Drewno i materiały drewnopochodne
DRM.02. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego - Mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej 817212
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnejWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.02.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia:
obsługiwania maszyn i urządzeń podczas produkcji drzewnej;
kontrolowania i nadzorowania pracy maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej;
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
DRM.02.2. Podstawy stolarstwa
posługuje się terminologią stosowaną w przemyśle drzewnym,
rozpoznaje gatunki drewna, materiały drzewne i drewnopochodne,
charakteryzuje właściwości drewna i materiałów drewnopochodnych,
charakteryzuje wady drewna,
charakteryzuje rodzaje uszkodzeń materiałów drzewnych,
określa materiały pomocnicze stosowane w przemyśle drzewnym;
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
DRM.02. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura materiału
E‑materiał zawiera:
Atlas interaktywny – Rodzaje materiałów drzewnych i drewnopochodnych, ich budowa, cechy charakterystyczne i właściwości.Atlas interaktywny – Rodzaje materiałów drzewnych i drewnopochodnych, ich budowa, cechy charakterystyczne i właściwości.
Atlas interaktywny prezentuje treści dotyczące rodzajów materiałów drzewnych i drzewnopodobnych. Umożliwia uczniom zapoznanie się z różnymi typami materiałów, ale także ich budową, cechami charakterystycznymi i właściwościami.
Galeria zdjęć - Wady drewna okrągłego i tartego, oraz materiałów drewnopochodnych.Galeria zdjęć - Wady drewna okrągłego i tartego, oraz materiałów drewnopochodnych.
Galeria zdjęć prezentuje grafiki ilustrujące wady drewna okrągłego i tartego oraz materiałów drewnopochodnych. Każdej z nich towarzyszy opis oraz nagranie audio.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu rozpoznawania i klasyfikowania drewna i materiałów drewnopochodnych.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej
1.Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z niezbędnymi informacjami dotyczącymi drewna i materiałów drewnopochodnych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Atlas interaktywny
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z materiałem, który prezentuje materiały drzewne i drewnopochpodne.
Wariant 1: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z atlasem. Po przeczytaniu tegoż, jeden uczeń wychodzi na środek sali i przedstawia zagadkę za pomocą gestów, rysunków, bez użycia głosu. Klasa odgaduje, co uczeń próbował pokazać, a jego miejsce zajmuje kolejny.
Wariant 2: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z gatlasem. Nie czyta go jednak, a przytwierdza do czoła. Wychodzi na środek sali, a klasa próbuje - za pomocą synonimów, gestów etc. - naprowadzić ucznia na właściwy trop. Kiedy zagadka zostaje rozwiązana (uczeń odgaduje, jaka fraza widnieje na kartce), jego miejsce zajmuje kolega.
Praca indywidualna
Nauczyciel prosi uczniów, aby pobieżnie zapoznali się z atlasem interaktywnym przedstawiającym materiały drzewne i drewnopochodne. Uczniowie stawiają i zapisują pytania do atlasu (Czego mogę się dowiedzieć? Na jakie pytania znajdę tu odpowiedź?). Kolejny etap to skupienie na atlasie większej uwagi, uczeń powinien robić kilkusekundowe przerwy pomagające w przyswojeniu wiedzy. Uczeń odpowiada sobie na pytanie, czy wszystko zrozumiał, jeśli istnieje taka potrzeba, wraca do atlasu. Ostatni krok to powtórzenie treści zawartej w materiale oraz odpowiedź na zapisane wcześniej pytania.
Metoda „5 kroków” kształtuje umiejętność poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania informacji.
Galeria zdjęć
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć prezentującą wady drewna. Uczniowie są poproszeni o robienie notatek – opisów owych wad przedstawionych na zdjęciach; będą one prezentowane na forum klasowym. Każdy z uczniów otrzymuje trzy mandaty, które uprawniają go do trzykrotnego zabrania głosu podczas zajęć. Może to być prezentacja, głos w dyskusji, sprzeciw. Jedna wypowiedź nie może trwać dłużej niż minutę. Opcjonalnie można wyznaczyć protokolanta, który będzie spisywał wnioski.
Metoda ta pozwala uaktywnić pasywnych uczniów i jednocześnie zdyscyplinować tych, którzy mają tendencje do zbyt długich wypowiedzi.
Praca w grupach
Uczniowie zostają podzieleni na cztero-, sześcioosobowe grupy. Każdej grupie zostaje przydzielonych kilka ilustracji z galerii zdjęć. Zadaniem uczniów jest wypisanie np. na karteczkach samoprzylepnych jak największej liczby cech konkretnych wad drewna. Grupa tworzy spójne streszczenie materiału, obejmujące cechy konstytutywne (budowę, przeznaczenie), a następnie przedstawia pozostałym zespołom swoje wyniki.
Strategia ta, „Bierz i dawaj”, angażuje uczniów do jak najbardziej kompleksowego przygotowania się do prezentacji, a następnie do dzielenia się wiedzą.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Atlas interaktywny oraz galeria zdjęć stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.
Po zapoznaniu się z atlasem interaktywnym uczeń może przygotować dzienniczek uczenia się.
Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczeń może samodzielnie przygotować notatki, np. w formie fiszek bądź mapy myśli.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Atlas interaktywny
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie atlasu – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą wykreować atlas dotyczący materiałów drzewnych i drewnopochodnych;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.
Galeria zdjęć
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować - odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści