Temat: Wymieranie zwierząt

Adresat

Uczniowie liceum ogólnokształcącego i technikum

Podstawa programowa

Wymagania ogólne
V. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:
1) interpretuje informacje i wyjaśnia związki przyczynowo‑skutkowe między procesami i zjawiskami, formułuje wnioski.
Wymagania szczegółowe
XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
3) wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacja rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wyjaśniają główne przyczyny wymierania gatunków zwierząt w czasach współczesnych.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać i opisywać główne przyczyny wymierania zwierząt;

  • podawać przykłady zwierząt wymarłych i zagrożonych wyginięciem w Polsce.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • multimedialne atlasy roślin i zwierząt.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Ochotnicy przygotowują referaty poświęcone zagadnieniom ujętym w abstrakcie.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

  • Ochotnicy przedstawiają swoje referaty. Prowadzący lekcję w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prezentuje i omawia ilustrację interaktywną. Następnie dzieli uczniów na grupy i każdej z nich poleca przeprowadzenie pogłębionej analizy jednego z punktów przedstawionych na schemacie w oparciu o dostępne źródła informacji (np. internet, atlas lub encyklopedię).
    Uczniowie prezentują wyniki pracy w grupach. Każdy zespół kończy swoją prezentację sformułowaniem wniosków.

  • Prowadzący inicjuje otwartą dyskusję na temat gatunków krytycznie zagrożonych w Polsce oraz możliwości ich ochrony. Stosując metodę burzy mózgów, uczniowie podają propozycje działań, które należałoby podjąć, aby uchronić te gatunki przed dalszym zmniejszaniem się ich populacji.

  • Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia i polecenia. Nauczyciel sprawdza i uzupełnia odpowiedzi, przedstawiając uczniom niezbędne informacje. Udziela informacji zwrotnej..

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania skłaniające do oceny własnej pracy na lekcji. Może do tego wykorzystać planszę interaktywną w abstrakcie.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  • Opisz przypadki wymierania zwierząt według następujących kategorii: nadmierna eksploatacja zasobów, zanik naturalnych siedlisk, zmiana relacji ekologicznych .

  • Przesądy i strach to niektóre przyczyny zabijania zwierząt. Podaj po kilka przykładów gatunków wytępionych z takich powodów.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

anthropogenic factor
anthropogenic factor
RzF88M6Mv2TGf
Nagranie dźwiękowe słówka anthropogenic factor

antropogeniczny czynnik – czynnik oddziałujący na środowiska i zamieszkujące je organizmy, wywołany przez człowieka lub powstały przy jego udziale

critically endangered species
critically endangered species
RtZ6vbtzwczT3
Nagranie dźwiękowe słówka critically endangered species

krytycznie zagrożone gatunki – gatunki uznane za zagrożone wyginięciem przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody (IUCN)

Teksty i nagrania

R1STTNnhmIxGo
Nagranie dźwiękowe dotyczące wymierania zwierząt

The extinction of animals

Right now, on a global scale there are more than 16 thousand animal species that are on the verge of extinction. Those are around 1% of all described species. Among the endangered species, 12% of them are the vertebrates. The reasons for their extinction are, like in the case of plants – mainly anthropogenic. Those are: disappearance or change to their natural habitat, pollution to the environment, excessive exploitation of resources (killing of animals for their meat and fur and other precious products, overfishing of fish and seafood, hunting wild animals for collectors), intentional elimination of species considered pests, changes of interspecies relations in ecosystems, and farming.

In the last 100 years in Poland, 36 species went extinct, even though they are still present in neighbouring countries. Among them there are 14 species of vertebrates, e.g.: souslik, European Mink, griffon vulture, great bustard, lesser kestrel, Atlantic sturgeon, and 22 species of invertebrates, among which there is freshwater pearl mussel. In our fauna there are 2 species missing that went completely extinct - aurochs and Eurasian wild horse.

There are rather few species that are on the verge of extinction in Poland. There are only 329 of them, which is around 1% of 33 thousand species that live in our country. Among them there are as many as 93 species of vertebrates, which is almost every 4th one.

Species that are critically endangered and whose numbers are small, which means they can go extinct at any time is 91: 24 of them are vertebrate species, e.g.: grouse, chamois, European roller, porpoise, greater spotted eagle, sandwich tern, peregrine falcon, and Aesculapian snake. There are also 67 species of invertebrates, e.g. small lappet moth, goldstreifiger, apollo butterfly, Ripart's anomalous blue, and Chilostoma cingulella.