Kontrola wyrobów po procesach obróbki plastycznej
MTL.03. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego - Operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego 812122, Technik przemysłu metalurgicznego 311708.
Przewodnik dla nauczyciela
PRZEWODNIK DLA NAUCZYCIELA
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego oraz technik przemysłu metalurgicznegoWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego oraz technik przemysłu metalurgicznego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego oraz technik przemysłu metalurgicznego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
MTL.03. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego wyodrębnionej w zawodach operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego oraz technik przemysłu metalurgicznego.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MTL.03 Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego:
wykonywania bieżącej kontroli wyrobów
Efekty kształcenia
MTL.03.6. Eksploatacja maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej metali i ich stopów na gorąco i na zimno
Uczeń:
6) charakteryzuje wady półwyrobów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach obróbki plastycznej metali i ich stopów na gorąco i na zimno,
7) kontroluje wymiary wyrobów wykonanych metodą obróbki plastycznej metali i ich stopów na gorąco i na zimno.
MTL.03.7. Eksploatacja maszyn i urządzeń do wykańczania wyrobów poddawanych obróbce plastycznej
Uczeń:
3) stosuje metody oczyszczania powierzchni oraz usuwania wad wyrobów poddawanych obróbce plastycznej,
4) wykonuje powłoki ochronne wyrobów po obróbce plastycznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Wizualizacja 3D „Wady półwyrobów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach obróbki plastycznejWady półwyrobów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach obróbki plastycznej” przedstawia różne przypadki wad półwyrobów i wyrobów gotowych po procesie przeróbki plastycznej. Atlas interaktywny „Powłoki ochronnePowłoki ochronne” prezentuje różne rodzaje powłok ochronnych oraz opisy poszczególnych metod ich wytwarzania. Schemat interaktywny „Metody oczyszczania powierzchni oraz usuwania wadMetody oczyszczania powierzchni oraz usuwania wad” przedstawia sposoby i kolejność oczyszczania powierzchni oraz usuwanie wad.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Wady półwyrobów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach obróbki plastycznejWizualizacja w 3D
Powłoki ochronneAtlas interaktywny
Metody oczyszczania powierzchni oraz usuwania wadSchemat interaktywny
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego oraz technik przemysłu metalurgicznego
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z kontrolą wyrobów po procesach obróbki plastycznej.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Wizualizacja 3D „Wady półwyrobów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach obróbki plastycznej”
Nauczyciel prezentuje wizualizację dotyczącą wad półwyrobów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach obróbki plastycznej i szczegółowo omawia przedstawione w niej zagadnienia.
Uczniowie uważnie przypatrują się materiałom i notują najważniejsze informacje.
Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Każdej grupie przydziela zadanie polegające na opisaniu kilka wad półwyrobów i wyrobów gotowych (zawalcowanie, zużycie ścierne, pękniecie po procesie kucia na gorąco itd.).
W trakcie pracy uczniowie korzystają z wcześniej sporządzonych notatek.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi grupy o przedstawienie wyników pracy.
Pozostali uczniowie uzupełniają swoje notatki o brakujące treści.
Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, które najpełniej przedstawiły wybrane wady wyrobów.
Atlas interaktywny „Powłoki ochronne”
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i rozdaje przygotowane karty, na których w poziomie wydrukowano ilustracje z atlasu interaktywnego (ilustracja ma zajmować lewą połowę wydruku).
Każda z grup ma przejrzeć otrzymane karty i dopisać na nich słowa, które wiążą się z daną ilustracją.
Na znak nauczyciela następuje zmiana – grupa pierwsza przekazuje swoją kartę grupie drugiej, grupa druga – trzeciej, a grupa trzecia – pierwszej.
Po wymianie kart zadaniem grup jest dopisanie kilku własnych haseł.
Na znak nauczyciela po raz kolejny następuje wymiana kart i wykonanie analogicznego zadania.
Na koniec każda karta wraca do pierwszej grupy, która ma ocenić, czy wpisane hasła w pełni opisują to, co przedstawia wydruk.
Grupy prezentują swoje karty i komentują pracę swoją i innych grup (widoczną na ich karcie).
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, wskazując na elementy, które zostały ujęte prawidłowo lub niewłaściwie przez grupy. Odsyła uczniów do słownika pojęć.
Schemat interaktywny „Metody oczyszczania powierzchni oraz usuwania wad”
Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy interaktywnej schemat przedstawiający metody oczyszczania powierzchni i usuwania wad.
Nauczyciel wyznacza kilka tematów związanych z tymi procesami.
Następnie dzieli uczniów na grupy i przydziela im poszczególne tematy.
Grupy uczniów w oparciu o przydzielony temat mają za zadanie przygotować mapy myśli, zamieszczając na nich jak największą liczbę pojęć związanych z danym tematem.
Przedstawiciel grupy prezentuje mapę myśli podczas zajęć, omawiając ją dokładnie.
Po omówieniu prac nauczyciel pyta uczniów, co było najtrudniejsze i prosi o uzasadnienie.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na wykonanie zadań.
Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych odpowiedzi wyjaśnia każde zadanie,
aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mieli z nimi problemy.Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela,
np. na tablicy interaktywnej.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Wizualizacja 3D „Wady półwyrobów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach obróbki plastycznej”
Na początku zajęć nauczyciel prezentuje uczniom wizualizację dotyczącą wad półwyrobów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach obróbki plastycznej i szczegółowo omawia przedstawione w niej zagadnienia.
Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli wizualizację.
Nauczyciel rozdaje uczniom wydruki przedstawiające różne rodzaje wad półwyrobów i wyrobów.
Zadaniem każdego ucznia jest opisanie wady, którą przedstawia dana ilustracja.
Nauczyciel ponownie wyświetla wizualizację. Uczniowie sprawdzają poprawność wykonanego przez siebie zadania i korygują ewentualne błędy.
Atlas interaktywny „Powłoki ochronne”
Nauczyciel prezentuje możliwości atlasu interaktywnego.
Prosi uczniów o samodzielne przeszukanie internetu i znalezienie zdjęć podobnych do tych prezentowanych w atlasie.
Uczniowie zamieszczają znalezione zdjęcia w wirtualnej przestrzeni wspólnej dla klasy lub zapisują we własnych zasobach i przesyłają je nauczycielowi.
Nauczyciel prezentuje zdjęcia i prosi, aby uczniowie określili, co one przedstawiają.
Zestaw zdjęć wędruje do zasobów klasy jako notatka z zajęć.
** Schemat interaktywny „Metody oczyszczania powierzchni oraz usuwania wad”**
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji schemat interaktywny dotyczący metod oczyszczania powierzchni oraz usuwania wad. W czasie trwania filmu uczniowie sporządzają notatki.
Nauczyciel zatrzymuje film co jakiś czas i omawia poszczególne metody oczyszczania powierzchni oraz usuwania wad.
Po zakończeniu omawiania filmu nauczyciel przydziela każdemu uczniowi zadanie – szczegółowe opisanie przydzielonej metody.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy prezentują efekty swojej pracy.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych odpowiedzi wyjaśnia każde zadanie i pomaga w ich zrozumieniu tym, którzy mieli z tym kłopoty.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Praca poza zajęciami ma charakter zarówno grupowy, jak i indywidualny. Uczniowie mają za zadanie ponowną analizę e‑materiałów oraz stworzenie materiałów i notatek przy użyciu zaproponowanych poniżej form pracy.
Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.
Dostęp do interaktywnych testów daje uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, co stanowi doskonałą formę nauki. Testy umożliwiają ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałami: wizualizacją 3D, atlasem interaktywnym oraz schematem interaktywnym. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Równocześnie przekazuje uczniom zestaw pytań, które wcześniej przygotował. Odpowiedzi na te pytania zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do kontroli wyrobów po procesach obróbki plastycznej.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np. e‑mailem, i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz proces proces cynkowania ogniowego.
Uczeń planuje proces cynkowania ogniowego, opisując kolejne etapy swojego działania.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np. Co sprawiło Ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do cynkowania ogniowego następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat dotyczacy kontroli wyrobów po procesach obrobki plastycznej.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np. Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Indywidualizacja pracy z uczniem
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego, np. poprzez:
- przydzielanie różnych zadań uczniom, którzy szybko i z łatwością przyswoili materiał i mogą go dalej poszerzać, a innych tym, którzy mają trudności z opanowaniem zagadnień,
- tutoring rówieśniczy, czyli współpracę między uczniami, z których jeden ma większe kompetencje, wiedzę czy doświadczenie w danym zakresie (tzw. „tutor”), dzięki czemu może je przekazywać drugiemu, doświadczającemu trudności uczniowi.
Podczas zajęć tutoringu rówieśniczego wykorzystywana jest relacja rówieśnicza pomiędzy uczniami, która jest zdecydowanie bliższa niż relacja nauczyciel – uczeń, gdyż uczniowie są w zbliżonym wieku, a więc mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą w prostszy sposób dotrzeć do siebie nawzajem i uczyć się od siebie.
Praca z uczniami z SPE
E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. W e‑materiale znajdują się opisy alternatywne do wszystkich zdjęć, grafik interaktywnych i wizualizacji 3D, dzięki czemu uczniowie ze specjalnymi potrzebami mogą zapoznać się z ich treścią.
E‑materiał umożliwia uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pracę w odpowiednim dla nich tempie oraz powtarzanie materiału w dowolnym momencie. Każdy element dostępny jest przy użyciu klawiatury. Wykorzystanie form tekstowych, graficznych i dźwięków wzbogaca proces uczenia się, działając na różne zmysły, co jest szczególnie istotne dla osób z trudnościami w utrzymaniu koncentracji czy nauce. Wykorzystanie różnego rodzaju interakcji wpływa pozytywnie na atrakcyjność przekazu wiedzy i zainteresowanie.
E‑materiał może być wykorzystywany przez osoby z dysfunkcją wzroku lub słuchu, ponieważ jest dostosowany na poziomie WCAG , poprzez zastosowanie opisów alternatywnych, ćwiczeń interaktywnych obsługiwanych przez czytniki ekranów oraz audiodeskrypcji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym), np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści