Sygnały i wskaźniki w ruchu kolejowym
Sygnalizatory przytorowe
Semafory kształtoweSemafory kształtowe
Semafory świetlneSemafory świetlne
Tarcze ostrzegawcze - kształtowe - świetlneTarcze ostrzegawcze - kształtowe - świetlne
Tarcze manewrowe - kształtowe - świetlneTarcze manewrowe - kształtowe - świetlne
Sygnalizatory powtarzająceSygnalizatory powtarzające
Sygnalizatory sygnału zastępczegoSygnalizatory sygnału zastępczego
Urządzenia sygnalizacji na przejeździeUrządzenia sygnalizacji na przejeździe
Tarcze rozrządoweTarcze rozrządowe
Semafory kształtowe
Semafor kształtowy nadaje sygnały odpowiednim położeniem ramion w dzień i dodatkowo światłami w nocy. Wyróżnia się dwa rodzaje semaforów kształtowych: semafory jednoramienne i dwuramienne. Ramię semafora z przodu jest koloru białego z czerwoną obwódką, natomiast z tyłu jest koloru białego z czarną obwódką. W uzasadnionych przypadkach, w celu zapewnienia lepszej widzialności, kolory ramienia i obwódki mogą być odwrócone. Semafor kształtowy zbudowany jest z masztu, oraz jednego lub dwóch ramion.
StójNakazuje zatrzymanie pociągu przed semaforem.
2. Sygnał Sr 2
Wolna drogaZezwala na jazdę z największą dozwoloną prędkością dla danego pociągu na danym odcinku linii kolejowej (szlaku, odstępie, drodze przebiegu).
3. Sygnał Sr 3
Wolna droga ze zmniejszoną prędkościąSygnał Sr 3 zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż , począwszy od semafora do końca okręgu zwrotnicowego osłanianego tym semaforem. W przypadku semafora wjazdowego lub drogowskazowego prędkość ograniczona do obowiązuje na całej drodze przebiegu.
Ilustracja przedstawia semafory kształtowe jednoramienne i dwuramienne. Ilustracja składa się z trzech rysunków. Przy każdym dodano punkt interaktywny z tekstem uzupełniającym i z nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym.
Ramię semafora z przodu jest koloru białego z czerwoną obwódką, natomiast z tyłu jest koloru białego z czarną obwódką. W uzasadnionych przypadkach, w celu zapewnienia lepszej widzialności, kolory ramienia i obwódki mogą być odwrócone. Semafor kształtowy zbudowany jest z masztu, oraz jednego lub dwóch ruchomych ramion. Jedno z nich znajduje się u szczytu masztu, a drugie poniżej pierwszego. Pod pierwszym od góry ramieniem semafora znajdują się dwie diody. Diody względem siebie umiejscowione są pod skosem.
Pierwszy obrazek przedstawia semafor dwuramienny, którego ramię jest wychylone prostopadle do słupka. Pierwsza dioda od góry świeci na czerwono druga jest wyłączona. Semafor imituje sygnał Sr jeden stój.
Tekst: Sygnał Sr 1Stój
Nakazuje zatrzymanie pociągu przed semaforem.Drugi obrazek przedstawia semafor dwuramienny, którego ramię jest wychylone pod kątem ostrym do słupka. Pierwsza dioda od góry świeci na czerwono druga jest wyłączona. Semafor imituje sygnał Sr dwa droga wolna.
Tekst: Sygnał Sr 2Wolna droga
Zezwala na jazdę z największą dozwoloną prędkością dla danego pociągu na danym odcinku linii kolejowej (szlaku, odstępie, drodze przebiegu).Trzeci obrazek przedstawia semafor dwuramienny, którego ramiona wychylone są pod kątem ostrym do słupka. Pierwsza dioda od góry świeci na zielono druga świeci na pomarańczowo. Semafor imituje sygnał Sr trzy wolna droga ze zmniejszoną prędkością
Tekst: Sygnał Sr 3Wolna droga ze zmniejszoną prędkością
. Sygnał Sr 3 zezwala na jazdę z prędkością nie większą niż , począwszy od semafora do końca okręgu zwrotnicowego osłanianego tym semaforem. W przypadku semafora wjazdowego lub drogowskazowego prędkość ograniczona do obowiązuje na całej drodze przebiegu.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Semafory świetlne
Semafory świetlne zbudowane są z głowicy sygnałowej osadzonej na maszcie. Głowica wyposażona jest w komory sygnałowe. Semafor może wyświetlać sygnały w postaci świateł ciągłych lub migających o różnym układzie. Uzupełnieniem świateł sygnałowych mogą być pasy świetlne.
Stój., 6. Sygnał S6 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a potem z największą dozwoloną., 7. Sygnał S7 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , przy tym i następnym semaforze., 8. Sygnał S8 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , przy następnym semaforze lub ., 9. Sygnał S9 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , następny semafor wskazuje sygnał
Stój.{audio}, 10. Sygnał S10 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a potem z największą dozwoloną prędkością., 11. Sygnał S10a Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a potem z największą dozwoloną prędkością., 12. Sygnał S11 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a przy następnym semaforze – z prędkością nie przekraczającą ., 13. Sygnał S11a Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a przy następnym semaforze – z prędkością nie przekraczającą ., 14. Sygnał S12 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a przy następnym semaforze – z prędkością nie przekraczającą lub ., 15. Sygnał S12a Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a przy następnym semaforze – z prędkością zmniejszoną do lub ., 16. Sygnał S13 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a przy następnym semaforze –
Stój., 17. Sygnał S13a Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a przy następnym semaforze –
Stój.
Ilustracja interaktywna zatytułowana jest Sygnalizatory świetlne
.
Przedstawiono tu na kolejnych rysunkach 17 sygnałów świetlnych. Przy każdym znajduje się punkt interaktywny, po którego kliknięciu pojawia się ramka z tekstem i z nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym. W opisie każdego sygnału podajemy kolejność diody, licząc od góry, na przykład piąta dioda to dioda znajdująca się najniżej. Pod niektórymi sygnalizatorami świetlnymi znajdują się pasy świetlne. Pas świetlny koloru zielonego oznacza ograniczenie prędkości do stu kilometrów na godzinę i jest pokazany jako 3 diody świecące poziomo na kolor zielony. Pas świetlny koloru pomarańczowego oznacza ograniczenie prędkości do sześćdziesięciu kilometrów na godzinę i jest pokazany jako 3 diody świecące poziomo na kolor pomarańczowy.
Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest trzecia dioda świeci się na czerwono przedstawia ona sygnał stój S 1
Tekst: Sygnał S 1 Stój.Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest pierwsza dioda, świeci się na zielono przedstawia ona sygnał S 2
Tekst: Sygnał S 2 Jazda z największą dozwoloną prędkością. Sygnał S 2 zezwala na jazdę z największą prędkością dozwoloną dla danego pociągu na danym odcinku linii kolejowej szlaku, odstępie, drodze przebiegu i informuje, że na następnym semaforze, jeżeli semafor nadający sygnał S 2 jest z nim uzależniony, nadawany jest sygnał zezwalający na jazdę z największą dozwoloną prędkością.Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest pierwsza dioda, dioda miga się na zielono przedstawia ona sygnał S 3
Tekst: Sygnał S 3 Jazda z największą dozwoloną prędkością - w przodzie są dwa odstępy blokowe wolne - albo przy następnym semaforze z prędkością nie większą niż .Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest druga dioda, dioda miga się na pomarańczowo przedstawia ona sygnał S 4
Tekst: Sygnał S 4 Jazda z największą dozwoloną prędkością, a przy następnym semaforze lub .Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest druga dioda, świeci się na pomarańczowo przedstawia ona sygnał S 5
Tekst: Sygnał S 5 Jazda z największą dozwoloną prędkością, następny semafor wskazuje sygnałStój
.Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest pierwsza oraz czwarta dioda, pierwsza świeci się na zielono a czwarta na pomarańczowo pod sygnalizacją świetlna znajdują się 3 pasy, wszystkie świecą na zielono przedstawia ona sygnał S 6
Tekst: Sygnał S 6 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a potem z największą dozwoloną.Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest pierwsza oraz czwarta dioda, pierwsza miga się na zielono a czwarta świeci się na pomarańczowo pod sygnalizacją świetlna znajdują się 3 pasy, wszystkie świecą na zielono przedstawia ona sygnał S 7
Tekst: Sygnał S 7 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , przy tym i następnym semaforze.Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest druga oraz czwarta dioda, druga miga się na pomarańczowo, a czwarta świeci się na pomarańczowo pod sygnalizacją świetlna znajdują się 3 pasy, wszystkie świecą na zielono przedstawia ona sygnał S 8
Tekst: Sygnał S 8 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , przy następnym semaforze lub .Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest druga oraz czwarta dioda, druga i czwarta świeci się na pomarańczowo pod sygnalizacją świetlna znajdują się 3 pasy, wszystkie świecą na zielono przedstawia ona sygnał S 9
Tekst: Sygnał S 9 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , następny semafor wskazuje sygnałStój
.Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest pierwsza oraz czwarta dioda, pierwsza świeci się na zielono a czwarta na pomarańczowo przedstawia ona sygnał S 10
Tekst: Sygnał S 10 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a potem z największą dozwoloną prędkością.Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest pierwsza oraz czwarta dioda, pierwsza świeci się na zielono a czwarta na pomarańczowo pod sygnalizacją świetlna znajdują się 3 pasy, wszystkie świecą na pomarańczowo przedstawia ona sygnał S 10 a
Tekst: Sygnał S 10 a Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a potem z największą dozwoloną prędkością.Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest pierwsza oraz czwarta dioda, pierwsza miga się na zielono a czwarta świeci się na pomarańczowo przedstawia ona sygnał S 11
Tekst: Sygnał S 11 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a przy następnym semaforze - z prędkością nie przekraczającą .Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest pierwsza oraz czwarta dioda, pierwsza miga się na zielono a czwarta świeci się na pomarańczowo pod sygnalizacją świetlna znajdują się 3 pasy, wszystkie świecą na pomarańczowo przedstawia ona sygnał S 11 a
Tekst: Sygnał S 11 a Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a przy następnym semaforze - z prędkością nie przekraczającą .Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest druga oraz czwarta dioda, druga miga się na pomarańczowo a czwarta świeci się na pomarańczowo przedstawia ona sygnał S 12
Tekst: Sygnał S 12 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a przy następnym semaforze - z prędkością nie przekraczającą lub .Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest druga oraz czwarta dioda, druga miga się na pomarańczowo a czwarta świeci się na pomarańczowo pod sygnalizacją świetlną znajdują się 3 pasy, wszystkie świecą na pomarańczowo przedstawia ona sygnał S12a
Tekst: Sygnał S 12 a Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a przy następnym semaforze - z prędkością zmniejszoną do lub .Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest druga oraz czwarta dioda, druga i czwarta świeci się na pomarańczowo przedstawia ona sygnał S 13
Tekst: Sygnał S 13 Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a przy następnym semaforze -Stój
.Na sygnalizatorze świetlnym zapalona jest druga oraz czwarta dioda, druga i czwarta świeci się na pomarańczowo pod sygnalizacją świetlna znajdują się 3 pasy, wszystkie świecą na pomarańczowo przedstawia ona sygnał S 13 a
Tekst: Sygnał S 13 a Jazda z prędkością nieprzekraczającą , a przy następnym semaforze -Stój
.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Tarcze ostrzegawcze - kształtowe - świetlne
Tarcze ostrzegawcze kształtowe dzieli się na dwustawne, trzystawne oraz nieruchome. Sygnały na ruchomych tarczach ostrzegawczych kształtowych są podawane obracaną wokół poziomej osi pomarańczową, okrągłą tarczą (dyskiem) z czarnym pierścieniem i białą obwódką oraz latarnią z przesłoną z zielonym i pomarańczowym szkłem, a na tarczach ostrzegawczych trzystawnych dodatkowo białą, ruchomą strzałą z czerwoną obwódką. Tarcze ostrzegawcze nieruchome mają nieruchomy dysk i latarnię z nieruchomą, pomarańczową przesłoną, która jest umieszczona wewnątrz dysku.
Tarcza ostrzegawcza dwustawna nadaje sygnały za pomocą dysku w kolorze pomarańczowym z czarnym pierścieniem i białą obwódką, który obraca się o kąt około względem poziomej osi oraz latarni sygnałowej przesłanianej pomarańczowym albo zielonym szkłem. Tarcza ostrzegawcza trzystawna nadaje sygnały w taki sam sposób jak tarcza ostrzegawcza dwustawna, lecz ma dodatkowo białą strzałę z czerwoną obwódką, która jest umieszczona na maszcie pod tarczą. Sygnał tarczy ostrzegawczej nieruchomej to dysk w kolorze pomarańczowym z czarnym pierścieniem i białą obwódką oraz latarnią z pomarańczowym szkłem na tarczy. Tarcze ostrzegawcze semaforowe kształtowe stosuje się przed semaforami kształtowymi. Na liniach kolejowych, na których dopuszczalna prędkość jest nie większa niż , w wyjątkowych przypadkach, przed semaforami świetlnymi można stosować tarcze ostrzegawcze nieruchome. W celu kontroli, czy świeci się latarnia kształtowej tarczy ostrzegawczej, stosuje się światła wsteczne. Tarcza ostrzegawcza semaforowa świetlna nadaje sygnały światłem latarni sygnałowej umieszczonej na maszcie koloru szarego lub zawieszonej obok toru. Tarcze ostrzegawcze semaforowe świetlne ustawia się przed semaforami świetlnymi, jak również przed semaforami kształtowymi.
Stój, 2. Ot1 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr1
Stój, 3. Ot3 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr3
Wolna droga ze zmniejszoną prędkością, 4. Od2 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr2, lub Sr3 zezwalające na jazdę, 5. Ot2 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr2
Wolna droga, 6. Os1 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał S1
Stój, 7. Os2 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z najwyższą dozwoloną prędkością, 8. Os4 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większa niż lub , 9. Os3 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż .
Ilustracja interaktywna przedstawia tarcze ostrzegawcze kształtowe i świetlne. Tarcze przedstawiono na kolejnych rysunkach. Przy każdym z nich dodano punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z tekstem i z nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym.
Rozróżnia się 3 podziały tarczy ostrzegawczych kształtowych dwustawne, trzystawne oraz nieruchome. Tarcza dwustawna jest zbudowana z pomarańczowej tarczy z czarnym pierścieniem w białej obwódce oraz latarnią z przesłoną z zielonym i pomarańczowym szkłem. Tarcza ma budowę słupka. Jest zbudowana z pomarańczowej tarczy z czarnym pierścieniem w białej obwódce oraz latarnią z przesłoną z zielonym i pomarańczowym szkłem. Tarcza ostrzegawcza trzystawna nadaje sygnały w taki sam sposób jak tarcza ostrzegawcza dwustawna, lecz ma dodatkowo białą strzałę z czerwoną obwódką, która jest umieszczona na maszcie pod tarczą. Tarcze ostrzegawcze świetlne wyglądają podobnie jak semafory, ale posiadają słupy pomalowane na szaro, na których znajduje się oprawa z dwiema latarniami w jednym pionie — jedna ze szkłem pomarańczowym i jedna ze szkłem zielonym albo umieszczona jest oprawa z tylko jedną latarnią ze szkłem pomarańczowym.
Dwustawna tarcza kształtowa, dysk pomarańczowy z czarnym pierścieniem i białą obwódką ustawiony pionowo, pierwsza dioda od góry świeci na kolor pomarańczowy, druga jest wyłączona. Sygnalizuje sygnał Sr 1
Tekst: Od 1 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr 1Stój
.Trzystawna tarcza kształtowa, okrągły dysk pomarańczowy z czarnym pierścieniem i białą obwódką ustawiony pionowo, a pod nim biała strzała z czerwoną obwódką - skierowana ostrzem w dół, pierwsza dioda od góry świeci na kolor pomarańczowy, druga jest wyłączona.
Tekst: Ot 1 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr1Stój
Trzystawna tarcza kształtowa, skierowana pod kątem ostrym Okrągły dysk pomarańczowy z czarnym pierścieniem i białą obwódką, a pod nim biała strzała z czerwoną obwódką, posiada ona 3 diody pierwsza od góry świeci na pomarańczowo druga jest wyłączona a trzecia świeci na zielono. Biała strzała z czerwoną obwódka jest pochylona pod kątem ostrym. Sygnalizuje sygnał Sr 3
Tekst: Ot 3 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr 3Wolna droga ze zmniejszoną prędkością
.Tarcza ostrzegawcza dwustawna kształtowa, dysk w położeniu poziomym. Diody względem siebie ustawione są po skosie pierwsza od góry jest wyłączona a druga świeci na zielono. Sygnalizuje sygnał Sr 2 lub Sr 3
Tekst: Od 2 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr 2, lub Sr 3 zezwalające na jazdęTarcza ostrzegawcza trzystawna kształtowa, dysk w położeniu poziomym, a pod nim biała strzała z czerwoną obwódką, skierowana ostrzem w dół. Diody względem siebie ustawione są po skosie pierwsza od góry jest wyłączona a druga świeci na zielono. Sygnalizuje sygnał Sr 2
Tekst: Ot 2 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał Sr 2Wolna droga
Tarcza ostrzegawcza świetlna. Pierwsza dioda od góry jest wyłączona a druga świeci na pomarańczowo.
Tekst: Os 1 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał S1Stój
Tarcza ostrzegawcza świetlna. Pierwsza dioda od góry świeci na zielono a druga jest wyłączona. Sygnalizuje sygnał Os 2
Tekst: Os 2 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z najwyższą dozwoloną prędkością.Tarcza ostrzegawcza świetlna. Pierwsza dioda od góry jest wyłączona a druga miga na pomarańczowo. Sygnalizuje sygnał Os 4
Tekst: Os 4 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większa niż lubTarcza ostrzegawcza świetlna. Pierwsza dioda od góry miga na zielono a druga jest wyłączona. Sygnalizuje sygnał Os 3
Tekst: Os 3 Semafor, do którego odnosi się tarcza, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Tarcze manewrowe - kształtowe - świetlne
Sygnały na tarczach manewrowych kształtowych są podawane obracaną wokół poziomej osi niebieską, kwadratową tarczą z białą obwódką, ustawioną jedną przekątną pionowo oraz latarnią z przesłoną ze szkłem niebieskim i matowobiałym. Tarcze manewrowe świetlne nadają sygnały za pomocą jednego światła.
Ilustracja przedstawia tarcze manewrowe kształtowe oraz tarcze manewrowe świetlne. Są one przedstawione na rysunkach. Przy każdym z nich znajduje się punkt interaktywny z podpisem tarczy oraz z nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym.
Tarcze manewrowe kształtowe są urządzeniami mechanicznymi zaopatrzonymi w blaszaną tarczę niebieską kwadratową z białą obwódką, która w pozycji pionowej ukazuje sygnał M 1, natomiast odchylona do pozycji poziomej ukazuje sygnał M 2 . Tarcze manewrowe świetlne, wyglądające podobnie jak semafory, ale o słupie pomalowanym na szaro, na którym znajduje się oprawa z dwiema latarniami w jednym pionie: jedna ze szkłem niebieskim i jedna ze szkłem matowobiałym albo wyjątkowo tylko ze szkłem niebieskim.
Tarcza manewrowa kształtowa, kwadratowa tarcza niebieska z białą obwódką, ustawiona przekątną pionowo. Posiada ona dwie diody pierwsza od góry świeci na niebiesko, a druga jest wyłączona. Sygnalizuje sygnał M 1
Podpis: Sygnał M 1 Jazda manewrowa zabroniona.Tarcza manewrowa kształtowa. Tarcza jest odchylona do pozycji poziomej. Diody względem siebie ustawione są pod skosem pierwsza jest wyłączona, a druga świeci na biało. Sygnalizuje sygnał M 2
Podpis: Sygnał M 2 Jazda manewrowa dozwolona.Tarcza manewrowa świetlna. Posiada ona dwie diody pierwsza od góry świeci na niebiesko, a druga jest wyłączona. Sygnalizuje sygnał Ms 1
Podpis: Sygnał Ms 1 Jazda manewrowa zabroniona.Tarcza manewrowa świetlna. Posiada ona dwie diody pierwsza od góry jest wyłączona a druga świeci na biało. Sygnalizuje sygnał Ms 2
Podpis: Sygnał Ms 2 Jazda manewrowa dozwolona.
