Kontrola wyrobów po procesach obróbki plastycznej
MTL.03. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego - Operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego 812122, Technik przemysłu metalurgicznego 311708.
Przewodnik dla uczącego się
PRZEWODNIK DLA UCZĄCEGO SIĘ
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Wizualizacja 3D „Wady półwyrobów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach obróbki plastycznejWady półwyrobów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach obróbki plastycznej” przedstawia różne przypadki wad półwyrobów i wyrobów gotowych po procesie przeróbki plastycznej. Atlas interaktywny „Powłoki ochronnePowłoki ochronne” zawiera różne rodzaje powłok ochronnych oraz opisy poszczególnych metod ich wytwarzania. Schemat interaktywny „Metody oczyszczania powierzchni oraz usuwania wadMetody oczyszczania powierzchni oraz usuwania wad” prezentuje sposoby i kolejność oczyszczania powierzchni oraz usuwanie wad.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Wady półwyrobów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach obróbki plastycznejWizualizacja w 3D
Powłoki ochronneAtlas interaktywny
Metody oczyszczania powierzchni oraz usuwania wadSchemat interaktywny
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego oraz technik przemysłu metalurgicznego.
W skład multimediów wchodzą wizualizacja 3D, atlas interaktywny oraz schemat interaktywny. Przybliżają one wiadomości z zakresu kontroli wyrobów po procesach przeróbki plastycznej.
Wizualizacja 3D „Wady półwyrobów i wyrobów gotowych wytwarzanych w procesach obróbki plastycznej” pozwoli Ci zobaczyć modele półwyrobów i wyrobów gotowych z wadami po procesie przeróbki plastycznej. Dzięki temu będziesz w przyszłości łatwiej rozpoznawał wadliwe wyroby.
Dzięki atlasowi interaktywnemu „Powłoki ochronne” poznasz różne rodzaje powłok ochronnych, ich cechy charakterystyczne, przeznaczenie i sposób wytwarzania.
Schemat interaktywny „Metody oczyszczania powierzchni oraz usuwania wad” pokaże Ci, jak należy oczyszczać powierzchnie przedmiotów i usuwać z nich wady.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Obejrzyj wizualizację 3D, atlas interaktywny i schemat interaktywny. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, zapoznaj się na początku z wizualizacją 3D, następnie atlasem, a potem schematem interaktywnym. Na koniec sprawdź się w interaktywnych materiałach sprawdzających.
Zadaj sobie pytanie, dlaczego coś jest w tym, a nie w innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na te pytania w e materiale, a jeśli nie znajdziesz w nim wystarczająco wyczerpujących wiadomości, poszukaj informacji w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć wiele ciekawych informacji i ciekawostek na każdy temat.
Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz głośno własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Praca samodzielna
Pracując samodzielnie nad materiałami, pamiętaj o tym, że:
Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać nie tylko te zakończone sukcesem, ale i te nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: Dlaczego?.
Dzięki ćwiczeniom możesz:
– zapoznać się z metodami wykonywania kontroli wyrobów metalurgicznych,
– przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę (porównanie informacji w e‑materiałach),
– ćwiczyć różnorodnymi metodami i w różny sposób (metody pracy warto dopasować do własnych preferencji, tak aby w najbardziej efektywny sposób pozyskiwać nową wiedzę i umiejętności, które przydadzą Ci się w pracy zawodowej).
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
– identyfikację i jasne określenie celów w trakcie planowania swojej nauki,
– dokładną i wnikliwą obserwację,
– interpretowanie danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,
– sporządzanie notatek z odkryć i zapisywanie swoich własnych wniosków.
I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoją motywacją i dyscypliną) – jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym), np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści