Lesson plan (Polish)
Temat: Jak zdobywać wiedzę za granicą?
Autorka: Anna Rabiega
Adresat:
uczeń liceum ogólnokształcącego i technikum
Podstawa programowa:
stara podstawa programowa:
poziom podstawowy
4. Edukacja i praca w Polsce i Unii Europejskiej.
Uczeń:
4) przedstawia warunki podejmowania przez młodych Polaków nauki w Unii Europejskiej oraz wyszukuje informacje na ten temat odnoszące się do wybranego państwa.
poziom rozszerzony
10. Edukacja w XXI w.
Uczeń:
1) przedstawia rolę szkoły i edukacji nieformalnej we współczesnym społeczeństwie informacyjnym
nowa podstawa programowa:
poziom podstawowy
VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) przedstawia możliwości kontynuacji edukacji (studia I stopnia i jednolite magisterskie, szkoły kształcące w zawodzie); wyjaśnia, w jaki sposób podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.
poziom rozszerzony
XVI. Edukacja i nauka.
Uczeń:
6) przedstawia warunki podejmowania nauki w Unii Europejskiej oraz znajduje informacje na ten temat odnoszące się do wybranego państwa.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń rozwija swoje zainteresowania, planuje dalszą edukację.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje i charakteryzuje edukację w Unii Europejskiej.
wyjaśnia zasady Deklaracji Bolońskiej.
wyjaśnia, jakie możliwości edukacyjne stoją przed uczniami i studentami w krajach członkowskich Unii Europejskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość,
świadomość i ekspresja kulturalna.
Metody nauczania:
dyskusja,
drzewo decyzyjne,
analiza materiału źródłowego,
plakat,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem filmu schematu interaktywnego, nagrania.
Formy pracy:
indywidualna,
w parach,
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
duże arkusze papieru (np. flipchart), flamastry,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Przeanalizujecie możliwości związane ze studiowaniem poza granicami naszego kraju.
2. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą drzewa decyzyjnego i w razie potrzeby wyjaśnia tę metodę. Zadaniem uczniów będzie przeanalizowanie kosztów i korzyści związanych ze studiowaniem za granicą i w kraju. Nauczyciel ustala czas na realizację zadania i wyznacza moderatora, który zapisuje na tablicy pomysły kolegów i koleżanek według następującego porządku:
a. Określenie problemu: Studiować w Polsce czy za granicą?
b. Określenie celów i wartości: Co jest dla mnie ważne? Czym będę się kierował, podejmując decyzję?
c. Podanie rozwiązań:
studiowanie w kraju,
studiowanie za granicą.
d. Określenie pozytywnych skutków każdego z rozwiązań.
e. Określenie negatywnych skutków każdego z rozwiązań.
f. Podjęcie właściwej decyzji (każdy z uczniów podejmuje ją samodzielnie na podstawie opracowanych informacji): moderator może przeprowadzić głosowanie, aby przekonać się, jakie są postawy w klasie.
3. Nauczyciel prosi uczniów, aby w celu podsumowania ćwiczenia wprowadzającego przeanalizowali i przedyskutowali w parach Ćwiczenie 1.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy sześcioosobowe. Zadaniem każdej z grup będzie przygotowanie plakatu promującego europejski wymiar edukacji (np. na szkolną wystawę lub targi edukacyjne). Nauczyciel rozdaje uczniom duże arkusze papieru (np. flipchart) i flamastry. Wyznacza czas na realizację zadania. Przed przystąpieniem do pracy nad plakatem uczniowie powinni w grupach przeanalizować fragmenty Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Deklaracji Bolońskiej zawarte w abstrakcie, a następnie wykorzystać informacje tam zawarte do stworzenia plakatu. Po zakończeniu pracy nad plakatami, uczniowie rozwieszają je w widocznym miejscu w klasie (np. na ścianach lub na tablicy), tworząc w ten sposób galerię. Uczniowie oglądają prace koleżanek i kolegów i wybierają plakat, którego koncepcja najbardziej przypadła im do gustu. Chętni/wybrani uczniowie wskazują plakat, który najlepiej ich zdaniem ilustruje zagadnienie i uzasadniają swoje wybory.
2. Nauczyciel inicjuje klasową dyskusję nt. powodów zaangażowania Unii Europejskiej w rozwój europejskiego wymiaru edukacji:
Jakie cele stawia sobie w tym zakresie Unia Europejska?
Czy zmiany, do jakich dąży są pożądane?
Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, nauczyciel komentuje i uzupełnia wypowiedzi uczniów. Na koniec prosi chętnego/wybranego ucznia o podsumowanie dyskusji.
3. Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem jest odwiedzenie strony internetowej EURYDICE i znalezienie jednej informacji, która ich zainteresuje lub będzie przydatna w planowaniu dalszej edukacji. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania. Po jego upływie chętni/wybrani uczniowie przedstawiają znalezione informacje i uzasadniają swoje wybory.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
2. Propozycja zadania domowego:
a. Napisz dziesięciopunktowy plan, którego realizacja umożliwiłaby ci podjęcie zagranicznych studiów na wybranym kierunku i uczelni.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
kwestie podstawowe, zasadnicze
uzupełnić
wzbogacić
zaleta, atut
poszerzać
zdolność dostosowania się
pewny siebie
pogłębiony
ułatwiać, umożliwiać
upowszechniać
różnorodność, zróżnicowanie
wymiar
umożliwiać
trudny, silny
okoliczności
niezastąpiony
niezbędny
istotny
zwracać uwagę
rówieśnik
kraj pochodzenia
wspólnie
Teksty i nagrania
How to get knowledge abroad
We already know the fundamentals of the education system in Poland. However, our membership in the European Union opens up more opportunities for all who would like to study or supplement their education abroad. It is not difficult, you just need to know how and where you can study.
Educational policy of the European Union
Each of the European Union countries shapes its educational policy independently, but the Community supports them in this task, defining the common goals and disseminating good practices. Education systems in the EU countries differ in many respects, including management model, financing method, educational levels, age of starting and completing compulsory education.
The model of European education and national educational systems in Europe are subject to tough competition from American and Asian educational models. In such circumstances, the response to these changes in the European educational environment was the Bologna Declaration signed on June 19, 1999. According to the Declaration: „A Europe of Knowledge is now widely recognised as an irreplaceable factor for social and human growth and as an indispensable component to consolidate and enrich the European citizenship, capable of giving its citizens the necessary competences to face the challenges of the new millennium, together with an awareness of shared values and belonging to a common social and cultural space. The importance of education and educational co‑operation in the development and strengthening of stable, peaceful and democratic societies is universally acknowledged as paramount (...). The declaration also draws attention to the central role of the University in the cultural development of Europe. It emphasizes the importance of creating the European Higher Education Area as a key to increase the employability and mobility of citizens and the overall development of the continent.”
European Information Network on Education
In the case of labor migration of parents who are EU citizens, according to its law, children are entitled to free language learning in a new country, so that they can adapt to the new school environment more easily.
It should be remembered, however, that the education system in the new country may be very different from that in the country of origin. For example, in some countries you should choose between academic and professional education at a very early age. That is why the EU does not automatically recognize school certificates from other member states. In some countries, you should ask the appropriate national office to recognize your school certificate before being enrolled at your local school.
You can learn about educational systems in EU countries from the European Education Information Network – EURYDICE. The network was created in 1980 jointly by the European Commission and EU member states to exchange information on national education systems.
The Eurydice network consists of:
the European Eurydice Unit, which coordinates the work of the network, analyzes the information collected and publishes studies;
40 national offices in 36 countries participating in the European Erasmus + programme that collect national information and take part in ongoing analyses
The modern world is changing very fast. Inventions, technological progress, development of knowledge - all this means that one should learn and educate throughout life to keep up with these changes. Currently, if we want to educate, we can choose a school in Poland as well as abroad. In both cases, we will gain a wealth of new knowledge and skills that can be used in the future in professional life.