Sygnały świetlne zezwalające na jazdę manewrową mogą być podawane na tarczach manewrowych oraz na semaforach wyposażonych w komorę światła białego i przystosowanych do podawania takich sygnałów.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Sygnalizatory powtarzające
Sygnały powtarzające informują, jaki sygnał znajduje się na semaforze znajdującym się za sygnalizatorem powtarzającym. Sygnały powtarzające stosuje się na stacjach, oraz szlakach gdzie ze względu na przeszkody terenowe (np. budynki, łuki) nie można uzyskać odpowiedniej widoczności semafora. Sygnały nadawane przez sygnalizator powtarzający to: „”, „”, „” i „”.
Sygnalizator powtarzający nadaje sygnały światłami latarni sygnałowej umieszczonej na maszcie koloru szarego lub zawieszonej obok toru.
Zabrania się stosowania sygnalizatorów powtarzających na szlakach z blokadą samoczynną.
W razie konieczności można stosować więcej niż jeden, ale nie więcej niż trzy sygnalizatory powtarzające.
Sygnalizatory powtarzające zaopatruje się w tablice wskazujące czarnymi pasami pionowymi na białym tle kolejność tych sygnalizatorów, licząc od semafora, do którego się odnoszą.
Na ilustracji przedstawiono cztery sygnalizatory powtarzające. Przy każdym sygnalizatorze znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z tekstem uzupełniającym i z nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym.
W opisie każdego sygnału podajemy kolejność diody, licząc od góry, na przykład trzecia dioda to dioda znajdująca się najniżej. Sygnalizatory mają budowę słupka.
Na pierwszym sygnalizatorze zapalona jest pierwsza dioda na pomarańczowo oraz trzecia ns biało. Sygnalizuje sygnał Sp 1
Tekst: Sygnał Sp 1 Semafor wskazuje sygnał Sr 1 lub S1 Stój. Dwa światła w pionie: dolne — białe, górne — pomarańczowe.Na drugim sygnalizatorze zapalona jest druga dioda na zielono oraz trzecia na biało. Sygnalizuje sygnał Sp 2
Tekst: Sygnał Sp 2 Semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z najwyższą dozwoloną prędkością. Dwa światła w pionie: dolne - białe, górne — zieloneNa trzecim sygnalizatorze miga druga dioda na zielono a trzecia zapalona jest na biało. Sygnalizuje sygnał Sp 3
Tekst: Sygnał Sp 3 Semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niżNa czwartym sygnalizatorze miga pierwsza dioda na pomarańczowo a trzecia zapalona jest na biało. Sygnalizuje sygnał Sp 4
Tekst: Sygnał Sp 4 Semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż lub
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Sygnalizatory sygnału zastępczego
Sygnał zastępczy
W komorę sygnału zastępczego mogą być wyposażone semafory kształtowe. Sygnał zastępczy podawany może być także na sygnalizatorach sygnału zastępczego, stosowanych wyjątkowo zamiast semaforów wjazdowych przy lewym torze. Sygnał zastępczy zezwala na jazdę z prędkością ograniczoną do w granicach posterunku ruchu, a w przypadku wyjazdu na szlak z samoczynną blokadą liniową - z prędkością ograniczoną do do następnego semafora, tarczy zaporowej, miejsca ustawienia tarczy zatrzymania D1, w przypadku wyjazdu na szlak bez samoczynnej blokady liniowej do miejsca które jest granicą posterunku ruchu. W przypadku wyjazdu na szlak z czynną samoczynną blokadą liniową prędkość wynosi do do momentu minięcia przez czoło pociągu semafora samoczynnej blokady liniowej wskazującego sygnał zezwalający na jazdę.
Można przejechać obok semafora wskazującego sygnał Sr1 lub S 1.Stójalbo sygnał wątpliwy, albo też semafora nieoświetlonego lub przejechać obok sygnalizatora sygnału zastępczego, mającego wyłącznie latarnię ze światłem białym - bez rozkazu pisemnego
Ilustracja interaktywna przedstawia od lewej sygnalizator świetlny z pięcioma diodami, trzecia od góry świeci na czerwono, a piąta miga na biało. Sygnalizator sygnału zastępczego wraz z włączoną diodą ze światłem białym oraz semafor kształtowy jednoramienny z dwoma diodami, które są względem siebie ustawione pod skosem. Pierwsza dioda od góry świeci na czerwono, druga jest wyłączona, pod ramieniem znajduje się samotna dioda która świeci na biało. Sygnalizator świetlny, sygnalizator sygnału zastępczego oraz semafor kształtowy jednoramienny emitują sygnał zastępczy.
Obok diody znajduje się punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z tekstem i nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym.
Sygnał Sygnał zastępczy
Można przejechać obok semafora wskazującego sygnał Sr 1 lub S 1Stój
albo sygnał wątpliwy, albo też semafora nieoświetlonego lub przejechać obok sygnalizatora sygnału zastępczego, mającego wyłącznie latarnię ze światłem białym - bez rozkazu pisemnego.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Urządzenia sygnalizacji na przejeździe
Tarcze ostrzegawcze przejazdowe ustawia się w odległości drogi hamowania od przejazdu kolejowo — drogowego. Tarcza informuje o stanie sprawności urządzeń ostrzegających użytkowników drogi na przejeździe do którego się odnosi. Tarcze ostrzegawcze przejazdowe składają się z czterech komór świetlnych, przy ich pomocy podawane są sygnały złożone z dwóch świateł ustawionych pionowo lub poziomo.
Tarcza ostrzegawcza przejazdowa nadaje sygnał dwoma światłami w latarni sygnałowej umieszczonej na maszcie lub zawieszonej obok toru. Sygnał nadawany przez tarczę ostrzegawczą przejazdową dotyczy toru, przy którym ta tarcza jest ustawiona.
Tarcza ostrzegawcza przejazdowa informuje drużynę trakcyjną o stanie sprawności urządzeń ostrzegających użytkowników drogi na przejeździe znajdującym się w odległości drogi hamowania za tą tarczą.
Tarcza ostrzegawcza przejazdowa jest oznaczona tabliczką z liczbą odpowiadającą kilometrowi i hektometrowi przejazdu, do którego ta tarcza się odnosi. Maszt tarczy jest pomalowany w poziome pasy biało‑czarne.
W stanie zasadniczym, gdy do przejazdu, do którego tarcza się odnosi, nie zbliża się pociąg, tarcza ostrzegawcza przejazdowa pozostaje nieoświetlona. Po włączeniu urządzeń ostrzegających na przejeździe tarcza ostrzegawcza przejazdowa nadaje sygnał informujący, czy użytkownicy drogi są, czy nie są ostrzegani o zbliżaniu się pociągu do przejazdu.
W przypadku gdy tarcza ostrzegawcza przejazdowa nadaje sygnał lub do czasu minięcia jej przez czoło pociągu pozostaje ciemna, należy zmniejszyć prędkość pociągu tak, by można było zatrzymać pociąg przed przejazdem, gdy na przejeździe jest przeszkoda zagrażająca bezpieczeństwu ruchu. Jazda z prędkością obowiązuje tylko do czasu minięcia przejazdu przez czoło pociągu.
Ilustracja interaktywna przedstawia tarcze ostrzegawcze przejazdowe. Tarcze ostrzegawcze przejazdowe składają się z czterech komór świetlnych, przy ich pomocy podawane są sygnały złożone z dwóch świateł ustawionych pionowo lub poziomo. Komory ustawione są w kształt wielkiej litery L. To znaczy są trzy komory w pionie i jedna komora obok najniżej położonej, po jej prawej stronie z perspektywy osoby patrzącej. Obok rysunków tarcz znajdują się punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z tekstem i z nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym.
Na tarczy zapalone są dwie komory dolne w poziomie. Mają kolor pomarańczowy.
Tekst: Sygnał Osp 1 Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego się tarcza odnosi, są niesprawne, jazda przez przejazd z prędkością .Na tarczy zapalone są dwie komory górne w pionie. Mają kolor biały.
Tekst: Sygnał Osp 2 Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego się tarcza odnosi, są sprawne, jazda przez przejazd z największą dozwoloną prędkością.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Tarcze rozrządowe
Tarcze rozrządowe stosowane są na górkach rozrządowych, służą do przekazywania sygnałów do maszynisty prowadzącego manewry.
Stosuje się następujące tarcze rozrządowe:
Tarcze rozrządowe kształtowe, które nadają sygnały za pomocą podłużnego ruchomego białego ramienia z czarną obwódką, oświetlonego w porze nocnej, obracającego się na tle nieruchomej okrągłej, czarnej tarczy z białą obwódką, umieszczonej na maszcie, zwróconego w kierunku lokomotywy pchającej tabor kolejowy.
Tarcze rozrządowe świetlne, które nadają sygnały za pomocą umieszczonych na maszcie latarń. Tarcze rozrządowe ustawia się na szczycie górki rozrządowej, a w razie potrzeby stosuje się ich powtarzacze przed grzbietem górki. Powtarzacze wskazują takie same sygnały, jak tarcze ustawione na szczycie górki rozrządowej. Jeżeli na górce rozrządowej są dwa tory, można stosować oddzielne tarcze rozrządowe i ich powtarzacze, odnoszące się do każdego z tych torów.
Jazda manewrowa dozwolonapodanym na semaforze lub tarczy manewrowej ustawionej przy właściwym torze. Podpychanie powinno odbywać się z prędkością nieprzekraczającą . Sygnał Rt5 stosuje się tylko na tarczach rozrządowych świetlnych.
Ilustracja przedstawia pięć tarcz rozrządowych. Przy każdej tarczy znajduje się punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z tekstem uzupełniającym i z nagraniem dźwiękowym z nim tożsamym.
Tarcze mają kształt ośmiokąta. Na każdej tarczy znajduje się 7 diod. Ustawienie diod jest następujące: trzy diody w pionie dzielą ośmiokąt na pół. Dwie kolejne diody znajdują przy prawym górnym boku, który jest skośny i przy prawym środkowym boku ośmiokąta, który jest pionowy. Pozostałe dwie diody znajdują się po lewej stronie na dole ośmiokąta. Jedna przy lewym środkowym boku, który jest pionowy i druga przy dolnym lewym boku, który jest skośny.
Pierwsza tarcza rozrządowa ma zapalone trzy diody poziomo. Sygnalizuje sygnał Rt 1
Tekst: Sygnał Rt 1Pchanie zabronione
.Druga tarcza rozrządowa ma zapalone trzy diody po skosie od górnego ukośnego prawego boku do dolnego ukośnego lewego boku tarczy. Sygnalizuje sygnał Rt 2
Tekst: Sygnał Rt 2Pchać powoli
. Sygnał Rt 2 oznacza, że można pchać tabor kolejowy z prędkością nieprzekraczającą .Trzecia tarcza rozrządowa ma zapalone trzy diody pionowo. Sygnalizuje sygnał Rt 3
Tekst: Sygnał Rt 3Pchać z umiarkowaną prędkością
. Sygnał Rt 3 oznacza, że można pchać tabor kolejowy z prędkością nieprzekraczającą , jeżeli regulamin techniczny nie stanowi inaczej.Czwarta tarcza rozrządowa ma zapalone trzy diody. Środkową, jedną przy dolnym poziomym boku i trzecią przy prawym pionowym boku. Sygnalizuje sygnał Rt 4
Tekst: Sygnał Rt 4Cofnąć
.Piąta tarcza rozrządowa ma migające trzy diody poziomo. Sygnalizuje sygnał Rt 5
Tekst: Sygnał Rt 5Podepchnąć skład do górki
. Sygnał Rt 5 oznacza, że można podepchnąć skład do górki w czasie, gdy z sąsiedniego toru są spychane wagony przez górkę, w razie potrzeby rozróżnienia, z którego spośród kilku torów ma nastąpić podpychanie, sygnał Rt 5 powinien być podawany jednocześnie z sygnałem Ms 2Jazda manewrowa dozwolona
podanym na semaforze lub tarczy manewrowej ustawionej przy właściwym torze. Podpychanie powinno odbywać się z prędkością nieprzekraczającą . Sygnał Rt 5 stosuje się tylko na tarczach rozrządowych świetlnych.
Powrót na górę stronyPowrót na górę strony
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści