II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:
c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;
18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła.
Nauczysz się
dokonywać analizy bryły w przykładowych rzeźbach;
wskazywać cechy kompozycji w wybranych przykładach rzeźb;
opisywać cechy faktury rzeźb;
charakteryzować relacje pomiędzy rzeźbą a przestrzenią;
rozpoznawać temat i treść rzeźb.
Rzeźba jako dyscyplina sztuk plastycznych i elementy jej analizy
Rzeźba jest jedną ze sztuk plastycznych, która w przeciwieństwie do malarstwa występuje jako obiekt przestrzenny, trójwymiarowy i może przybierać formę wolnostojącą, zwaną pełnoplastyczną, pełną lub półplastyczną jako relief. Rzeźby, ze względu na przeznaczenie, mogą pełnić funkcje: kultową, sakralną, sepulkralną, estetyczną, dydaktyczną, reprezentacyjną, propagandową, magiczną lub dekoracyjną; ostatnia pojawia się często jako rzeźba architektoniczna. Ze względu na sposób ujęcia postaci wyróżnia się rzeźby: portretową, pomnikową, popiersie, głowę, natomiast wśród tematów mogą pojawić się rzeźby: mitologiczna, historyczna, rodzajowa, abstrakcyjna itp... W rzeźbach figurowych, ze względu na ilość postaci, należy wymienić: jednofigurową (wolnostojącą, pojedynczą), która przedstawia jedną postać oraz wielofigurową (grupową), ukazującą całą grupę.
Analiza rzeźby polega na jej wnikliwej obserwacji i odczytaniu cech, które wypowiedziane są językiem właściwym dla tej dyscypliny sztuki.
Według Anne D’Alleva w analizie tej mogą pomóc następujące pytania:
Jaki punkt widzenia praca sugeruje? Czy rzeźba kieruje wzrok odbiorcy w ten sposób, aby oglądał ją z różnych stron, czy tez sprawia, że widz ją ogląda z określonej pozycji?
Jakie materiały zostały wykorzystane? W jaki sposób materiały wpływają na formę pracy?
Czy użyty materiał sprawia, że twórca mógł wykorzystać w trakcie jej tworzenia otwarte płaszczyzny, czy też narzucił bardziej zwartą formę?
Czy rzeźba podkreśla swój przestrzenny charakter, czy raczej jest płaska?
Czy praca wykorzystuję grę światła w celu wydobycia z jej powierzchni wzoru jasnych i ciemnych płaszczyzn? Czy w ten sposób podkreśla swoją przestrzenność lub względną płaskość? Czy w ten sposób osiągnięte zostało wrażenie dramatyzmu bądź ruchu?
Czy rzeźba została pomalowana? Czy barwa została użyta, aby podkreślić pewne elementy dzieła? Czy fakt użycia kolorów sprawia, że rzeźba wydaje się mniej czy bardziej przestrzenna? (…)
Jaka jest faktura pracy? Gładka czy szorstka? Matowa czy lśniąca?
Źródło: Anne D’Alleva, Jak studiować historię sztuki, jak czytać, Univeritas, Kraków 2009. s. 37
Najistotniejszymi elementami opisu będą więc: bryła, kompozycja, faktura oraz relacja rzeźby z otoczeniem, rozpoznanie techniki i materiału, np. rzeźby w marmurze, kamieniu, drewnie, odlewu w gipsie lub brązie, chryzelefantynyChryzelefantynachryzelefantyny, złocenia, polichromiiPolichromiapolichromii. Podczas analizy należy uwzględnić także temat i jego źródło ikonograficzne, rozpoznać motywy ikonograficzne, imiona świętych chrześcijańskich i bogów greckich oraz alegorie na podstawie atrybutów.
Rozpoznanie i opis bryły rzeźby
W opisie bryły rzeźby należy określić, czy ma ona postać wolnostojącą, przyścienną, czy też jest reliefem płaskim, wklęsłym lub wypukłym. Warto w tym momencie wskazać materiał, z którego została wykonana (marmur, kamień, drewno, chryzelefantyna, polichromia, odlew z brązu, wosku itp.). Po dokładnym przyjrzeniu się rzeźbie jako całości należy opisać jej formę: czy jest jedno- czy wielofiguralna, zwarta czy rozczłonkowana, masywna czy lekka, określić proporcje i ustawienie, nazwać pozy postaci – można w nich dopatrywać się naturalnego lub wyszukanego ustawienia. W tym celu pomocne będą pojęcia takie jak: kontrapostKontrapostkontrapost, figura serpentinataFigura serpentinatafigura serpentinata, hieratyzmHieratyzmhieratyzm.
RSmLnLElYzUvG1
R1QOD1xSXmxxc1
Polecenie 1
Dokonaj analizy bryły poniższej rzeźby.
R1VFZfgb4QmPy1
Ry9zFdUDmFeVf
Inna wersja zadania
Wymień cechy rzeźby, które świadczą o jej kompozycji, fakturze, ekspresji.
Analiza kompozycji rzeźby
Kompozycję rzeźby opisuje się w podobny sposób do dzieła malarskiego. Należy patrzeć na nią w sposób matematyczny, konstrukcyjny. Warto doszukać się dominujących kierunków, zwrócić uwagę na symetrię lun asymetryczność, dynamikę lub statykę, określić widoczne lub ukryte punkty oparcia rzeźby oraz uwzględnić inne cechy, np. rytmikę, wystające poza całość elementy itp.
R5V4adNbDUaQr1
Polecenie 2
Dokonaj analizy kompozycji poniższej rzeźby.
RV2MqueMQY8641
R1S38FH7WfSug
Inna wersja zadania
Wyjaśnij znaczenie pojęcia chryzelefantyna.
Charakterystyka faktury rzeźby
Faktura to opracowanie powierzchni. Ważną rolę w jej wyglądzie pełnią zastosowane przez artystę narzędzia i materiał. Wykonawca może bowiem zostawić na rzeźbie ślady narzędzi lub ją dokładnie opracować. Faktura w ten sposób może uzyskać efekt chropowatości lub być gładka, wypolerowana i połyskliwa. Sposób opracowania powierzchni może też być jednocześnie gładki i chropowaty – wtedy można mówić o kontraście faktur. Należy także tutaj pamiętać o stosownej terminologii, np. non finitoNon finitonon finito to brak wykończenia, celowe pozostawienie nieopracowanego materiału.
R1cEXJStjAaTG1
Rg1OPgpv5THSQ1
Polecenie 3
Scharakteryzuj fakturę poniższej rzeźby.
RI17WfvINADah1
R1bVcjAX24TuP
Inna wersja zadania
Wyjaśnij znaczenie pojęcia hieratyzm.
Ekspresja rzeźby
Ekspresja, podobnie jak w malarstwie, to opis wrażeń, jakie wywołuje dzieło, z uwzględnieniem elementów, wpływających na jego odbiór. Należy zwrócić uwagę na nastrój rzeźby, wywołany przez np. harmonię, patos, dramatyzm, spokój, niepokój, radość, itp., emocje, jakie wyrażają postacie, zachodzące pomiędzy nimi relacje, stopień ich zindywidualizowania, zastosowane efekty w odniesieniu do anatomii (dbałość o detale, uproszczenia), idealizację, deformację, realizm przedstawienia. Ważną rolę w opisie pełni opracowanie detali w postaci fałd, efektu mokrych szat, zastosowania ozdób, dekoracyjność. Warto także odczytać znaczenie symboliki całości lub detali, zwłaszcza w przedstawieniach postaci mitologicznych i świętych (atrybuty).
RnIUYDVTQh8NV1
RBL17eVfWKxWW1
Polecenie 4
Opisz ekspresję poniższej rzeźby.
RVYTjTm9UV2oA
ReSZjAcDb2XJb
Inna wersja zadania
Wyjaśnij znaczenie pojęcia non finito.
R192oBU4UgD6d
Ćwiczenie 1
R1CSXhOW82KNH
Ćwiczenie 2
R1IodrXLd1JI5
Ćwiczenie 3
RTxftsF6uR816
Ćwiczenie 4
ReLRSEbZLDt55
Ćwiczenie 5
RGCbjWkL3HuMJ
Ćwiczenie 6
R12aIj0LH7bkm
Ćwiczenie 7
Polecenie 5
Zapoznaj się z animacją rzeźby Dawida Donatella i dokonaj jej szczegółowej analizy w formie opisowej.
Dawid Donatella
R133L1kyLUjo91
Ri0Azk9ki9j0r
Inna wersja zadania
Zapoznaj się z opisem rzeźby i przypomnij sobie rzeźbę tego samego motywu Berniniego. Czym różnią się obie rzeźby? Rzeźba Donatella pt. „Dawid”. Obiekt jest figurą delikatnie umięśnionego młodzieńca, przedstawionego w pełnym akcie po zabiciu Goliata. Nagi mężczyzna stoi w kontrapoście, w prawej dłoni trzyma miecz, którym obciął głowę potworowi, lewą podpiera o biodro, w dłoni trzyma kamień. Ubrany jest w elementy zbroi rzymskiej – na głowie ma hełm, a na nogach długie buty. Lewa noga Dawida wsparta jest na głowie Goliata.
Słownik pojęć
Non finito
Non finito
wł., nieskończone, technika rzeźbiarska, polegająca na celowym niewykańczaniu rzeźby w całości lub w poszczególnych partiach dla uzyskania określonego efektu artystycznego.
Chryzelefantyna
Chryzelefantyna
gr., starożytna technika rzeźbiarska; polegała na stosowaniu złota — chrysós i kości słoniowej — eléphas (stąd nazwa) w posągach montowanych na drewnianej konstrukcji.
Figura serpentinata
Figura serpentinata
kompozycja figuralna, ujmująca kulminacyjny moment ruchu i akcji, charakteryzująca się takim ułożeniem ciał postaci, że tworzą one rodzaj spirali.
Kontrapost
Kontrapost
wł. contrapposto przeciwieństwo, kontrast, zasada kompozycji, polegająca na ustawieniu postaci ludzkiej tak, aby ciężar ciała spoczywał na jednej nodze i na zrównoważeniu tej postawy lekkim wygięciem tułowia i ramienia w stronę przeciwną.
Polichromia
Polichromia
gr. polýchrōmos wielobarwny, dekoracja malarska rzeźby i wyrobów rzemiosła artystycznego (np. średniowieczna rzeźba polichromowana, rzeźba ludowa).
Hieratyzm
Hieratyzm
w sztukach plastycznych podkreślanie w dziele sztuki dostojeństwa postaci.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
R1CJyc7E7AnaW1
RIUuiClFshKxT1
R1VFZfgb4QmPy1
RV2MqueMQY8641
R1RuzmSM76qtg1
RI17WfvINADah1
RyedrnPcwS8of1
RVYTjTm9UV2oA
R1GnKnwSzTNJQ1
Bibliografia
A. D’Alleva, Jak studiować historię sztuki, jak czytać, Universitas, Kraków 2009
https://www.cke.edu.pl/images/stories/EFS/historia_sztuki.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)