E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola wyrobów po procesach obróbki plastycznej

MTL.03. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego - Operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego 812122, Technik przemysłu metalurgicznego 311708.

bg‑cyan

Instrukcja użytkowania

INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R1ExcqcQmC3Qs
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RD4y6FEKsQEcn
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

WprowadzenieDXUjugMdWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Zawiera również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą wizualizacja w 3D, atlas interaktywny i schemat interaktywny.

Wizualizacja w 3D

Wizualizacja w 3DD1ALai5GnWizualizacja w 3D to zasób, w którym zaprezentowane są modele w grafice 3D; za pomocą myszki można je dowolnie obracać i przeglądać, a za pomocą scrolla przybliżać. Dzięki nim możliwe jest dokładnie obejrzenie wad półwyrobów i wyrobów gotowych.

Lista wad półwyrobów i wyrobów gotowych wraz z podglądami zaprezentowana została w panelu głównym (menu pod przyciskiem „Pokaż modele”), z którego można wybrać do obejrzenia wybrany model.

RMXsW89i7ZNwo
Przycisk ,,Pokaż modele" wyświetlający się nad modelami 3D
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ayG4XbQvV5s
Menu wizualizacji prezentujące modele 3D
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R17b5thR8UXh0
Przykładowy wygląd modelu 3D
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajduje się ikona przekreślonej kamery. Kliknięcie na nią resetuje ułożenie modelu – wraca on do pozycji wyjściowej.

R1dpn1OaHtrd4
Ikona przekreślonej kamery
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obok ikony kamery znajduje się ikona startu lub pauzy. Wyświetlanie się ikony pauzy oznacza zatrzymanie, a ikony startu – rozpoczęcie automatycznego obrotu modelu. Kliknięcie na tę ikonę powoduje włączenie lub wyłączenie obrotu modelu.

R1EYly4cQHCE9
Ikony pauzy oraz startu obracania modelu 3D
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na modelach umieszczone są punkty, które po kliknięciu wyświetlają w panelu bocznym dodatkowe informacje o danym elemencie.

REPKZKvHwmaRs
Przykładowa treść z nagraniem audio w atlasie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odsłuchać wyświetlane informacje, należy nacisnąć przycisk „play” na białym pasku znajdującym się pod tekstem; wówczas zmieni się on w dwie pionowe kreski.

RYGWNkv5cas8g
Panel obsługi dźwięku
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

By wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika znajdujący się po prawej stronie panelu.

Ruwkjl47xmUFB
Panel obsługi dźwięku
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po prawej stronie widoczna jest również ikona z trzema kropkami w pionie. Kliknięcie na nią otwiera kolejne dwie opcje panelu: „Pobierz” umożliwia pobranie dźwięku, natomiast „Szybkość odtwarzania” pozwala dostosować szybkość dźwięku do własnych potrzeb.

R1UzEI13FWDFE
Panel obsługi dźwięku – dodatkowe opcje
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RFgemo8RG703K
Panel obsługi dźwięki – szybkość odtwarzania
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Atlas interaktywny

Atlas interaktywnyDvUvV46GJAtlas interaktywny to zbiór materiałów audiowizualnych o strukturze warstwowej prezentujący powłoki ochronne. Składa się z pięciu punktów, które zebrane zostały w jeden spis treści.

Aby poznać treści punktów, należy klikać w nie. Użytkownik przeniesiony zostanie wówczas do znajdujących się poniżej tego Spisu treści materiałów, odpowiadających tematycznie tytułowi klikniętego punktu.

R1cfXVvpXbMX3
Widok treści atlasu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obok niektórych materiałów użytkownik znajdzie strzałki, które pozwolą przejść do kolejnych treści danego punktu ze Spisu treści poprzez mechanizm tzw. slajdów. Aby przejść dalej, należy kliknąć strzałkę w prawo; aby się cofnąć, należy wybrać strzałkę w lewo.

R18NNVRH29CJB
Widok treści atlasu ze strzałkami umożliwiającymi przejście do poprzedniego i kolejnego materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby wrócić do Spisu treści,  należy kliknąć interaktywny tekst znajdujący się pod rozwiniętą treścią:

R1Ga1KBZioyAj
Przycisk umożliwiający powrót do Spisu treści
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Schemat interaktywny

Schemat interaktywnyD15exGTHRSchemat interaktywny prezentuje proces przygotowania dokumentacji oraz dobór odpowiednich urządzeń do przeprowadzenia obróbki cieplnej dowolnego elementu.

Aby poznać treść wszystkich zakładek, można klikać w nie na Spisie treści lub scrollować kółkiem myszy w dół ekranu.

RexKxp7daNOGz
Przykładowy spis treści
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zaprezentowane w schemacie treści zawierają interaktywne grafiki.

RG7vUnvW8t9xs
Widok interaktywnej grafiki schematu interaktywnego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Należy kliknąć w punkt z cyfrą znajdującą się na grafice, aby otworzyć informacje jej dotyczące.

RfiuiYTr7JSH9
Widok otwartych treści schematu interaktywnego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Treść można odsłuchać po uruchomieniu ikony strzałki znajdującej się po lewej stronie otwartej treści; w trybie odtwarzania zamieni się ona w dwie pionowe kreski.

R1PwAPtE8eeTj
Panel obsługi nagrania – przycisk Play
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R4Z1v95V5jMdB
Panel obsługi lektora – przycisk Stop
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknięcie w ikonę głośnika znajdującą się po prawej stronie wyłącza dźwięk, ale go nie zatrzymuje.

RAM8TAeW3fAdk
Panel obsługi nagrania – wyłączony dźwięk
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli treść jest rozbudowana, należy ją przewinąć za pomocą prawego, bocznego paska przewijania.

R2eN3uLUoYDcP
Widok otwartych treści schematu interaktywnego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby wrócić do pierwotnego wyglądu grafiki, należy kliknąć przycisk Wróć znajdujący się w prawym, dolnym rogu otwartego materiału lub w dowolnym miejscu na grafice.

Żeby powrócić do Spisu treści, należy kliknąć interaktywny tekst znajdujący się pod rozwiniętym materiałem:

R1ERSyUDX4iC3
Przycisk umożliwiający powrót do Spisu treści
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Stan swojej wiedzy można sprawdzić dzięki interaktywnym materiałom sprawdzającymDubW7w7crinteraktywnym materiałom sprawdzającym, zawierającym pytania w różnych formach testowych i o różnym poziomie trudności. Ćwiczenia są umieszczone w zakładkach rozwijających się po kliknięciu na nie.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

RhkmxRjNqxKjb
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RWjjb1nQVuiqb
Widok przykładowego zadania
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego, czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.

Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

RXERxaTdW1ncK
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDvF7E6HE5Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć.

RdlN1TikgKjuJ
Wyszukiwarka pojęć
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

RtEpcrtNZaA70
Przykładowe pojęcia w słowniku
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDjB92Zf8jPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o kwalifikacjach, dla których materiał został przygotowany, a także o celach i efektach kształcenia, których realizację ma zapewnić. Posiada informację o strukturze e‑materiału, zawartości poszczególnych multimediów i powiązaniach między nimi oraz wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Zawarte są w nim również przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza nimi i podczas indywidualnej pracy z uczniem. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD18hABHdTPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑zasobu. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDChaRetLDNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑zasobie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści