I. Real numbersreal numbersReal numbers. The student:
7) uses the geometrical and algebraic interpretation of the absolute valueabsolute valueabsolute value, solves the equations and inequalities of the type: , , .
Interpreting and manipulating information presented in both mathematical and popular science texts, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Students, working in small groups, create posters. The main topic is real numbersreal numbersreal numbers and their subsets.
Each group received a sheet of paper from the teacher with a question to answer. Students write their answer and pass the poster to the next group to let them answer their question. There are as many rounds as there are groups of students. After the task is finished, a representative of each group reads the results of their work. Posters are placed on the board. The teacher, together with the students, analyzes the information collected.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to learn the definition and properties of the absolute valueabsolute valueabsolute value of the real number.
Discussion - How are the opposite numbersopposite numbersopposite numbers relative to each other on the number linenumber linenumber line? Students make hypotheses. They check them and formulate the conclusions.
Task Students analyze the Interactive Illustration showing the definition and properties of the absolute valueabsolute valueabsolute value. They write the definition.
Using the definition of an absolute value, students independently solve the problems given.
Task Calculate the value of the expression. Evaluate whether the result of the calculation is a rational number:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Discussion - What is the geometric interpretation of the absolute valueabsolute valueabsolute value? Students make hypotheses. They check them and formulate the conclusions.
Conclusion:
- The absolute value of the real number a is equal to the distance of the point in the coordinate a from the zero point on the number linenumber linenumber line.
Using this conclusion, students work in pairs and solve simple equations with the absolute valueabsolute valueabsolute value.
Task Calculate the equations:
a) ,
b) ,
c) .
Discussion – How do we calculate the distance between numbers on the number linedistance between numbers on the number linedistance between numbers on the number line? Students make hypotheses, check them and formulate a conclusion.
Conclusion:
- The distance of numbers a and b on the number line is equal to the absolute value of their difference | a – b |.
Task Write the distance on the number linenumber linenumber line between the numbers using the absolute valueabsolute valueabsolute value symbol. Calculate this distance:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Task Calculate the value of the expression, if :
a) ,
b) .
Task Calculate the value of the following expressions:
a) ,
b) ,
c) .
After solving all the tasks, the students present the results obtained. The teacher evaluates their work and explains all doubts.
- The absolute valueabsolute valueabsolute value of the real number a is:
the number a, if a is a non‑negative number,
the number opposite to a, if a is a negative number.
- The absolute value of the real number a is equal to the distance of the point in the coordinate a from the zero point on the number line. - The distance of numbers a and b on the number linenumber linenumber line is equal to the absolute valueabsolute valueabsolute value of their difference | a – b |.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Wartością bezwzględną liczby rzeczywistej a (oznaczenie |a|) nazywamy: - liczbę a, jeśli a jest liczbą nieujemną, - liczbę przeciwną do a, jeśli a jest liczbą ujemną.
Zauważmy, że z definicji wartości bezwzględnej wynikają jej własności: - wartość bezwzględna liczby jest dodatnia lub równa 0 , czyli | x | ≥ 0, dla dowolnej liczby rzeczywistej x, - jeśli | x | = 0, to x = 0, - wartości bezwzględne liczb przeciwnych są równe, czyli | x | = | −x | dla dowolnej liczby rzeczywistej x, - odległość liczb a i b na osi liczbowej jest równa wartości bezwzględnej ich różnicy | a - b |.
md2c36346c621e947_1528449000663_0
Definicja wartości bezwzględnej
md2c36346c621e947_1528449084556_0
Trzeci
md2c36346c621e947_1528449076687_0
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , .
md2c36346c621e947_1528449068082_0
45 minut
md2c36346c621e947_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
md2c36346c621e947_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie definicji i własności wartości bezwzględnej.
3. Poznanie interpretacji geometrycznej wartości bezwzględnej.
md2c36346c621e947_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje definicję i własności wartości bezwzględnej,
- poznaje interpretację geometryczną wartości bezwzględnej.
md2c36346c621e947_1528449534267_0
1. Wędrujące plakaty.
2. Analiza sytuacyjna.
md2c36346c621e947_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
md2c36346c621e947_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w małych grupach, tworzą plakaty. Głównym tematem są liczby rzeczywiste oraz ich podzbiory.
Każda grupa otrzymała od nauczyciela arkusz papieru z pytaniem. Zapisuje odpowiedź i przekazuje plakat do uzupełnienia następnej grupie. Rund jest tyle ile grup. Po zakończonej pracy przedstawiciel każdej grupy odczytuje powstały zapis. Plakaty umieszczone są na tablicy. Nauczyciel, wspólnie z uczniami, dokonuje analizy zebranych informacji.
md2c36346c621e947_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie definicji i własności wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej.
Dyskusja – jak położone są względem siebie, na osi liczbowej, liczby przeciwne? Uczniowie stawiają hipotezy. Sprawdzają je. Formułują wniosek.
Wniosek, który powinni sformułować uczniowie:
- Liczby przeciwne na osi liczbowej znajdują się po przeciwnych stronach zera w tej samej od niego odległości.
Polecenie Uczniowie analizują Ilustrację Interaktywną pokazującą definicję i własności wartości bezwzględnej. Zapisują definicję.
Definicja
Wartością bezwzględną liczby rzeczywistej a (oznaczenie |a|) nazywamy: - liczbę a, jeśli a jest liczbą nieujemną, - liczbę przeciwną do a, jeśli a jest liczbą ujemną.
Zauważmy, że z definicji wartości bezwzględnej wynikają jej własności: - wartość bezwzględna liczby jest dodatnia lub równa 0 , czyli | x | ≥ 0, dla dowolnej liczby rzeczywistej x, - jeśli | x | = 0, to x = 0, - wartości bezwzględne liczb przeciwnych są równe, czyli | x | = | −x | dla dowolnej liczby rzeczywistej x, - odległość liczb a i b na osi liczbowej jest równa wartości bezwzględnej ich różnicy | a - b |.
Korzystając z definicji wartości bezwzględnej, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie.
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia. Oceń, czy wynik obliczeń jest liczbą wymierną:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Dyskusja – jaka jest interpretacja geometryczna wartości bezwzględnej? Uczniowie stawiają hipotezy. Sprawdzają je. Formułują wniosek.
Wniosek, który powinni sformułować uczniowie:
- Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej a jest równa odległości punktu o współrzędnej a od punktu zerowego na osi liczbowej.
Korzystając z powyższego wniosku, uczniowie pracując w parach, rozwiązują proste równania z wartością bezwzględną.
Polecenie Rozwiąż równania:
a) ,
b) ,
c) .
Dyskusja – w jaki sposób obliczymy odległość między liczbami na osi liczbowej? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
Wniosek:
- Odległość liczb a i b na osi liczbowej jest równa wartości bezwzględnej ich różnicy | a – b |.
Polecenie Zapisz odległość na osi między danymi liczbami, używając znaku wartości bezwzględnej. Oblicz tę odległość:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia, jeśli :
a) ,
b) .
Polecenie Podaj wartość wyrażenia:
a) ,
b) ,
c) .
Po rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki.
Nauczyciel ocenia ich pracę i wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Oblicz:
a) ,
b) .
md2c36346c621e947_1528450119332_0
Uczniowie wykonują zadania utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Wartością bezwzględną liczby rzeczywistej a nazywamy:
liczbę a, jeśli a jest liczbą nieujemną,
liczbę przeciwną do a, jeśli a jest liczbą ujemną.
- Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej a jest równa odległości punktu o współrzędnej a od punktu zerowego na osi liczbowej.
- Odległość liczb a i b na osi liczbowej jest równa wartości bezwzględnej ich różnicy | a – b |.