E-materiały do kształcenia zawodowego

Konserwowanie elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych

MEC.01. Wykonywanie i naprawa wyrobów z blachy i profili kształtowych - Blacharz 721301

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieDZ0pHWvjrWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDUzqq87plInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDT2HKvmxMSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaD1HvFfYJSPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDxutHgs9sPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1CYBaIMlNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD9GHZbntxInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e- materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie blacharz. W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, sekwencje filmowe, gra edukacyjna, galeria zdjęć i e‑book . Przybliżają one wiadomości z zakresu konserwowania elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych.

  • Film edukacyjny Procesy zużywania elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych, w którym objaśnione zostały różne procesy, które wpływają na zużywanie się elementów i wyrobów z blachy i profili.

  • Sekwencje filmowe Wykonywanie procesów zabezpieczenia antykorozyjnego elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych, w których zaprezentowano rodzaje powłok ochronnych, nanoszenie powłok ochronnych i sposoby ich nanoszenia.

  • Gra edukacyjna Wykonywanie powłok antykorozyjnych metodą natryskową, w której uczeń zetknie się z szeroko pojętym materiałem malarskim.

  • Galeria zdjęć Wady powłok malarskich, w której zaprezentowano powierzchnie z naniesioną powłoką malarską, na której widoczne są wady powłok malarskich.

  • E‑Book Wiadomości z zakresu wykonywania konserwacji elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych, w którym zawarta jest wiedza o procesie zużycia elementów, rodzaju powłok ochronnych, metodach wykonywania powłok antykorozyjnych itp.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Słownik pojęć dla e‑materiału

W słowniku zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat wykonywania i naprawy wyrobów z blachy i profili kształtowych.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Obejrzyj film edukacyjny, sekwencje filmowe, grę edukacyjną, galerię zdjęć i e‑book. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się.

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów — zajrzyj do słownika pojęć.

  3. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  4. Przejrzałeś - uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.

  5. Zapisuj zasadnicze hasła z e‑materiałów. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.

  6. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj - zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie, kiedy nie jest tak jak w opisie.

  7. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

Praca samodzielna

Pracując samodzielnie, pamiętaj:

  • Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: dlaczego.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz:

    • zapoznać się ze sposobami pracy blacharza,

    • przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informacje w e‑materiałach,

    • ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów — kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach,

  • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji,

  • umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując zdobyte dane,

  • umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,

  • umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków,

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).