Kochać – jak to łatwo powiedzieć
zapoznasz się z różnymi przykładami bohaterów literackich, którzy doświadczyli nieszczęśliwej miłości,
zredagujesz monolog oraz dialog,
wzbogacisz słownictwo, poznając związki frazeologiczne związane z miłością,
zgromadzisz synonimy oraz antonimy do słowa „miłość”.
Człowiek przez całe swoje życie doświadcza miłości. „Poznawanie” tego uczucia rozpoczyna się w dzieciństwie, kiedy to miłością obdarzają nas rodzice, rodzeństwo, dziadkowie itp. Z czasem jednak uświadamiamy sobie, że można darzyć miłością także osoby, które nie są z nami spokrewnione i odkrywamy nowy typ tego uczucia. Często swoje uczucia przeżywamy w tajemnicy przed innymi, nie wiemy, jak je okazać i trudno nam o nich rozmawiać. Niestety, nie ma uniwersalnej rady dla osoby zakochanej. Warto jednak mówić innym o swoich uczuciach, ponieważ dzięki temu łatwiej można sobie z nimi poradzić.
Więcej informacji znajdziesz w lekcji: Próżne staraniaPróżne starania.
Zapoznaj się z prezentacją pt. „Bohaterowie literaccy i ich miłosne rozczarowania”, a następnie wykonaj poniższe polecenia.
Podaj inny tekst kultury, w którym została przedstawiona nieszczęśliwa historia miłosna.
Nazwij uczucia, jakie mogą odczuwać osoby, które doświadczyły rozczarowania miłosnego.
Zastanów się i odpowiedz, czy istnieje miłość od pierwszego wejrzenia. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zapoznaj się z piosenką, a następnie wykonaj polecenia.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dy1b3dzau
Nagranie piosenki na podstawie wiersza Adama Asynka Między nami nic nie było: Między nami nic nie było! Żadnych zwierzeń, wyznań żadnych!Nic nas z sobą nie łączyło — Prócz wiosennych marzeń zdradnych; Prócz tych woni, barw i blasków,Unoszących się w przestrzeni; Prócz szumiących śpiewem lasków I tej świeżej łąk zieleni; Prócz tych kaskad i potoków, Zraszających każdy parów, Prócz girlandy tęcz, obłoków, Prócz natury słodkich czarów; Prócz tych wspólnych, jasnych zdrojów, Z których serce zachwyt piło; Prócz pierwiosnków i powojów,— Między nami nic nie było!
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenia.
Między nami nic nie byłoMiędzy nami nic nie było!
Żadnych zwierzeń, wyznań żadnych!
Nic nas z sobą nie łączyło —
Prócz wiosennych marzeń zdradnych;Prócz tych woni, barw i blasków,
Unoszących się w przestrzeni;
Prócz szumiących śpiewem lasków
I tej świeżej łąk zieleni;Prócz tych kaskad i potoków,
Zraszających każdy parów,
Prócz girlandy tęcz, obłoków,
Prócz natury słodkich czarów;Prócz tych wspólnych, jasnych zdrojów,
Z których serce zachwyt piło;
Prócz pierwiosnków i powojów,—
Między nami nic nie było!Źródło: Adam Asnyk, Między nami nic nie było, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/miedzy-nami-nic-nie-bylo.html [dostęp 3.02.2023].
Opisz wrażenia, jakie wzbudza w tobie piosenka Między nami nic nie było.
Opisz wrażenia, jakie wzbudza w tobie utwór Między nami nic nie było.
Streść w kilku zdaniach utwór Między nami nic nie było.
Wymień trzy piosenki o miłości, które wzbudzają w tobie najwięcej emocji.
Wymień tytuły trzech piosenek o miłości, których teksty wzbudzają w tobie najwięcej emocji.
Zapoznaj się z tekstem Pera NilssonaPera Nilssona pod tytułem Zakochałem się w Milenie, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Zakochałem się w MilenieZakochałem się w Milenie.
Milena chodzi do mojej klasy. Jej oczy to dwa czarne słońca. Jednak te oczy mnie nie widzą. Nie istnieję dla niej. A tego właśnie pragnę najbardziej na świecie: żeby Milena mnie zauważyła.
W niedzielę po południu siedziałem w swoim pokoju, rozmyślając o Milenie, kiedy mama zawołała z kuchni:
– Dawidzie, możesz wyjść na spacer z Busią? Musi się załatwić.
– Nie mam czasu! – odkrzyknąłem. – We wtorek mamy sprawdzian z geografii. […] Mam mnóstwo nauki…
– Aha – westchnęła mama.
To była po części prawda. Faktycznie mieliśmy sprawdzian. Tylko że wcale nie zamierzałem wkuwać niczego o Gotlandii i OlandiiGotlandii i Olandii , o nie. Chciałem jedynie w spokoju pomyśleć o Milenie.
Na samą myśl o niej robiło mi się jednocześnie zimno i gorąco. Jak zwykle. Postanowiłem: przed końcem tygodnia porozmawiam z Mileną. Sprawię, że zwróci na mnie uwagę. Jakoś to zrobię. Ale jak?
Skrob, skrob, skrob w drzwi.
Otworzyłem, a tam oczywiście siedziała Busia. Wlepiła we mnie pełen nadziei wzrok.
– Niestety – westchnąłem, kucając przy niej. – Nie mam czasu z tobą wyjść. […] Ja muszę się nad czymś zastanowić.
Busia zrozumiała. Ona wszystko rozumie. Polizała mnie po nosie i podreptała z powrotem.
Po chwili usłyszałem trzaśnięcie drzwi. I bardzo dobrze, bo potrzebowałem spokoju, żeby się porządnie namyślić. Miałem pewien plan: jeśli ją rozweselę, jeśli sprawię, że się roześmieje, wtedy mnie dostrzeże.
Milena o oczach jak dwa czarne słońca.
Źródło: Per Nilsson, Zakochałem się w Milenie, tłum. Marta Rey-Radlińska, Poznań 2016, s. 7–9.
Określ narratora i typ narracji we fragmencie tekstu Zakochałem się w Milenie.
Wyjaśnij, dlaczego Dawid nazywa ukochaną „Mileną o oczach jak dwa czarne słońca”. Nazwij środki stylistyczne, który zostały zastosowane w tej wypowiedzi.
Ułóż dialog, który Dawid mógłby przeprowadzić z Mileną, gdyby udało mu się zwrócić uwagę dziewczynki.
Zapoznaj się z tekstem wiersza Andrzeja Bursy Jedenastoletni zakochany zamieszczonym poniżej, a następnie wykonaj ćwiczenia z nim związane.
Jedenastoletni zakochanyBeksa płaksa…
Dlaczego płaczesz?
Moja miła wyjechała daleko
I już więcej jej nie zobaczę…
A ile ty masz lat?
Jedenaście…
Fe taki duży i płacze
Ja nie płaczę nigdy proszę pana
Ani gdy stłukę kolano
I w skórę umiem brać bohatersko
Tylko dziś mnie bardzo boli serce
Masz czas jeszcze na rozterki duszy
Ja wiem proszę pana
Jesteś za duży żeby płakać
A za mały żeby kochać
Więc się błąkam po oziębłym globieglobie
Wielkie dziury obnosząc w pończochachpończochach
I czerwone odstające uszy.Źródło: Andrzej Bursa, Jedenastoletni zakochany, [w:] tegoż, Wiersze, Toruń 1993, s. 130.
Zredaguj kilkuzdaniową notatkę, w której uzasadnisz, że każdy wiek jest dobry, aby płakać i kochać.
Zredaguj list, w którym pocieszysz wybranego bohatera literackiego doświadczającego rozczarowania miłosnego. Pamiętaj o stronie formalnej listu.
Słownik
wyspy należące do Szwecji
Ziemia
wyrażony za pomocą metafory (przenośni)
część ubrania osłaniająca nogę wraz ze stopą, ściśle przylegająca do ciała, obecnie noszona głównie przez kobiety, występująca w parze
Notatki ucznia
Bibliografia
Kopaliński W., (2006), Słownik symboli, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.
Kozicka D., (2004), Słownik bohaterów literackich, Bielsko‑Biała: Wydawnictwo Park.
Ratajczak W.,(2006), Słownik motywów literackich, Poznań: Wydawnictwo NAKOM.









![Na zdjęciu w centrum widoczny jest zarys dziewczyny, która siedzi na pomoście; ukazana jest z boku; ma zgięte w kolanach nogi, na kolanach ma ułożone splecione ramiona; głowę ma pochyloną w kierunku splecionych ramion. W tle widoczna jest woda, w której odbija się słońce. U dołu zdjęcia na czarnym poziomym pasku znajduje się tekst: “[...] by zrozumieć na czym tak naprawdę polega życie, trzeba przeżyć chociaż jedną nieszczęśliwą miłość” Amelia Sowińska.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Bsq1J81SsWX/1713173925/2IJnyfq8eWJX9nHMrtJB0w157UpMdhVb.jpg)