1952 – powstanie Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali
1961 – powstanie Muru Berlińskiego; Jurij Gagarin pierwszym człowiekiem w kosmosie
1962 – Sobór watykański II, kryzys kubański
1968 – praska wiosna
1968 – festiwal w Woodstock; lądowanie ludzi na Księżycu
1979 – przejęcie władzy przez ajatollaha Chomeiniego i fundamentalistów w Iranie; inwazja ZSRR na Afganistan
1989 – upadek Muru Berlińskiego
1990 – zjednoczenie Niemiec
1991 – upadek ZSRR; I Wojna w Zatoce; początek wojny na Bałkanach
2001 – zamach terrorystyczny na World Trade Center i Pentagon (2973 ofiary)
2002 – wprowadzenie waluty euro do obiegu w 11 państwach Unii Europejskiej
2003 - koniec Jugosławii – stworzenie luźnego związku dwóch republik przez Serbię i Czarnogórę; rozpoczęcie II wojny w Zatoce Perskiej przez Stany Zjednoczone
2006 – stracenie Saddama Husajna
2011 – katastrofa elektrowni jądrowej Fukushima I; początek wojny domowej w Syrii; głód na Półwyspie Somalijskim
2014 – kryzys krymski, wojna w Donbasie
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R14Ikosc7RbIU
1
Cel lekcji:
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Uczeń odbiera teksty kultury i wykorzystuje informacje w nich zawarte, z uwzględnieniem specyfiki medium, w którym są przekazywane.
1) zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki
(literaturę, architekturę, plastykę, muzykę, teatr, fotografię, film, sztukę nowych mediów) i dostrzega związki pomiędzy nimi
2) wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną)
3) analizuje temat dzieła oraz treści i formę w kontekście jego różnych funkcji, wykorzystując podstawowe wiadomości o stylach i epokach z różnych dziedzin sztuki
4) samodzielnie wyszukuje informacje na temat kultury w różnych mediach, bibliotekach.
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń posługuje się pojęciem kultury rozumianej jako całokształt ludzkiej działalności; analizuje i interpretuje teksty kultury – potoczne praktyki kultury, a także dzieła sztuki
1) dostrzega i nazywa związek między dziełem a sytuacją społeczno‑historyczną i obyczajami epoki, w której powstało
Nauczysz się
wymieniać polskich projektantów i opisywać ich dzieła;
charakteryzować główne kierunki we wzornictwie;
wymieniać designerów wraz z przykładami ich prac;
dokonywać analizy porównawczej.
Polscy projektanci
Tomek Rygalik – polski projektant, doktor sztuki, wykładowca, kurator, urodził się w 1976 r. w Łodzi. Studiował architekturę na Politechnice Łódzkiej. W 1999 r. ukończył Wydział Wzornictwa Przemysłowego w Pratt Institute w Nowym Jorku. W Stanach Zjednoczonych pracował dla takich firm jak: Kodak, Polaroid, MTV, PerkinElmer, Dentsply, Unilever, Dupont. W 2005 r. ukończył studia magisterskie na Royal Collage of Art w Londynie. Prowadził własne studio projektowe w Londynie i Łodzi, obecnie w Warszawie. Od 2008 r. kieruje pracownią projektowania na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Aktualnie współpracuje m.in. z: Moroso, Noti, Profim, Ideal Standard, Siemens, Heineken, Ikea.
Projekty Rygalika mają cechy polskiej „zaradności”, są przyjazne dla użytkownika, funkcjonalne, a jednocześnie rzeźbiarskie, przez co budują atmosferę wnętrza.
Jego prace były pokazywane na wielu wystawach w Polsce i na świecie (m.in. Londyn, Tokio, Nowy Jork, Wenecja, Berlin, Frankfurt, Monachium) oraz publikowane w liczących się pismach.
W 2015 r. Instytut Wzornictwa Przemysłowego przyznał mu nagrodę Designera Roku.
RU4YyxAq8KmoM1
R12VSmcTirUEt1
Malafor – studio założone w 2004 r. przez Agatę Kulik‑Pomorską (1976) i Pawła Pomorskiego (1974), absolwentów Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Projektują głównie meble i inne przedmioty użytkowe. Ważna jest dla nich idea recyklinguRecyklingrecyklingu, ochrony środowiska, ekologii. Starają się nadawać swoim pracom nowe znaczenia, np. sofa służąca do notowania. Stosują ujęcia koncepcyjne i niemasowej produkcji (oprócz wózka na zakupy, przeznaczonego dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich). Ich prace są wykonane z łatwo dostępnych materiałów, wykorzystywanych w inny niż dotychczas sposób (np. kanapa z papieru). Produkty są łatwe, proste w złożeniu, przyjazne środowisku. Brali udział w licznych wystawach prezentujących polskie wzornictwo. W 2012 r. otrzymali nagrodę Red Dot Award za projekt Blow Sofa (nadmuchiwana sofa, wykonana z worków recyklingowych).
AZE Design – studio projektowe stworzone w 2006 r. przez Annę Kotowicz‑Puszkarewicz (1978), absolwentkę projektowania graficznego na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Artura Puszkarewicza (1976), absolwenta Wydziału Architektury Politechniki w Białymstoku. Inspiracją do projektów jest kultura, natura południowego Podlasia. Projektanci starają się stworzyć nowy język, a nie kopiować ludowe motywy dekoracyjne. Wspierają także lokalnych rzemieślników (garncarzy, tkaczy, plecionkarzy, skórników), którym zlecają wykonanie obiektu. Ich prace są dialogiem pomiędzy ginącym rzemiosłem a nowoczesnym projektowaniem.
Autorzy akcji Uwolnić projekt – projektanci umieszczali projekt w Internecie na licencji Creative Commons, klient pobierał go i dostosowywał do własnych potrzeb, następnie zlecał wykonanie lokalnemu twórcy. Rzeczy AZE Design są użyteczne, celowe, nawiązują do korzeni i tożsamości.
RYZm8wFLK6BIB1
Współczesna sztuka użytkowa
R11e9W5fq4Xgk1
WZORNICTWO RADYKALNE – inaczej antydesign, trend we współczesnym Wzornictwo, który pojawił się w 1966 r. we Włoszech jako odpowiedź na sterylne produkty modernizmu. We Florencji zostały założone dwa studia projektowe: Archizoom oraz Superstudio. Antydesign inspirował się kiczem, ironią i ulotnością. Produkty charakteryzowały mocne kolory, zniekształcone proporcje. Wszystkie cechy miały przeciwstawić się tzw. dobremu smakowi, który był promowany przez modernizmModernizmmodernizm. Atakowano także elitarność produktów. Ruch wzornictwa radykalnego miał charakter eksperymencki, krytykował racjonalność, konsumpcjonizm i nadmierne uprzemysłowienie. Główną cechą antydesignu jest dekoracyjność i unikatowość projektów.
Warto wiedzieć
Przedstawiciele: Ettore Sottsassme42ddefdcf168c2f_0000000000004Ettore Sottsass, Alessandro Mendinime42ddefdcf168c2f_0000000000005Alessandro Mendini, Andrea Branzime42ddefdcf168c2f_0000000000006Andrea Branzi, Paola Navoneme42ddefdcf168c2f_0000000000007Paola Navone, Michele De Lucchime42ddefdcf168c2f_0000000000008Michele De Lucchi.
me42ddefdcf168c2f_0000000000004
Włoski architekt i designer. Projektował meble, biżuterię, artykuły gospodarstwa domowego, budynki, wnętrza, oświetlenie oraz przedmioty biurowe. Jego projekty miały charakter nowatorski, np. maszyna do pisania Valentine zyskała status kulowej. Sottass jest jednym z najbardziej znaczących projektantów XX wieku.
me42ddefdcf168c2f_0000000000005
Włoski designer, architekt, teoretyk i dziennikarz. Propagator „banalnego designu”. Jego projekty charakteryzująsiębogatą dekoracją i jasnymi kolorami. Łączy sztukę i wzornictwo. Jeden z najbardziej znaczących projektantów XX w. Współpracował z Ettore Sottassem.
me42ddefdcf168c2f_0000000000006
Zajmuje się wzornictwem przemysłowym, architekturą, urbanistyką. Jest promotorem włoskiego ruchu Radykalnej Architektury.
me42ddefdcf168c2f_0000000000007
Włoska projektantka i architektka. Zajmuje się również projektowaniem wnętrz, krytyką, organizuje wystawy i inne wydarzenia kulturalne. W latach 1970 1980 pracowała wraz z Alessandro Mendinim, Ettore Sottsassem i Andreą Branzim.
me42ddefdcf168c2f_0000000000008
Włoski architekt i projektant. Działał w grupach Alchemia, Cavart, Memphis, znanych ze swojego radykalnego podejścia do wzornictwa i architektury. Jego projekty są realizowane technikami rzemieślniczymi.
MINIMALIZM – jeden z popularniejszych kierunków we wzornictwie przełomu XX i XXI w. Narodził się w latach 60. XX w. Jedną z inspiracji dla minimalistycznego wzornictwa są wnętrza japońskich domów. Projekty charakteryzują się wyrazistością, prostym przekazem, stonowanymi kolorami, spokojem, brakiem zbędnych elementów, jednak zachowują całkowitą funkcjonalność przedmiotu. Styl minimalistyczny bardzo dobrze się sprawdza na stronach internetowych, plakatach, w konstrukcjach pojazdów i sprzętach elektronicznych. Zasady minimalistyczne można sprowadzić do hasła: less is more (mniej znaczy więcej) oraz doing more with less (rób więcej (za) mniej).
Warto wiedzieć
Przedstawiciele: Joan Gaspar, David Ogilvyme42ddefdcf168c2f_0000000000009David Ogilvy.
me42ddefdcf168c2f_0000000000009
copywriter i twórca reklam, nazywany jest ojcem reklamy. Stworzył kampanie dla takich marek jak Rolls‑Royce, Dove, SAAB, Mercedes czy Schweppes.
R13XHC4svLLay1
RHBOWHxzlMpPj1
WZORNICTWO EKOLOGICZNE – początki nurtu ekologicznego również sięgają lat 60. XX w. Główną ideą jest wykorzystywanie naturalnych surowców oraz recyklingRecyklingrecykling. Designerzy pracują z rzeczami, które wydają się być już niepotrzebne. Dając przedmiotom drugie życie projektanci ograniczają kupowanie i przesadną konsumpcję. Co ma wpływ na ochronę środowiska poprzez ograniczenie złego oddziaływania produkcji na otoczenie.
Warto wiedzieć
Przedstawiciele:Nikolaj Steenfattme42ddefdcf168c2f_0000000000010Nikolaj Steenfatt, Sofia Chinitame42ddefdcf168c2f_0000000000011Sofia Chinita i Karin Pereirame42ddefdcf168c2f_0000000000012Karin Pereira, Jane Atfieldme42ddefdcf168c2f_0000000000013Jane Atfield, Tord Boontjeme42ddefdcf168c2f_0000000000014Tord Boontje.
me42ddefdcf168c2f_0000000000010
Duński designer, przy swoich projektach eksperymentuje z materiałami. W procesie produkcji stara się łączyć przemysł z rękodziełem. Nikolaj Steenfatt jest także częścią duetu Edvard & Steenfatt, który tworzy wraz z projektantem Jonasem Edvardem.
me42ddefdcf168c2f_0000000000011
Portugalska architektka i projektantka. Od 2006 r. pracuje z Karin Pereirą, z którą zdobyła m.in. nagrodę Green Furniture Award w Szwecji za projekt kołyski.
me42ddefdcf168c2f_0000000000012
Architektka i projektantka. Od 2006 r. pracuje z Sofią Chinita. W 2007 r. wygrały projekt urbanistyczny 2nd LIC Lisbon Ideas Challenge.
me42ddefdcf168c2f_0000000000013
Brytyjska projektantka i architektka. Byłą konsultantką w IKEA i Habitat. Jej prace znajdują się w kolekcjach Victoria & Albert Museum w Londynie czy London Design Museum. Jest założycielką dwóch firm: Made Of Waste i Unity Peg.
me42ddefdcf168c2f_0000000000014
Holenderski projektant, pracujący w Londynie. Projektuje meble, lampy, ceramikę, loga. Jego prace znajdują się w kolekcjach muzealnych, takich jak Victoria & Albert Museum w Londynie w Londynie oraz MoMA w Nowym Jorku.
Współczesna sztuka użytkowa
RfFvqPQ2UEWyE1
HIGH‑TECH – inspiracją są najnowsze technologie. Wykorzystuje się stal, szkło, chrom, aluminium. Wzory cechuje surowość i często śmiałe zestawienie barw: czerń, biel, granat, szarość, powierzchnie są błyszczące i metaliczne. Forma jest prosta, minimalistyczna, funkcjonalna. Kształty są oparte na sześcianie, owalu, rombie i walcu.
Warto wiedzieć
Przedstawiciel: Richard Sapperme42ddefdcf168c2f_0000000000015Richard Sapper.
me42ddefdcf168c2f_0000000000015
niemiecki projektant. Laureat prestiżowej nagrody Compaso d’Oro. Wszechstronny artysta: projektował m.in. artykuły i sprzęty gospodarstwa domowego, rowery, komputery, kadłuby statków. Jego prace znajdują się w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Victoria and Albert Museum w Londynie.
POSTMODERNIZM – kolejny nurt we wzornictwie, który odrzucał prostotę modernizmuModernizmmodernizmu, minimalizm i sztywne formy. Inspiracją dla projektantów był barok, rokoko, styl Ludwika XV i Ludwika XVI, a także pop‑art, w szczególności twórczości Andy’ego Warhola i Roy’a Lichtensteina. Używali form dekoracyjnych nadając ekscentryczny wygląd, ważniejsza była forma, która nierzadko przerastała treść. Postmodernistyczne rzeczy należałoby traktować jako rzeźby lub instalacje. Projektanci kontrastowo zestawiali kolory, faktury, formy, materiały. Używali tworzyw sztucznych, sklejki, metalu, lustra.
Warto wiedzieć
Przedstawiciel: Philippe Starckme42ddefdcf168c2f_0000000000016Philippe Starck
me42ddefdcf168c2f_0000000000016
Francuski architekt i designer. Projektuje meble, ubrania, opakowania, łazienki, pojazdy, sprzęty gospodarstwa domowego, małą architekturę miejską oraz budynki.
me42ddefdcf168c2f_0000000000017
Brytyjski projektant. Współpracował z takimi markami jak: Airbus Industries, Kartell, Ceccotti, Cappellini, Idee, Moroso, Luceplan, Driade, Peugeot, Apple Computers, Issey Miyake, Vitra, Motorola, Biomega, LvMH, Yamagiwa Corporation, Tag Heuer, Hackman, Alias, Herman Miller, Artemide, Japan Airlines i Tokyo Ito Architects w Japonii. Jego prace znajdują się kolekcjach muzeów designu na całym świecie, m.in. MoMA w Nowym Jorku, Design Museum w Londynie, Vitra Design Museum Weil Am Rhein w Bazylei.
me42ddefdcf168c2f_0000000000018
polsko‑amerykański architekt, jedna z najważniejszych postaci światowej architektury. Urodził się w 1946 r. w Łodzi, w kolejnych latach jego rodzina wyjechała do Stanów Zjednoczonych. W swoich projektach często przywołuje pamięć kulturową. W 1989 r. wygrał konkurs na projekt Muzeum Żydowskiego w Berlinie. Libeskind stworzył nowatorską koncepcję, w której odwołał się do pamięci o Holocauście. Architekt zaprojektował także liczne gmachy muzealne, m.in. Felix Nussbaum Haus w Osnabrück, Imperial War Museum North w Manchesterze, Denver Art Museum, Współczesne Muzeum Żydowskie w San Francisco, Duńskie Muzeum Żydowskie, Royal Ontario Museum. Libeskind jest także autorem koncepcji zagospodarowania przestrzeni po zamachach na World Trade Center w Nowym Jorku. Architekt zaproponował strzelistą iglicę o wysokości 1,776 stóp, oprócz tego powstał pomnik, podziemne muzeum, węzeł przesiadkowy i cztery biurowce. W Polsce Libeskind zaprojektował apartamentowiec Złota 44 w Warszawie, był także ambasadorem Łodzi, która starała się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Daniel Libeskind jest przedstawicielem modernizmu, postmodernizmu, neomodernizmu i dekonstruktywizmu.
