bg‑azure

Most people love spending time with their friends, like the children in this picture. Play the recording. What do teenagers say about their friendships?

Większość ludzi lubi spędzać czas ze swoimi przyjaciółmi, tak jak dzieci na tym zdjęciu. Odtwórz nagranie. Co mówią nastolatki o swoich przyjaźniach?

R17zQWqNaBNU0
Good friends spend time together.
Dobrzy przyjaciele spędzają razem czas.
Źródło: dostępny w internecie: https://unsplash.com/ [dostęp 18.01.2022], domena publiczna.
1
Exercise 1

Match the words with their translations.

Połącz wyrazy z ich tłumaczeniami.

RgsoNUGZY3DXK
friendship Możliwe odpowiedzi: 1. nieszczęśliwy, 2. niemiły, 3. przyjaźń, 4. pożyczyć od kogoś, 5. najlepszy przyjaciel na zawsze bff Możliwe odpowiedzi: 1. nieszczęśliwy, 2. niemiły, 3. przyjaźń, 4. pożyczyć od kogoś, 5. najlepszy przyjaciel na zawsze unhappy Możliwe odpowiedzi: 1. nieszczęśliwy, 2. niemiły, 3. przyjaźń, 4. pożyczyć od kogoś, 5. najlepszy przyjaciel na zawsze rude Możliwe odpowiedzi: 1. nieszczęśliwy, 2. niemiły, 3. przyjaźń, 4. pożyczyć od kogoś, 5. najlepszy przyjaciel na zawsze borrow Możliwe odpowiedzi: 1. nieszczęśliwy, 2. niemiły, 3. przyjaźń, 4. pożyczyć od kogoś, 5. najlepszy przyjaciel na zawsze
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1

Find the words listed below. Search up, down, forward, backward and on the diagonal to find the hidden words.

Znajdź poniższe wyrazy. Możesz ich szukać pionowo, poziomo, od góry do dołu, od dołu do góry oraz na ukos.

R1WSx90zvz0oZ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Play the recordings below and do the exercises.

Odtwórz nagrania i wykonaj ćwiczenia.

Recording 1

RB43I1VAAl9fi
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite

Recording 2

Rh5Vat2avm4H5
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite

Recording 3

R1C37GIDTWxt0
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite

Recording 4

RQDdBmqhiNIyE
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 2

Play the recordings and decide if the following sentences are true or false.

Odtwórz nagrania ponownie, a następnie zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

RPy2bbtsO1xoQ
1. Speaker 1 pushed another student in a PE lesson.
TRUE FALSE

2. Speaker 2 didn’t go on a bike trip.
TRUE FALSE

3. Speaker 3 is now really good at maths.
TRUE FALSE

4. Speaker 4 doesn’t meet with Maggie now.
TRUE FALSE

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Play the recordings and choose the correct answer.

Odtwórz nagrania i wybierz poprawną odpowiedź.

R8iwHMN7uOR7v
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Match the beginings of sentences with their endings.  The sentences contain phrases from the recordings.

Połącz początki zdań z ich zakończeniami. W zdaniach pojawiają się wyrażenia z nagrań.

RlBCAAQ9gicPk
They often hang out together Możliwe odpowiedzi: 1. were rude to me., 2. I fell down., 3. up and bought me ice-cream., 4. maths in our class., 5. in the park. I was really unhappy because Możliwe odpowiedzi: 1. were rude to me., 2. I fell down., 3. up and bought me ice-cream., 4. maths in our class., 5. in the park. My dad wanted to cheer me Możliwe odpowiedzi: 1. were rude to me., 2. I fell down., 3. up and bought me ice-cream., 4. maths in our class., 5. in the park. Some girls in the new school Możliwe odpowiedzi: 1. were rude to me., 2. I fell down., 3. up and bought me ice-cream., 4. maths in our class., 5. in the park. I became the best student at Możliwe odpowiedzi: 1. were rude to me., 2. I fell down., 3. up and bought me ice-cream., 4. maths in our class., 5. in the park.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5

Put the words in the correct order to make sentences about frienship.

Utwórz zdania o przyjaźni, układając wyrazy we właściwej kolejności.

R1VoG6nmJNp3f
1. 1. friend, 2. My, 3. helps, 4. me, 5. always 1. friend, 2. My, 3. helps, 4. me, 5. always 1. friend, 2. My, 3. helps, 4. me, 5. always 1. friend, 2. My, 3. helps, 4. me, 5. always 1. friend, 2. My, 3. helps, 4. me, 5. always.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rj6pHp5wzK1ba
2. 1. She, 2. very, 3. friendly, 4. is always 1. She, 2. very, 3. friendly, 4. is always 1. She, 2. very, 3. friendly, 4. is always 1. She, 2. very, 3. friendly, 4. is always.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RjA7uQUdcGY1N
3. 1. is, 2. BFF, 3. my, 4. Susan 1. is, 2. BFF, 3. my, 4. Susan 1. is, 2. BFF, 3. my, 4. Susan 1. is, 2. BFF, 3. my, 4. Susan.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RrgcHcXx2AaxI
4. 1. had, 2. They, 3. long, 4. friendship, 5. a really 1. had, 2. They, 3. long, 4. friendship, 5. a really 1. had, 2. They, 3. long, 4. friendship, 5. a really 1. had, 2. They, 3. long, 4. friendship, 5. a really 1. had, 2. They, 3. long, 4. friendship, 5. a really.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rw96Sl6hA9du4
5. 1. hang out, 2. We, 3. often, 4. playground, 5. in the 1. hang out, 2. We, 3. often, 4. playground, 5. in the 1. hang out, 2. We, 3. often, 4. playground, 5. in the 1. hang out, 2. We, 3. often, 4. playground, 5. in the 1. hang out, 2. We, 3. often, 4. playground, 5. in the.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 6

Read the sentences and complete the gaps with the correct words from the list.

Przeczytaj zdania i uzupełnij luki odpowiednimi wyrazami z listy.

RMjGodpGoifZf
1. You should try to 1. get, 2. rude, 3. cheer, 4. hang, 5. ask out with your friends often.
2. Don’t be 1. get, 2. rude, 3. cheer, 4. hang, 5. ask to your friends!
3. What can I do to 1. get, 2. rude, 3. cheer, 4. hang, 5. ask you up?
4. If you have a problem, 1. get, 2. rude, 3. cheer, 4. hang, 5. ask your friends for help.
5. It is good to 1. get, 2. rude, 3. cheer, 4. hang, 5. ask together with your friends on the weekends.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.