II. Programming and solving problems by using the computer and other digital devices. The student:
3) develops and presents solutions to problems by using basic applications (a text and image editor, a spreadsheet, a programme for creating a multimedia presentation) on the computer or in a cloud to demonstrate the following skills:
b) creating text documents: selecting fonts, formatting paragraphs, inserting illustrations, headings and shapes, creating tables and bulleted and numbered lists.
Podstawa programowa
KLASY IV–VI.
II Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane.
Before the lesson the students gather information about text editors and their applications. During the lesson they exchange the information and formulate conclusions.
- What is a text editor?
- What is it used for?
- What functions does it offer to its users?
Definition: Text editorm7ee36f1408432534_1527747296908_0Text editor
Uczniowie przed lekcją zbierają informacje na temat edytorów tekstowych oraz ich zastosowań. Na lekcji wymieniają informacje i formułują wnioski. - Co to jest edytor tekstowy. - Do czego służy edytor tekstowy. - Jakie funkcje oferuje użytkownikom.
Definicja: Edytor tekstów Program do wprowadzania i edytowania i formatowania tekstów. W rozbudowanych programach tekst może być urozmaicony o rysunki, zdjęcia, wykresy i tabele. Edytory tekstów mają wiele przydatnych dodatkowych narzędzi np. moduł do sprawdzania pisowni.
Definicja: Formatowanie tekstu Nadawanie tekstowi określonego pożądanego wyglądu.
Definicja: Redagowanie tekstu Czynność opracowywania tekstu przez nanoszenie niezbędnych poprawek eliminujących występujące w tekście błędy.
W wielu przypadkach na komputerze może być zainstalowanych kilka edytorów tekstów. Np. system operacyjny Windows zawiera dwa wbudowane proste edytory - Notatnik i Wordpad. Notatnik nie umożliwia formatowania tekstu. Przyda się więc on tylko do robienia krótkich notatek. Pliki stworzone w tym edytorze mają rozszerzenie TXT. Wordpad umożliwia już podstawowe formatowanie tekstu, lecz jego możliwości są mocno ograniczone. Rozszerzenie plików Wordpada to RTF. Ponieważ oba programy mają niewielkie możliwości użytkownik najczęściej wyposaża swój komputer w profesjonalny pakiet biurowy zawierający edytor tekstów. Dostępne są różne rozwiązania: komercyjne, np. Microsoft Word, jak i bezpłatne, np. Open Office czy Libra Office.
Kursor tekstowy to pionowa migająca kreska umieszczona w obszarze roboczym dokumentu, która wskazuje miejsce, gdzie będą wprowadzane nowo wpisywane znaki.
[Slide Show] Wprowadzanie tekstu wymaga biegłej znajomości obsługi klawiatury.
Przy pisaniu tekstu stosuj podstawowe zasady poprawnego pisania tekstów: - nie pisz całego tekstu WIELKIMI LITERAMI, - wyrazy w zdaniu oddzielaj pojedynczymi odstępami, naciskając jednokrotnie klawisz spacji, - stawiaj spację po znakach interpunkcyjnych { . , : ; ? !}, nigdy przed tymi znakami, - stawiaj spację tylko przed nawiasem i cudzysłowem otwierającym, nigdy po nich, - stawiaj spację po nawiasie i cudzysłowie zamykającym, a nie przed nim, - klawisza ENTER używaj tylko wtedy, kiedy chcesz rozpocząć nową myśl, kiedy chcesz zamknąć jeden akapit i otworzyć drugi lub wstawić pusty wiersz.
Sprawdzanie pisowni.
Jeśli edytor wyposażony jest w moduł do sprawdzania pisowni, w przypadku popełnienia błędu, podkreśla błędne wyrażenie czerwoną falistą linią. Ważne jest, aby wykonywać sprawdzanie pisowni. Błędy ortograficzne i gramatyczne mogą mieć negatywny wpływ na wydźwięk tego, co autor tekstu chciałby przekazać.
W trakcie edycji dokument przechowywany jest w pamięci operacyjnej komputera. Po wyłączeniu komputera lub nagłej awarii jej zawartość znika. Regularnie zapisuj więc tworzony dokument do pliku (niektóre edytory posiadają funkcję autozapisu).
Edytory tekstu wykorzystujemy najczęściej do zastosowań domowych i biurowych. Wydanie książki, czy gazety wymaga bardziej profesjonalnego narzędzia - programu do komputerowego składu tekstu (DTP).
A few text editors can often be installed on the computer. For example, the Windows operating system comes with two built‑in simple text editors: Notepad and Wordpad. Notepad does not enable text formatting, therefore it can be of use for short notes. The extension of the files created in this editor is TXT. Wordpad enables a basic formatting of text; however, its functions are very limited. The extension of the Wordpad files is RTF. Both text editors offer few features and therefore the user most often equips the computer with a professional office software suite including a text editor. Various solutions are available: commercial, e.g. Microsoft Word, and free, e.g. Open Office or Libra Office.
The text cursor is a flashing vertical line visible in the document workspace which indicates where the new text will be placed when entered.
A paragraph is a part of the text containing several sentences, which deals with a particular idea. While writing on the computer you should use the same writing principles which you apply when writing in a notebook. When you type in the text which is too long for one line, it will be automatically wrapped into the next line while typing. The ENTER key should be pressed only at the end of the paragraph.
[Slide Show] Typing the text requires the skill of using the keyboard.
While writing on the computer use the basic writing principles:
- do not write the whole text in CAPITAL LETTERS,
- separate the words in a sentence with one space, by pressing the space bar only once,
- place a space AFTER punctuation marks { . , : ; ? !}, never before them,
- place a space BEFORE the opening bracket and the quotation mark, never after them,
- place a space AFTER the closing bracket and the quotation mark, never before them,
- use the ENTER key only when you want to start a new idea, when you want to end one paragraph and start another one or insert an empty line.
Checking the spelling.
If the text editor includes a spell checker, it marks potential spelling errors with a red wavy line. It is important to check spelling because spelling and grammatical errors can negatively influence the message the author tries to convey.
During the edition the document is stored in the main memory of the computer. When the computer is switched off or in the case of failure, the content of the memory is deleted. Therefore, remember to save your document as a file (some editors have the autosave feature).
We use text editors for home and office applications. If you want to publish a book or a newspaper, it requires a more professional tool – a programme for desktop publishing (DTP).
Before creating a document think about the page layout which is the most appropriate for it. A private letter, business correspondence, an invitation, an advertisement or a school newsletter – they all require a different text layout. Official letters should written in an appropriate formal style and have appropriate content. The graphic form of the document is as important as its content!
Podsumowanie lekcji
Przed stworzeniem dokumentu musimy zastanowić się nad tym jaka kompozycja strony jest dla tego dokumentu najwłaściwsza. List prywatny, korespondencja firmowa, zaproszenie, plakat, ogłoszenie czy gazetka szkolna wymagają innego układu tekstu. Pisma urzędowe powinny być stonowane pod względem formy oraz treści. Właściwa forma graficzna jest równie ważna co treść pisma!
m7ee36f1408432534_1527747296908_0
R1HmoY3zF1XX71
Edytor tekstów:
Program do wprowadzania i edytowania i formatowania tekstów. W rozbudowanych programach tekst może być urozmaicony o rysunki, zdjęcia, wykresy i tabele. Edytory tekstów mają wiele przydatnych dodatkowych narzędzi np. moduł do sprawdzania pisowni.