RUdX0LH27da1F1
Rs9hLJ0n0HWHR1
WZORNICTWO ORGANICZNE – inaczej organic design, projektanci czerpią inspirację z natury i żywych organizmów. Projekty charakteryzują się opływową formą, delikatnością, spokojem, wysublimowaną linią. Przedmioty są dostosowane do otoczenia. Forma i materiał są zharmonizowane z funkcją rzeczy.
Warto wiedzieć
Przedstawiciel: Ross Lovegroveme42ddefdcf168c2f_0000000000017Ross Lovegrove
DEKONSTRUKTYWIZM – pojawił się w latach 80. XX w. jako opozycja do racjonalnego modernizmu. Jest wolny od kulturowych odniesień, ważna jest fragmentacja. Dekonstruktywiści odrzucali zasady: „forma ma służyć funkcji”, „czystość formy”, „wierność materiałom”. Przedmioty dekonstruktywistyczne mogą mieć linię falującą albo łamaną pod różnymi, niestandardowymi kątami. Projekty charakteryzuje brak ornamentyki, nieprzewidywalność, niekontrolowany chaos.
Warto wiedzieć
Przedstawiciel: Daniel Libeskindme42ddefdcf168c2f_0000000000018Daniel Libeskind
R13kxUZnfYPqy1
Kolekcja wełna i powietrze oraz kolekcja historycznych figurek ćmielowskich
R1OU5CmzO14TN
R1BJMNcl6Kse9
R3wGzDA72cXZD
RRe4qZ4zVMz2H
R1LDNXrsl7kUF
RU4kDKvGmUi4K1
Zadania
RD5SGevUcGueI
Ćwiczenie 1
R1YEkMFeMYLYw
Ćwiczenie 2
R1JF8CR6Sho2d
Ćwiczenie 3
ReKJ6FlNxYsA7
Ćwiczenie 4
RrE6SYHjelCK1
Ćwiczenie 5
Ry6uF4Z7MnQpo
Ćwiczenie 6
RVBT7btyLf3Ll
Ćwiczenie 7
RPpWRNezD9wlE
Ćwiczenie 8
Rsz3tuWMSchPl
Ćwiczenie 9
RpB2Z2Gu398sh
Ćwiczenie 10
Ry3mnhqQTo911
Ćwiczenie 11
Przyporządkuj style do ich przedstawicieli. Philippe Starck Możliwe odpowiedzi: 1. wzornictwo radykalne, 2. wzornictwo ekologiczne, 3. minimalizm, 4. postmodernizm Nikolaj Steenfatt Możliwe odpowiedzi: 1. wzornictwo radykalne, 2. wzornictwo ekologiczne, 3. minimalizm, 4. postmodernizm David Ogilvy Możliwe odpowiedzi: 1. wzornictwo radykalne, 2. wzornictwo ekologiczne, 3. minimalizm, 4. postmodernizm Ettore Sottsass Możliwe odpowiedzi: 1. wzornictwo radykalne, 2. wzornictwo ekologiczne, 3. minimalizm, 4. postmodernizm
Przyporządkuj style do ich przedstawicieli. Philippe Starck Możliwe odpowiedzi: 1. wzornictwo radykalne, 2. wzornictwo ekologiczne, 3. minimalizm, 4. postmodernizm Nikolaj Steenfatt Możliwe odpowiedzi: 1. wzornictwo radykalne, 2. wzornictwo ekologiczne, 3. minimalizm, 4. postmodernizm David Ogilvy Możliwe odpowiedzi: 1. wzornictwo radykalne, 2. wzornictwo ekologiczne, 3. minimalizm, 4. postmodernizm Ettore Sottsass Możliwe odpowiedzi: 1. wzornictwo radykalne, 2. wzornictwo ekologiczne, 3. minimalizm, 4. postmodernizm
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Inaczej wzornictwo radykalne., 2. Inaczej design., 3. Daniel…… słynny dekonstruktywistyczny architekt i projektant., 4. Polski projektant, który w 2015 r. został uhonorowany tytułem Designera Roku., 5. Słynny twórca minimalistycznych reklam., 6. Polska nazwa na designu.
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Inaczej wzornictwo radykalne., 2. Inaczej design., 3. Daniel…… słynny dekonstruktywistyczny architekt i projektant., 4. Polski projektant, który w 2015 r. został uhonorowany tytułem Designera Roku., 5. Słynny twórca minimalistycznych reklam., 6. Polska nazwa na designu.
Rozwiąż krzyżówkę.
Inaczej wzornictwo radykalne.
Dziedzina filozofii zajmująca się m.in.: pięknem.
Daniel…… słynny dekonstruktywistyczny architekt i projektant.
Polski projektant, który w 2015 r. został uhonorowany tytułem Designera Roku.
Słynny twórca minimalistycznych reklam.
Polska nazwa na designu.
1
2
3
4
5
6
RcqoqTvuEEBKn
Ćwiczenie 14
ROzlDBZkORZci
Ćwiczenie 15
Słownik pojęć
Modernizm
Modernizm
zespół nowatorskich zjawisk literacko artystycznych; gł. 1880‑1910, różnie ukształtowanych w obrębie poszczególnych literatur (…) O wyodrębnieniu modernizmu jako kierunku w kulturze zadecydowały ogólnoeuropejskie tendencje: poczucie kryzysu kultury i moralności mieszczańskiej, wyrażające się w dekadentyzmie, urata wiary w istniejące systemy wartości wobec kryzysu stosunków społ., uznanie sztuki za autentyczną i autonomiczną wartość (koncepcja „Sztuki dla sztuki”), przeciwstawienie obyczajom filistrów wzoru zachowani artysty (…) (gł. ośr. bohemy o międzynarodowym znaczeniu: Berlin, Monachium, Wiedeń). (…) W kształtowaniu postaw twórczych inspiratorskie znaczenie miały systemy filozoficzne A. Schopenhauera, F. W. Nietzschego, H. Bergsona, decydująco wpłynęły zwłaszcza na charakter modernizmu w Niemczech i krajach środkowoeuropejskich.
Recykling
Recykling
wykorzystywanie odpadów lub zużytych elementów do wytwarzania nowych produktów (np. makulatury do produkcji papieru, zużytych opon samochodowych jako paliwa w cementowniach); r. ma duże znaczenie dla ochrony środowiska i jest coraz szerzej stosowany.
Wzornictwo przemysłowe
Wzornictwo przemysłowe
dziedzina twórcza zajmująca się projektowaniem wzorów dla wyrobów przem.; forma wyrobu jest ściśle związana z jego cechami użytkowymi i techn.-ekon., warunkami wytwarzania; powstało ok. poł. XVIII w. w Wielkiej Brytanii, rozwijało się od pocz. XX w. w Niemczech, Rosji, w Polsce (1950 Inst. Wzornictwa Przem.)
Galeria dzieł sztuki
RU4YyxAq8KmoM1
R12VSmcTirUEt1
RYZm8wFLK6BIB1
R11e9W5fq4Xgk1
R13XHC4svLLay1
RHBOWHxzlMpPj1
RfFvqPQ2UEWyE1
RUdX0LH27da1F1
Rs9hLJ0n0HWHR1
R13kxUZnfYPqy1
Bibliografia
Lakshmi Bhaskaran, Design XX wieku, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006
Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design. Historia projektowania, Arkady, Warszawa 2015
Encyklopedia PWN w trzech tomach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
Penny Sparke, Design. Historia wzornictwa, Arkady, Warszawa 2012
Uniwersalny leksykon sztuki, Muza S.A., Warszawa 2002
Anita Włodarczyk‑Kulak, Maurycy Kulak, O sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010