Temat: Parki narodowe

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa IV
VII. Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły. Uczeń:
8) wskazuje miejsca występowania obszarów chronionych, pomników przyrody, obiektów zabytkowych w najbliższej okolicy, uzasadnia potrzebę ich ochrony.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wskazują na mapie Polski parki narodowe oraz uzasadniają konieczność ochrony ich obszarów.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • przedstawiać znaczenie przyrodnicze i turystyczne parków narodowych;

  • uzasadniać konieczność odpowiedniego zachowania na terenie parków narodowych;

  • omawiać atrakcje wybranych parków narodowych;

  • opisywać Polskę jako kraj o zróżnicowanej przyrodzie i rozmaitych krajobrazach.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • symbole parków narodowych;

  • duże arkusze papieru z mapą krain geograficznych Polski.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Ochotnicy zapoznają się z treścią abstraktu i przygotowują quiz wiedzy dla kolegów i koleżanek.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wykorzystuje tekst abstraktu do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  • Uczniowie dobierają się w grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru z mapą krain geograficznych Polski oraz zestaw symboli parków narodowych. Nauczyciel prosi podopiecznych, żeby za pomocą symboli oznaczyli parki narodowe na mapie. Uczniowie, wykonując zadanie, korzystają z ilustracji interaktywnej.

  • Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie zapoznają się z poleceniami w abstrakcie. Następnie wspólnie wybierają jedno z nich do zrealizowania w formie prezentacji i ustalają kryteria jej oceny .

Praca domowa

  • Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

endemic species
endemic species
RoxUu7d1nbTyz
Nagranie dźwiękowe słówka

gatunek endemiczny – gatunek żyjący tylko na niewielkim obszarze, charakterystyczny dla danego miejsca; endemitem jest na przykład dziobak dla Australii lub płochacz halny dla obszarów górskich

environment protection
environment protection
R1X1DVK67Tw05
Nagranie dźwiękowe słówka

ochrona środowiska – wszelkie działania mające na celu ograniczenie szkód wyrządzanych środowisku lub naprawianie szkód już istniejących

strict protection
strict protection
RX5cJ6cIF02lc
Nagranie dźwiękowe słówka

ochrona ścisła – forma ochrony przyrody polegająca na tym, że człowiek nie prowadzi działalności na terenie chronionym i zabezpiecza ten obszar przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi

Teksty i nagrania

RFPfSmQzHpoqL
Nagranie dźwiękowe abstraktu

National Parks

National parks are protected areas with area over 1000 ha, the nature of which is unique. They serve to preserve biodiversity and inanimate natural forms, such as boulders, springs and caves, and are of great cultural and educational importance. They allow us to observe wild nature and teach respect to it. National parks are willingly visited by tourists. In Poland there are 23 national parks. Two of them lie in the coastal strip, 5 in the lake district belt, another 5 in the lowland, 3 in highlands and 8 in the mountains.

The territory of the entire national part is subject to protection. However, it is divided into areas subject to strict, partial or landscape protection. A national park is surrounded by a buffer zone. It is an area, the purpose of which is to protect the park against human activity.

National parks are established mainly to preserve plants, animals and inanimate nature in condition not changed by humans. Most of the area of a national part is subject to strict protection. Therefore, living organisms have ensured peace, and are not disturbed by people. National parks are also important places of education. Tourist and nature trails crossing particularly attractive places are set out in their territories. National parks are also the habitats of endemic species.

During the visit to a national park, certain rules have to be observed. The visitors to the park can move exclusively along the trails (usually on feet). At the outskirts of some parks there are also cycling trails.
It is prohibited to pick any plants or their fruit, or to catch or scare any animals in national parks. Picking of any rocks, minerals or fossils is not allowed either. You must keep quiet, cant shout or listen to music. Camping or lighting bonfires is prohibited. All rubbish has to be taken away and disposed at designated places – usually near shelters. It is also prohibited to walk dogs in the national parks in Poland.

  • National parks are protected areas with area over 1000 ha, established to preserve biodiversity and inanimate natural forms, as well as scenic features.

  • Individual areas of national parks are protected in different manners: there are distinguished strict, partial and landscape protection areas.

  • At present, there are 23 national parks in Poland.