E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż jednostek pływających

TWO.05. Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających
– technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑zasób uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik budowy jednostek pływających. Tematyka e‑zasobu służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodzie technik budowy jednostek pływających 311942.

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających:

  • wykonywania i nadzorowania prac związanych z montażem kadłubów, ich wyposażaniem oraz remontami kadłubów jednostek pływających.

Efekty kształcenia

TWO.05.3. Montowanie kadłuba jednostek pływających z sekcji bloków

Uczeń:

  1. charakteryzuje maszyny, urządzenia, sprzęt i narzędzia konieczne do wykonania montażu konstrukcji kadłuba jednostek pływających;

  2. wykonuje montaż kadłuba jednostek pływających zgodnie z opracowaną technologią budowy, remontu lub modernizacji, zachowując technologiczną kolejność spawania;

  3. kontroluje proces montażu kadłuba jednostek pływających z wykorzystaniem wyników analiz;

  4. montuje pozostałe elementy konstrukcyjne kadłuba i wyposażenia niezbędne do wykonania przed wodowaniem jednostek pływających;

  5. wykonuje i analizuje pomiary geometryczne, zgłasza potrzeby odbioru, badań nieniszczących oraz prób wymaganych na stopniu montażu kadłuba jednostek pływających.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

W ich skład wchodzi jedno multimedum. Zasób „Nowoczesne metody podziału przestrzennego kadłuba jednostek pływającychD1AJvhn2QNowoczesne metody podziału przestrzennego kadłuba jednostek pływających” to animacja przedstawiająca budowę stalowego kadłuba statku z uwzględnieniem jego funkcjonalności i konstrukcji z podziałem przestrzennym na poszczególne bloki funkcjonalne. Przedstawione statki to: zbiornikowiec, masowiec, ro‑ro i statek pasażerski.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD17SFyfDTInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD5Xcbb5UkSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDyoZMBphnPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD2MrQIrzcPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDeTJs7AzTNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDOWF01fJ7Instrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji związanych z montażem jednostek pływających.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Animacja „Nowoczesne metody podziału przestrzennego kadłuba jednostek pływających”

Można zaproponować uczestnikom zajęć lekcję metodą grup eksperckich. Metoda ta jest szczególnie przydatna do aktywnego grupowego zapoznawania się z wybraną na zajęcia partią materiału. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, np. pięcioosobowych; w zależności od liczby uczniów w klasie można rozważyć inny podział. Poszczególne zespoły otrzymują zadanie opracowania zagadnienia: „opisz wybrany rodzaj statku”. Statki do wyboru to: zbiornikowiec, masowiec, ro‑ro i statek pasażerski. Nauczyciel przyporządkowuje rodzaj statku do grupy uczniów. W pierwszym etapie każda grupa ma za zadanie opracowanie wyznaczonego zagadnienia na podstawie fragmentu animacji. Opracowania mają mieć formę notatki. W drugim etapie, po przygotowaniu odpowiedzi i podsumowaniu dokonanym przez nauczyciela, tworzone są nowe grupy tak, aby w każdej z nich był ekspert od jednego typu statku. Zadaniem każdego ucznia jest zaprezentowanie efektów pracy i swojej wiedzy wyniesionej z pierwszego etapu pracy. Ekspert przekazuje wiedzę w swoim zakresie pozostałym członkom grupy. Przy takiej kolejności realizacji poleceń niezwykle ważna jest aktywność uczniów już na pierwszym etapie, bo w nowych grupach jeden uczeń jest ekspertem od jednej kwestii. Uczniowie nie powinni korzystać z dodatkowych źródeł, opierają się tylko na notatkach, które przygotowali podczas pierwszego etapu pracy. Ważne, aby nauczyciel poinformował o zasadzie oraz następnej: podsumowaniem pracy metodą ekspercką będzie wybranie po jednym uczniu z każdego zespołu, który zaprezentuje zagadnienie wybrane przez prowadzącego. Każda grupa prezentuje inny problem, żeby każdy mógł sporządzić notatki i wysłuchać podsumowania wszystkich treści. W przypadku oceniania warto zastosować regułę, że grupa otrzymuje taką ocenę, jaką dostał uczeń wybrany do odpowiedzi. Można wybrać do odpowiedzi tych pracujących najszybciej oraz o największym potencjale. Można zastosować także inną formę podsumowania, wtedy uczniowie rozwiązują indywidualnie test, każdy uzyska swoją ocenę.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie razem z nauczycielem (z jego pomocą i wskazówkami) wypełniają ćwiczenia (na klasowej tablicy interaktywnej lub poprzez projekcję z rzutnika – na klasowym komputerze), na bieżąco konsultując odpowiedzi w małych grupach lub na forum klasy (praca całego zespołu klasowego, a także praca z prowadzącym zajęcia).

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z animacją. Uczniowie analizują zawarte w niej informacje samodzielnie w domu. Na kolejnych zajęciach nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. W ramach lekcji odwróconej odbywają się aktywności zaproponowane przez nauczyciela, czyli tworzenie notatek i plakatów na podstawie informacji zebranych podczas pracy metodą stacji, tworzenie słów kluczowych w ramach klasowego turnieju.

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące animacji. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna

Zadaniem każdego ucznia jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale, a na koniec sprawdzić się, wykonując ćwiczenia zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu samodzielnie poznają poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale. Warto też zaproponować, aby każdy uczeń wypisał w swojej notatce dwa zagadnienia dotyczące każdego rodzaju statku. Zadaniem uczestników zajęć jest wypisanie pojęć czy zagadnień, które wymagają, ich zdaniem, bardziej szczegółowego wyjaśnienia. Niejasne kwestie wypisują na karteczkach i przekazują je nauczycielowi, który, po zebraniu wszystkich, czyta je głośno i prosi chętnych uczniów o wyjaśnienie. Jeśli nie pojawią się chętne osoby do wyjaśnienia lub problem jest niezrozumiały dla większości uczestników, to prowadzący wyjaśnia trudne kwestie sam.

Praca w grupach

Uczniowie dzieleni są na cztery grupy. Zadaniem każdej z nich jest stworzenie plakatu prezentującego jeden z typów statków, które przedstawione są w animacji. Nauczyciel przydziela typ statku danej grupie. Aby zachęcić uczniów do przedstawienia zagadnienia w jak najatrakcyjniejszej formie, nauczyciel informuje o nagradzaniu plusami. Uczniowie na lekcji prezentują plakaty reszcie klasy. W ten sposób cała klasa zapozna się z czterema typami statków.

Indywidualna praca z uczniami

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. W ramach indywidualizacji uczniowie mogą skorzystać z metody tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy szybciej opanowali materiał, mogą stworzyć dla osób, które wolniej opanowują materiał, mininotatkę na temat każdego typu statku, które zostały zaprezentowane w animacji. Może ona być podpowiedzią dla osób, które wolniej przyswajają materiał. Notatka może mieć formę plakatu czy książeczki – uczniowie mogą sami zdecydować. Uczniowie, którzy wolnej pracują, mogą do gotowego poradnika dopisać swoje przykłady.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści