RXlo2jEodIlyJ

Positivist paths

Source: Józef Chełmoński, Babie lato, 1875, domena publiczna.

Link to the lesson

You will learn
  • you will discuss the retreat from romantic ideals

  • you will analyse the positivist manifestomanifestomanifesto

  • you will explain the meaning of the most important philosophical trends of the era

  • you will explain the difference between realismrealismrealism and naturalismnaturalismnaturalism in art

R1MDvL3tmaJN4
Nagranie abstraktu

Positivist beliefbeliefbelief system. Realism and naturalism

The positivist era in Poland started in 1864, after the fall of the January UprisinguprisingUprising. It was the time when romantic ideals started to lose over cognitive recognition. Attitudes aimed at the reconstruction and integrationintegrationintegration of societysocietysociety were promoted (work at the grassrootswork at the grassrootswork at the grassroots, organic workorganic workorganic work, emancipation of womenemancipation of womenemancipation of women, assimilationassimilationassimilation of Jews). People believed in progressprogressprogress, the value of science and hard work.

Exercise 1

Take part in a discussion about romantic beliefs. Decide what could be the reasons for romantic ideals to become obsolete – take into account the historical context.

Find in the available sources the origins of the word positivismpositivismpositivism.

Exercise 2

Read a passage from Aleksander Świętochowski's text entitled My i wy, which is a kind of a positivist manifesto, and decide what is the reason for the lack of understanding between the representatives of the two eras.

Aleksander Świętochowski My i wy

[...] My jesteśmy młodzi, nieliczni, nie rządzący się widokami materialnych korzyści, uwolnieni z obowiązku hołdowania pewnym stosunkom i znajomościom, wypowiadamy swoje przekonania otwarcie, nie lękamy się sądu i kontroli, pragniemy ją rozciągnąć na wszystkich, pragniemy pracy i nauki w społeczeństwie, pragniemy wywołać siły nowe, zużytkować istniejące, skierować uwagę przed, a nie poza siebie - oto nasze wady. Wy jesteście starzy, liczni, krępowani między sobą tysiącem niewidzialnych nici, skradacie się ze swoimi zasadami nieśmiało, żądacie w literaturze spokoju, nieruchomości, każecie wszystkim patrzyć w przeszłość, szanować nawet jej błędy, chcecie, ażeby was, tak jak senatorów rzymskich, była zawsze jedna tylko liczba, ażeby was nikt nie sądził, nikt o nic nie upominał - oto wasza zasługa. Czy idąc tak odmiennymi drogami, możemy się spotkać kiedykolwiek i uszanować wzajemnie swoje cele? Nigdy! Wiemy to - między naszymi obozami popalone mosty, pozrywane groble. Zarzucacie nam, że gardzimy wszystkim, co się przed nami stało, że nie jesteśmy sprawiedliwi dla zasług starszego pokolenia. Kłamstwo - ufundowane na tym, że nie jesteśmy zapalczywymi tych zasług czcicielami. Nie przeczymy, że każdy miał swój czas, w którym coś pożytecznego zrobił, ale czyż to nadaje mu prawo słusznego żądania od innych, ażeby cały swój czas poświęcali rozpamiętywaniu jego czynów jako osłodą jego ostatnich chwil życia? Wdzięczność i szacunek dla poprzedników w sferze pracy umysłowej nie jest wdzięcznością syna dla dobrego ojca. Postęp biegnie tak szybko, obowiązki jednostek tak wielkie, że ci, co wstąpili później do wielkiej pracowni ducha, zaledwie czas mają obejrzeć się na tych, co przed nimi byli. A cóż dopiero gdy starsi, zasmakowawszy w korzyściach swego wpływu na społeczeństwo, który już zaczyna być zgubnym, nie chcą oddać cugli młodszym, przybywającym ze świeżością sił i lepszym pojęciem potrzeb? Cóż powiedzieć, gdy starsi zamiast usunąć się z pola, na którym już nic zrobić nie mogą, stoją na nim upornie, opóźniając postęp przekonań i wlewając w społeczeństwo tę martwotę, która im już tylko z całego życia pozostała? Naturalnie wtedy wywołują oni nie tylko opór, ale nawet potępiające sądy o swej działalności, której w porę nie umieli przerwać. Szkody, które robią przy końcu swego zawodu, każą nieraz zapominać o dobrodziejstwach przy jego początku. W życiu społeczeństw są zawsze pewne chwile, w których pokolenia jak warta zmieniają się nawzajem. Szczęśliwy ogół, około którego straż zmienia się regularnie; nieszczęśliwy i źle strzeżony, gdy starych i znużonych długim czuwaniem gwardzistów nie zastępują nowi. W obowiązkach ludzi, którzy stanęli do przewodniczenia drugim, leży nie tylko powinność spełniania swej władzy sumiennie, ale także złożenia jej w porę. Każdy organizm ma swoją chwilę, od której przestaje być czynnym.

aleks Source: Aleksander Świętochowski, My i wy, 1871.
RVaEN72ZFFO6J
Exercise 3
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
R1e5MG44VtVNb1
Exercise 4
Match the names of philosophical trends popular during the era of positivism with their definitions. Word: scientism. Możliwe odpowiedzi: 1. philosophical view arguing that gaining true knowledge about the reality is only possible through scientific cognition, 2. philosophical view according to which society functions like a living organism and its individual elements are closely interconnected, 3. a direction in philosophy and social sciences explaining the forms of existence and structure of reality as a result of the action of the laws of evolution, 4. philosophical doctrine, according to which usefulness to society is the basic criterion of the individual's action and judgement. Word: utilitarianism. Możliwe odpowiedzi: 1. philosophical view arguing that gaining true knowledge about the reality is only possible through scientific cognition, 2. philosophical view according to which society functions like a living organism and its individual elements are closely interconnected, 3. a direction in philosophy and social sciences explaining the forms of existence and structure of reality as a result of the action of the laws of evolution, 4. philosophical doctrine, according to which usefulness to society is the basic criterion of the individual's action and judgement. Word: organicism. Możliwe odpowiedzi: 1. philosophical view arguing that gaining true knowledge about the reality is only possible through scientific cognition, 2. philosophical view according to which society functions like a living organism and its individual elements are closely interconnected, 3. a direction in philosophy and social sciences explaining the forms of existence and structure of reality as a result of the action of the laws of evolution, 4. philosophical doctrine, according to which usefulness to society is the basic criterion of the individual's action and judgement. Word: evolutionism. Możliwe odpowiedzi: 1. philosophical view arguing that gaining true knowledge about the reality is only possible through scientific cognition, 2. philosophical view according to which society functions like a living organism and its individual elements are closely interconnected, 3. a direction in philosophy and social sciences explaining the forms of existence and structure of reality as a result of the action of the laws of evolution, 4. philosophical doctrine, according to which usefulness to society is the basic criterion of the individual's action and judgement.

The basic creative method for positivists was realism, an idea of a faithful recreation of reality.

Realism in painting is a particular starting point and at the same time a destination for the era of positivism – in regards to both the belief system, literature and philosophy…

R3Vr17wZciflo
The painting was destroyed during the allied air raids over Dresden.
Source: Gustav Courbet, The Stone Breakers, 1849, domena publiczna.

Painter Gustav Courbet – French realist – advised his students to wander – walk and observe, and then capture the details of the world they saw on canvas. French writer – Stendhal – argued that a good novel should be like a „a mirror that hangs over a road. It reflects the azure sky, the mud of a roadside puddle”.

This is why positivists reached for entirely new themes. An audience used to romantic landscapes and a romantic dimension in novels was destined to be surprised by the portrayals of ordinary people, short stories about peasants seeking work in the city, a purchase of a cow, mines, Vogt, uneducated writers, or neglected children…

Exercise 5

Read the excerpt from the Chronicles of B. Prus and do the tasks.

Bolesław Prus Kroniki
RYIddlupORvoK
Oil on canvas, National Museum in Warsaw
Source: Józef Chełmoński, Storks, 1900, domena publiczna.

Pewien tutejszy autor napisał kilka lat temu powieść pod tytułem Figa z Makiem czy też Dziura w Moście, usiłując scharakteryzować w niej życie społeczne, stosunki społeczne i typy kilku pokoleń. U nas w Anglii pytano by przede wszystkim: O ile owe typy i stosunki są prawdziwe i o ile nowe? Tu jednak najniecierpliwiej dowiadywano się, dlaczego powieść nosi tytuł Figa z Makiem czy też Dziura w Moście, i czy Dziura ożeni się z Makiem, a Figa z Mostem?... Gdyby z góry było wiadome: kto się z kim ożeni i kto za kogo pójdzie, polska powieść nie miałaby czytelników.

prus Source: Bolesław Prus, Kroniki, t. 9, s. 110.
Exercise 6

Think and determine the meaning B. Prus' text. Is it serious or jocular? Why do Prus write: U nas w Anglii?

Exercise 7

What did nineteenth‑century readers expect from literature according to B. Prus?

RWwg5fcdGi5bC
Exercise 8
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
R1NgnO6dcqkK9
Realism strived to reveal the truth about the society and the man; truth based on a detailed description of reality. The meticulousness of picturing the world crossed the frameworks of romantic poetics. Naturalism was born, showing a "brutally true" picture of a man.
Source: Jean-François Raffaëlli, Man with two loaves of bread, 1879, domena publiczna.
Exercise 9

Read a passage from Emile Zola's novel „Nana” and follow the instructions:

a) Identify the details of the description in the passage. Explain what a „brutally true” description of a man is.

b) Describe your feelings after the reading.

c) Identify what the subject of the description further in the passage is. What is the result of such description? Where is the place of a man?

Exercise 10

Decide which of the ways of portraying reality is closer to you – romantic or positivist.

RYvdI2QuMlIlV
Prepare a multiple choice test that will allow your school friend to check the knowledge that they gained during the lesson.

Keywords

positivism, realism, naturalism

Glossary

positivism
positivism
RxV4OfxdbciNM
Nagranie słówka: positivism

pozytywizm

romanticism
romanticism
RfIi8DlVfDkr1
Nagranie słówka: romanticism

romantyzm

realism
realism
RckHvIxI27J8e
Nagranie słówka: realism

realizm

naturalism
naturalism
RKgN6ccogJGWz
Nagranie słówka: naturalism

naturalizm

scientism
scientism
R1DAnlpHuSrlB
Nagranie słówka: scientism

scjentyzm

organicism
organicism
R1OBrlzeP40rd
Nagranie słówka: organicism

organicyzm

evolutionism
evolutionism
RBbxKRK4Tq2oo
Nagranie słówka: evolutionism

ewolucjonizm

utilitarianism
utilitarianism
R1cJx2SLa7pTb
Nagranie słówka: utilitarianism

utylitaryzm

work at the grassroots
work at the grassroots
RHCzni7oFQJo7
Nagranie słówka: work at the grassroots

praca u podstaw

organic work
organic work
RBd4fNjymolLP
Nagranie słówka: organic work

praca organiczna

emancipation of women
emancipation of women
RUgJS6REkAf26
Nagranie słówka: emancipation of women

emancypacja kobiet

assimilation
assimilation
R1HcpFKa63fF9
Nagranie słówka: assimilation

asymilacja

progress
progress
RAqeDCUBqf7RQ
Nagranie słówka: progress

postęp

cult of science
cult of science
RBYNEfXP55kxr
Nagranie słówka: cult of science

kult nauki

cult of work
cult of work
RIDpZvaCCU2Lm
Nagranie słówka: cult of work

kult pracy

uprising
uprising
RmnzGmbvMKv3E
Nagranie słówka: uprising

powstanie

manifesto
manifesto
RQSsfsDp43ZG5
Nagranie słówka: manifesto

manifest

belief
belief
RfETs2VLRIblt
Nagranie słówka: belief

światopogląd

society
society
RJQbPWhXvcMsB
Nagranie słówka: society

społeczeństwo

development
development
RP0cP2gU5BJbM
Nagranie słówka: development

rozwój

renewal
renewal
R1GfzrRKBTaty
Nagranie słówka: renewal

odnowa

integration
integration
R1VkDNUZldCfo
Nagranie słówka: integration

integracja

commonness
commonness
RaMcxtHuDx9Zn
Nagranie słówka: commonness

pospolitość

daily life
daily life
RtLjXuPGUdOqC
Nagranie słówka: daily life

codzienność

brutality
brutality
R1AyerI5dCUcv
Nagranie słówka: brutality

brutalność

instinct
instinct
RCc0Q8lLayuuc
Nagranie słówka: instinct

instynkt