmowe Czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep oraz zabiegi agrotechniczne wykonywane w produkcji ogrodniczej
Praca w parach, w grupach i całego zespołu klasowego
Śniegowa kula. Uczniowie zapoznają się z sekwencjami filmowymi, a następnie w parach przygotowują instrukcje, jak należy krok po kroku wykonywać poszczególne czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep. Dzielą się pomysłami i zapisują wspólnie ustalony schemat postępowania. W kolejnym etapie łączą się w czwórki, prezentują swoje propozycje, weryfikują je, uzupełniają i ustalają wspólną wersję instrukcji. W kolejnych krokach uczniowie łączą się w coraz liczniejsze grupy (ósemki, szesnastki), aż powstanie ogólnoklasowa instrukcja.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
1. E‑book Nauka jazdy oraz doskonalenia techniki kierowania ciągnikiem rolniczym
Praca w grupach
Zespół klasowy zostaje podzielony na sześć zespołów. Każdy z nich przygotowuje prezentację multimedialną dotyczącą przydzielonego zagadnienia na podstawie e‑booka:
gr. I – modele ciągników rolniczych, przyczep, maszyn, narzędzi i urządzeń stosowanych w ogrodnictwie;
gr. II – czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep;
gr. III – zabiegi agrotechniczne;
gr. IV – techniki kierowania ciągnikiem rolniczym;
gr. V – przepisy ruchu drogowego kategorii T;
gr. VI – konserwacja ciągników, przyczep, maszyn, narzędzi i urządzeń ogrodniczych.
Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych.
Na zajęciach grupy kolejno przedstawiają prezentacje, które powinny zawierać materiały ilustracyjne oraz pytania pobudzające do aktywnego słuchania. Pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych informacji.
Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna;
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;
estetyka wykonania.
2. Symulator jazdy ciągnikiem rolniczym
Praca indywidualna i w parach
Uczniowie indywidualnie ćwiczą swoje umiejętności oraz sprawdzają wiedzę na temat obsługi ciągników rolniczych i przyczep, przepisów ruchu drogowego, czynności, które należy wykonać podczas zdawania egzaminu na prawo jazdy kat. T i zapisują minimum pięć pytań związanych z tymi zagadnieniami. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”.
Następnie na zajęciach spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z symulatorem. Na zakończenie cały zespół klasowy poszukuje odpowiedzi na pytania, które podczas spaceru sprawiły uczniom trudność.
3. Sekwencje filmowe Czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep oraz zabiegi agrotechniczne wykonywane w produkcji ogrodniczej
Praca w parach
Uczniowie zapoznają się z sekwencjami filmowymi, a następnie w parach przygotowują ilustrowane instrukcje, jak należy krok po kroku wykonywać poszczególne czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep. Ilustracjami mogą być np. stop‑klatki z filmu lub materiał fotograficzny samodzielnie zrealizowany przez uczniów podczas zajęć praktycznych pod kierunkiem instruktora.
Instrukcje mogą być zamieszczone na platformie internetowej, np. ZPE, aby podczas zajęć lekcyjnych można je było odtworzyć i przedyskutować oraz wybrać najlepsze z nich. Mogą one posłużyć jako materiał powtórkowy.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
E‑book Nauka jazdy oraz doskonalenia techniki kierowania ciągnikiem rolniczym
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zapisywać na tablicy pomysły pozostałych uczniów i porządkować mapę myśli, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
osoby, które mają problem z wystąpieniami publicznymi, nie powinny być zmuszane do przedstawiania prezentacji, mogą się sprawdzić, wykonując inne zadania w grupie, np. przygotować ilustracje i treści do prezentacji.
Symulator jazdy ciągnikiem rolniczym
jeśli zadaniem uczniów w pracy z symulatorem jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas przedstawić im inną formę zadania – utworzenie na platformie ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać;
przy pracy z symulatorem należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone obowiązki i należy im zapewnić warunki do pracy z ograniczeniem niepotrzebnych dodatkowych bodźców słuchowych lub wzrokowych.
Sekwencje filmowe Czynności kontrolno‑obsługowe ciągników rolniczych i przyczep oraz zabiegi agrotechniczne wykonywane w produkcji ogrodniczej
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z audiodeskrypcji do filmu;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z sekwencjami stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I sekwencja + zadania, II sekwencja + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści