Prace w odwiertach eksploatacyjnych
Eksploatacja otworowa złóż – Górnik eksploatacji otworowej , Technik górnictwa otworowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Na co powinieneś zwrócić uwagę?Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:
Film edukacyjny - animacja 3D
Obróbka odwiertu samoczynnego
. Przedstawia czynności wykonywane w odwiercie, których celem jest przywrócenie jego zdolności wydobywczych poprzez wymianę lub naprawę uzbrojenia wgłębnego, bez wprowadzania zmian do konstrukcji samego odwiertu.Galeria zdjęć
Urządzenia do obróbki odwiertów samoczynnych i pompowanych
. Przedstawia zdjęcia i schematy urządzeń do odwiertu samoczynnego i pompowanego wraz z opisami.E‑book
Obróbka odwiertu pompowanego
. E‑book omawia metody wydobywania kopali odwiertami pompowanymi oraz metodologię wykonania prac obróbczych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Obróbka odwiertu samoczynnegoFilm edukacyjny - animacja 3D
Urządzenia do obróbki odwiertów samoczynnych i pompowanychGaleria zdjęć
Obróbka odwiertu pompowanegoE-book
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie górnik eksploatacji otworowej złóż i technik górnictwa otworowego. W skład multimediów wchodzą film edukacyjny - animacja 3D, galeria zdjęć oraz e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu metodologii obróbki odwiertów samoczynnych i pompowanych.
Film edukacyjny - animacja 3D –
Obróbka odwiertu samoczynnego
pokaże Ci w jaki sposób należy wykonać obróbkę odwiertu.Dzięki galerii zdjęć –
Urządzenia do obróbki odwiertów samoczynnych i pompowanych
zapoznasz się jakie narzędzia są wykorzystywane do obróbki odwiertu.E‑book
Obróbka odwiertu pompowanego
opisuje metody przeprowadzania obróbki odwiertów eksploatacyjnych.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Obejrzyj film edukacyjny - animacja 3D, galerię zdjęć oraz e‑book. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział
co się do ciebie pisze
. Jeśli nie będziesz znał jakiś specjalistycznych słów - zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz specjalistyczne znaczenie słów, których nie znasz.Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz, że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć uczenie się samodzielnie z tych materiałów. To możliwość przypomnienia sobie tego, co już wiesz lub tego, jak to się wiąże z tym, co już wiesz. Jeśli
tak
(czyli co z czym się wiąże), to opisz to. Jeśli to zdanie jest skomplikowane, to właśnie na własnej skórze doświadczyłeś tego, co może się zdarzyć z e‑materiałem. Nie poddawaj się. Spróbuj jeszcze raz.Przejrzałeś - uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.
Zapisuj zasadnicze hasła z filmu, galerii oraz e‑booka. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.
Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj - zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie, kiedy nie jest tak jak w opisie.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Szukaj połączeń, bo jest ich mnóstwo pomiędzy każdym materiałem. Jak połączysz kropki (wiedzę) ze sobą, to będziesz nią
żonglował
(żonglerka - kontrolowana zmiana miejsca obiektów fizycznych lub używanie dawek wiedzy w różnych sytuacjach i kontekstach). To samo rób z notatkami, które wykonałeś na bazie e‑materiałów. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.
Praca samodzielna
Sam pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:
ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie:
dlaczego
.Dzięki ćwiczeniom możesz:
zapoznać się z metodyką wykonywania obróbki odwiertów samoczynnych i pompowanych;
przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informacje w e‑materiałach;
ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że zadaniem Twoim jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów - kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;
umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;
umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując
zdobyte
dane;umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;
umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.
I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoja motywacją i dyscypliną) ...
Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści