Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1E8sJxnlTxsj1

Wybrani kompozytorzy XIX wieku - Hector Berlioz

Ważne daty

11.12.1803 - 08.03.1869 – lata życia Hectora Berlioza

1826‑1828 – nauka w paryskim konserwatorium muzycznym

1830 – zdobycie Nagrody Rzymskiej, powstanie Symfonii fantastycznej

1831‑1832 – pobyt w Rzymie

1844 – powstanie Traktatu o nowoczesnej instrumentacji i orkiestracji

1854 – wystawienie oratorium Dzieciństwo Chrystusa i zdobycie popularności we Francji

1868 – koncertowa podróż po Rosji

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1D1FthEJuI5s

Pobierz załącznik

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 97.17 KB w języku polskim
1

I.7.3) Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

Romantyzm. Uczeń:

wymienia i klasyfikuje instrumenty muzyczne charakterystyczne dla epoki romantyzmu: fortepian, pianino, gitara, harfa; instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas), instrumenty dęte: róg (waltornia), obój, flet, klarnet, saksofon; wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Franz Schubert, Hector Berlioz, Felix Mendelssohn‑Bartholdy, Robert Schumann, Ferenc Liszt, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Giacomo Puccini i późny romantyzm: Johann Brahms, Piotr Czajkowski, Gustav Mahler;

I.7.6) Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

Romantyzm. Uczeń:

zna pojęcia: kantylena, tempo rubato, transkrypcja fortepianowa, wirtuoz, uwertura koncertowa, muzyka programowa, leitmotiv, szkoła narodowa, instrumentacja.

II.4.b) Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

podstawowe techniki kompozytorskie.

II.4.d) Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój.

III.1. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się

przedstawiać podstawowe fakty dotyczące życia i działalności Hectora Berlioza;

wymieniać i scharakteryzować podstawowe nurty w twórczości Hectora Berlioza, a także przyporządkować do nich właściwe kompozycje;

wymieniać i krótko opisać najważniejsze dzieła Hectora Berlioza;

wymieniać cechy muzyki Hectora Berlioza i wytłumaczyć, na czym polegało nowatorstwo jego twórczości;

wymieniać kompozytorów, którzy wzorowali się na twórczości Hectora Berlioza.

Muzyka francuska w epoce romantyzmu

RalfEW4Y8PklG1
Paryż w pierwszej połowie XIX wieku, 3.bp.blogspot.com, CC BY 3.0

Jak może wiecie, dla niemieckich twórców i melomanów epoki romantyzmu największą zaletą muzyki było to, że może ona oddziaływać bez słów, jako „mowa duszy”. Dopatrywano się w niej podobieństw do świata przyrody i opisywano za pomocą wyszukanych metafor. Kompozytorów uznawano za jednostki wyróżnione, stojące ponad społeczeństwem – sztuka, którą tworzyli, mogła wprowadzać słuchaczy w stan emocjonalnego uniesienia. Ceniono utwory o złożonej konstrukcji, spełniające rygorystyczne wymogi; z poszanowaniem wykonywano dzieła dawnych mistrzów, głównie Jana Sebastiana Bacha.

W opozycji do romantycznej muzyki niemieckiej stała muzyka francuska. Za naturalne uznawano tam podporządkowanie muzyki słowu, stąd spośród wszystkich uprawianych gatunków największym uznaniem cieszyła się opera – pełna tańców i efektownych scen zbiorowych. W przeciwieństwie do romantycznej muzyki niemieckiej, we Francji nie przywiązywano wagi do skomplikowanych rygorów dyscypliny kompozytorskiej. Doceniano przede wszystkim różnorodność, kontrastowość i przepych, zwłaszcza w obsadzie i rozmiarach utworów. Warto pamiętać, iż dziewiętnastowieczny Paryż uchodził za kulturalną stolicę Europy – to tutaj młodzi twórcy przybywali, by pobierać nauki, poznawać artystyczne środowisko i rozwijać własne kariery (zrobili tak m.in. Fryderyk Chopin, Franciszek Liszt czy Ryszard Wagner).

Życiorys

RgrPHouBQcZqa1
Hector Berlioz, Wikipedia, domena publiczna

Czołowym kompozytorem francuskim XIX wieku, uznawanym jednocześnie za najbardziej rewolucyjnego spośród wszystkich romantyków, był Hector Berlioz. Urodził się on w 1803 roku w La Côte‑Saint‑André koło Grenoble, zmarł w 1869 roku w Paryżu. Pomimo braku tradycyjnego wykształcenia muzycznego (grał na przeciętnym poziomie na flecie i gitarze), Berlioz został przyjęty do paryskiego konserwatorium muzycznego. Jego pierwszym znaczącym sukcesem było zdobycie w 1830 roku Nagrody Rzymskiej, czyli stypendium na roczny pobyt w stolicy Włoch, za jedną ze swoich kantat. Z tego samego roku pochodzi też największe dzieło Berlioza, otwierające nowy rozdział w dziejach muzyki orkiestrowej – Symfonia fantastyczna. Podobnie jak kolejne utwory kompozytora (jego pierwsza opera Benvenuto Cellini czy Potępienie Fausta na głosy solowe, chór i orkiestrę), nie spotkała się ona w Paryżu z ciepłym przyjęciem. Kluczem otwierającym drogę do sławy okazała się podróż koncertowa po Niemczech. Kolejne utwory – oratorium Dzieciństwo Chrystusa, opera Trojanie i uwertura Król Lear wreszcie zachwyciły paryską publiczność. Sukcesom kompozytorskim Berlioza towarzyszyły ciężkie przeżycia osobiste – śmierć drugiej żony i jedynego syna. Na rok przed śmiercią kompozytor odbył triumfalną podróż koncertową po Rosji. Został pochowany na cmentarzu Montmartre w Paryżu.

Hector Berlioz, jako człowiek szczególnie uwrażliwiony na barwę dźwięków i poszukujący nowych efektów brzmieniowych, przyczynił się do rozwoju techniki instrumentacyjnej. Jego Traktat o nowoczesnej instrumentacji i orkiestracji, wydany w 1844 roku, był podstawą wykształcenia wielu pokoleń kompozytorów.

Poza działalnością kompozytorską Berlioz zajmował się także krytyką muzyczną i organizacją koncertów (większość z nich stanowiły ogromne projekty muzyczne, angażujące setki wykonawców).

Cechy twórczości

RD0CQJaNwemWR1
Hector Berlioz, Wikipedia, domena publiczna

Twórczość Hectora Berlioza to przede wszystkim utwory wokalno‑instrumentalne i programoweMuzyka programowaprogramowe. Kompozytor inspirował się głównie romantyczną literaturą angielską (George Gordon Byron) i niemiecką (Johann Wolfgang von Goethe), a także dziełami dawniejszych pisarzy – Williama Shakespeareʼa czy nawet Wergiliusza. Wzorcem muzycznym dla Berlioza był ostatni z klasyków wiedeńskich, Ludwig van Beethoven. Francuski kompozytor rozwinął jego koncepcję muzyki dopełnionej słowem oraz skłonność do kompilacji różnych gatunków muzycznych w jednym dziele. Zapytany o swoje kompozytorskie credo, miał nawet powiedzieć: Jestem crescendem Beethovena. W twórczości Berlioza zauważyć można też silne inspiracje muzyką dramatyczną, o czym świadczy monumentalność obsady i rozmiarów dzieł, bogactwo kolorystyki, liczne kontrasty i chętne stosowanie efektów operowych.

Muzyka symfoniczna

R1ECZYrNbVdOT1
Rękopis programu „Symfonii fantastycznej” Hectora Berlioza, blog.jasonweinberger.com, CC BY 3.0

Szczególne miejsce w twórczości Hectora Berlioza zajmuje muzyka symfoniczna. Do najważniejszych utworów z tego nurtu zaliczyć można Symfonię fantastyczną, symfonię koncertującą Harold w Italii, symfonię dramatyczną Romeo i Julia oraz Symfonię żałobno‑triumfalną.

Symfonia fantastyczna (podtytuł Epizod z życia artysty) z 1830 roku to pierwsza romantyczna symfonia programowa. Dzięki dołączonym do niej zapiskom Berlioza wiemy, że przedstawia ona miłosną obsesję na punkcie ukochanej, zwieńczoną wizją własnej egzekucji i sabatu czarownic. Symfonia wyłamuje się klasycznemu, czteroczęściowemu modelowi, składa się bowiem z pięciu ogniw: 1. Marzenia, namiętności, 2. Bal, 3. Wśród pól, 4. Marsz na miejsce stracenia, 5. Sabat czarownic. Nowatorskim pomysłem Berlioza jest wprowadzenie we wszystkich częściach tematu muzycznegoTemat muzycznytematu muzycznego przedstawiającego ukochaną. Temat ten przeobrażany zostaje zgodnie ze scenariuszem dzieła – w części pierwszej wykonany zostaje przez flet solo, w części drugiej (na balu) stylizowany na walc, w części piątej w groteskowy sposób przedstawia ukochaną jako jedną z czarownic. Symfonia odznacza się ogromną obsadą – wykorzystane zostają cztery kotły, wielki bęben, dwie harfy, rożek angielski, dzwony i tuba. Uwagę zwracają zjawiska typowe dla tradycji francuskiej: częste stosowanie instrumentów dętych, liczne kontrasty i upodobanie do patetycznych efektów. Do nowatorskich zabiegów kolorystycznych należy wprowadzenie artykulacji pizzicatoPizzicatopizzicatocol legnoCol legnocol legno dla instrumentów smyczkowych oraz glissandoGlissandoglissandocon sordinoCon sordinocon sordino dla instrumentów dętych.

Wysłuchajmy teraz tematu muzycznego ukochanej z pierwszej, drugiej i ostatniej części Symfonii Fantastycznej Hectora Berlioza. Porównajmy wszystkie wersje. Po zakończeniu odtwarzania wymieńmy się spostrzeżeniami.

RLmw5peAOG98P1
Utwór muzyczny: Hector Berlioz „Symfonia Fantastyczna cz. I” (flet solo). Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R16bA6dR5tpLT1
Utwór muzyczny: Hector Berlioz „Symfonia Fantastyczna cz. II” (flet, obój, klarnet). Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1acjwVqi3J7i1
Utwór muzyczny: Hector Berlioz „Symfonia Fantastyczna cz. V” (klarnet). Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wesołym charakterem.
R1FfyViP7mOkI1
Karykatura Hectora Berlioza, Wikipedia, domena publiczna

Hector Berlioz przedstawiał pozamuzyczny program także w swoich późniejszych utworach symfonicznych. Symfonia koncertująca na altówkę i orkiestrę Harold w Italii powstała według jednego z poematów Byrona. W czterech częściach opisuje ona historię bohatera, który wędruje po górach, przyłącza się do pielgrzymów, a następnie ginie z rąk rozbójników. Motywem przewodnim staje się temat Harolda, wyrażony w partii altówki. Utwór wyróżnia nowatorska instrumentacjaInstrumentacjainstrumentacja, a zwłaszcza połączenie rogów i harf.

R1G1Y17Ehy0k11
Utwór muzyczny: Hector Berlioz „Harold w Italii”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wesołym charakterem.

Na inspirację literaturą wskazuje też symfonia dramatyczna Romeo i Julia według Shakespeareʼa. Składa się ona z siedmiu części z introdukcją i prologiem i wykazuje cechy muzyki zarówno operowej (dramatyzm akcji, występowanie recytatywu i arii), jak i pieśniowej (początkowa pieśń z udziałem chóru).

Z kolei Symfonia żałobno‑triumfalna na wielką orkiestrę wojskową i chór napisana została z okazji dziesiątej rocznicy rewolucji lipcowej. Posiada trzy części: Pochód żałobny, Przemowa Pośmiertna OratoraApoteoza. Kompozycja przeciwstawia się tradycyjnej fakturze symfonicznej, wykorzystuje bowiem wielką obsadę instrumentów dętych i perkusyjnych, zaś liczbę instrumentów smyczkowych (stanowiących podstawę klasycznych symfonii) pozostawia nieokreśloną, dowolną (ad libitum).

Muzyka wokalno‑instrumentalna

RUm9c3WDfXesL1
Karykatura Hectora Berlioza dyrygującego orkiestrą, davidfriddle.com, CC BY 3.0

Do wokalno‑instrumentalnych utworów Hectora Berlioza należą przede wszystkim opery, jak Benvenuto Cellini, Potępienie FaustaTrojanie. Ta ostatnia, w stylu wielkiej opery francuskiej, ze scenami masowymi, chórami, marszami, ariami i duetami, z uwagi na ogromną obsadę (ofiklejdaOfiklejdaofiklejda, saxhorny) na swoje pierwsze wykonanie musiała czekać aż do dwusetnej rocznicy urodzin kompozytora (2003 r.).

Także w muzyce religijnej Berlioz wykazywał skłonność do gigantycznych rozmiarów utworów i obsady instrumentalnej, czego dowodem jest jego Te Deum – hymn dziękczynny, przeznaczony na prawie tysiąc wykonawców.

RqpR8ky961m8K1
Hector Berlioz, andrzejosinski.files.wordpress.com, CC BY 3.0

Sala koncertowa konserwatorium muzycznego w Paryżu – miejsce premierowych wykonań kompozycji Hectora Berlioza

Kompozycje Hectora Berlioza bardzo często wykonywane były w sali koncertowej Konserwatorium Muzycznego w Paryżu – słynnej uczelni muzycznej i baletowej, założonej w 1795 roku. W połowie XX wieku podzielona ona została na dwie odrębne uczelnie: teatralną i muzyczno‑baletową. Konserwatorium przez wszystkie lata swej działalności przyciągało wybitnych artystów. Do grona jego słynnych absolwentów zaliczyć można kompozytorów takich jak między innymi: Maurice Ravel, Georges Bizet, Claude Debussy, Charles Gounod, Camille Saint‑Saëns, Henryk Wieniawski, Nadia Boulanger czy Pierre Boulez. Egzaminy wstępne na uczelnię zdał także w 1826 roku (pomimo braku profesjonalnego przygotowania muzycznego) Hector Berlioz. To w sali koncertowej paryskiego konserwatorium miały miejsce premiery najważniejszych dzieł kompozytora: Symfonii Fantastycznej (1830), symfonii koncertującej Harold w Italii (1834) oraz symfonii dramatycznej Romeo i Julia (1839).

R1KEm5nMFBwYb
Ilustracja interaktywna przedstawia Paryskie konserwatorium, widok z zewnątrz. Na fotografii widać fasadę budynku w jasnym kolorze. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Paryskie konserwatorium to słynna uczelnia muzyczna i baletowa w stolicy Francji, założona w 1795 roku. W połowie XX wieku podzielona została na dwie odrębne uczelnie: teatralną i muzyczno-baletową.
Paryskie konserwatorium, widok z zewnątrz, Paryż, Francja, huffpost.com, CC BY 3.0
R106msjiBDp5u
Ilustracja interaktywna przedstawia Paryskie konserwatorium, widok z zewnątrz.Na fotografii widać róg budynku w jasnym kolorze. Obok budynku zaparkowane samochody. Budynek posiada dużo okien. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Uczelnia przez wszystkie lata swej działalności przyciągała wybitnych artystów. Do grona jej słynnych absolwentów zaliczyć można kompozytorów, takich jak między innymi: Maurice Ravel, Georges Bizet, Claude Debussy, Charles Gounod, Camille Saint-Saëns, Henryk Wieniawski, Nadia Boulanger czy Pierre Boulez.
Paryskie konserwatorium, widok z zewnątrz, Paryż, Francja, hberlioz.com, CC BY 3.0
RukYCHQAM2FNc
Ilustracja interaktywna przedstawia Paryskie konserwatorium muzyczne, widok z zewnątrz, tablicę upamiętniającą utwór Hectora Berlioza. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Egzaminy wstępne na uczelnię zdał także w 1826 roku (pomimo braku profesjonalnego przygotowania muzycznego) Hector Berlioz. To w sali koncertowej paryskiego konserwatorium miały miejsce premiery najważniejszych dzieł kompozytora: Symfonii Fantastycznej (1830), symfonii koncertującej Harold w Italii (1834) oraz symfonii dramatycznej Romeo i Julia (1839). Tablica jest utrzymana w tonacji beżowo-brązowej. Litery są ciemno-brązowe.
Paryskie konserwatorium muzyczne, widok z zewnątrz, tablica upamiętniająca pierwsze wykonania kompozycji Hectora Berlioza, Paryż, Francja, hberlioz.com, CC BY 3.0
RlajtkBoYJ1Te1
Ilustracja interaktywna przedstawia salę koncertowa paryskiego konserwatorium muzycznego za czasów Hectora Berlioza. Fotografia utrzymana jest w tonacji szarej. Przedstawia tłum ludzi na sali koncertowej. Ludzie siedzą zarówno na balkonach jak i w częsci dolnej sali. Sufit jest bardzo wystawny i bogato ozdobiony.
Sala koncertowa paryskiego konserwatorium muzycznego za czasów Hectora Berlioza, Wikipedia, domena publiczna
R19TlEDlQhcHz1
Ilustracja interaktywna przedstawia: salę koncertową paryskiego konserwatorium muzycznego współcześnie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Widownie. 2. Loże. 3. Loże. 4. Loże. Fotografia przedstawia loże w kolorze czerwonym, oprócz tego scena i dojście do sceny jest szare. Po obu stronach sceny wiszą czarne zasłony.
Sala koncertowa paryskiego konserwatorium muzycznego współcześnie, Paryż, Francja, hberlioz.com, CC BY 3.0
R18wWWuWpGMUR
Ilustracja interaktywna przedstawia salę koncertowa paryskiego konserwatorium muzycznego współcześnie, podczas koncertu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Scena podczas wykonywania koncertu. Fotografia jest ciemna, na scenie znajduje się grupa muzyków ubranych w czarne stroje.
Sala koncertowa paryskiego konserwatorium muzycznego współcześnie, podczas koncertu, Paryż, Francja, hberlioz.com, CC BY 3.0

Podsumowanie

Hector Berlioz był czołowym kompozytorem francuskim XIX wieku, uznawanym za najbardziej rewolucyjnego z romantyków. Pomimo braku profesjonalnego wykształcenia muzycznego, został przyjęty do paryskiego konserwatorium, w niedalekim czasie uzyskał także prestiżową Nagrodę Rzymską. W jego twórczości dominują utwory programowe, inspirowane literaturą (Goethe, Byron, Shakespeare, Wergiliusz), a także kompozycje wokalno‑instrumentalne. Muzykę Berlioza cechuje monumentalizm w obsadzie i rozmiarach utworów, wykorzystanie efektów operowych i chętne stosowanie kontrastów. Nowatorstwo kompozytora objawia się przede wszystkim w przełamaniu klasycznej koncepcji formy, mieszaniu gatunków muzycznych i oryginalnej instrumentacji. Najważniejszym dziełem Berlioza jest Symfonia Fantastyczna, będąca pierwszą programową symfonią romantyczną. Poza wprowadzeniem słownego autorskiego komentarza wyróżnia ją niestandardowa budowa (pięć części), bogactwo kolorystyki (w obsadzie tuba, harfy, dzwony, kotły, wielki bęben, rożek angielski) oraz pojawienie się motywu ukochanej, przeobrażanego w każdej z części zgodnie z akcją utworu. Twórczość Hectora Berlioza stanowiła inspirację dla wielu kompozytorów, w tym Ryszarda Wagnera (koncepcja dramatu muzycznego), Franciszka Liszta (synteza symfonii programowej i wokalno‑instrumentalnej) oraz Gustava Mahlera (synteza symfonii i pieśni).

Animacja pt. Wybrani kompozytorzy XIX wieku - Hector Berlioz

RCXtRHSpbPA85
Film animowany: Wybrani kompozytorzy XIX wieku - Hector Berlioz. Jak już wiecie, Hector Berlioz był najwybitniejszym kompozytorem francuskim XIX wieku i uchodził za najbardziej rewolucyjnego z romantyków. Jego nowatorstwo miało swój wyraz także w monumentalnej obsadzie utworów, w której odnaleźć można wiele niecodziennych, interesujących instrumentów muzycznych. Kompozycją Berlioza, która angażuje bodaj największą liczbę wykonawców, jest religijny hymn Te Deum op. 22, powstały w 1849 roku. Obsadę utworu tworzą 4 flety, 4 oboje (w tym jeden rożek angielski), 4 klarnety (w tym jeden klarnet basowy), 4 fagoty, 4 rogi, 2 trąbki, 2 kornety, 6 puzonów, 2 ofiklejdy lub 2 tuby, kotły, bębny, talerze, instrumenty smyczkowe, 12 harf, organy, tenor solo, dwa wielkie mieszane chóry trzygłosowe (sopran, tenor, bas), jeden wielki chór dziecięcy (unisono). Dodatkowo w niektórych częściach pojawia się także flet piccolo, sakshorn i werbel. Z uwagi na rozmiary orkiestry, dzieło wykonano po raz pierwszy dopiero w 2003 roku, w dwusetną rocznicę urodzin kompozytora. Za chwilę poznacie najbardziej nietypowe instrumenty, stanowiące obsadę tego utworu. Flet piccolo to mała odmiana fletu poprzecznego, charakteryzująca się wysokim i przenikliwym dźwiękiem. Skala instrumentu (od d2 do c5) jest o oktawę wyższa niż zwykłego fletu. Piccolo jest instrumentem o najwyższym rejestrze w orkiestrze (poza skrzypcami). Jego brzmienie wykorzystali między innymi Wolfgang Amadeusz Mozart w operze Uprowadzenie z seraju, Ludwig van Beethoven w finale IX symfonii d-moll op. 125 oraz Maurice Ravel w Bolero. Rożek angielski to odmiana oboju, charakteryzująca się specyficznym, melancholijnym, głębokim brzmieniem. Skala instrumentu (od e do b2) jest o kwintę niższa niż oboju. Brzmienie rożka angielskiego wykorzystał między innymi Antonin Dvořák w IX symfonii e-moll op. 95 Z nowego świata. Klarnet basowy to odmiana klarnetu o charakterystycznie zakrzywionej do góry czarze głosowej i tzw. fajce, w której umieszcza się ustnik (oba te elementy nawiązują do budowy saksofonu). Instrument posiada skalę od D do b¹. Cechuje się zróżnicowaną barwą, jasną i ciepłą w rejestrze górnym, ciemną w rejestrze dolnym. Brzmienie klarnetu basowego wykorzystał Giacomo Meyerbeer w operze Hugenoci. Ofiklejda to dawny instrument dęty blaszany, kształtem przypominający fagot. Posiadał szeroką czarę głosową, system klapowy oraz rurę zadęciową. Stosowano trzy odmiany ofiklejdy – altową, basową i kontrabasową. Instrument stracił na popularności w drugiej połowie XIX wieku, na rzecz nowo wynalezionej tuby. Brzmienie ofiklejdy wykorzystali między innymi Hector Berlioz w Symfonii fantastycznej oraz Feliks Mendelssohn-Bartholdy w uwerturze do Snu nocy letniej. Sakshorn to instrument dęty blaszany, przypominający nieco róg i trąbkę. Budowany w odmianach sopranowej, altowej, tenorowej, barytonowej i basowej. Charakterystyczne, łagodne brzmienie sakshornu jest szczególnie wyzyskiwane w orkiestrach dętych. Instrument wykorzystany został między innymi przez Hectora Berlioza w Marszu Trojan z opery Trojanie. Teraz, gdy wiemy jak wyglądają i brzmią nietypowe instrumenty, wykorzystane przez Hectora Berlioza w kompozycji Te Deum, wysłuchajmy jej początkowego fragmentu. Zwróćmy szczególną uwagę na instrumentarium – postarajmy się nazwać pojawiające się instrumenty, scharakteryzujmy ich brzmienie oraz rolę w danym odcinku utworu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Zadania

RNkdzotuZwbQl
Ćwiczenie 1
Wybierz zdanie, które miał o sobie powiedzieć Hector Berlioz. Możliwe odpowiedzi: 1. Jestem crescendem Mozarta. 2. Jestem crescendem Schuberta. 3. Jestem crescendem Haydna. 4. Jestem crescendem Beethovena.
R1TMYjZZnrQRN
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ri7g2koObWsxv
Ćwiczenie 3
Wskaż cechy muzyki Hectora Berlioza. Możliwe odpowiedzi: 1. bogata kolorystyka, 2. przewaga obsady kameralnej, 3. liczne kontrasty, 4. wykorzystywanie efektów operowych (bicie dzwonów czy zegara)
R11B5SqnIUd4K
Ćwiczenie 4
Uporządkuj tytuły części Symfonii fantastycznej Hectora Berlioza zgodnie z prawidłową kolejnością. Możliwe odpowiedzi: Część 1: 1. Marzenia i namiętności. 2. Bal. 3. Wśród pól. 4. Droga na miejsce stracenia. 5. Sabat czarownic. Część 2: 1. Marzenia i namiętności. 2. Bal. 3. Wśród pól. 4. Droga na miejsce stracenia. 5. Sabat czarownic. Część 3: 1. Marzenia i namiętności. 2. Bal. 3. Wśród pól. 4. Droga na miejsce stracenia. 5. Sabat czarownic. Część 4: 1. Marzenia i namiętności. 2. Bal. 3. Wśród pól. 4. Droga na miejsce stracenia. 5. Sabat czarownic. Część 5: 1. Marzenia i namiętności. 2. Bal. 3. Wśród pól. 4. Droga na miejsce stracenia. 5. Sabat czarownic.
R15ZXye59fH7w
Ćwiczenie 5
Określ, jaki instrument pojawia się w obsadzie Symfonii fantastycznej.
R1dnFqJv7zq9E
Ćwiczenie 6
Dzieło w stylu wielkiej opery francuskiej, ze scenami masowymi, chórami, marszami, ariami i duetami. Z uwagi na ogromną obsadę utworu (ofiklejda, saxhorny), jego pierwsze wykonanie miało miejsce dopiero w dwusetną rocznicę urodzin kompozytora. Ten opis dotyczy dzieła: 1. Trojanie. 2. Harold w Italii. 3. Romeo i Julia. 4. Symfonia żałobno-triumfalna.
RwnSLkvq7ZkJp
Ćwiczenie 7
Twórczość Hectora Berlioza była inspiracją dla wielu kompozytorów. Wskaż, który z poniższych artystów nie wzorował się na nim. Możliwe odpowiedzi: 1. Ryszard Wagner (koncepcja dramatu muzycznego), 2. Jacques Offenbach (rozbudowany element melodyczny), 3. Franciszek Liszt (koncepcja symfonii programowej i wokalno-instrumentalnej), 4. Gustav Mahler (synteza symfonii i pieśni)

Słownik pojęć

Col legno
Col legno

określenie wykonawcze dla instrumentów strunowych smyczkowych, oznaczające grę drzewcem smyczka.

Con sordino
Con sordino

określenie wykonawcze dla instrumentów dętych blaszanych bądź smyczkowych, oznaczające grę z tłumikiem.

Glissando
Glissando

określenie wykonawcze dla instrumentów strunowych, dętych lub głosu ludzkiego, oznaczające płynne przejście od jednego dźwięku do drugiego, z wydobyciem wszystkich możliwych dźwięków pośrednich.

Instrumentacja
Instrumentacja

element utworu muzycznego polegający na doborze i określonym sposobie użycia instrumentów w celu uzyskania pożądanej kolorystyki; umiejętność rozpisania kompozycji na wszystkie głosy orkiestry.

Muzyka programowa
Muzyka programowa

muzyka, która za pośrednictwem odpowiednich czynników (melodyka, harmonika, kolorystyka) sugeruje pewne wyobrażenia na temat określonych w tytule treści literackich, obrazowych czy ideologicznych; przeciwieństwo muzyki absolutnej.

Ofiklejda
Ofiklejda

dawny instrument dęty blaszany, kształtem przypominający fagot. Posiadał szeroką czarę głosową, system klapowy oraz rurę zadęciową. Stosowano trzy odmiany ofiklejdy – altową, basową i kontrabasową. Instrument stracił na popularności w drugiej połowie XIX wieku, na rzecz nowo wynalezionej tuby.

Pizzicato
Pizzicato

określenie wykonawcze dla instrumentów strunowych smyczkowych, oznaczające grę palcami.

Temat muzyczny
Temat muzyczny

wyrazisty odcinek melodyczny, melodyczno‑rytmiczny bądź harmoniczny utworu, wykorzystywany w dalszym jego przebiegu. W muzyce programowej często powiązany z określonym bohaterem lub ideą.

Źródło:

Jerzy Habela, Słownik muzyczny, Kraków 1998.

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna

RLmw5peAOG98P1
R16bA6dR5tpLT1
R1acjwVqi3J7i1
R1G1Y17Ehy0k11
Przewiń
Głośność